Elektronin sytytys

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
savonseleviytyjä
25
25
Viestit: 28
Liittynyt: 12.08.2017 10:51
Paikkakunta: Sawo

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja savonseleviytyjä »

Näinhän se monesti on, että vanhoissa sähköissä eniten jännitehäviöitä syntyy liittimien hapettumisen takia. Abiko liittimet eivät ole tässä mikään poikkeus. Tämän takia olen liittänyt omissa projektiajoneuvoissa liittimet seuraavalla tavalla:

Abikon muovikaulus pois. Liitin puristetaan normaaliin tapaan kuorittuun johtoon. Johto juotetaan abikoon kiinni ja suojataan kutistesukalla. Tämä saatta olla varmuuden maksimointia, mutta tällä ainakin saa eliminoitua mahdollisen hapettuman aiheuttaman resistanssin kasvun liittimen ja johtimen väliltä. Kyseisellä tavalla liitettyjä abikoja en ole koskaan tarvinnut korjailla, tavalliseen tapaan liitettyjä kyllä.
:tools-wrench: REMONTIN KORJUUTA :tools-wrench:
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Itse käytän eristämättömiä liittimiä, jotka puristetaan oikeilla pihdeillä, jotka rullaa ne kiinni, sen jälkeen liimautuva kutistesukka päälle, näitäkään ei ole tarvinnut korjailla jälkeenpäin. Katkaisijat toimii mulla vain releiden ohjauksena. Pääsähkö releen kautta, valoille omat. Ruiskulle ja polttoainepumpulle oma. Puolalle releen kautta. Ei ole releitäkään tarvinut korjailla/vaihtaa, vaikka jotkut väittää että releet on vain yksi vikakohta lisää. Jos juottaa liittimet, kananttaa katsoa ettei tina imeydy liian pitkälle johtoon. Silloin ei kestä tärinää, vaan katkee, jos on huonosti kiinnitetty johdot että pääsee heilumaan.
Helsinki12
Viestit: 6
Liittynyt: 12.09.2018 10:17

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja Helsinki12 »

Toi juottaminen on vähän niin ja näin. Tein joskus ihan oikeata ammattielektroniikkaa ja siellä kiellelttiin juottamasta. Syynä, että johto katkeaa juotoskohdasta. Kutistesukka kyllä auttaa tukemaan liitosta. Vaikka 2 päällekkäin. (Voihan sitä laittaa kaksi kortonkiakin pällekkäin varmuuden maksimoinniksi!). Abikoilla pitäisi olla oikeat (hyvät) pihdit, muuten tulee normi tongeilla sutta. Näitä on tullut korjailtua, esim. veneissä.
Mutta, jos savon miehellä toi toimii, niin sitten se on hyvä. Johdot nätisti nipussa, eikä pyörä tärisi kovin paljoa ajossa. Kai ne sen aikaa kestää kun muukin tekniikka. Taitaa olla näissä vehkeissä vain kysymyksenä, mistä hajoaa seuraavaksi. Jotain hajoaa kuitenkin.
HD
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Mää tilasin tuommoisia johdon jatkamiseen ei kuulemma tarvi tinailla :lol:
Screenshot_20180914-091836.jpg
Screenshot_20180914-091836.jpg (222.12 KiB) Katsottu 6818 kertaa
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Toi tinakutistejatkoliitin on hyvä , siis silloin kun on pakko johtoa jatkaa. Toimii jopa kuorma-auto hommissa. Liittimien tinaamisesta on joku ollu sitä mieltä että juoksutteen happo pilaa liitoksen ajastaan.
Itse kyllä kannatan kunnollisen työkalun käyttöä laadukkaissa liittimissä. Tienvarsirempat sitten erikseen , yhteen kierretyillä karvapäilläkin voi pärjätä , deluxsessahan tulee teippi päälle...

T.hh
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Tommosilla liittimillä ja kunnon pihdeillä tulee hyvää jälkeä. Ja jos täytyy jatkaa johtoa, leikkaa ton pelkän puristeosan liittimestä ja puristaa johtojen ympärille ja kutistesukka päälle.
Liitteet
Abiko.jpg
Abiko.jpg (87.85 KiB) Katsottu 6803 kertaa
pihdit.jpg
pihdit.jpg (714.31 KiB) Katsottu 6803 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Huom! Muista sininen teippi kruunaa kaiken...
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Kalle
800
800
Viestit: 896
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja Kalle »

TimoS kirjoitti: 14.09.2018 12:51 Tommosilla liittimillä ja kunnon pihdeillä tulee hyvää jälkeä. Ja jos täytyy jatkaa johtoa, leikkaa ton pelkän puristeosan liittimestä ja puristaa johtojen ympärille ja kutistesukka päälle.
Mistä tuommosia pihtejä saa, kyselee nimimerkki: paljon tinasin .....ja silleen........
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kalle kirjoitti: 14.09.2018 14:28
TimoS kirjoitti: 14.09.2018 12:51 Tommosilla liittimillä ja kunnon pihdeillä tulee hyvää jälkeä. Ja jos täytyy jatkaa johtoa, leikkaa ton pelkän puristeosan liittimestä ja puristaa johtojen ympärille ja kutistesukka päälle.
Mistä tuommosia pihtejä saa, kyselee nimimerkki: paljon tinasin .....ja silleen........
Ei kun Kalle kaupoille...
https://www.partco.fi/fi/tyoekalut/puri ... t503c.html
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja TimoS »

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000031367
Tossa toinen vaihtoehto. Mulla aidot Abikon ja Bilteman malli, kummatkin toimii.
Kalle
800
800
Viestit: 896
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Elektronin sytytys

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Mahtavaa, nyt täytyykin sitten hankkia pihtejä urakalla kun olis pokkauspihdeillekkin tarvetta.
Vastaa Viestiin