Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Hei,
Keväällä vaihdoin laturia ja samalla tuli leikattua motonetin moottoritiiviste palasesta uusi n.1mm paksunen tiiviste laturin ja koneen väliin.
En tiedä johtuuko tiivisteestä tai siitä että en ole oikein varma kuinka tuo laturi pitää kiristää oikeaan asentoon, mutta tällä hetkellä kun ajan niin sanotusti liian isolla vaihteella ja nostan kierroksia, niin kone päästää sellaisen vanhan traktorin hammasrata rohinan.
Onkohan syynä tuo tiiviste tai laturin väärä kiristys?
Olen tällä hetkellä kiristänyt sen noin keskiasentoon kun sitähän voisi pyöritellä molempiin suuntiin.
Jos sitä pitää kiristää niin olen lukenut että voi käynnissä ilmeisesti pyöritellä? Kumpaan suuntaan laturin takaa katsottuna se kiristyy ja kumpaan löystyy?
Muita ohjeita?
Keväällä vaihdoin laturia ja samalla tuli leikattua motonetin moottoritiiviste palasesta uusi n.1mm paksunen tiiviste laturin ja koneen väliin.
En tiedä johtuuko tiivisteestä tai siitä että en ole oikein varma kuinka tuo laturi pitää kiristää oikeaan asentoon, mutta tällä hetkellä kun ajan niin sanotusti liian isolla vaihteella ja nostan kierroksia, niin kone päästää sellaisen vanhan traktorin hammasrata rohinan.
Onkohan syynä tuo tiiviste tai laturin väärä kiristys?
Olen tällä hetkellä kiristänyt sen noin keskiasentoon kun sitähän voisi pyöritellä molempiin suuntiin.
Jos sitä pitää kiristää niin olen lukenut että voi käynnissä ilmeisesti pyöritellä? Kumpaan suuntaan laturin takaa katsottuna se kiristyy ja kumpaan löystyy?
Muita ohjeita?
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Niin ja nuo rohina äänet tulee pelkästään ajaessa. paikallaan kaasutellessa ei kuulu mitään.
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Terve!
Oiskohan laturi liian " löysällä" tai vika sitten muualla kun rolisee pelkästään ajaessa?
Ilmeisesti sinulla 12v laturi, koska kerran olet rustaillut sen millisen paperitiivisteen ?
Itsellä on meetoo -kokemusta vaan 6 V:n härpäkkeistä
Niissä käsittääkseni pitäisi olla "oldskool "-korkkitiiviste
vai onko moternimpi O-rengas tiiviste parempi?
eli
Kysymys pitkänlinjan raskassarjalaisille!
Minkälaisen sen tiivisteen käytännön kokemuksella tulisi olla, niinku laadultaan ja paksuudeltaan ym.
jotta esim 6V:n laturivekottimen hammasratasääni ja tiivistys olisi optimaalinen ?
Minä laitoin O- rengastiivisteen ja vaan käänsin laturia mutu-korvakuulolta.
Varmaan tätäkin säätöjuttua on märehditty aiemminkin, mutta kertauksena.
siis
Oispa kiva kuulla uutelleen, millanen se rataskireys kyseisessä äänimaailmassa "kuuluisi" olla
Siis milloin säätö on hipleimmillään ?
pekka
Oiskohan laturi liian " löysällä" tai vika sitten muualla kun rolisee pelkästään ajaessa?
Ilmeisesti sinulla 12v laturi, koska kerran olet rustaillut sen millisen paperitiivisteen ?
Itsellä on meetoo -kokemusta vaan 6 V:n härpäkkeistä
Niissä käsittääkseni pitäisi olla "oldskool "-korkkitiiviste
vai onko moternimpi O-rengas tiiviste parempi?
eli
Kysymys pitkänlinjan raskassarjalaisille!
Minkälaisen sen tiivisteen käytännön kokemuksella tulisi olla, niinku laadultaan ja paksuudeltaan ym.
jotta esim 6V:n laturivekottimen hammasratasääni ja tiivistys olisi optimaalinen ?
Minä laitoin O- rengastiivisteen ja vaan käänsin laturia mutu-korvakuulolta.
Varmaan tätäkin säätöjuttua on märehditty aiemminkin, mutta kertauksena.
siis
Oispa kiva kuulla uutelleen, millanen se rataskireys kyseisessä äänimaailmassa "kuuluisi" olla
Siis milloin säätö on hipleimmillään ?
pekka
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Moi PRu425,
Joo 12 volttinen g424 mallin laturi taisi olla.
