Rangerin remontti
Rangerin remontti
Aloitetaas tänne vaikka uus ketju niin ei hämmenetä tuota kytkinketjua muilla murheilla.
Potilas siis vuoden 2007 2WD Rangeri, mittarissa 35000 ja piti vaan vähän kurkata kytkimeen että kaipaisko puhdistusta.
Tänään pistetty konetta palasiksi, päivittelen tänne ja kyselen tyhmiä viisaammilta.
Potilas siis vuoden 2007 2WD Rangeri, mittarissa 35000 ja piti vaan vähän kurkata kytkimeen että kaipaisko puhdistusta.
Tänään pistetty konetta palasiksi, päivittelen tänne ja kyselen tyhmiä viisaammilta.
Re: Rangerin remontti
Terve
Onnea matkaan...
Ps muista merkata osat
Onnea matkaan...
Ps muista merkata osat
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Ei pidä yllättyä sillä vastaan voi tulla vaikka mitä...
Ei pidä yllättyä sillä vastaan voi tulla vaikka mitä...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Tästä voi jo päätellä jotain...
Ps kamera on hyvä pitää esillä
Tästä voi jo päätellä jotain...
Ps kamera on hyvä pitää esillä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Jakopäässä on kymppi välystä.
Yhden työtätangon pää pyörähtää millin tai kaksi kun pyörittää, muut tuntuvat olevan kiinni.
Mitäs sille pitäisi tehdä ?
Yhden työtätangon pää pyörähtää millin tai kaksi kun pyörittää, muut tuntuvat olevan kiinni.
Mitäs sille pitäisi tehdä ?
Re: Rangerin remontti
Tarkoitatko työntötankojen päätykappaleet (ne rautaiset) liikkuu alumiini putkessa. Jos niiden teräspäiden muoto on edelleen vastaava symmetrinen kun muidenkin eikä ne paina muita enempää (putkiosa täyttynyt öljystä) , niin itse puhdistaisin ne huolella rasvanpoistoaineella ja laittaisin kovaa ruuvilukitetta tai laakerilukitetta väliin ja hieman nuljutteluu ja pyöritystä ja antaisin jämähtää kiinni. Mutta jos ne on painavammat tai/ja epämuotoiset niin auki ja tyhjennys+uudelleen lukitus tai jos vielä epämuotoinen niin uudet.
Re: Rangerin remontti
Kävitko jakopään välyksen läpi (n.30..45 asteen välein mittaus) koko nokkapyörän kierroksella? mittaus saattaa olla helpompi kun mittaat vaan kylkivälyksen rakotulkilla . hyvä tulos on +0..0.1
Re: Rangerin remontti
Eipä tuota tullut mitattua kuin yhdestä kohdasta, ja nyt on nokka irti.
Täytyy muistaa tarkastaa.
Kampiakselin ratasta jakopäästä yritin irroittaa, mutta ulosvedin ei mahdu rattaan taakse. Yritin irroittaa sitä laakerin ympärillä olevaa kaulusta jossa on se voiteluöljyputki jakopään rattaille, mutta ei irronnut ja en viitsinyt väkisin repiä. Sillä olisi saanut lisää tilaa rattaan taakse. Onkohan se liimattu lohkoon kiinni ?
Löytyykös sulta teflontutteja männäntappiin, semmoset kuulemma kannattaisi laittaa?
Re: Rangerin remontti
Sitä etulaakeripesää ei tarvi/kannata koskaan irrottaa.
Re: Rangerin remontti
Löytyykös sulta teflontutteja männäntappiin, semmoset kuulemma kannattaisi laittaa?
[/quote]
Voin tehdä, kun on mitat tai malli männäntapista mitä tulet käyttämään.
[/quote]
Voin tehdä, kun on mitat tai malli männäntapista mitä tulet käyttämään.
Re: Rangerin remontti
Terve
Ratas lähtee sopivalla ulosvetimellä missä on matalat kynnet...
Ps etupään laakeripesää ei tarvi muuten poistaa, mutta jos haluaa öljyputken varmistaa hopeajuotoksella
Ratas lähtee sopivalla ulosvetimellä missä on matalat kynnet...
Ps etupään laakeripesää ei tarvi muuten poistaa, mutta jos haluaa öljyputken varmistaa hopeajuotoksella
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Bilikan ulosvetoraudalla on kiva työntää kampiakseli ulos lohkosta...
Bilikan ulosvetoraudalla on kiva työntää kampiakseli ulos lohkosta...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Oho. Kätevä. En ollu ajatellu aiemmin että ulosvetäjällä voi myös prässätä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Rangerin remontti
Terve
Jep ja samalla koneella vedetään kampura lohkoon...
Ps katsonut juutuupista sergeipekkojen remontteja missä moskalla mäiskitään kampuraa
Jep ja samalla koneella vedetään kampura lohkoon...
Ps katsonut juutuupista sergeipekkojen remontteja missä moskalla mäiskitään kampuraa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Rakotulkki hyvä vehje kylkivälyksen mittaamiseen...
