Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Ehkä vähän nolottaa kysellä tyhmiä. Vaan eipä oo eläissäni ollut kukaan roplailuissa neuvomassa, niin itse saa sormi suussa edelleen näitä ihmetellä. Täältä roikasta varmasti tietoa löytyy, kuten on löytynyt ennenkin. =)
Useampikin seikka mietityttää, kun meinasin jopa saada laitoksen baanalle pitkästä aikaa.
Taustaksi: Viisaammat on mulle kertoneet, että tuossa on k-pyörän runko (?) ja uralin 650 kone ja nepparin laatikko.
Tässä on nyt useamman osa-alueen aiheita, mut mulle kätevämpi jos nämä olisi samassa ketjussa. Admin minua ojentakoon, jos tämä huonoa toimintaa!
Useampikin seikka mietityttää, kun meinasin jopa saada laitoksen baanalle pitkästä aikaa.
Taustaksi: Viisaammat on mulle kertoneet, että tuossa on k-pyörän runko (?) ja uralin 650 kone ja nepparin laatikko.
Tässä on nyt useamman osa-alueen aiheita, mut mulle kätevämpi jos nämä olisi samassa ketjussa. Admin minua ojentakoon, jos tämä huonoa toimintaa!
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Taka-akselin ”kiilapultti”
Taka-akselin lukitsevaa pulttia yritin joskus metsästää. Tuli sellai kiilapultti, mutta ei se kyllä osu siihen. Joissain akseleissa kait joku ura, johon se kiilapultti tulee? Tuossa on ihan koko matkalta pyöreä akseli. Ja sit jostain pultista itse jyrsitty sen verran uraa kyljestä, että se akseli mahtuu pultin kyljestä menemään.
Tämä näyttäisi about oikeanlaiselta ja saattaisi olla oikea. Liekö tällaisia Suomesta saisi?
https://www.henriksson.ee/web/search-en ... h=75008116
Taka-akselin lukitsevaa pulttia yritin joskus metsästää. Tuli sellai kiilapultti, mutta ei se kyllä osu siihen. Joissain akseleissa kait joku ura, johon se kiilapultti tulee? Tuossa on ihan koko matkalta pyöreä akseli. Ja sit jostain pultista itse jyrsitty sen verran uraa kyljestä, että se akseli mahtuu pultin kyljestä menemään.
Tämä näyttäisi about oikeanlaiselta ja saattaisi olla oikea. Liekö tällaisia Suomesta saisi?
https://www.henriksson.ee/web/search-en ... h=75008116
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Takajarrun säätö
Jarruvipua saapi painaa helkutin syvälle, että mitään tapahtuu. Siksi haluaisin esisäädön, että se ottaisi herkemmin ja aiemmin. Vai liekö sitten vain ominaisuus?
Yritin katsoa, että mielestäni jarrukengissä on pintaa hyvin. Säädin perän nipukasta kenkien esijännitystä siten että niin kireälle että alkaa jostain kohtaa laahaamaan ja sitten naksu takas.
Lisäksi sen jarrutangon etupäässä olevan säädön rukkasin niin tappiin kuin menee.
Silti sitä jarrua saa painaa tosi syvälle. Onkos siellä perämötikän sisällä vielä säätöä, jos sieltäkin voisi kiristää ja auttaako se tähän mitään?
Samoin se jarrutangon perän päässä oleva kumihaitari ei kyllä paljon mitään suojaa. Vaikka sen laittaa sinne koloonsa syvälle, niin jarruvipu vipu vetää kumisuojan mukanaan ulos (osaksi varmaan koska se liike on niin pitkä). Siinä ei taida mitään lukitusta sille kumiosalle perän päässä olla.
En tiedä mitä tolle nyt vois tehdä.
Jarruvipua saapi painaa helkutin syvälle, että mitään tapahtuu. Siksi haluaisin esisäädön, että se ottaisi herkemmin ja aiemmin. Vai liekö sitten vain ominaisuus?
Yritin katsoa, että mielestäni jarrukengissä on pintaa hyvin. Säädin perän nipukasta kenkien esijännitystä siten että niin kireälle että alkaa jostain kohtaa laahaamaan ja sitten naksu takas.
Lisäksi sen jarrutangon etupäässä olevan säädön rukkasin niin tappiin kuin menee.
Silti sitä jarrua saa painaa tosi syvälle. Onkos siellä perämötikän sisällä vielä säätöä, jos sieltäkin voisi kiristää ja auttaako se tähän mitään?
Samoin se jarrutangon perän päässä oleva kumihaitari ei kyllä paljon mitään suojaa. Vaikka sen laittaa sinne koloonsa syvälle, niin jarruvipu vipu vetää kumisuojan mukanaan ulos (osaksi varmaan koska se liike on niin pitkä). Siinä ei taida mitään lukitusta sille kumiosalle perän päässä olla.
