Justeeri kirjoitti: ↑10.05.2020 18:30
Hyvin kulki tänään ylämäkeenkin miliisiperällä. Mutta vastatuuli meinasi pysäyttää ja viskata kuskin satulasta.
Terve
Miliisiperä ja sivuvaunu ämmä 22 hp, ihan kiva yhdistelmä kiusata itseään. Kokeilin moista yhdistelmää tuossa omassa seiskapätkässä jonkun aikaa, vaikka siinä pitäisi olla 40 horsepoweria, niin tuskaista oli ajaminen normi liikenteen tahdissa, joten palautin vakioperän 8/37 takaisin ja sillä on Hyvänmielen kanssa ollut ilo lasketella, niin myötä- ja vastamäkiä…
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06 Video
Justeeri kirjoitti: ↑10.05.2020 18:30
Hyvin kulki tänään ylämäkeenkin miliisiperällä. Mutta vastatuuli meinasi pysäyttää ja viskata kuskin satulasta.
Terve
Miliisiperä ja sivuvaunu ämmä 22 hp, ihan kiva yhdistelmä kiusata itseään. Kokeilin moista yhdistelmää tuossa omassa seiskapätkässä jonkun aikaa, vaikka siinä pitäisi olla 40 horsepoweria, niin tuskaista oli ajaminen normi liikenteen tahdissa, joten palautin vakioperän 8/37 takaisin ja sillä on Hyvänmielen kanssa ollut ilo lasketella, niin myötä- ja vastamäkiä…
Pitää paikkansa, ei voi kiistää. Näillä SV voimanpesillä tosin ei ajella normi liikenteen tahdissa vakiorattaillakaan. Taajama ajossa nämä välitykset toimii parhaiten, kun liikennevaloista lähtee vikkelämmin eikä kolmosta isompaa vaihdetta edes tarvitse. Kuskin paino on toinen seikka, joka antaa tässä tapauksessa anteeksi.
Tuohon tietty löytyy lääke puolittamalla tuo pitkävälitys laittamalla 9% nopeuttava nelosvaihde ja normi perä. Tuo miliisi peppu on kumminkin sen 19% nopeuttava, tarvii nopeammat mittarin pyöritin välitykset ja tekee myös ryömintävaihteet ja pakin hiukan pitkiksi ,jos tehoo on kun nukanpoistajassa...
Ihan miellenkiinnosta kyselen, että onko kukaan täällä oikeasti särkenyt kottelonsa pitkällä perällä ajamisen takia? Nimenomaan, että vika olisi suurella todennäköisyydellä välitysten aiheuttama?
Minulla on sellainen käsitys, Uraleitakin sai joskus kaupasta miliisivälityksillä. Ilmeisesti ei mennyt putkeen?
Kummallista on se, että BMW R71 oli vakiona sivuvaunukäytössä 1:3.89 perällä (ja 19" renkailla!). http://www.fallschirmjager.net/Vehicles ... MWR71.html
Ilmeisesti saksalaiset osaavat jotain, mitä itänaapurissa ei osata.
Terve
Varmaan on harvassa ne todelliset tapaturmat jossa joku on hajonnut pitkän välityksen takia. Asiaa on pohdittu siltä kannalta että Uralin ja K:n(sivuventtiilipata) voitelu on osaltaan roiske-ja öljysumu voitelua ja öljyn "paineen" kk-laakereille saa aikaan keskipakoisvoima, niin että onko tuon voitelun linko ja sinko voiman väheneminen (kierrosten laskiessa) ja vastaavasti kuorman lisäys hyväksi koneelle? Painevoidelluissa Dneprin koneissa (tietysti myös tehoa melkein 10hv enempi kun sivuventtiilikoneessa) ei tämä voitelu spekulaatio kyllä toteudu,,ainoastaan se ajotuntuma vakio tehoisella kuormatulla sivuvaunupyörällä vastamäkeen taitaa pitkävälitteisellä mopolla syödä lähinnä miestä. Mutta ei pienmmät kierrokset matka-ajossa ehjällä koneella mielestäni mitään pahaa tee.
Joistain historian hämyistä muistelisin lueskelleeni jotta neuvostovehkeissä oli aluksi samat harvemmat välityssuhteet kuin saksalaisilla. Sittemmin taisivat huomata ettei ne sopineet paikalliseen tiestöön ja isolla välityksellä hiljempaa jurratessa värinät pyrki tuhoamaan kampiakseleita.
Voihan toki olla joku muukin tekninen syy kyseisiin vaurioihin.
T.nimim."väistänkö muurin vai muistanko väärin"
Joo.. kyllähän sen taas huomasi maalta kaupunkiin ajellessa, että kovaan vastatuuleen ei huvita edes nelosta tarjota. Vaikka sen saisi kaasukahvaa punomalla jotenkin menemäänkin. Onneksi kolmosella voi ajaa kuuttakymppiä. Paremmissa olosuhteissa meno maittaa jopa tällä epätoivoisella yhdistelmällä. Kyllähän tällainen huviajelu ihan menee näin. Mutta tietty jos vakavasti lähtee ajamaan, niin olisihan sen vehkeen hyvä kulkea vastatuuleen ja ylämäkeen samaan aikaankin, joten vakiorataat silloin lienee paras.
Toisaalta voi pohtia kulkeeko nämä vastatuuleen ja ylmäkeen millään välityksillä..
tänään käytiin pojan (miniä mulla vwk:n vaunussa) kaa pilpalan lättähattu kahvilassa ja vielä siitä räyskälän airport kafeessa jädellä. Oli paljon mopoja liikenteessä, lättiksen parkkiksella ei kaikki mahtuneet kahteen kuvaan..