Perjantaina kokeilin tuota laturin pyörittelyä tyhjäkäynnillä, mutta kun ne äänet ei ilmaannu tyhjäkäynnillä.
Nyt töihin ajaessa vetorohina soundit tuntu olevan vähän vahvemmat niin pitänee palauttaa takaisin puoliväliasentoon.
Tuolla tiivisteen mainitsemisella mietin sitä että kun on nyt vähän paksumpi niin voiko olla että hammaskosketus on nyt erinlainen ja vaatii vaan "sisäänajoa"?
Joo 12 volttinen g424 mallin laturi taisi olla.
Perjantaina kokeilin tuota laturin pyörittelyä tyhjäkäynnillä, mutta kun ne äänet ei ilmaannu tyhjäkäynnillä.
Nyt töihin ajaessa vetorohina soundit tuntu olevan vähän vahvemmat niin pitänee palauttaa takaisin puoliväliasentoon.
Tuolla tiivisteen mainitsemisella mietin sitä että kun on nyt vähän paksumpi niin voiko olla että hammaskosketus on nyt erinlainen ja vaatii vaan "sisäänajoa"?
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Eilen käytin laturin irti ja vilkaisin että eihän ole hampaita nokka-akselin hammasrattaasta irronnut.
Leegot olivat paikoillaan nokka-akselin rattaassa ja laturin päässä. Pientä metallihilettä laturin rattaassa näkyi elikkä voiskohan olla että palat vielä hankautuu toisiinsa. Kampi- ja nokka-akselin rattaat vaihdettu toissa talvella.
Töihin ajaessa laturi pitää edelleen ratisee liikkeelle lähtiessä, mutta en kyllä keksi noihin kosketuksiin mitään :D
Leegot olivat paikoillaan nokka-akselin rattaassa ja laturin päässä. Pientä metallihilettä laturin rattaassa näkyi elikkä voiskohan olla että palat vielä hankautuu toisiinsa. Kampi- ja nokka-akselin rattaat vaihdettu toissa talvella.
Töihin ajaessa laturi pitää edelleen ratisee liikkeelle lähtiessä, mutta en kyllä keksi noihin kosketuksiin mitään :D
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Melkeinpä väittäisin ettei syyllinen ole laturi, jos paikallaan et saa ääntä esille mutta ajaessa ääntä tulee. Samalla tavalla se laturi vastustaa, on pärrä liikkeessä tai ei...
Tiivisteen paksuus ei isommin hammaskosketukseen vaikuta, mitä nyt hammaspyörien keskinäiseen sijoittumiseen sen vähän vaikuttaa. Hammaskosketus määräytyy laturia kiertäessä, laturin akseli kun on epäkeskeisesti, niin laturia pyöräyttämällä voi hammaskosketuksen säätää sopivaksi. Ne mitä aikanaan itsellä tuli laiteltua, niin säätelin siten että ensin hammaskosketus täysin kiinni, ja siitä sitten vähän löysemmällepäin, jos oikein hifistelemään viitsi, niin sitten koneen käydessä laturin kiinnityksen ollessa löysässä, varovasti kiertäen haki asennon missä viheltää vähiten...
Voit toki vielä varmistaa, että olisiko sittenkin kyseessä nuo laturin rattaat, vaikka kääntämällä laturia niin paljon että hammaskosketus irtoaa täysin (jos ei säätövara riitä, niin irroittaa rattaan laturin päästä) ja käy ajamassa. Jos (oletuksena tarinan perusteella, kun) vielä rohisee niin syy on ennemmin voimansiirrossa kuin laturin hammaspyörissä...
Korjatkaa toki, jos ihan mettässä olen ajatuksieni ja kokemuksieni kanssa..?
Tiivisteen paksuus ei isommin hammaskosketukseen vaikuta, mitä nyt hammaspyörien keskinäiseen sijoittumiseen sen vähän vaikuttaa. Hammaskosketus määräytyy laturia kiertäessä, laturin akseli kun on epäkeskeisesti, niin laturia pyöräyttämällä voi hammaskosketuksen säätää sopivaksi. Ne mitä aikanaan itsellä tuli laiteltua, niin säätelin siten että ensin hammaskosketus täysin kiinni, ja siitä sitten vähän löysemmällepäin, jos oikein hifistelemään viitsi, niin sitten koneen käydessä laturin kiinnityksen ollessa löysässä, varovasti kiertäen haki asennon missä viheltää vähiten...
