Elektronin sytytys
- savonseleviytyjä
- 25

- Viestit: 28
- Liittynyt: 12.08.2017 10:51
- Paikkakunta: Sawo
Re: Elektronin sytytys
Näinhän se monesti on, että vanhoissa sähköissä eniten jännitehäviöitä syntyy liittimien hapettumisen takia. Abiko liittimet eivät ole tässä mikään poikkeus. Tämän takia olen liittänyt omissa projektiajoneuvoissa liittimet seuraavalla tavalla:
Abikon muovikaulus pois. Liitin puristetaan normaaliin tapaan kuorittuun johtoon. Johto juotetaan abikoon kiinni ja suojataan kutistesukalla. Tämä saatta olla varmuuden maksimointia, mutta tällä ainakin saa eliminoitua mahdollisen hapettuman aiheuttaman resistanssin kasvun liittimen ja johtimen väliltä. Kyseisellä tavalla liitettyjä abikoja en ole koskaan tarvinnut korjailla, tavalliseen tapaan liitettyjä kyllä.
Abikon muovikaulus pois. Liitin puristetaan normaaliin tapaan kuorittuun johtoon. Johto juotetaan abikoon kiinni ja suojataan kutistesukalla. Tämä saatta olla varmuuden maksimointia, mutta tällä ainakin saa eliminoitua mahdollisen hapettuman aiheuttaman resistanssin kasvun liittimen ja johtimen väliltä. Kyseisellä tavalla liitettyjä abikoja en ole koskaan tarvinnut korjailla, tavalliseen tapaan liitettyjä kyllä.
Re: Elektronin sytytys
Itse käytän eristämättömiä liittimiä, jotka puristetaan oikeilla pihdeillä, jotka rullaa ne kiinni, sen jälkeen liimautuva kutistesukka päälle, näitäkään ei ole tarvinnut korjailla jälkeenpäin. Katkaisijat toimii mulla vain releiden ohjauksena. Pääsähkö releen kautta, valoille omat. Ruiskulle ja polttoainepumpulle oma. Puolalle releen kautta. Ei ole releitäkään tarvinut korjailla/vaihtaa, vaikka jotkut väittää että releet on vain yksi vikakohta lisää. Jos juottaa liittimet, kananttaa katsoa ettei tina imeydy liian pitkälle johtoon. Silloin ei kestä tärinää, vaan katkee, jos on huonosti kiinnitetty johdot että pääsee heilumaan.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
-
Helsinki12
- Viestit: 6
- Liittynyt: 12.09.2018 10:17
Re: Elektronin sytytys
Toi juottaminen on vähän niin ja näin. Tein joskus ihan oikeata ammattielektroniikkaa ja siellä kiellelttiin juottamasta. Syynä, että johto katkeaa juotoskohdasta. Kutistesukka kyllä auttaa tukemaan liitosta. Vaikka 2 päällekkäin. (Voihan sitä laittaa kaksi kortonkiakin pällekkäin varmuuden maksimoinniksi!). Abikoilla pitäisi olla oikeat (hyvät) pihdit, muuten tulee normi tongeilla sutta. Näitä on tullut korjailtua, esim. veneissä.
Mutta, jos savon miehellä toi toimii, niin sitten se on hyvä. Johdot nätisti nipussa, eikä pyörä tärisi kovin paljoa ajossa. Kai ne sen aikaa kestää kun muukin tekniikka. Taitaa olla näissä vehkeissä vain kysymyksenä, mistä hajoaa seuraavaksi. Jotain hajoaa kuitenkin.
HD
Mutta, jos savon miehellä toi toimii, niin sitten se on hyvä. Johdot nätisti nipussa, eikä pyörä tärisi kovin paljoa ajossa. Kai ne sen aikaa kestää kun muukin tekniikka. Taitaa olla näissä vehkeissä vain kysymyksenä, mistä hajoaa seuraavaksi. Jotain hajoaa kuitenkin.
HD
Re: Elektronin sytytys
Mää tilasin tuommoisia johdon jatkamiseen ei kuulemma tarvi tinailla
Re: Elektronin sytytys
Toi tinakutistejatkoliitin on hyvä , siis silloin kun on pakko johtoa jatkaa. Toimii jopa kuorma-auto hommissa. Liittimien tinaamisesta on joku ollu sitä mieltä että juoksutteen happo pilaa liitoksen ajastaan.
Itse kyllä kannatan kunnollisen työkalun käyttöä laadukkaissa liittimissä. Tienvarsirempat sitten erikseen , yhteen kierretyillä karvapäilläkin voi pärjätä , deluxsessahan tulee teippi päälle...
T.hh
Itse kyllä kannatan kunnollisen työkalun käyttöä laadukkaissa liittimissä. Tienvarsirempat sitten erikseen , yhteen kierretyillä karvapäilläkin voi pärjätä , deluxsessahan tulee teippi päälle...
T.hh
Re: Elektronin sytytys
Tommosilla liittimillä ja kunnon pihdeillä tulee hyvää jälkeä. Ja jos täytyy jatkaa johtoa, leikkaa ton pelkän puristeosan liittimestä ja puristaa johtojen ympärille ja kutistesukka päälle.
- Liitteet
-
- Abiko.jpg (87.85 KiB) Katsottu 6804 kertaa
-
- pihdit.jpg (714.31 KiB) Katsottu 6804 kertaa
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Elektronin sytytys
Huom! Muista sininen teippi kruunaa kaiken...
Re: Elektronin sytytys
Mistä tuommosia pihtejä saa, kyselee nimimerkki: paljon tinasin .....ja silleen........TimoS kirjoitti: 14.09.2018 12:51 Tommosilla liittimillä ja kunnon pihdeillä tulee hyvää jälkeä. Ja jos täytyy jatkaa johtoa, leikkaa ton pelkän puristeosan liittimestä ja puristaa johtojen ympärille ja kutistesukka päälle.
Re: Elektronin sytytys
Ei kun Kalle kaupoille...Kalle kirjoitti: 14.09.2018 14:28Mistä tuommosia pihtejä saa, kyselee nimimerkki: paljon tinasin .....ja silleen........TimoS kirjoitti: 14.09.2018 12:51 Tommosilla liittimillä ja kunnon pihdeillä tulee hyvää jälkeä. Ja jos täytyy jatkaa johtoa, leikkaa ton pelkän puristeosan liittimestä ja puristaa johtojen ympärille ja kutistesukka päälle.
https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/puri ... t503c.html
Re: Elektronin sytytys
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000031367
Tossa toinen vaihtoehto. Mulla aidot Abikon ja Bilteman malli, kummatkin toimii.
Tossa toinen vaihtoehto. Mulla aidot Abikon ja Bilteman malli, kummatkin toimii.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Elektronin sytytys
Mahtavaa, nyt täytyykin sitten hankkia pihtejä urakalla kun olis pokkauspihdeillekkin tarvetta.





