Rangerin remontti

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Aloitetaas tänne vaikka uus ketju niin ei hämmenetä tuota kytkinketjua muilla murheilla.
Potilas siis vuoden 2007 2WD Rangeri, mittarissa 35000 ja piti vaan vähän kurkata kytkimeen että kaipaisko puhdistusta.

Tänään pistetty konetta palasiksi, päivittelen tänne ja kyselen tyhmiä viisaammilta.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Onnea matkaan...

Kuva

Kuva

Ps muista merkata osat

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ei pidä yllättyä sillä vastaan voi tulla vaikka mitä...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tästä voi jo päätellä jotain...

Kuva

Ps kamera on hyvä pitää esillä

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Jakopäässä on kymppi välystä.
20201212_124009.jpg
20201212_124009.jpg (171.05 KiB) Katsottu 5009 kertaa
20201212_124014.jpg
20201212_124014.jpg (180.63 KiB) Katsottu 5009 kertaa


Yhden työtätangon pää pyörähtää millin tai kaksi kun pyörittää, muut tuntuvat olevan kiinni.
Mitäs sille pitäisi tehdä ?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tarkoitatko työntötankojen päätykappaleet (ne rautaiset) liikkuu alumiini putkessa. Jos niiden teräspäiden muoto on edelleen vastaava symmetrinen kun muidenkin eikä ne paina muita enempää (putkiosa täyttynyt öljystä) , niin itse puhdistaisin ne huolella rasvanpoistoaineella ja laittaisin kovaa ruuvilukitetta tai laakerilukitetta väliin ja hieman nuljutteluu ja pyöritystä ja antaisin jämähtää kiinni. Mutta jos ne on painavammat tai/ja epämuotoiset niin auki ja tyhjennys+uudelleen lukitus tai jos vielä epämuotoinen niin uudet.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

juhanvon kirjoitti: 12.12.2020 15:25 Jakopäässä on kymppi välystä.

20201212_124009.jpg
20201212_124014.jpg



Yhden työtätangon pää pyörähtää millin tai kaksi kun pyörittää, muut tuntuvat olevan kiinni.
Mitäs sille pitäisi tehdä ?
Kävitko jakopään välyksen läpi (n.30..45 asteen välein mittaus) koko nokkapyörän kierroksella? mittaus saattaa olla helpompi kun mittaat vaan kylkivälyksen rakotulkilla . hyvä tulos on +0..0.1
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

MATTI kirjoitti: 14.12.2020 20:28
Kävitko jakopään välyksen läpi (n.30..45 asteen välein mittaus) koko nokkapyörän kierroksella? mittaus saattaa olla helpompi kun mittaat vaan kylkivälyksen rakotulkilla . hyvä tulos on +0..0.1
Eipä tuota tullut mitattua kuin yhdestä kohdasta, ja nyt on nokka irti.
Täytyy muistaa tarkastaa.

Kampiakselin ratasta jakopäästä yritin irroittaa, mutta ulosvedin ei mahdu rattaan taakse. Yritin irroittaa sitä laakerin ympärillä olevaa kaulusta jossa on se voiteluöljyputki jakopään rattaille, mutta ei irronnut ja en viitsinyt väkisin repiä. Sillä olisi saanut lisää tilaa rattaan taakse. Onkohan se liimattu lohkoon kiinni ?

Löytyykös sulta teflontutteja männäntappiin, semmoset kuulemma kannattaisi laittaa?
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja karppi »

Sitä etulaakeripesää ei tarvi/kannata koskaan irrottaa.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Löytyykös sulta teflontutteja männäntappiin, semmoset kuulemma kannattaisi laittaa?
[/quote]
Voin tehdä, kun on mitat tai malli männäntapista mitä tulet käyttämään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ratas lähtee sopivalla ulosvetimellä missä on matalat kynnet...

Kuva

Ps etupään laakeripesää ei tarvi muuten poistaa, mutta jos haluaa öljyputken varmistaa hopeajuotoksella

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Bilikan ulosvetoraudalla on kiva työntää kampiakseli ulos lohkosta...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3670
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Oho. Kätevä. En ollu ajatellu aiemmin että ulosvetäjällä voi myös prässätä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Jep ja samalla koneella vedetään kampura lohkoon...

Kuva

Ps katsonut juutuupista sergeipekkojen remontteja missä moskalla mäiskitään kampuraa :naughty:

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

MATTI kirjoitti: 14.12.2020 20:28 Kävitko jakopään välyksen läpi (n.30..45 asteen välein mittaus) koko nokkapyörän kierroksella? mittaus saattaa olla helpompi kun mittaat vaan kylkivälyksen rakotulkilla . hyvä tulos on +0..0.1
:mrgreen: Terve

Rakotulkki hyvä vehje kylkivälyksen mittaamiseen...

Kuva

Väljästä jakopäästä löytyy metallipurua

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Päivitetääs tätäkin.
Laitoin nokan takas paikalleen ja rakotulkista 0,1 meni joka väliin ja parissa kohtaa 0,15 nihkeästi millin tai kaks, mittailin 45 asteen välein. Joku hippunen oli kopan pohjalla mutta ei mitään viilajauhokasaa löytynyt.

Kampuran päästä ratas irtosi kun haki ensin kaupasta solakamman ulosvetimen. Kampurakin saatiin ulos ja linkolevyihin painaumat kun tuli ruuvattua ulostyöntöpultit liian syvälle. Mielessä kyllä oli että mitäköhän sielä takana on ja meneekö noi kierteet löpi :doh: Linkolevyt on putsattu ja kampuraa mittailtu myuralin ohjeen mukaan.

http://myural.com/crankshaft_inspection_and_repair.htm

Hyvältä näytti mielestäni, kiertokangen alapäässä klappia alle 0,02mm. Mitääs sopivaa hylsyä ei ollut niinkuin tuossa ohjeessa, mutta männätappi meni molemmista kiertokangista läpi nihkeästi nitkuttamalla molemmilla puolilla.
Se mitä tuossa ohjeessa keskimmäisellä rivillä toiseksi viimeisessä hommassa haetaan ei oikein selvinnyt ?