Voit toki vielä varmistaa, että olisiko sittenkin kyseessä nuo laturin rattaat, vaikka kääntämällä laturia niin paljon että hammaskosketus irtoaa täysin (jos ei säätövara riitä, niin irroittaa rattaan laturin päästä) ja käy ajamassa. Jos (oletuksena tarinan perusteella, kun) vielä rohisee niin syy on ennemmin voimansiirrossa kuin laturin hammaspyörissä...
Korjatkaa toki, jos ihan mettässä olen ajatuksieni ja kokemuksieni kanssa..?
IC on itäpyöristä paras...
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Katoppa kytkimen painelaakeri
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Jotenki se soundi on niin keulassa että epäilen oisko tuo. Pitää kuitenkin jossaki vaiheessa vaihelaatikko irrottaa nii vilkasta samalla.
Tein eilen venttiilien säädöt(pako n.0,15, n.tulo0,10) ja vaihdoin vaihdoin tulpan vasemmalta puolen.
Yllättäen alko käymään paremmin ja samalla se rahinakin on melkee kokonaan kadonnut.
Oiskohan tuo soundi liittynyt enemmän kampiakseliin? No idea, mutta lähtipä ääni lähes pois
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Ei vaihteistoa tarvitse irroittaa että saa painelaakerin esiin...
Eikä se hammaskosketuksen ääni katoa venttiileitä säätäessä, tai tulppaa vaihtaessa...
Mutta hyvä jos hiljeni..!
Eikä se hammaskosketuksen ääni katoa venttiileitä säätäessä, tai tulppaa vaihtaessa...
Mutta hyvä jos hiljeni..!
IC on itäpyöristä paras...
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
No soundi kuitenki lähes hävisi. Ainut mikä tulee mieleen että kun vasen puoli alkaa pelittää paremmin niin kyllähän sen pitäisi vaikuttaa kaikkeen koneen vetoon mikä taas voi kuulua. Se on niin vahva hammasrattaan ääni, mutta mistäpä sitä tietää onko se sitte joku kampiakseli, kytkimen painelaakeri yms yms.jasu kirjoitti: 25.07.2019 11:39 Ei vaihteistoa tarvitse irroittaa että saa painelaakerin esiin...
Eikä se hammaskosketuksen ääni katoa venttiileitä säätäessä, tai tulppaa vaihtaessa...![]()
Mutta hyvä jos hiljeni..!
Mulla tuo runko ottaa niin hankalasti että ei oo tilaa vedellä kytkimen osia ulos ellen oo nostanu vaihdelaatikkoa ulos. Kolarivehje ollut tämä edellisellä omistajalla
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Vai hetkinen kuinkas ekana se painelaakeri oli siitä kytkimen vipuosasta? Se kytkimen purussa jotain alkukamoja on saanu ulos paikallaan, mutta oon kyllä päätyny lähes aina irrottaa koko vaihdelaatikon ku se irtoo kuitenki nii helposti.Terope kirjoitti: 25.07.2019 11:50No soundi kuitenki lähes hävisi. Ainut mikä tulee mieleen että kun vasen puoli alkaa pelittää paremmin niin kyllähän sen pitäisi vaikuttaa kaikkeen koneen vetoon mikä taas voi kuulua. Se on niin vahva hammasrattaan ääni, mutta mistäpä sitä tietää onko se sitte joku kampiakseli, kytkimen painelaakeri yms yms.jasu kirjoitti: 25.07.2019 11:39 Ei vaihteistoa tarvitse irroittaa että saa painelaakerin esiin...
Eikä se hammaskosketuksen ääni katoa venttiileitä säätäessä, tai tulppaa vaihtaessa...![]()
Mutta hyvä jos hiljeni..!
Mulla tuo runko ottaa niin hankalasti että ei oo tilaa vedellä kytkimen osia ulos ellen oo nostanu vaihdelaatikkoa ulos. Kolarivehje ollut tämä edellisellä omistajalla![]()
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Tuosta oikeestaan näkee koko homman
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/17642615
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/17642615
Re: Laturin hammasäänet matallilla kierroksilla
Kiitos. Onpa muuten hyvä varaosaksi hankkia tuommonen setti viel.jopesa kirjoitti: 25.07.2019 12:42 Tuosta oikeestaan näkee koko homman
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/17642615
Ääni ei ole onneksi palannut. Kuuluu korkeintaan jos meinaa lähteä risteyshidastuksen jälkeen liian isolla vaihteella.