Väljästä jakopäästä löytyy metallipurua
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Päivitetääs tätäkin.
Laitoin nokan takas paikalleen ja rakotulkista 0,1 meni joka väliin ja parissa kohtaa 0,15 nihkeästi millin tai kaks, mittailin 45 asteen välein. Joku hippunen oli kopan pohjalla mutta ei mitään viilajauhokasaa löytynyt.
Kampuran päästä ratas irtosi kun haki ensin kaupasta solakamman ulosvetimen. Kampurakin saatiin ulos ja linkolevyihin painaumat kun tuli ruuvattua ulostyöntöpultit liian syvälle. Mielessä kyllä oli että mitäköhän sielä takana on ja meneekö noi kierteet löpi Linkolevyt on putsattu ja kampuraa mittailtu myuralin ohjeen mukaan.
http://myural.com/crankshaft_inspection_and_repair.htm
Hyvältä näytti mielestäni, kiertokangen alapäässä klappia alle 0,02mm. Mitääs sopivaa hylsyä ei ollut niinkuin tuossa ohjeessa, mutta männätappi meni molemmista kiertokangista läpi nihkeästi nitkuttamalla molemmilla puolilla.
Se mitä tuossa ohjeessa keskimmäisellä rivillä toiseksi viimeisessä hommassa haetaan ei oikein selvinnyt ?
Kampuran päässä olevaa laakeria en saanut irti biilkooman puolipalloulosvetosarjalla, suurin 8,5mm puolipallo tuli läpi koolien välistä. Dremelillä ja pikkulaikalla halkaisin ulkokoolit melkein läpi ja meisseliä perään niin sai sen halkaistua ja sisäkooli ulosvetimellä irti.
Laitoin nokan takas paikalleen ja rakotulkista 0,1 meni joka väliin ja parissa kohtaa 0,15 nihkeästi millin tai kaks, mittailin 45 asteen välein. Joku hippunen oli kopan pohjalla mutta ei mitään viilajauhokasaa löytynyt.
Kampuran päästä ratas irtosi kun haki ensin kaupasta solakamman ulosvetimen. Kampurakin saatiin ulos ja linkolevyihin painaumat kun tuli ruuvattua ulostyöntöpultit liian syvälle. Mielessä kyllä oli että mitäköhän sielä takana on ja meneekö noi kierteet löpi Linkolevyt on putsattu ja kampuraa mittailtu myuralin ohjeen mukaan.
http://myural.com/crankshaft_inspection_and_repair.htm
Hyvältä näytti mielestäni, kiertokangen alapäässä klappia alle 0,02mm. Mitääs sopivaa hylsyä ei ollut niinkuin tuossa ohjeessa, mutta männätappi meni molemmista kiertokangista läpi nihkeästi nitkuttamalla molemmilla puolilla.
Se mitä tuossa ohjeessa keskimmäisellä rivillä toiseksi viimeisessä hommassa haetaan ei oikein selvinnyt ?
Kampuran päässä olevaa laakeria en saanut irti biilkooman puolipalloulosvetosarjalla, suurin 8,5mm puolipallo tuli läpi koolien välistä. Dremelillä ja pikkulaikalla halkaisin ulkokoolit melkein läpi ja meisseliä perään niin sai sen halkaistua ja sisäkooli ulosvetimellä irti.
Re: Rangerin remontti
Terve
Testillä uskotellaan itsellä että pytyt käy samaa tahtia...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Paljonkos nokka-akseli saa heilua paikallaan takapäästä, eli koska se pronssipusla on liian väljä ?
Jos laittaa nokan paikalleen ja mittaa heittokellolla öljypumpun vetorattaaan kyljestä ?
Jos laittaa nokan paikalleen ja mittaa heittokellolla öljypumpun vetorattaaan kyljestä ?
Re: Rangerin remontti
Se on sellainen pusla että kun se saa likaista öljyä tai muuten heikkoa voitelua se kuluu epämuotoiseksi nokan iskurytmin mukaan...eli itse mittaisin sen niin että tutkisin heiton useasta kohdin akselin pyörähdyksellä, ja jos siinä olisi selviä suurempi välyksellisiä kohtia niin siitä päättelisin että pusla on jo kulunut, mutta jos välys on kokolailla tasainen koko kierroksen ei pusla ole vielä antautunut. En muista mikä sen puslan välys oli, mutta uuden puslan asennuksessa on joskus tullut väljempi lopputulos kun mitä se alkuperäinen oli . Uuden puslan asennuksessa on huomioitava että siihen jää helposti reunapuristumaa siihen nokan puolelle, eli siihen olisi hyvä tehdä pieni senkkaus puslan suulle, ennen kun pusla asennetaan, muuten se saattaa hirttää siitä kiinni nokkaan.
Re: Rangerin remontti
Terve
Ei oo väljän voittanutta...
Jotain mittoja korjausoppaassa lataa PDF:
Ei oo väljän voittanutta...
