Niksi-Roikka

Vastaa Viestiin
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja teuski »

TimoS kirjoitti: 22.10.2020 14:23 Onhan noita akkuja saatavilla. Yllättävän halpoja Ryobin akkuihin verrattuna.
https://railmit.mycashflow.fi/category/ ... -20-v-team
No katos vaan, kiitos vinkistä. Aika samoja hintoja joilla Lidlikin noita on myynyt...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Jokaiselle roikkalaiselle tuttu, Neuvostoliittolainen pultti

Pultin kanta on kieltämättä nerokas.
Jos ko.pultti on esim. "jäätynyt kiinni", sitä voi napauttaa oikean kokoisella lyöntituurnalla
Tällaisesta kannasta ko. tuurna ei lipsu.
Kuvan käytetty pultti on, yllättävää kyllä, ruostunut hieman
Ilmeisesti nimenomaan käyttäjän huolimattomuuden ja leväperäisyyden takia.
Tai sitten asialla ovat olleet länsiagenttien värväämät sabotöörit ruostuttavine aineineen.

Onks tietoo ?…..
Onko venäjäläiset eli nykyiset Putin-pultit edelleen samanlaisia, yhtä nerokkaita ja saako niitä jostain?
Vai onko sielläkin se kiinailmiö vallalla?
eli hyvää ja halpaa .... tosin kiinatuotteen hyvyyden voinee tilata ja ostaa erikseen, lisävarusteena 😊

pekka

CCCP Pultti.jpg
CCCP Pultti.jpg (49.69 KiB) Katsottu 11157 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve


Hakee pulttikaupasta rosteri pultit ja vie ne sorvarille...


Kuva



Lataa PDF:
Ural pultti mutteri kiila.pdf
IMZ pultit
(865.93 KiB) Tiedosto ladattu 157 kertaa
Kievin pultit.pdf
KMZ pultit
(11.29 MiB) Tiedosto ladattu 147 kertaa
;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1806
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja timo999 »

pru426 kirjoitti: 23.10.2020 21:53 Jokaiselle roikkalaiselle tuttu, Neuvostoliittolainen pultti

Pultin kanta on kieltämättä nerokas.
Ja kun tutkit tarkemmin, niin huomaat jotain vielä "nerokkaampaa"!
Pultti ja mutteri ovat eri kokoiset! Eli pärjäät yhdellä lenkkiavainsarjalla.
Oliskohan tuon kuvan pultti 12mm ja mutteri 14mm. :clap:
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Tuo minun kuvan pultti on Gaz69:stä
Mutta siinäkin vekottimessa on sama 12-14 pultti-mutteri -kombinaatio hyvin yleinen.

Yks mikä näyttää olleen ilmeisen harvinainen Neuvostoaikana , on räikkähylsyt.
Joissakin kohdissa käy ilmi se. että ko. tehtaallakaan ei ilmeisesti ole käytetty mutterihylsyjä joka kokoonpanolinjalla.
Vaan on väännetty kiintoavaimella, koska lenkki tai hylsy ei mahdu pultin kannan ympärille.
Mitään järkevää syytä ei näyttäisi olevan miksi on pitänyt suunnitella ja tehdä sellainen ahdas paikka pultille.
On varmasti mielenkiintoista värkätä sitä pulttia ja mutteria irti metsikössä,
kun ne auton työkalutkaan ei ole niitä kaikkein siroimpia.


……………………..

Joo, voihan sitä sorvarilla teettää pultteja ihan noiden piirustusten mukaan…ainakin näkyvämpiin kohtiin.
tai vaikkapa kaikki, jos vaan tilillä on kunnolla painetta
eli lompsassa on muutakin kuin kirjasto- ja kelakortti

Itse olen nuukuuksissani tehnyt ”sinnepäin” neukku-replikapultteja siten, että rosteripultti sorviin kiinni ja sopivan kokoisella jyrsintappiterällä poraamalla.
Mutta nää nykyset pultinkannat on niin ohuita verrattuna alkuperäisiin.
Rosteripultin kannan kun vielä hiekkapuhaltaa poraamisen jälkeen, niin melko look a like -pultti tulee.
Näyttääkin katu-uskottavammalta kuin aito & taatusti ruostuva tava kiinanpultti 8.8 kantamerkinnällä.
Tosin ne itse tehdyt pultit on sitten 13 mm kannalla, kun 12mm kannat ja 14 mm mutterit ovat harvinaisempaa tavaraa kaupoissa
(Japanista voisi ehkä sellaasia saada, kun ne ainakin ennen käyttivät autoissa niitä 12-14 millisiä.)

