Venttiilinohjurin väljyys

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja Terope »

Tein tänään kansiremonttia.

Irrotin vasemman kannen ja epäilin että siellä olisi vain jouset huonot(vaihtoon) ja venttiili vaatisi hiontaa.
Pakoventtiili on vuotanut bensatestillä ja se puoli on kannen puolelta todella karstoittunut.

Kuitenkin ilmeni että venttiilinohjuri oli todella väljä kannen puolelta(ei palotila). Kun venttiili on pohjassa sitä toista päätä voi heiluttaa todella vapaasti ja venttiilin kulma vaihtuu:(

Yksi hionta ei pitänyt vielä bensaa ja ehkä uudet jouset pitäisivät venttiilin kohillaan mutta mitä muut olette mieltä?

Tuon on viimeksi koneistaja vaihtanut kun vanha ohjuri irtosi ja on ilmeisesti itse tehty/jonkun muun, koska en vienyt varaosaa.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1805
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Terope kirjoitti: 14.08.2019 21:18 Kuitenkin ilmeni että venttiilinohjuri oli todella väljä kannen puolelta(ei palotila). Kun venttiili on pohjassa sitä toista päätä voi heiluttaa todella vapaasti ja venttiilin kulma vaihtuu:(
Ohjuri on väljä ja se pitää vaihtaa. Itse se on aika mahdoton vaihtaa, eli koneistamo hommaa. Laita pronssiohjurit jos löytyy sopivat.
Koneista molemmat kannet samantien, niin saat ajella useamman vuoden rauhassa.
Katsele näistä paikoista osia:
https://verkkokauppa.ural.fi/
https://easthighway.com/fin/kotisivu
https://www.ural-zentrale.de/en/index
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä se väljä ohjuri pitäisi vaihtaa, mutta jos välys on suht pientä ..esim. venttiilin avautumalla( n, 6 mm ) palotilasta mitattuna välys 1 mm (+/-0.5) venttiilin lautanen heiluu puolelta toiselle, ja ohjuri on muuten ehjä (ei halkeamia tms.) ja on pysynyt paikoillaan, niin ohjurin sisäreiän voi vielä turvottaa mankeloivalla tapilla ja viimeistely kalvaimella. Kumminkin melkein aina pitää venttiili ja seeti ensin koneistaa leikkaavilla työkaluilla oikeisiin kulmiin ja istuvaksi pariksi ja viimeinen hifistely hiomatahna lääpäys. pelkällä hiomisella ei saa kun pyöreähköjä lyhytaikaisia tiivistyspintoja.
Venttiilin ohjainta on vaikea antaa mukaan vaihdettavaksi varaosaksi, koska uuden ohjaimen asennuskoko määräytyy irrotettavan ohjaimen asennustiukuudesta + 200--220 asteessa . Eli jos vanha ohjain irtosi tuossa lämpötilassa kevyesti napauttamalla lisätään irrotetun (jäähtyneen) ohjaimen asennus-uuma mittaan esim. + 0.05 mm..ja kokemus peräisesti sitten vastaavasti isompaa+pienempää. Jos ohjain on jo irronnut ja muljannut pesän epämuotoiseksi on pesä ensin kalvettava tasamittaan ja sitten sorvataan ylikoko ohjaimesta(esim bmw auton imuventtiili + 0.2 ylikoko) siihen reikään sopivalla rympillä istuva ohjain (rymppi aineksesta riippuen +.0.05..0.08) joskus on ohjain tehtävä kokonaan aineksesta jos pesä on niin suureksi muljattu. Kun ohjain on paikoillaan kalvetaan se venttiilin nimellismittaan ja koneistetaan seeti ehjän ohjaimen mukaan. Kun venttiili istuu tiiviisti kolmikulmaan koneistettuun seetiin kalvetaan ohjain käyntivälykseen ja voidaan vielä hioa venttiili kevyesti tahnalla. Eli kysymykseen , mitä pitäis tehdä?? mielestäni antaa työ asian tuntevalle tekijälle ,jolla on kokemusta näistä hieman wanhemmista koneista, ja varsinkin ilmajäähdytteisistä "kiukaista". Huomioitavaa on myös se että usein käytetyt kiinalaiset venttiilit on yleisesti paskojen ominaisuuksien lisäksi myös alimittaisia varreltaan, eli jo uusi kiinalainen venttiili on väljä hyväänkin ohjaimeen! Kiinalainen venttiili on varreltaan 7.80...7.88 , kun oikea venäläinen /ukrainalainen on 7.93..7.96. Usein uuden venäläisen venttiilin vaihto mankeloituun ohjaimeen , ja seetien koneistus riittää korjaamaan ongelman. Pakoventtiilin pitää olla materiaalia jonka lautaseen ei saa magneetti tarttua.
Viimeksi muokannut MATTI, 15.08.2019 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja Terope »

Hei hyviä vastauksia!
Kiitos:)
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja Terope »

Mulla on yks ylimääränen oikea kansi. Siinä venttiili uppos hyvin. Onkohan koneistajan mahollista käyttää sen ohjureita?
lca
200
200
Viestit: 231
Liittynyt: 19.08.2009 09:08
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja lca »

Millainen on tuo mankeloiva tappi ja mistä saa?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terope kirjoitti: 14.08.2019 23:23 Mulla on yks ylimääränen oikea kansi. Siinä venttiili uppos hyvin. Onkohan koneistajan mahollista käyttää sen ohjureita?
Ohjurit ei yleensä ole ongelma..uusissa varaosa ohjurisarjoissa on venäläiseen tapaan erikokoisia ohjureita , eli jos muutama sarja on varastossa niin niistä yleensä löytyy sopiva tai sitten niistä isommista sorvataan sopivat. Ja jos ei niissä riitä materiaali niin koneistamolta löytyy autonohjurisarjoja (esim. tuo BMW) joista saa tehtyä. vanhoja ohjaimia harvoin(tuskin koskaan) joutuu käyttää. Ohjurisarja (4kpl) maksaa yleensä n. 20 eur! eli ei kannata paljon hyppää pituutta niiden takia.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Venttiilinohjurin väljyys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

lca kirjoitti: 14.08.2019 23:25 Millainen on tuo mankeloiva tappi ja mistä saa?
Ennen aikaan käytettiin paljon mankeloivia tappeja ohjaimien turvotukseen ja jenkit kaiketi suosii niitä vieläkin. Mutta helpoin kotimaasta ostaa on varmaan ostaa mankeloiva kierretappi. Mankeloiva tappi kierretään(ajetaan vaikka akkuporakoneella) isohkoon reikään. Tappi ei leikkaa vaan muokkaa kierteen, silloin mankeloivaa tappia voi käyttää ylikokoiseen reikään jolloin tappi nostaa osittaisen kierteen isoonkin alkureikään jonka sitten voi kalvaa sopivaksi. Usein mankelitapilla ajetaan pitkään ohjaimeen (sivuventtiilikone) kierre ala- ja yläpäästä erikseen ja kalvaimella sitten silotetaan koko ohjain. Kestää yleensä aika hyvin ja urat vielä parantaa voitelua. mankeloinnin voi tehdä yleensä vain kerran , ja seuraavaksi sitten uusi ohjain.
Vastaa Viestiin