K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja teuski »

Kumilimpun kehys katkesi ja lensi nilkoille kotimatkalla. Edessä siis takapään purku ensimmäistä kertaa. Irti saatu ja limppu korjattu, mutta kasaaminen vastustaa sen verran, että luulen tekeväni jotain väärin.

Irrotus: pyörä pukille niin, että takapyörä on ilmassa. Akseli pois, pyörä irti perästä. Pois se ei mahdu tulemaan, joten takaisin perän päälle, perän mutterit irti ja paketti irti swingistä. Lokasuojan pää ylös. Ei tule vieläkään, koska jarrutanko on kiinni. Pyörä pois perän päältä, pinnojen välistä jarrutangon mutteri takapäästä auki, pyörä takaisin perän päälle ja koko paketti pois.

Takaisin laittaminen nyt vastustaa. En keksinyt järkevää tapaa saada jarrutangon mutteria paikalleen, joten kiinnitin sen irtoperään ja avasin tangon etupäästä ekasta nivelestä. Sitä taas on vaikea saada paikoilleen kun kaikki muu on kasassa, kädet ei mahdu vetämään tankoa ulos perästä ja pujottamaan tappia. Tässä vaiheessa heitin hanskat tiskiin kun vellikello soi ja tappikin hukkui.

Kertokaapa tietäjät mikä tossa menee vikaan? Saako sen pyörän sieltä jotenkin pois ennen perän irrotusta haarukasta? Rengas on 3.75". Pyörä siis '68 K-650.
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Kyllä kai tuo kokoinen rengas pois mahtuu tulemaan ilman perän irrotusta. Tyhjennä ilmat kumesta niin vähän helpottaa 😊
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Ei riitä että rengas on ilmassa, rengas pitää olla ilmassa maasta vähintään n.-20cm,.
Rengas irroitetaan perästä, rengas tipahtaa perän verran alas päin eli n. 20cm.

Tällöin vanteen pinnaukset ovat kapeimillaan ja tulee tilaa perän kohdilla ja helposti pitäisi rengas tulla pois tai mennä takaisin.
Viimeksi muokannut kmz.k750, 03.09.2020 19:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja teuski »

Mutta kun rengas ei mahdu jarrun nokan ja iskarin välistä, ei siinä korkeus auta... Tyhjennys ehkä juuri ja juuri...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Kyllä korkeus auttaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Ei tarvitse tyhjentää rengasta
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja teuski »

... Ja siis perä kiinni haarukassa?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joskus helpottaa kun irrottaa vas, puolen iskarin alakiinnityksen ja kääntää iskarin swingin ulkopuolelle alaosaltaa. Iskarin yläpäät'ä ei yleensä tarvi avata tai löysää, kumit antaa sen verta myötä. Jos tuo on K/neppari niin se jarrutanko vapautetaan siitä välitysvivusta (jossa sokkatappi) viimeinen nivel ennen kun tanko menee suoraan perään. Ja perä riittävän ylös että rengas mahtuu kapemmalle osalleen, ei tarvi näin tehden ilmoja päästellä. Jos enempi tätä hommaa harrastaa niin silloin tehdään takalokasuojasta pikakiinnitteinen, jolloin lokari irtoaa sähköineen yhden pistokkeen ja kolmen mutterin irrottamalla ihan suti suti vaan.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Muutama kuva, puhutaanko samoista asioista ja rengas 4.00.
Takaiskari on vielä paksumpi kuin Koon oma iskari, Uralin iskarit.
Liitteet
20200903_194114.jpg
20200903_194114.jpg (98.25 KiB) Katsottu 4967 kertaa
20200903_193750.jpg
20200903_193750.jpg (111.83 KiB) Katsottu 4967 kertaa
20200903_194015.jpg
20200903_194015.jpg (158.9 KiB) Katsottu 4967 kertaa
20200903_193750.jpg
20200903_193750.jpg (111.83 KiB) Katsottu 4967 kertaa
20200903_194203.jpg
20200903_194203.jpg (126.01 KiB) Katsottu 4967 kertaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Olihan pyörän jalusta alhaalla? minulla rengas isompi kuin 3,75 ja perä sekä jarrukengät ovat paikoillaan.
4,00 rengas on jo tiukempi tulemaan pois, ottaa iskarin alapäähän kiinni rengas kuten Matti kirjoitti mutta kohtuullisella voiman käytöllä rengas tulee käsin vetämällä pois sekä takaisin käsin työntämällä.
Liitteet
20200903_194039.jpg
20200903_194039.jpg (65.57 KiB) Katsottu 4967 kertaa
20200903_194048.jpg
20200903_194048.jpg (80.79 KiB) Katsottu 4967 kertaa
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3640
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tunnistan tilanteen. 4.00 K37 tulee ja menee KMZ perän ja swingin välistä rumasti. Mutta menee. Muutamia kertoja vääntäny ja joka kerta ollu lujilla usko mitenkä tässä käy. Lokari pistää vielä lisähaasteen.