pekka
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin ja voihan mennä käytännöllisyys edellä ja siirtyy nykyaikaan...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
SamiH
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 09.08.2012 12:18

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja SamiH »

20210106_104402.jpg
20210106_104402.jpg (1.4 MiB) Katsottu 10506 kertaa
jyrsintä/pylväsporakonetta voi käyttää kampuranmittauspukkina, er16 holkeissa on valmiiksi oikea 60 asteen kartio ja koko :dance:
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Pellettilämmitin
Yksi tuttu oli nikkaroinut vanhasta sammutin pullosta pellettilämmittimen otin talliin testiin jos vaikka tekis isomman.
Mutta tuohan tohisee jo tuonkin kokoinen sen verran lämpöä että ei sitä kovin isoa vihti tehdä. Ja mikä parasta tuo piippukaan ei kuumene hirveesti kärsii kädellä koskea. (Tosin on kolme millin putkea😁) ei ihan heti ruostu puhki
IMG_20210303_220912.jpg
Kuvassa veto on aika isolla jos meinas hommiakin tehdä niin onnistuu parhaiten t paidalla
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Hyvin vakuutettu on jo puoliksi poltettu... :lol:
Avatar
Harrikki
600
600
Viestit: 626
Liittynyt: 16.02.2011 21:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Harrikki »

Ompas erikoinen rakennelma.
Kaks savupiippuako vai mitä.
Kyllä tästä laitteesta pitäis tehdä toiminta video.
:think:
- Jos ei se lähe ensimmäisellä, niin se lähtee viimesellä. -
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Tuo ilmastointi putki on pellettejä varten. Ja tuo pienempi on piippu. :lol:
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Näyttäs olevan suunniteltu toimimaan ilman tiiliskiveä, mutta sulla oli nyt laatta kuivausvaiheessa?

Palo lienee tapahtuvan heti ton pellettitorven syötön jälkeen jo putkessa ennen sammutinpesää? Pellettisyöttö yläpäästä ilmatiivis tulpalla? Lämpö änkee tonne sammutinpöntön yläosaan? Tuhkat saa ronkkia yläosasta?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 837
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Kyllä Jounissa on Pelle pelottoman aineksia.

Ei tuota muuten voi keksiä, mutta en jättäis kyllä vartioimatta palamaan itsekseen, arka kun oon. :angry-tappingfoot:
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja pru426 »

" vapaasti hengittävä "
....kun ei näy sähköjohtoja

Aika kuumana palaa, ja hyvin näkyy pelittävän !
Jos ton pöntön rivoittaisi tai hitsaisi vaikkapa irrotettavan lattarautakehikon,
niin paranisiko vielä lisää lämmön talteenotto ja hyötysuhde eli siirtokyky ilmaan?

....entä jos tohon vielä laittaisi tarvike -katin, niin mitäköhän päästöt tykkäisi?

Voi tosin olla ihan jonniin joutavaa kotkotusta, turhaa hifistelyä,
ja että auton katti menisi tuhkan vuoksi tukkoon eli se ei saata semmosena soveltua tuohon polttimoon.

Itse laitoin "pikapatenttina" vanhaan 60 kw alapalotila -puukattilan alaosaan ihan tava reikätiilet katiksi.
Palokaasut menee niitten reikätiilten läpi nyt kuumempana, etenkin silloin, kun reikätiilet hehkuu valkoisena
Toisiopuolelta lisäilmaa imeytyy ja sekoittuu suoraan tiilten jälkeen kuumiin palaviin palokaasuihin,
Palokaasut tuntuu palavan hieman tehokkaammin, kuin aiemmin ja savua tulee vähemmän.
Ainaskin nokeutuu vähemmän ja noki on toisen oloista, karkeampaa.