En tiedä mitä tolle nyt vois tehdä.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Etupää ilmaan?
Mun ei oo aiemmin tarvinnut itse päästä tekemään mitään etupäähän. Mutta olis hyvä ainakin jarrupalojen kunto edestä tarkastaa ja säätää jarrujen esijännitys kun pyörä pyörii vapaasti jne.
Mitään pukkia mulla ei valitettavasti ole. Miten tuota vekotinta uskaltaa tunkilla nostaa? Öljypohjasta ei ainakaan. Hydraulinen korjaamonostin löytyis tallilta. Jos vetäis liinat ohjauskolmion alta ja sillä nostelis? Tuntuu kyllä aika huteralta toteutukselta se ajatus.
Mun ei oo aiemmin tarvinnut itse päästä tekemään mitään etupäähän. Mutta olis hyvä ainakin jarrupalojen kunto edestä tarkastaa ja säätää jarrujen esijännitys kun pyörä pyörii vapaasti jne.
Mitään pukkia mulla ei valitettavasti ole. Miten tuota vekotinta uskaltaa tunkilla nostaa? Öljypohjasta ei ainakaan. Hydraulinen korjaamonostin löytyis tallilta. Jos vetäis liinat ohjauskolmion alta ja sillä nostelis? Tuntuu kyllä aika huteralta toteutukselta se ajatus.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Pakokäyrän tiivistys
Tuo on kaaduttu tai kaadettu kyljelleen joskus. Tod näk siitä johtuen sen kaadetun puolen pakokäyrän liitos sylinteriin on vähän löysä ja vähän kilkattaa irtonaisena. Olisiko joko se pakokäyrän alku tai sylinterin sisältä se ”sovite” vähän vääntynyt.
Siinä pakokäyrässä kun ei ole mitään lukitusta sylinterin päähän. Pääsee tekemään pientä liikettä vaikka alapäästään onkin mukamas tiukasti kiinni. Pikkusen se falskaa sieltä juuresta pakokaasuja myös.
Mietin että voisiko sitä pakokäyrän alkua tiivistää sieltä ”hahlosta” jollain aineella. Sen pitäisi olla tiivis mutta samalla vähän joustaa koska siinä on sitä pientä liikettä. Ja mieluiten varmaan sellaista ainetta jonka saa tarvittaessa sieltä pois myös.
Ajatuksia?
Tuo on kaaduttu tai kaadettu kyljelleen joskus. Tod näk siitä johtuen sen kaadetun puolen pakokäyrän liitos sylinteriin on vähän löysä ja vähän kilkattaa irtonaisena. Olisiko joko se pakokäyrän alku tai sylinterin sisältä se ”sovite” vähän vääntynyt.
Siinä pakokäyrässä kun ei ole mitään lukitusta sylinterin päähän. Pääsee tekemään pientä liikettä vaikka alapäästään onkin mukamas tiukasti kiinni. Pikkusen se falskaa sieltä juuresta pakokaasuja myös.
Mietin että voisiko sitä pakokäyrän alkua tiivistää sieltä ”hahlosta” jollain aineella. Sen pitäisi olla tiivis mutta samalla vähän joustaa koska siinä on sitä pientä liikettä. Ja mieluiten varmaan sellaista ainetta jonka saa tarvittaessa sieltä pois myös.
Ajatuksia?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Öljyn ja suodattimen vaihtoväli
Millaisia vaihtovälejä näissä pitäisi olla? Kovin kummoisia kilometrejä tuolla ei ole ajettu viime vuosina, kun vekotin on lauennut aina jostain uudesta kohdasta. Mutta onhan ne öljyt nyt siellä koneessa seisseet pitkään.
Ja oisko suodatin samalla hyvä vaihdella? En oo edes avannut suodatinkoteloa. Sellaisen kuvittelen olevan siinä etupäässä (pitääpä katsoa kun pääsen taas tallille).
Ja millainen suodatin onpi hyvä? Ural.fi löytyy tuo metallikuorinen ja sitten toinen ilman kuorta.
Millaisia vaihtovälejä näissä pitäisi olla? Kovin kummoisia kilometrejä tuolla ei ole ajettu viime vuosina, kun vekotin on lauennut aina jostain uudesta kohdasta. Mutta onhan ne öljyt nyt siellä koneessa seisseet pitkään.
Ja oisko suodatin samalla hyvä vaihdella? En oo edes avannut suodatinkoteloa. Sellaisen kuvittelen olevan siinä etupäässä (pitääpä katsoa kun pääsen taas tallille).