Jotain mittoja korjausoppaassa lataa PDF:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Pitkin syksyä ajon jälkeen moottorin hylly oli märkä ja lattialla pari läikkää...
Ps heittäydyin laiskaksi ja päätin vaihtaa stefan irrottamatta konetta
Pitkin syksyä ajon jälkeen moottorin hylly oli märkä ja lattialla pari läikkää...
Ps heittäydyin laiskaksi ja päätin vaihtaa stefan irrottamatta konetta
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Mitään hälyttävää ei löytynyt...
Mitään hälyttävää ei löytynyt...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Noh mikä olisi hyvä tiiviste?
Tiivistekeskus
IMZ
Noh mikä olisi hyvä tiiviste?
Tiivistekeskus
IMZ
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Parempi kai se olisi jos on fluorikumi materiaalia , kun tuon tavan teollisuus stefan "kierroskesto" max.liukunopeus on n. 15..17 m/s ja autokäyttöön suunniteltu fluorikumi stefassa on 25..35 m/s mallista riippuen. Uralin vauhtiksen kaulan halkasijalla pitäis riittää tuo normi teollisuus laatuinenkin nitriilikumi stefa, mutta jos vakiovälityksellä päästelee liikenteen mukana niin ollaan kumminkin siellä liukunopeuden ylärajoilla. Nepparissa kun se vauhtiksen kaula on isompi halkaisijainen, niin kovemmissa nopeuksissa miliisi soolona tai vakio välitys vaunullakin reipas mies saa nitriilikumin liukunopeuden ylityksen helposti aikaiseksi, joten neppariin suosittelen autokäyttöön tarkoitettua stefaa esim. Porsche on matkinut nepparin moottorin tuossa suhteessa,,,vai oliko se...
Re: Rangerin remontti
Terve
Tiivisteeksi valittiin IMZ Viton (fluorikumi, FKM).
Akselin kaula hiottiin kevyesti 1000 vesihiomaparilla, mutta öljyllä...
Ps kone oli tänään tunnin käynnissä kun nyt kävin tallissa, niin hylly oli kuiva
Tiivisteeksi valittiin IMZ Viton (fluorikumi, FKM).
Akselin kaula hiottiin kevyesti 1000 vesihiomaparilla, mutta öljyllä...
Ps kone oli tänään tunnin käynnissä kun nyt kävin tallissa, niin hylly oli kuiva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
Seiskapätkässä on helppo laittaa sytytysennakkomerkit vauhtipyörälle, kun starttikehällä 105 haamasta...
360 / 105 = 3,43 astetta yksi hammas
Ps liimaa heijastavat teipit kehälle, niin sropolla on helppo kattoo
Seiskapätkässä on helppo laittaa sytytysennakkomerkit vauhtipyörälle, kun starttikehällä 105 haamasta...
360 / 105 = 3,43 astetta yksi hammas
Ps liimaa heijastavat teipit kehälle, niin sropolla on helppo kattoo
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Päivitystä tähänkin.
Kone on kasassa ja takaisin rungossa, tänään sitten asennellessa starttia paikalleen tuli tankkapoo.
Kone ei enää pyöri kun startin asentaa, vähän kun löysää pulteista niin alkaa pyöriä. Uus vauhtipyörä ja kytkimen päällikansi on ilmeisesti vähän paksumpi kuin edellinen ja vauhtipyörä ottaa startin runkoon.
Täytyy huomenna ihmetellä että startista siivu pois vai pitäisikö askarrella toinenkin välilaippa joka tulee lohkon ja startin väliin.
Kone on kasassa ja takaisin rungossa, tänään sitten asennellessa starttia paikalleen tuli tankkapoo.
Kone ei enää pyöri kun startin asentaa, vähän kun löysää pulteista niin alkaa pyöriä. Uus vauhtipyörä ja kytkimen päällikansi on ilmeisesti vähän paksumpi kuin edellinen ja vauhtipyörä ottaa startin runkoon.
Täytyy huomenna ihmetellä että startista siivu pois vai pitäisikö askarrella toinenkin välilaippa joka tulee lohkon ja startin väliin.
Re: Rangerin remontti
Terve
Sitä starttia sovitellaan sovitelevyillä numero kaks ja kolme, mutta niitä on vaikea löytää mistään...
Ps kätevä nysväripekka tekee ite
Sitä starttia sovitellaan sovitelevyillä numero kaks ja kolme, mutta niitä on vaikea löytää mistään...
Ps kätevä nysväripekka tekee ite
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Terve
IMZ-8.124-18112 on 2 mm paksu
IMZ-8.124-18113 on 1 mm paksu
IMZ-8.124-18112 on 2 mm paksu
IMZ-8.124-18113 on 1 mm paksu
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Rangerin remontti
Startin säätölevyjä on saatavana alkuperäisenä IMZ varaosana. Otan näitä nipun varastolle, molempia kokoja, seuraavassa kuormassa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.