Ongelmana on, että nyt ko. virityksen jälkeen kattila ei kykene ottamaan kaikkea lämpöä talteen, vaan
savukaasujen mukana lämmöstä menee huomattava osa harakoille. :angelic-green:

Pitäisi kait hitsata kokonaan uuden tyyppinen tuning- kattila,
.....mutta kun on tuota muutakin hommoo ja harrastusta...

pekka
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Sitä oon tuohon miettinyt että hitsaan tuohon piippuun rivoituksen ja toisen palosammuttimen tuohon jatkeeksi niin saa enemmän lämpöä talteen tllin puoleen ja kamiina puhallin vielä tuohon päälle kierrättämään lämpöä lisäksi vedin valuun putket ja tarkoituksena laittaa auton syyläri katonrajaann flektillä ottamaan ilmasta lämpöä lattiaan.
Avatar
Leko
400
400
Viestit: 409
Liittynyt: 04.10.2008 08:21
Paikkakunta: Saaremaa

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Leko »

Kai tämä video on jo teille tuttu?
https://www.youtube.com/watch?v=y8HEZ-x4-_w
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Entäs tämmösiä viripalikoita siihen kaminan savutorveen ?
hakusanoilla:

Rauchgaskühler
Abgaswärmetauscher
Warmlufttauscher

:o eivätkä ole edes hinnankiroissa.....

pekka
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Tommoista kierukkaa piipun ympärille suunnittelinkin.
Vähän vaan meidän sää oloissa mietityttää piipun karstottuminen.
Saa yhtenään olla katolla aukomasssa :think:
No katotaan ajan kanssa, mitä tulee :mrgreen:
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Pitäis vähän niitata Gazin runkoa.....
Löytyi opetusviideo miten se niittaus tehdään
silleen kätevästi, ilman turhia kommervenkkejä....

https://www.youtube.com/watch?v=f3S9pFmYfvc
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 837
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Tuo tuurnan asettelija saattaa luottaa snadisti tuohon leka mieheen. Ei viitsi montaa koppia ottaa lekasta ranteeseen, voishan tuota tuurnaa pitää vaikka paja pihdeillä, mutta ne pitäis vaan olla...😲
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ammattimiehille tässä ei varmaan ole mitään uutta, mutta piti keksiä laite millä saa männäntapin mäntään hallitusti ja turvallisesti.

tapinasetin.jpg
tapinasetin.jpg (90.38 KiB) Katsottu 9385 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Itäkoneissa pitää männäntappi poistaa ja asentaa kun mäntä on kuuma. Mäntään laitetaan tapin ajateltua asennussuuntaa vastaan valmiiksi toinen tapin clipsi. Varataan sopiva männäntappin sisään sopiva levitinpihti(lukkosokkapihti) ja tuurna jolla saa tarvittaessa lyötyä männäntapin päähän+vasara. kuumuuttakestävä hanska. Mäntää lämmitetään kuumailmapuhaltimella kunnes mäntä on n. 100 astetta ( sylki kihahtaa) männäntappi on voideltu valmiiksi ohuella öljyllä esim WD tms. ja säilytetään viileässä. Kun mäntä on lämmin asetetaan se kiertokangen kohdille ja työnnetään viilee voideltu tappi nopeasti männän ja kiertokangen läpi vasten clipsiä. Jos männäntappi nahistuu matkalla tai osuminen kk silmään vie liiaksi aikaa, on tuurna ja vasara valmiina antaa pari kevyttä tillikkaa jotta tappi menee perille. Mäntä annetaan rauhassa jäähtyä ja sitten asennetaan toinen clipsi. EI koskaan Tappia KYLMÄÄN MÄNTÄÄN .
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 01.04.2021 21:14 Itäkoneissa pitää männäntappi poistaa ja asentaa kun mäntä on kuuma. Mäntään laitetaan tapin ajateltua asennussuuntaa vastaan valmiiksi toinen tapin clipsi. Varataan sopiva männäntappin sisään sopiva levitinpihti(lukkosokkapihti) ja tuurna jolla saa tarvittaessa lyötyä männäntapin päähän+vasara. kuumuuttakestävä hanska. Mäntää lämmitetään kuumailmapuhaltimella kunnes mäntä on n. 100 astetta ( sylki kihahtaa) männäntappi on voideltu valmiiksi ohuella öljyllä esim WD tms. ja säilytetään viileässä. Kun mäntä on lämmin asetetaan se kiertokangen kohdille ja työnnetään viilee voideltu tappi nopeasti männän ja kiertokangen läpi vasten clipsiä. Jos männäntappi nahistuu matkalla tai osuminen kk silmään vie liiaksi aikaa, on tuurna ja vasara valmiina antaa pari kevyttä tillikkaa jotta tappi menee perille. Mäntä annetaan rauhassa jäähtyä ja sitten asennetaan toinen clipsi. EI koskaan Tappia KYLMÄÄN MÄNTÄÄN .
Tuon lämmityksen tajusin, mutta vasaralla lyömisen halusin korvata muulla konstilla. No, saa nähdä milloin tehdään taas remonttia.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Se on vaan niin että pihdeillä työntäessä ei aina onnistu, mutta kun jollain hieman pääsee napauttaa jos tilanne vaatii, niin saa taas liikettä aikaiseksi,,voihan sitä napauttaa vaikka puukalikalla, tai millä vaan, se väline ei ole ratkaiseva, vaan se että tappi pitää saada tietyssä ajassa perille, muuten se on jumissa ja saa lämmittää männän uudelleen ja naputtaa sen taas jollain..
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tapeissa on eroja. Joskus pielessäkin valmiiksi.