Ja millainen suodatin onpi hyvä? Ural.fi löytyy tuo metallikuorinen ja sitten toinen ilman kuorta.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Pyöränlaakerien tarkastus ja huolto
Tästä jotain youtube tutorialeja katselin, mutta kovin paljon fiksummaksi en niiden jälkeen itseäni tuntenut. Ja mulla on käsitys, että ne laakerit voi paskoa äkkiä laittamalla vaikka liian kireälle tai muuten tekemällä jotain väärin.
Videoiden perusteella mietin ainakin että
- Mistä sellaiset avaamis- ja kiristys-työkalut saa, onko ne standardikokoisia? Ja mistä sellaiset osaan hankkia?
- Pitääkö vanhat liukasteet kaapia pois ja kuinka hyvin ja millä keinoin
- Mitä vaseliinia sinne laakeriin kannattaa laittaa ja minkä verran
- Miten osaan säätää ne oikein
Kun osaaminen tässä on näin ohuella tasolla. Niin kannattaako ja uskaltaako niihin lähteä laisin koskemaan, jos kummastakaan pyöränlaakerista ei nyt kauheeta meteliä kuulu?
Tästä jotain youtube tutorialeja katselin, mutta kovin paljon fiksummaksi en niiden jälkeen itseäni tuntenut. Ja mulla on käsitys, että ne laakerit voi paskoa äkkiä laittamalla vaikka liian kireälle tai muuten tekemällä jotain väärin.
Videoiden perusteella mietin ainakin että
- Mistä sellaiset avaamis- ja kiristys-työkalut saa, onko ne standardikokoisia? Ja mistä sellaiset osaan hankkia?
- Pitääkö vanhat liukasteet kaapia pois ja kuinka hyvin ja millä keinoin
- Mitä vaseliinia sinne laakeriin kannattaa laittaa ja minkä verran
- Miten osaan säätää ne oikein
Kun osaaminen tässä on näin ohuella tasolla. Niin kannattaako ja uskaltaako niihin lähteä laisin koskemaan, jos kummastakaan pyöränlaakerista ei nyt kauheeta meteliä kuulu?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Tuohon on laitettu myös tavan M6 pultti...se mahtuu läpi ja sehän vaan lukitseen swingin liikkeen.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:48 Taka-akselin ”kiilapultti”
Taka-akselin lukitsevaa pulttia yritin joskus metsästää. Tuli sellai kiilapultti, mutta ei se kyllä osu siihen. Joissain akseleissa kait joku ura, johon se kiilapultti tulee? Tuossa on ihan koko matkalta pyöreä akseli. Ja sit jostain pultista itse jyrsitty sen verran uraa kyljestä, että se akseli mahtuu pultin kyljestä menemään.
Tämä näyttäisi about oikeanlaiselta ja saattaisi olla oikea. Liekö tällaisia Suomesta saisi?
https://www.henriksson.ee/web/search-en ... h=75008116
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Puuttuukohan sieltä nyt jotain?? vaikee sanoo, jos laittasit kuvan sieltä perän jarrukilvestä..kenkineen.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:49 Takajarrun säätö
Jarruvipua saapi painaa helkutin syvälle, että mitään tapahtuu. Siksi haluaisin esisäädön, että se ottaisi herkemmin ja aiemmin. Vai liekö sitten vain ominaisuus?
Yritin katsoa, että mielestäni jarrukengissä on pintaa hyvin. Säädin perän nipukasta kenkien esijännitystä siten että niin kireälle että alkaa jostain kohtaa laahaamaan ja sitten naksu takas.
Lisäksi sen jarrutangon etupäässä olevan säädön rukkasin niin tappiin kuin menee.
Silti sitä jarrua saa painaa tosi syvälle. Onkos siellä perämötikän sisällä vielä säätöä, jos sieltäkin voisi kiristää ja auttaako se tähän mitään?
Samoin se jarrutangon perän päässä oleva kumihaitari ei kyllä paljon mitään suojaa. Vaikka sen laittaa sinne koloonsa syvälle, niin jarruvipu vipu vetää kumisuojan mukanaan ulos (osaksi varmaan koska se liike on niin pitkä). Siinä ei taida mitään lukitusta sille kumiosalle perän päässä olla.
En tiedä mitä tolle nyt vois tehdä.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
"Norsulla" voi ostaa vaikka ohjaustangon raisereista ja jos on alumiininen öljypohja niin sinne tukea alle ja jättää pikku kannatukseen norsuun. Jos on keskiseisontatuki , niin nosto sille ja hallitunkilla pieni nosto öljypohjan ihan etupäästä (peltipohja) niin että keula nousee hieman ylös. Alumiinipohja kestää paremmin nostaa vaikka keskeltä.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:50 Etupää ilmaan?
Mun ei oo aiemmin tarvinnut itse päästä tekemään mitään etupäähän. Mutta olis hyvä ainakin jarrupalojen kunto edestä tarkastaa ja säätää jarrujen esijännitys kun pyörä pyörii vapaasti jne.
Mitään pukkia mulla ei valitettavasti ole. Miten tuota vekotinta uskaltaa tunkilla nostaa? Öljypohjasta ei ainakaan. Hydraulinen korjaamonostin löytyis tallilta. Jos vetäis liinat ohjauskolmion alta ja sillä nostelis? Tuntuu kyllä aika huteralta toteutukselta se ajatus.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Sasulta sellainen HiFlo suodatin.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:50 Öljyn ja suodattimen vaihtoväli
Millaisia vaihtovälejä näissä pitäisi olla? Kovin kummoisia kilometrejä tuolla ei ole ajettu viime vuosina, kun vekotin on lauennut aina jostain uudesta kohdasta. Mutta onhan ne öljyt nyt siellä koneessa seisseet pitkään.
Ja oisko suodatin samalla hyvä vaihdella? En oo edes avannut suodatinkoteloa. Sellaisen kuvittelen olevan siinä etupäässä (pitääpä katsoa kun pääsen taas tallille).
Ja millainen suodatin onpi hyvä? Ural.fi löytyy tuo metallikuorinen ja sitten toinen ilman kuorta.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Voisit ostaa vaikka Sasulta uralin /nepparin alkuperäisen työkalusarjan, siellä on kaikki tarvittavat työkalut. Pyörän akseli painaa pölysuojan navan suojaksi ja sen pölysuojan alla on kiristysmutteri. Ulompi lukitusrengas löysätään ja sitten sisempi kiristys"mutteri"(reiät työkalua varten) kiristetään käsivaroin kiinni, niin että ei enää kevyesti enempää kierry. Sitten avataan samaa rengasta n. 1/8..1/4 osa kierrosta auki ja lukitaan ulommalla kiristysmutterilla paikoilleen. Kokeillaan ettei jää liikaa (selkeää ) välystä. Pyörän akseli pitää olla kiristettynä kun välystä tarkastellaan, ja siksi usein enempi ajavat jättää tuon pölysuojan pois ja laittaa vain paksun aluslevyn sen tilalle akselin ja navan väliin. Silloin on helppo mitään irrottamatta kiristää pyörän laarerit. Yleensä siellä on rasvaa sen verran että ei tarvi alkaa niistä huolii. Jos joskus on tuo kiristyspoksimutteri irti niin suihkii hieman sitkostettua -tai ketjyöljyä laakereihin.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:51 Pyöränlaakerien tarkastus ja huolto
Tästä jotain youtube tutorialeja katselin, mutta kovin paljon fiksummaksi en niiden jälkeen itseäni tuntenut. Ja mulla on käsitys, että ne laakerit voi paskoa äkkiä laittamalla vaikka liian kireälle tai muuten tekemällä jotain väärin.
Videoiden perusteella mietin ainakin että
- Mistä sellaiset avaamis- ja kiristys-työkalut saa, onko ne standardikokoisia? Ja mistä sellaiset osaan hankkia?
- Pitääkö vanhat liukasteet kaapia pois ja kuinka hyvin ja millä keinoin
- Mitä vaseliinia sinne laakeriin kannattaa laittaa ja minkä verran
- Miten osaan säätää ne oikein
Kun osaaminen tässä on näin ohuella tasolla. Niin kannattaako ja uskaltaako niihin lähteä laisin koskemaan, jos kummastakaan pyöränlaakerista ei nyt kauheeta meteliä kuulu?
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Terve
Minkälaiset jarrukebgät siellä on?
Kuva 1 ( neppari )
Kuva 2 ( Ural )
Ps nää kuvat on etujarrusta mutta selviää mitkä jarrukengät
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Jes tuota enpä ajatellutkaan. Tuon pultin halkaisija oli 7,5mm, joten jos tuo 6 millinen tosiaan mahtuu läpi ja kirii sen akselin riittävästi swingiin niin sehän rokkais!MATTI kirjoitti: ↑27.05.2020 07:43Tuohon on laitettu myös tavan M6 pultti...se mahtuu läpi ja sehän vaan lukitseen swingin liikkeen.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:48 Taka-akselin ”kiilapultti”
Taka-akselin lukitsevaa pulttia yritin joskus metsästää. Tuli sellai kiilapultti, mutta ei se kyllä osu siihen. Joissain akseleissa kait joku ura, johon se kiilapultti tulee? Tuossa on ihan koko matkalta pyöreä akseli. Ja sit jostain pultista itse jyrsitty sen verran uraa kyljestä, että se akseli mahtuu pultin kyljestä menemään.
