Ural IMZ sylinterin kiinnityspultit, lukite,kiristäminen ja varaosat.
Ural IMZ sylinterin kiinnityspultit, lukite,kiristäminen ja varaosat.
Terve,
Toissa kesänä oli ongelmia sylinteripulttien muttereiden löysääntymisessä ja tein viime keväänä remontin jossa vedin kaikki rungon pään pultit ja mutterikiinnityksen sinisellä lukitteella kiinni. Samassa remontissa tein ohuimmasta mahdollisesta tiivistepaperista sylinteri tiivisteet, sillä aikaisemmin paksu tiiviste oli ilmeisesti voinut vaikuttaa sylinterimuttereiden aukeamiseen.
Ennen viimekesän viimeistä reissua tarkistelin ja kiristelin sylinterimuttereita ja ihanuudeksi huomasin että kierteet alkoivat pyöriä vasemman sylinterin yläoikeassa kiinnityksessä. En jaksanut alkaa purkamaan koko pakettia joten tein pikaratkaisun viimeiselle reissulle ja hitsautin mutterin pulttiin kiinni.
Nyt on taas aikaa hieman touhuta autotallissa ja haluaisin kysyä onko kukaan teettänyt itse sylinteripultteja tai muttereita?
Näin olen joutunut kannen pulttien ja muttereiden kanssa tekemään sillä ostettava tavara on ollut aika pehmeää eikä pidä.
Onko kellään kokemusta Suomesta tai Virosta ostettujen pulttien kestävyydestä/kunnosta?
Momenttiväänninhän ei sinne sylinterin ja lohkon väliin mahdu mutta kuinka lujaa noita yleensä pitäisi uskaltaa kiristää?
Oletteko käyttäneet lukiteliimaa?
Toissa kesänä oli ongelmia sylinteripulttien muttereiden löysääntymisessä ja tein viime keväänä remontin jossa vedin kaikki rungon pään pultit ja mutterikiinnityksen sinisellä lukitteella kiinni. Samassa remontissa tein ohuimmasta mahdollisesta tiivistepaperista sylinteri tiivisteet, sillä aikaisemmin paksu tiiviste oli ilmeisesti voinut vaikuttaa sylinterimuttereiden aukeamiseen.
Ennen viimekesän viimeistä reissua tarkistelin ja kiristelin sylinterimuttereita ja ihanuudeksi huomasin että kierteet alkoivat pyöriä vasemman sylinterin yläoikeassa kiinnityksessä. En jaksanut alkaa purkamaan koko pakettia joten tein pikaratkaisun viimeiselle reissulle ja hitsautin mutterin pulttiin kiinni.
Nyt on taas aikaa hieman touhuta autotallissa ja haluaisin kysyä onko kukaan teettänyt itse sylinteripultteja tai muttereita?
Näin olen joutunut kannen pulttien ja muttereiden kanssa tekemään sillä ostettava tavara on ollut aika pehmeää eikä pidä.
Onko kellään kokemusta Suomesta tai Virosta ostettujen pulttien kestävyydestä/kunnosta?
Momenttiväänninhän ei sinne sylinterin ja lohkon väliin mahdu mutta kuinka lujaa noita yleensä pitäisi uskaltaa kiristää?
Re: Ural IMZ sylinterin kiinnityspultit, lukite,kiristäminen ja varaosat.
Kaikki myynnissä olevat on liika pehmeetä tavaraa. Iha aidotkin IMZ pultit. Kiriminen on herkkää hommaa. Myönnän että ite olen vaan ristiin kiriny niinpaljon ku olen uskaltanu.
Välistä joku seppä tekee Suomessa sarjan kovasta tavarasta ja ihmiset ostaa muutamia. Mutta ei tunnu muuttuvan tuotannoksi asti ja sepät luovuttaa ekan erän jälkeen. Dneprissä ongelmaa ei ole kun pultit on paksumpaa tavaraa. Uralin pinnapultti on vaan liika ohutta kamaa oletuksena. Kilpa IMZ mootterissa asia on hoidettu kuntoon tekemällä pinnapultit paksusta tavarasta.