Mulla oli tehdasuus MT 650cc moottori. Ihan linjalta tullu siis. Vaihdoin siihen HiPo sylinterit jo sisäänajon loppupuolella. Tehtaan jäljiltä orkkis KMZ männäntapit kauniin sinistyneet ja todella pinkeesti paikoillaan. Koneessa oli aina ollu ns veikeä käyntiääni, mutta eipä tullu tää optio mieleen ennenku aukasi...

Orkkis tappi tuli lopulta murtuneena irti kun itte keksityllä jenkatyökalulla pakotin ulos. Lyömäsoittimet on täs kohtaa mulle väärä valinta. En ite osaa pitää kuitenkaan vastapuolelta kunnolla niin joutuu pelata varman päälle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Sitten katsotaan miten ammattipekat sen tekee...


IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1855
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja karppi »

Juu...mie teen tuon sillee että:

--Aina uuteen mäntään käytän
jarrusylinterihoonia,jolla teen männän tapinreijistä
sellaiset ,että pystyn omin pikku kätösin
työntämään tapin mäntään.

--Eli kasaus yksinkertaisuudessaan näin.
Tappi mäntään"vaiheeseen"...mäntä
kiertokankeen...tappi sormin työntäen,tai jollain
kevyesti naputtaen kiertokangenhelan läpi
mäntään...teflontapit päihin...ja eiku välimerelle tai
vaikkapa San Marinoon ja Vatikaaniin..

--Eli tällä miun tavalla pystyy ajelemaan vain tuossa
lähialueilla(lue eurooppa).
Joten jos kunnolla teette,niin sitten voi lähteä jo
vähän etemmäksikin...💪

Että tällästä höpinää tällä kertaa..
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Uskila kirjoitti: 02.04.2021 08:03 :mrgreen: Terve

Sitten katsotaan miten ammattipekat sen tekee...
Yksi video minkä katsoin ei sitten tainnut olla ammattipekan tekemä. Siinä kaveri mätki männäntappia vasaralla niin että kiertokangen ylä ja ala silmät huuti hoosiannaa. Aattelin, että tuohon en rupea.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Männänvalmistajan mäntäpaketissa on mäntään sopiva tappi. Kun koneen idea on se että tappi ui kk.silmässä ja tapin ei tarvi silloin uida männässä, niin tappi ei mene sormin mäntään. Jos se olisi tarkoitettu niin (ja monissa onkin) niin silloin on varmaan männän rakenteessa (tai viileämmin toimivammassa koneessa) huomoitu että tapin reikä kestää uivan tapin, eikä mäntä lämpene niin paljon että syntyy liikaa välystä. Jos vaikka Almotin mäntäsarjan ostaa, niin hiotko tehtaan tekemää tappisovitetta isommaksi, vai puristatko väkipakolla tappia mäntään? vai annatko hieman lämpö mäntään jolloin se tappi sujahtaa sinne kun ,,,voi päätellä mikä minne... Kun mäntä on käyntilämmössä rapiat yli 100 astetta tappi liikkuu kyllä myös männässä kevyesti,mutta ei ole sinne väljä.. mutta jokainen tekee niin kuin itse hyväksi kokee.. :lol:
Konepyöräilijä
50
50
Viestit: 55
Liittynyt: 30.08.2020 16:22

Re: Niksi-Roikka

Viesti Kirjoittaja Konepyöräilijä »

Almotin männät laitoin tuossa talvella.
Männäntapin toisen puolen sokan laitoin paikoilleen ja sitten kuumailmapuhaltimella lämmitin ensin mäntää jonkun verran.
Seuraavaksi männäntapin suihkuttelin CRC:n Electro Cool kylmäspraylla ja vielä kevyt suihkaus WD-40:llä.
Tarkistin männän asennussuunnan männänlakeen stanssatusta nuolesta.
Kuten Mattikin totesti, niin tappihan sujahti reikään juurikin kuin vanhaan ... mäntään :)
Vastaa Viestiin