Tämä näyttäisi about oikeanlaiselta ja saattaisi olla oikea. Liekö tällaisia Suomesta saisi?
https://www.henriksson.ee/web/search-en ... h=75008116
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Tällaanen onpi se:MATTI kirjoitti: ↑27.05.2020 07:46Puuttuukohan sieltä nyt jotain?? vaikee sanoo, jos laittasit kuvan sieltä perän jarrukilvestä..kenkineen.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:49 Takajarrun säätö
Jarruvipua saapi painaa helkutin syvälle, että mitään tapahtuu. Siksi haluaisin esisäädön, että se ottaisi herkemmin ja aiemmin. Vai liekö sitten vain ominaisuus?
Yritin katsoa, että mielestäni jarrukengissä on pintaa hyvin. Säädin perän nipukasta kenkien esijännitystä siten että niin kireälle että alkaa jostain kohtaa laahaamaan ja sitten naksu takas.
Lisäksi sen jarrutangon etupäässä olevan säädön rukkasin niin tappiin kuin menee.
Silti sitä jarrua saa painaa tosi syvälle. Onkos siellä perämötikän sisällä vielä säätöä, jos sieltäkin voisi kiristää ja auttaako se tähän mitään?
Samoin se jarrutangon perän päässä oleva kumihaitari ei kyllä paljon mitään suojaa. Vaikka sen laittaa sinne koloonsa syvälle, niin jarruvipu vipu vetää kumisuojan mukanaan ulos (osaksi varmaan koska se liike on niin pitkä). Siinä ei taida mitään lukitusta sille kumiosalle perän päässä olla.
En tiedä mitä tolle nyt vois tehdä.
Eli nepparilta noi enemmän näyttäisi?
Oisko tossa päässä ainakin räjäytyskuvan mukaan ehkä joku säätö vielä?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
On keskiseisontatuki, sillä oon saanu perän ilmaan ja päässy takapäätä roplaa. Öljypohjan materiaalista ei hajua kyllä. Mutta jos se kestää joka tapauksessa kevyen noston etupäästään, niin miehän sitten laitan keskiseisontatuelle ja nostan siitä tunkilla sen verran että pyörä nousee irti.MATTI kirjoitti: ↑27.05.2020 07:50"Norsulla" voi ostaa vaikka ohjaustangon raisereista ja jos on alumiininen öljypohja niin sinne tukea alle ja jättää pikku kannatukseen norsuun. Jos on keskiseisontatuki , niin nosto sille ja hallitunkilla pieni nosto öljypohjan ihan etupäästä (peltipohja) niin että keula nousee hieman ylös. Alumiinipohja kestää paremmin nostaa vaikka keskeltä.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:50 Etupää ilmaan?
Mun ei oo aiemmin tarvinnut itse päästä tekemään mitään etupäähän. Mutta olis hyvä ainakin jarrupalojen kunto edestä tarkastaa ja säätää jarrujen esijännitys kun pyörä pyörii vapaasti jne.
Mitään pukkia mulla ei valitettavasti ole. Miten tuota vekotinta uskaltaa tunkilla nostaa? Öljypohjasta ei ainakaan. Hydraulinen korjaamonostin löytyis tallilta. Jos vetäis liinat ohjauskolmion alta ja sillä nostelis? Tuntuu kyllä aika huteralta toteutukselta se ajatus.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Jes mie hommailen sellaisen. Onko näissä jotain suositeltuja vaihtovälejä öljyille ja suodattimille? Sillon kun tuo vielä sai kilometrejä vähän enemmän alleen, niin öljyt vaihtui kyllä ihan silläkin että sitä sai lisäillä sinne riittävän useinMATTI kirjoitti: ↑27.05.2020 07:52Sasulta sellainen HiFlo suodatin.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:50 Öljyn ja suodattimen vaihtoväli
Millaisia vaihtovälejä näissä pitäisi olla? Kovin kummoisia kilometrejä tuolla ei ole ajettu viime vuosina, kun vekotin on lauennut aina jostain uudesta kohdasta. Mutta onhan ne öljyt nyt siellä koneessa seisseet pitkään.
Ja oisko suodatin samalla hyvä vaihdella? En oo edes avannut suodatinkoteloa. Sellaisen kuvittelen olevan siinä etupäässä (pitääpä katsoa kun pääsen taas tallille).