Välistä joku seppä tekee Suomessa sarjan kovasta tavarasta ja ihmiset ostaa muutamia. Mutta ei tunnu muuttuvan tuotannoksi asti ja sepät luovuttaa ekan erän jälkeen. Dneprissä ongelmaa ei ole kun pultit on paksumpaa tavaraa. Uralin pinnapultti on vaan liika ohutta kamaa oletuksena. Kilpa IMZ mootterissa asia on hoidettu kuntoon tekemällä pinnapultit paksusta tavarasta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Sorvarilla pitää teettää kunnon pulteista...
Ps en ole liimapekka
-92 Ural oli lähes maailman huonoin moottoripyörä, siihen piti kaikki tehdä uudestaan...
Ps kyllä se söi miestä, kolme tuntia tallissa antoi yhden tunnin ajoa
Kyllä niitä on aika paljon tehty. Itse tein niitä (muistaakseni) M8x140 /12.9 lujuusluokan kuusiokolo pulteista joista riitti kun katkasi kannan pois ja sorvissa ajoi kierteen päähän. Pari laatikollista niitä taisi maailmalle mennä...ei paha homma mutta kierteistys noin kovaan pulttiin vaati sorviin kiinnityksen ja kunnon kierrepakan. Voisi olla mahdollista että jokunen olisi vielä jäljellä...Ostolaatuiset varaosa/tarvike pinnapultit on ihan kuraa.Terope kirjoitti: 07.12.2020 20:56 Terve,
Viimeksi muokannut MATTI, 07.12.2020 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuttua. Meillä kotona on semmone termi ku mopo johtaa ja rouva tietää tän hyvin.Uskila kirjoitti: 07.12.2020 21:58 Ps kyllä se söi miestä, kolme tuntia tallissa antoi yhden tunnin ajoa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Sylinterin lohkoon kiinnittävät pinnapultit on ollu parempia kuin kannen pinnapultit. Mutterit oon laittanu länsilaatuset ja tarkkaillu kiinnipysymistä säännöllisesti.Niitähän ei pysty mahottomasti kirimäänkään kun ei mahdu kuin kiintoavain.
Nuo kannen pinnapultit on yleensä jo valmiiks alamittasia , ainoa mutteri jonka niissä sai pitämään oli dneprin korkeempi versio. Mutta koneistamon tekemät jostain kuusiokoloaihiosta 10.9 lujuusluokka on jo paljon paremmat.
Molemmathan on peruskierre norminousulla ja mutterikierre 1 mm nousulla.
T.hh
Nuo kannen pinnapultit on yleensä jo valmiiks alamittasia , ainoa mutteri jonka niissä sai pitämään oli dneprin korkeempi versio. Mutta koneistamon tekemät jostain kuusiokoloaihiosta 10.9 lujuusluokka on jo paljon paremmat.
Molemmathan on peruskierre norminousulla ja mutterikierre 1 mm nousulla.
T.hh
Ja uusiin sylinterinpultteihin nordlockit muttereiden alle. Loppuu aukikiertyminen. https://www.nord-lock.com/fi-fi/nord-lo ... aluslevyt/
- Liitteet
-
- download.jpeg (8.56 KiB) Katsottu 1839 kertaa
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Hei kiitoksia kaikille vastauksista:)
Okei elikkä homma on vähän niin kuin ajattelinkin.
Joo minunkin IMZ urali on Vmallia 93 niin oon kyllä joutunut paljo viettään aikaa tallissa :D
Okei elikkä pitänee alkaa tutkaileen jos itse teettäisi nuo pultit. Onneksi Haukiputaalla ja Oulussa on koneistamoja joista saa tarvittaessa jeesiä.
Jos jollakin on semmoisia kunnollisia ite tehtyjä 4-8kpl ylimääräistä niin voisin kyllä ostaa pois. Laittakaa vain viestiä niin sovitaan hinnasta.
Okei elikkä homma on vähän niin kuin ajattelinkin.
Joo minunkin IMZ urali on Vmallia 93 niin oon kyllä joutunut paljo viettään aikaa tallissa :D
Okei elikkä pitänee alkaa tutkaileen jos itse teettäisi nuo pultit. Onneksi Haukiputaalla ja Oulussa on koneistamoja joista saa tarvittaessa jeesiä.
Jos jollakin on semmoisia kunnollisia ite tehtyjä 4-8kpl ylimääräistä niin voisin kyllä ostaa pois. Laittakaa vain viestiä niin sovitaan hinnasta.