Kampuran päässä olevaa laakeria en saanut irti biilkooman puolipalloulosvetosarjalla, suurin 8,5mm puolipallo tuli läpi koolien välistä. Dremelillä ja pikkulaikalla halkaisin ulkokoolit melkein läpi ja meisseliä perään niin sai sen halkaistua ja sisäkooli ulosvetimellä irti.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

juhanvon kirjoitti: 19.12.2020 21:33
Se mitä tuossa ohjeessa keskimmäisellä rivillä toiseksi viimeisessä hommassa haetaan ei oikein selvinnyt ?
:mrgreen: Terve

Testillä uskotellaan itsellä että pytyt käy samaa tahtia...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Paljonkos nokka-akseli saa heilua paikallaan takapäästä, eli koska se pronssipusla on liian väljä ?

Jos laittaa nokan paikalleen ja mittaa heittokellolla öljypumpun vetorattaaan kyljestä ?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Se on sellainen pusla että kun se saa likaista öljyä tai muuten heikkoa voitelua se kuluu epämuotoiseksi nokan iskurytmin mukaan...eli itse mittaisin sen niin että tutkisin heiton useasta kohdin akselin pyörähdyksellä, ja jos siinä olisi selviä suurempi välyksellisiä kohtia niin siitä päättelisin että pusla on jo kulunut, mutta jos välys on kokolailla tasainen koko kierroksen ei pusla ole vielä antautunut. En muista mikä sen puslan välys oli, mutta uuden puslan asennuksessa on joskus tullut väljempi lopputulos kun mitä se alkuperäinen oli :lol: . Uuden puslan asennuksessa on huomioitava että siihen jää helposti reunapuristumaa siihen nokan puolelle, eli siihen olisi hyvä tehdä pieni senkkaus puslan suulle, ennen kun pusla asennetaan, muuten se saattaa hirttää siitä kiinni nokkaan.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ei oo väljän voittanutta...






Jotain mittoja korjausoppaassa lataa PDF:


nokka.pdf
Mitat
(68.61 KiB) Tiedosto ladattu 121 kertaa
korjausopas
korjausopas
Pusla.jpg (42.48 KiB) Katsottu 4468 kertaa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Pitkin syksyä ajon jälkeen moottorin hylly oli märkä ja lattialla pari läikkää...

Kuva

Ps heittäydyin laiskaksi ja päätin vaihtaa stefan irrottamatta konetta
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Mitään hälyttävää ei löytynyt...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Noh mikä olisi hyvä tiiviste?

Tiivistekeskus
Kuva

IMZ
Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Parempi kai se olisi jos on fluorikumi materiaalia , kun tuon tavan teollisuus stefan "kierroskesto" max.liukunopeus on n. 15..17 m/s ja autokäyttöön suunniteltu fluorikumi stefassa on 25..35 m/s mallista riippuen. Uralin vauhtiksen kaulan halkasijalla pitäis riittää tuo normi teollisuus laatuinenkin nitriilikumi stefa, mutta jos vakiovälityksellä päästelee liikenteen mukana niin ollaan kumminkin siellä liukunopeuden ylärajoilla. Nepparissa kun se vauhtiksen kaula on isompi halkaisijainen, niin kovemmissa nopeuksissa miliisi soolona tai vakio välitys vaunullakin reipas mies saa nitriilikumin liukunopeuden ylityksen helposti aikaiseksi, joten neppariin suosittelen autokäyttöön tarkoitettua stefaa esim. Porsche on matkinut nepparin moottorin tuossa suhteessa,,,vai oliko se...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tiivisteeksi valittiin IMZ Viton (fluorikumi, FKM).

Kuva


Akselin kaula hiottiin kevyesti 1000 vesihiomaparilla, mutta öljyllä...

Kuva

Ps kone oli tänään tunnin käynnissä kun nyt kävin tallissa, niin hylly oli kuiva

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Seiskapätkässä on helppo laittaa sytytysennakkomerkit vauhtipyörälle, kun starttikehällä 105 haamasta...

360 / 105 = 3,43 astetta yksi hammas

Ps liimaa heijastavat teipit kehälle, niin sropolla on helppo kattoo

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Päivitystä tähänkin.

Kone on kasassa ja takaisin rungossa, tänään sitten asennellessa starttia paikalleen tuli tankkapoo.
Kone ei enää pyöri kun startin asentaa, vähän kun löysää pulteista niin alkaa pyöriä. Uus vauhtipyörä ja kytkimen päällikansi on ilmeisesti vähän paksumpi kuin edellinen ja vauhtipyörä ottaa startin runkoon.
Täytyy huomenna ihmetellä että startista siivu pois vai pitäisikö askarrella toinenkin välilaippa joka tulee lohkon ja startin väliin.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Sitä starttia sovitellaan sovitelevyillä numero kaks ja kolme, mutta niitä on vaikea löytää mistään...

Kuva

Ps kätevä nysväripekka tekee ite

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

IMZ-8.124-18112 on 2 mm paksu
IMZ-8.124-18113 on 1 mm paksu
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3670
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Rangerin remontti

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Startin säätölevyjä on saatavana alkuperäisenä IMZ varaosana. Otan näitä nipun varastolle, molempia kokoja, seuraavassa kuormassa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin