Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Hei, moni on varmasti muuttanut oman rakkineen 6 volttisesta hieman nykyaikaisemmaksi, mitä se vaatii ja löytyykö siihen miten helposti osat jne?
mitä siihen ylipäätään tarvisi?
-Laturi
-Lataussäädin
-Puola
-kaikki polttimot
Mistä näitä löytyisi, jos jollain olisi tarjota, heittää yksityisviestillä.
Mites kärjetön sytytys, se voisi olla varmempi, mutta viekö nämä sit pois tämän ruuvaamisen ilon jota saa aina harrastaa ennen kuin nepparin lyö tulille..
omani vuoden 1971 nepparin tuossa kaivoin naftaliinista, oli seissyt viileässä tallissa vuodesta 2013 ja kone sai uudet öljyt moottoriin ja lootaan, melkoista kuraa oli vaihteistossa, kaasarien putsaus ja kärkien hionta, vähän brake cleaniriä pyttyyn ja niinhän se pirulainen lähti käyntiin
Tämä sivuvaunu viettää eläkepäiviä Pohjanmaalla.
mitä siihen ylipäätään tarvisi?
-Laturi
-Lataussäädin
-Puola
-kaikki polttimot
Mistä näitä löytyisi, jos jollain olisi tarjota, heittää yksityisviestillä.
Mites kärjetön sytytys, se voisi olla varmempi, mutta viekö nämä sit pois tämän ruuvaamisen ilon jota saa aina harrastaa ennen kuin nepparin lyö tulille..
omani vuoden 1971 nepparin tuossa kaivoin naftaliinista, oli seissyt viileässä tallissa vuodesta 2013 ja kone sai uudet öljyt moottoriin ja lootaan, melkoista kuraa oli vaihteistossa, kaasarien putsaus ja kärkien hionta, vähän brake cleaniriä pyttyyn ja niinhän se pirulainen lähti käyntiin
Tämä sivuvaunu viettää eläkepäiviä Pohjanmaalla.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Jos se on alkuperäinen 6V kone ,joka oikeesti on pirun vahva ja hyvä kone, niin jos et ajattele ajaa syyspimeässä vesisateessa pääteitä ...niin älä vaihda jännitettä. 6V toimii ihan hyvin ja kulkee ihan yhtä lujaa ja hiljaa kuin 12V ja näyttää oikealta ja on cool. ajovalo lamppuja saa tehokkaampia (led) jos tuntuu ettei sinua nähdä tai haluut ajaa pimeellä. Säästä rahat perus kunnossapitoon ja mukaviin ajoretkiin , älä tuhlaa sitä sellaiseen mitä tämä kaunotar ei tarvi..ihan vaan mun mielestä.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
En tiedä mitä tolle mun '68:n laturille on tehty, mutta päällepäin se on käsittääkseni 6V mutta 12 voltin sähköillä mopo rokkaa
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Olen kartuttanut itäpyöräkokemusta K-750 kanssa viime kesästä alkaen. Ainakaan omalla kohdalla tuollainen kauhuskenaario ei ole toteutunut, on sitä ruuvaamista riittänyt kärjettömän asentamisen jälkeenkin!
Ja on 6 V -järjestelmällä pärjännyt hyvin sen jälkeen, kun vaihdoin LED-polttimot.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Jos nyt väkisin haluaa muuttaa kunnolla 12-volttiseksi, niin mitä tarvitaan?
Eli siis aloittajan kysymys sillä tarkennuksella, että unohdetaan se 6V
Eli siis aloittajan kysymys sillä tarkennuksella, että unohdetaan se 6V
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Vaihtoehto 1:
https://oldtimergarage.eu/gb/electric/6 ... g414a.html
Vaihtoehto 2:
Runtele ja raatele 6v lohkoa niin, että saat perinteisen 12v ural/dner alternaattorin sopimaan. Tarvitset myös adapterin, mitä myydään jossakin alan kaupoissa. Plus lataussäädin.
Itse menin SV:ssä ykkösen mukaan. Laitoin myös H4 umpion ja normaalit 12v polttimot. Perhanan kallis polku mutta hyvä tuli. Enää en tekisi.
https://oldtimergarage.eu/gb/electric/6 ... g414a.html
Vaihtoehto 2:
Runtele ja raatele 6v lohkoa niin, että saat perinteisen 12v ural/dner alternaattorin sopimaan. Tarvitset myös adapterin, mitä myydään jossakin alan kaupoissa. Plus lataussäädin.
Itse menin SV:ssä ykkösen mukaan. Laitoin myös H4 umpion ja normaalit 12v polttimot. Perhanan kallis polku mutta hyvä tuli. Enää en tekisi.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Vaihtovirtalaturi on siis paksumpi ja sille pitää tehdä tilaa lohkon päälle?
Oliskohan jossain vehkeessä sovellettavaksi kelpaava länsilaturi? Tuppaavat vaan olemaan halkaisijaltaan suuria...
Paljonko laturilla on kierroksia enimmillään?
https://www.ebay.com/itm/Small-Wind-Tur ... 632-2357-0
Oliskohan jossain vehkeessä sovellettavaksi kelpaava länsilaturi? Tuppaavat vaan olemaan halkaisijaltaan suuria...
Paljonko laturilla on kierroksia enimmillään?
https://www.ebay.com/itm/Small-Wind-Tur ... 632-2357-0
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Tää oldtimer kampe on jännä. Sitä ei voi hallita vaan kaikki sähkö pusketaan väkisin säätimeen joka päästää sähköä eteenpäin sen mitä suu ja akku vetää. Lopun se koittaa hikoilla pois ettei akku kiehu.
Valmistajan ohjeen mukaan tarvii olla laittaa kokoiset polttimot. Soolopyörään ja vaunupyörään tekevät eri vahvuiset laturit. Tää kuvassa oleva on 150W SIDECAR versio. Valot pitää laittaa heti päälle kun kone käy ettei tuu vaikeuksia.
Valmistajan ohjeen mukaan tarvii olla laittaa kokoiset polttimot. Soolopyörään ja vaunupyörään tekevät eri vahvuiset laturit. Tää kuvassa oleva on 150W SIDECAR versio. Valot pitää laittaa heti päälle kun kone käy ettei tuu vaikeuksia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/23310786 - ja tässä se tukevin vaihtoehto lohkoaan rälläköiville.
Yhden SV koneen olen pilannu tämmösellä kun en ollu tarkkana. Koittakaa tekin meneekö lohko pas2. Mulla on näitä varastolla.
Yhden SV koneen olen pilannu tämmösellä kun en ollu tarkkana. Koittakaa tekin meneekö lohko pas2. Mulla on näitä varastolla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Fiiatin 126p laturia on vissiin viritelty näihin. Mitään poravasara/kestomagneetti suoravetolaturia elä laita. Minä tuhosin kaksi jakopäätä ennen kuin uskoin.teuski kirjoitti: ↑16.11.2021 20:01 Vaihtovirtalaturi on siis paksumpi ja sille pitää tehdä tilaa lohkon päälle?
Oliskohan jossain vehkeessä sovellettavaksi kelpaava länsilaturi? Tuppaavat vaan olemaan halkaisijaltaan suuria...
Paljonko laturilla on kierroksia enimmillään?
https://www.ebay.com/itm/Small-Wind-Tur ... 632-2357-0
Jos laitetaan ural/dnepr 12v orkkis lauturi, niin ne 6v laturin korvakkeet rälläköidään pois. Sitten sovitinpala laturin ja lohkon väliin, että asettuu oikeaan kohtaan.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Terve
Lohkon voi jättää ehjäksi ja tulppaa laturin aukon. Tekee sivuvaunuun ulkopuolisen ketjuvedon normi 12 voltin laturiin...