Ja millainen suodatin onpi hyvä? Ural.fi löytyy tuo metallikuorinen ja sitten toinen ilman kuorta.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Tuollaisen kiristysohjeen mie youtubesta kanssa löysin. Ehkäpä tuon uskallan siis tehdä. Ja hyvä, tiedänpä että tuohon saa oikeat työkalut!MATTI kirjoitti: ↑27.05.2020 08:04Voisit ostaa vaikka Sasulta uralin /nepparin alkuperäisen työkalusarjan, siellä on kaikki tarvittavat työkalut. Pyörän akseli painaa pölysuojan navan suojaksi ja sen pölysuojan alla on kiristysmutteri. Ulompi lukitusrengas löysätään ja sitten sisempi kiristys"mutteri"(reiät työkalua varten) kiristetään käsivaroin kiinni, niin että ei enää kevyesti enempää kierry. Sitten avataan samaa rengasta n. 1/8..1/4 osa kierrosta auki ja lukitaan ulommalla kiristysmutterilla paikoilleen. Kokeillaan ettei jää liikaa (selkeää ) välystä. Pyörän akseli pitää olla kiristettynä kun välystä tarkastellaan, ja siksi usein enempi ajavat jättää tuon pölysuojan pois ja laittaa vain paksun aluslevyn sen tilalle akselin ja navan väliin. Silloin on helppo mitään irrottamatta kiristää pyörän laarerit. Yleensä siellä on rasvaa sen verran että ei tarvi alkaa niistä huolii. Jos joskus on tuo kiristyspoksimutteri irti niin suihkii hieman sitkostettua -tai ketjyöljyä laakereihin.Foto kirjoitti: ↑27.05.2020 00:51 Pyöränlaakerien tarkastus ja huolto
Tästä jotain youtube tutorialeja katselin, mutta kovin paljon fiksummaksi en niiden jälkeen itseäni tuntenut. Ja mulla on käsitys, että ne laakerit voi paskoa äkkiä laittamalla vaikka liian kireälle tai muuten tekemällä jotain väärin.
Videoiden perusteella mietin ainakin että
- Mistä sellaiset avaamis- ja kiristys-työkalut saa, onko ne standardikokoisia? Ja mistä sellaiset osaan hankkia?
- Pitääkö vanhat liukasteet kaapia pois ja kuinka hyvin ja millä keinoin
- Mitä vaseliinia sinne laakeriin kannattaa laittaa ja minkä verran
- Miten osaan säätää ne oikein
Kun osaaminen tässä on näin ohuella tasolla. Niin kannattaako ja uskaltaako niihin lähteä laisin koskemaan, jos kummastakaan pyöränlaakerista ei nyt kauheeta meteliä kuulu?
Joku joskus heitti, että "laita nyt sinne pyöränlaakerille rasvat samalla kun on auki". Sehän kait vaatisi sen laakerisysteemin purkamista ulos sieltä ja vanhojen rasvojen poistamista ja uusia vaseliineja tilalle jne. Ja se mietityttää huomattavasti enemmän jo.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Terve
Ekaks merkaat jarrukengät ettei mene sekasin, eli niitä ei sekoittaa keskenään...
Ekaks merkaat jarrukengät ettei mene sekasin, eli niitä ei sekoittaa keskenään...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Terve
Ps tää toimii myös KMZ pärrissä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Dnepparin perässä pitäis ulkopuolella näkyä tuo kartion neliökanta,siitä kiertämällä saa kenkiä levitettyä niiden ankkuripäästä. Jätä tyhjää kuiteki, eli säädät vaan sopivan lähelle ettei pikkuhiljaa jarrutellessa hihnat lämpölaajene ja rupea laahaamaan, silloin tulee kuumaa ja häviää laakerista ne rasvanpaskat tiehensä ja tulee muutenkin ongelmia
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Tuolla vasurissa (11) mutskusta saa vielä nokanpuolen säätöjä lähemmäs, tämä vaikuttaa paljon polkimen liikerataan
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Mulla joskus tipahti noi jarrukengät tuolta irti. Ja arvoin ne vain jotenkin päin sinne eli en tiedä onko samoin päin kuin alunperi.
Jos ne voi laittaa keskenään väärin päin, niin miten se näkyy sitten?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Juu tämänkin videon katselin aiemmin. Oli niin hyvät humpat siinä, että jäi mieleen.
Mutta siis nämä kysymykset silloin jäi videoidenkin pohjalta mieleen avoimeksi:
- Mistä sellaiset avaamis- ja kiristys-työkalut saa, onko ne standardikokoisia? Ja mistä sellaiset osaan hankkia?
- Pitääkö vanhat liukasteet kaapia pois ja kuinka hyvin ja millä keinoin
- Mitä vaseliinia sinne laakeriin kannattaa laittaa ja minkä verran
- Miten osaan säätää ne oikein
Näistä ensimmäiseen ja viimeiseen jo sainkin vastauksia tai luottamusta että uskaltanen ehkä hypätä syvään päähän.