Nepparia piti ulkoiluttaa Pilpalan Lättiksellä. Porukkaa alussa paljon, mutta monta ryhmää lähti pois ja ollessani itse lähdössä niitä tuli lisää. Oli kiva vaihteeksi ajella soolopyörällä. Takaiskarit nyt toimii ja oli lysti kurvailla. Tehoja soolokäytössä mukavasti.
Minä tulin veneellä mantereen puolelle Puumalassa, siitä sitten autolla Mikkeliin, jokunen japsipyörä oli liikenteessä. Laitoin ruuan pikkuvaimolle ja nyt olen vaakatasossa odotellen vaikka nepparia...
Jaa en lähteny. K65 kaasuttimista pudonnut ne pytyn puolen kanavien pikku tapit pois, vetää imuilmat niistä, ei auta vaikka laittaisi tukkoon. ehdotuksia tai linkki miten korjata?
Eilen tuli otettua nepparikin liikenteeseen. Ei vain ole ehtinyt kaikilla härveleillä ajamaan kevään aikana. Mutta on se vaan kiva peli ajaa, kun idästä noussut aurinko paistaa lämpöisesti!!! Toista tuntia päristelin ympäri Jyväskylää ja ainut huoltokatko oli kuskin juomatauko levähdysalueella
Nyt on mopo pakattu ja huomenna pitäis olla ahterissa...ähterissä..ei kun siis Ranualla. Tankki on täynnä ja jäykät öljyt jokakolkassa ..rouva vaan pulkkaan ja matkaan . Kylmä ei pitäis kyllä nyt tällä reissulla tulla.
Terve.
No reissu on tehty eilen iltasella kotiin...ajopäivät pe. ja la tuli ajettua 1270 km. ja kerran railakkaasti jonkkaan..... Ranualta alas tullessa Pudasjarvi Puolanka välisellä vauhdikkaalla mutkatiellä yht äkkiä alkoi tämä meidän tavarajunan painoinen sivuvaunu mopo heittelee puolelta toiselle...ajattelin äkkiä että nyt on takana /tai vaunusta mennyt rengas ja vältin jalkajarrua ja painon etujarrua voimalla...no silloin se lähti ! sieltä olikin eturenkaasta lähtenyt venttiili ja kun painoin jarrun niin rengas pois vanteelta ....no sitten tietty äkkiä jalkajarrua voimalla mutta mopo heitteli jo hienosti puolelta toiselle , minne se irtonainen rengas sitten muljahtikaan. No siitä sitten pientareen yli metsään..ja ONNEKSI kangasmaastoa ei syvää ojaa , ei isoja kivijä, ja harvassa mäntyjäkin reilun kymmenkuntametriä vielä sinne kangasmaastoon kunnes tökkäs johonkin kantoon/juurakkoon. No ..siellä sitten paarmojen ja mäkäräisten kanssa hetki tunnusteltiin matkustajien vaurioita ja oikeastaan mulla vaan toinen jalka sai hieman osumaan johonkin risuihin tms. ja kone käyntiin ja rouva työntämään ja peruutettiin ja työnnettiin mopo takas kovalle pinnalle ja alkoi etupyörän vaihto. Saatiin pyörä vaihdettua ja vahinkoja ei suuresti muuta näyttänyt olevan , ja ajettiin siitä sitten Sotkamoon (Katinkultaan) yöksi. Vararengas oli jo melko sileä, ja halusin varoisi saada sen hajonneen renkaan varalle, ja etsin/kyselin jo Sotkamoon ajellessa huoltikseilta jos löytyis uutta sisäkumia...no ei löytynyt, ja hotlasta sai yhteyden Haltun Penttiin joka myös auttoi etsinnässä. Lauantai aamuna sai yhteyden Sotkamon Autotarvikkeeseen (Fixus myymälä) jossa motoristi henkinen kaveri kävi etsimässä ja LÖYSI oikean kokoisen NORSUNNAHKA Mitaksen sisärenkaan..(en tiennyt että Mitaskin on niitä valmistanut) ja hain renkaan mukaan ja ajettiin Nurmekseen jossa tutun pihapiirissä korjasin sen vaurioituneen renkaan. Myös sivuvaunun renkaassa oli jokunen pinnan "kuoppa" vanteessa osittain pettänyt/haljennut ja pinnat oli hieman löysällä. Siitä ajettiin sitten Sotkamosta/Nurmeksesta samoilla perseillä Turenkiin La illaksi, Että sellainen reissu tänä kesänä, ihan kiva reissu muuten ,mutta tuo metsäänajo kokemuksen oli voinu jättää pois. Mutta sen opin siitä että kun sivuvaunumopo lähtee vauhdissa heittelee ,niin jos et ole IHAN varma mikä rengas sieltä pamahti ,NIIN JARRUTA TÄYSILLÄ MOLEMMILLA JARRUILLA ..jos olisin jarruttanut heti myös takajarrulla olisi se laahannut takapyörää asfaltilla jo hetken niin ettei se vauhti sinne jonkkaan olisi ollut niin suuri kun se eturengas oli jo vanteelta kumminkin...
MATTI kirjoitti: ↑28.06.2020 10:30
Terve.
No siitä sitten pientareen yli metsään..ja ONNEKSI kangasmaastoa ei syvää ojaa , ei isoja kivijä, ja harvassa mäntyjäkin reilun kymmenkuntametriä vielä sinne kangasmaastoon kunnes tökkäs johonkin kantoon/juurakkoon.
Huh hemmetti. Onneksi ei sattunut kipiään ja oli "tilaa" mennä mettikön puolelle. Liian usein sattuu just se sivutien liittymä ja ojarummunpää johon pyhähtyy liian nopeasti.