Ps tämän tekijä on oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun ja kehui kovasti viime pystymettässä tätä innovaatiota
Lohkon voi jättää ehjäksi ja tulppaa laturin aukon. Tekee sivuvaunuun ulkopuolisen ketjuvedon normi 12 voltin laturiin...
Ps tämän tekijä on oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun ja kehui kovasti viime pystymettässä tätä innovaatiota
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Minun mielestä VAPE:kin toimii samalla tavalla. Ja regulaattori laitetaan runkoputkien väliin tankin alle. Just niin kuin minäkin teinkalkkuna kirjoitti: ↑16.11.2021 20:23 Tää oldtimer kampe on jännä. Sitä ei voi hallita vaan kaikki sähkö pusketaan väkisin säätimeen joka päästää sähköä eteenpäin sen mitä suu ja akku vetää. Lopun se koittaa hikoilla pois ettei akku kiehu.
Valmistajan ohjeen mukaan tarvii olla laittaa kokoiset polttimot. Soolopyörään ja vaunupyörään tekevät eri vahvuiset laturit. Tää kuvassa oleva on 150W SIDECAR versio. Valot pitää laittaa heti päälle kun kone käy ettei tuu vaikeuksia.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Täähän on mahtava viritys! Yritinkin miettiä että mihin sais remmivetosen laturin sovitettua
Jos laturin paikalle laippa jossa laakeri laturin akselille, laturin tilalle hihnapyörä ja samaan laippaan joku pieni laturi rinnalle vasemmalle puolelle...
Tähän tapaan :
http://www.russianiron.com/forums/index ... lternator/
Tai jos tuuliturbiini vaunuun?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Vape säätää samalla lailla kuin mekaaninenkin. Latureissa on aina erillinen sähkökenttä jota säädin ohjaa. Sähköä pusketaan sitte ulos suhteessa kenttään. Tän takia varmuudella toimiva säädin on jo puoli voittoa latausongelmissa.
Normi sähkömoottoreita pyörittämällä saadaan aikaan sähköä, mutta moottoria ei voi ohjata. Polakkien dynamo on tämmönen. Sähköä tulee haluat tai et. Ei ongelma kun kulutus kohdallaan ja säädin huolehtii hikoilemalla loput.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Mutta taitaa olla täys kuorma koneelle ja jakopäälle kokoajan...onks se sit kiva??
Noita vanhan laturin tilalle hihnapyörä ja viereen pikkanen vaihtovirtasellanen oon nähny useita. Sanovat niitä polvisorviksi.
Kyllä ehjällä 6 volttisella laturilla pärjää , säädin tulee olla kunnollinen ja mieluiten elektrooninen.
T.hh
Noita vanhan laturin tilalle hihnapyörä ja viereen pikkanen vaihtovirtasellanen oon nähny useita. Sanovat niitä polvisorviksi.
Kyllä ehjällä 6 volttisella laturilla pärjää , säädin tulee olla kunnollinen ja mieluiten elektrooninen.
T.hh
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Tai sitten vaan leikkelee lohkoa, adapterin väliin, ja laittaa Nepparin tai Uralin 12v laturin.
- Liitteet
-
- IMG_20200607_195811.jpg (1.21 MiB) Katsottu 2493 kertaa
-
- IMG_20200607_195631.jpg (1.14 MiB) Katsottu 2493 kertaa
-
- IMG_20210916_111113.jpg (871.1 KiB) Katsottu 2493 kertaa
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Nepparimiehet voi kans ostaa purkukoneesta 12V lohkon ja muun konerempan yhteydessä siirtää 6V moottorista kaikki osat 12V lohkoon.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Terve
Tosin rupee olemaan melkoinen haaste löytää toimiva ja kohtuu hintainen 12 voltin laturi...
Ps kinukkipekkojen G-424 ja kranusta ei ole kovin hyviä kokemuksia ja niihin ei kannata rahoja tuhlata
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dnepr K-650 MT-8 6V -> 12V
Halvat kranut ja 424 laturit on poissa. Ural tarjoaa ainoana vaihtoehtona ND kumisormi yhdistelmää.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.