Ei oo jääny mieleen mitään kikkaa. Ollu vaan mielissään ku onnistu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Onkohan kuvan mukaisia?
Liitteet
20200903_201647.jpg
20200903_201647.jpg (160.99 KiB) Katsottu 4955 kertaa
20200903_201656.jpg
20200903_201656.jpg (90.35 KiB) Katsottu 4955 kertaa
20200903_201745.jpg
20200903_201745.jpg (92.17 KiB) Katsottu 4955 kertaa
20200903_201841.jpg
20200903_201841.jpg (89.3 KiB) Katsottu 4955 kertaa
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Jos tuota iskarin alapään pulttia lyhentäisi niin helpommin menisi ja tulisi rengas, mutta pienellä hauiksella vielä mennyt niin jääköön vielä toistaiseksi lyhentämättä ;-)
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

teuski kirjoitti: 03.09.2020 19:31 ... Ja siis perä kiinni haarukassa?
Perä kiinni haarukassa
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Kun minulla on ollut vähän leveempi rengas takana niin olen ottanut perän ja renkaan nipussa irti niin on ollut tilaa ihan riittävästi ja samalla lailla olen laittanut paikoilleen.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Iskarin alaruuvi vain pois ja ruuvarilla auttaa iskaria taaksepäin ja kääntää sivulle. Pikakiinnitteinen takalokari on poikaa tievarsi rempassakin. Ohjeet saat jos kiinnostaa tehdä.
Mulla on vwk:ssa sama homma kun Ripa kirjotti että leveä 5"-16 rengas ei mahdu tulee ulos kun perän kanssa. Mutta jos joutuu tekee kardaani tai limppuhommia laitetaan takarengas perineen roikkumaan kuormaliinalla takalokasuojan yli,irrotetaan perän mutterit swingistä , perä irti ja siirretään liinaa taakse päin kun tarttee tehdä limppuhommii ja sitten liinalla siirto lokasuojan etupuolelle ja perä pyörineen siirtyy paikalleen,,,
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Onkohan ongelma ratkennut :think: :
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja teuski »

Kyllä se silleen ratkesi, että tein kadonneen tapin tilalle uuden ja, sain jarrut pelaamaan. Rengasta ei tähän hätään enää tarvinnut irrottaa, mutta mielikuvaharjoitteet auttanevat tulevaisuudessa.

Lysti loppui kun lähdettiin perheen kanssa retkeilemään, eipä kiertänyt kunnolla. Syyksi paljastui katkennut venttiilin säätöruuvi, mutta se on seuraavan tarinan aihe :)
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja teuski »

Irrottelin tänään pyörät renkaidenvaihtoa varten. En tiedä mikä siinä viimeksi niin takkusi, perän kanssahan se tuli kun vaan otti pois.

Itäraudan jumalat vaati vielä veriuhrinkin, etuakseli oli vietävän tiukassa. Metrin varrella vääntäessä tappina käyttämäni paksu kuusiokoloavain napsahti poikki ja vartena käytetty putki kalautti poskipäähän ja teki kivan naarmun mennessään...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
Gabo
Ural Roikka nettivastaava
Ural Roikka nettivastaava
Viestit: 774
Liittynyt: 28.05.2011 14:57
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Gabo »

teuski kirjoitti: 17.10.2021 11:19 Itäraudan jumalat vaati vielä veriuhrinkin, etuakseli oli vietävän tiukassa.
650cc uralissa on etuakselissa vääränkätinen kierre. En tiedä onko dneprissä sama homma.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja teuski »

Gabo kirjoitti: 17.10.2021 12:28
teuski kirjoitti: 17.10.2021 11:19 Itäraudan jumalat vaati vielä veriuhrinkin, etuakseli oli vietävän tiukassa.
650cc uralissa on etuakselissa vääränkätinen kierre. En tiedä onko dneprissä sama homma.
Piti oikein mennä katsomaan ja olihan siinä :doh:

Ei se kyllä kiinnipäin lähtenyt nenemään kun liikkeelle sain väärään suuntaan, pyöri paikallaan tais topata napaan ja pyöriä yli. Kevyesti koppaamalla tuli pois. Kierteet kuitenkin vetää ja tuntuu pitävän että eiköhän ton uskalla vielä lyödä takaisin nippuun, taidan pistää jotain lukitetta kyytipojaksi :whistle:
-=Dnepr K-650 '68=-
Vastaa Viestiin