Mutta nuo vanhojen mönjien poistaminen ja uusien laittaminen jäi kysymyksinä vielä auki. =)
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Juu tämän teinkin. Eli kiristin niin paljon, että alkoi pyöritellessä ottamaan kiinni ja siitä sit yksi naksu taaksepäin niin että pyörii vapaasti. Lämpölaajenemista en kuitenkaan tajunnut ottaa huomioon, joten olisi siis syytä löysätä enemmän vielä?jonssoni kirjoitti: ↑27.05.2020 15:01 Dnepparin perässä pitäis ulkopuolella näkyä tuo kartion neliökanta,siitä kiertämällä saa kenkiä levitettyä niiden ankkuripäästä. Jätä tyhjää kuiteki, eli säädät vaan sopivan lähelle ettei pikkuhiljaa jarrutellessa hihnat lämpölaajene ja rupea laahaamaan, silloin tulee kuumaa ja häviää laakerista ne rasvanpaskat tiehensä ja tulee muutenkin ongelmia
Screenshot_20200527-150208~2.png
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Jes, tuota mie arvelinkin että räjäytyskuvien mukaan ehkä tuolla olisi joku säätö. Pitääpä tallilla koittaa vielä!
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Noo itse oon säädelly niin auki kun voivat olla pedaalin pysyessä vielä hyvin käytettävissä. Nythän mulla on tuo plungeriperän jarru joka on pikkusen erilainen, mutta dnepparissa oli joku puoltoista senttiä ihan tyhjää polkimella enneku alko tapahtuu.. ja hyvin skulasFoto kirjoitti: ↑27.05.2020 21:00Juu tämän teinkin. Eli kiristin niin paljon, että alkoi pyöritellessä ottamaan kiinni ja siitä sit yksi naksu taaksepäin niin että pyörii vapaasti. Lämpölaajenemista en kuitenkaan tajunnut ottaa huomioon, joten olisi siis syytä löysätä enemmän vielä?jonssoni kirjoitti: ↑27.05.2020 15:01 Dnepparin perässä pitäis ulkopuolella näkyä tuo kartion neliökanta,siitä kiertämällä saa kenkiä levitettyä niiden ankkuripäästä. Jätä tyhjää kuiteki, eli säädät vaan sopivan lähelle ettei pikkuhiljaa jarrutellessa hihnat lämpölaajene ja rupea laahaamaan, silloin tulee kuumaa ja häviää laakerista ne rasvanpaskat tiehensä ja tulee muutenkin ongelmia
Screenshot_20200527-150208~2.png
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Kannattaa säätää jarruhihnat ottamaan koko matkalta samalla lailla. Itse olen niiden säätöpuolen pään tappien alle laittanut säätölevyjä jolla olen saanut sieltäkin kummankin jarrukengän ottamaan samalla lailla. Niissä tapeissa on pituuseroja toleransseista johtuen.
Etujarruissa joissa on vain yksi levittäjä, on kans säädettävä kiinteä pää lähelle prikoilla. Ja kitkaliimaus firmasta kunnon hihnat, niin kyllä pysähtyy.
Etujarruissa joissa on vain yksi levittäjä, on kans säädettävä kiinteä pää lähelle prikoilla. Ja kitkaliimaus firmasta kunnon hihnat, niin kyllä pysähtyy.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Ja kas kävin lyhyen nostoliinan ja siitä riserien ja ohjaustangon takaa kiepautin ja aivan näppärästi nousi.MATTI kirjoitti: ↑27.05.2020 07:50 "Norsulla" voi ostaa vaikka ohjaustangon raisereista ja jos on alumiininen öljypohja niin sinne tukea alle ja jättää pikku kannatukseen norsuun. Jos on keskiseisontatuki , niin nosto sille ja hallitunkilla pieni nosto öljypohjan ihan etupäästä (peltipohja) niin että keula nousee hieman ylös. Alumiinipohja kestää paremmin nostaa vaikka keskeltä.
Tämä tieto meni tänään käyttöön myös, kiitos!
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)
Tänään sain laitteen suurinpiirtein kasaan ja tein testirundit ja yritin säädellä.
Muuten toimii hyvin, mutta jarrujahan ei oikeesti ole. Eli toi on aivan hengenvaarallinen laitos. Pysähtyy se sen edellä ajavan auton perään sitten, mutta ei juuri muuten.
Takajarru
Takajarrun avasin ja säädin sieltä jarruvivun päästä mutteria eteenpäin. Jotain reilu puoli senttiä, mikä nyt helposti sain siinä perä ja kengät kiinni pyörässä.
En tiedä oliko tässä järkeä, mutta tein vielä kuvan mukaiset palaset tuonne jarruvivun puolelle kenkien alle pellinpätkästä:
Sitten paketti kiinni ja säädin ulkopuolelta nipukasta taas niin paljon että alkoi vähän kuulumaan että ottaa kiinni. Ja sitten naksu auki päin.
Eipä juuri muutosta. Helkutin syvälle saa painaa eikä paljon jarrutusta tapahdu.
Etujarru
Eturummun avasin tänään eka kertaa itse. Eikös tuo ole takavanteesta tehty, kun tuollainen hammaskehä? Liekö sillä mitään merkitystä aiheeseen.
En mä tiedä miltä nää pitäis näyttää, mutta mä kuvittelisin että ymmärtääkseni kengissä on pintaa on hyvin?
Mun nähdäkseni etupäässä ei vaijerin päässä ollut mitään mutterisäätöä, millä olisi esijännitystä voinut kiristää. Tarkoitan vastaavan tyylisesti kuin takapäässä rummun sisällä sen jarruvivun päässä oleva mutteri.
Sitten rengas takaisin kasaan ja paikalleen. Ja säädin etupää ylhäällä esisäätöä ulkopuolen nipukasta niin pitkälle että alkoi jostain kohtaa ottaa vähän kiinni ja sit takas pari naksua.
Vaijerin säätövara on täysin lopussa. En tiedä pitäisikö sillä sitten saada esijännitystä kireämmälle? Ja millä hitolla sen laittaa kun se vaijerin säätövara on tapissa jo nyt sieltä rummun päästä eli se pultti kierretty aivan auki. Vaijerissa itsessään ei ole mitään säätöä välissä.
No eihän se tällä setupilla jarruta yhtään. Jarrukahva painuu pohjaan melkein kevyemmin kuin kytkin. Pysähtyvyyttä tulee varmaan enemmän pyörivien osien kitkasta.
Eli jarruja ei oikeasti ole. Mitähän helkuttia tuolle tekisi?
Toisaalta oon ennenkin ajellut tuurilla ja perhe ei jää kaipaamaan.
Muuten toimii hyvin, mutta jarrujahan ei oikeesti ole. Eli toi on aivan hengenvaarallinen laitos. Pysähtyy se sen edellä ajavan auton perään sitten, mutta ei juuri muuten.
Takajarru
Takajarrun avasin ja säädin sieltä jarruvivun päästä mutteria eteenpäin. Jotain reilu puoli senttiä, mikä nyt helposti sain siinä perä ja kengät kiinni pyörässä.
En tiedä oliko tässä järkeä, mutta tein vielä kuvan mukaiset palaset tuonne jarruvivun puolelle kenkien alle pellinpätkästä:
Sitten paketti kiinni ja säädin ulkopuolelta nipukasta taas niin paljon että alkoi vähän kuulumaan että ottaa kiinni. Ja sitten naksu auki päin.
Eipä juuri muutosta. Helkutin syvälle saa painaa eikä paljon jarrutusta tapahdu.
Etujarru
Eturummun avasin tänään eka kertaa itse. Eikös tuo ole takavanteesta tehty, kun tuollainen hammaskehä? Liekö sillä mitään merkitystä aiheeseen.
En mä tiedä miltä nää pitäis näyttää, mutta mä kuvittelisin että ymmärtääkseni kengissä on pintaa on hyvin?
Mun nähdäkseni etupäässä ei vaijerin päässä ollut mitään mutterisäätöä, millä olisi esijännitystä voinut kiristää. Tarkoitan vastaavan tyylisesti kuin takapäässä rummun sisällä sen jarruvivun päässä oleva mutteri.
Sitten rengas takaisin kasaan ja paikalleen. Ja säädin etupää ylhäällä esisäätöä ulkopuolen nipukasta niin pitkälle että alkoi jostain kohtaa ottaa vähän kiinni ja sit takas pari naksua.
Vaijerin säätövara on täysin lopussa. En tiedä pitäisikö sillä sitten saada esijännitystä kireämmälle? Ja millä hitolla sen laittaa kun se vaijerin säätövara on tapissa jo nyt sieltä rummun päästä eli se pultti kierretty aivan auki. Vaijerissa itsessään ei ole mitään säätöä välissä.
No eihän se tällä setupilla jarruta yhtään. Jarrukahva painuu pohjaan melkein kevyemmin kuin kytkin. Pysähtyvyyttä tulee varmaan enemmän pyörivien osien kitkasta.
Eli jarruja ei oikeasti ole. Mitähän helkuttia tuolle tekisi?
Toisaalta oon ennenkin ajellut tuurilla ja perhe ei jää kaipaamaan.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.