Nyt alkaa simat jo sihistä silmissä, mutta onkos nuo neulat Matin kädessä ihan irrallisia ja kodittomia vailla lopullista sijoituspaikkaa?MATTI kirjoitti: ↑30.04.2021 20:32Mulla on kädessä pari sellaisia neuloja F2051EJusteeri kirjoitti: ↑29.04.2021 22:34Kiitos tiedosta!MATTI kirjoitti: ↑29.04.2021 21:19Niin muuten se oli Hondan K7 750 vm.77 jonka kaasareista ne neulat siirty Kiinan Keihineihin ja alko rokkaaJusteeri kirjoitti: ↑29.04.2021 19:45 Matilla on tallisissa lohkoa jonoksi asti. Hyvä meininki!
Pitää aloittaa sytkän ajoituskokeilut heti kunhan ensin saisin toimivat neulat kaasareihin noiden suippokärkisten tilalle. En olisi ennen uskonut että rikkaalla seoksella voi putkissa paukkua, mutta nyt on sekin koettu. Suutinta kasvattamalla pauke ja nykiminen nimittäin vain paheni.
Pikaisella etsinnällä saattaisi olla vaikka tällainen:
https://www.ebay.co.uk/itm/77-78-HONDA- ... 2113848506
Nyt pitäisi vielä selvittää neulan valmistekoodi, niin osaisi paremmin tilata. Oma neula on selvästi suipompi kuin tuo.
Sekalaista ongelmaa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Joo kätösessä on , voisin vaikka lainata kokeiluun ja sitten tilaat uudet jos tästä mallista olisi sulle apua.
Joo kätösessä on , voisin vaikka lainata kokeiluun ja sitten tilaat uudet jos tästä mallista olisi sulle apua.
Re: Sekalaista ongelmaa...
No lainaan omaa sössötystä..satuin sytkäromuja penkoessa osumaan tuohon wanhaan kärjettömään "roottori malliin" ennen led aikakautta. Joskus mittailin näiden sytkien ennakoita testipenkissä ja silloin heivasin tämän laariin kun ennakot oli niin kovia kansiventtiilikoneeseen,,mutta nyt kun katsoi tuota säätöaskellusta, niin tuo voisi ennakkojen puolesta käydä k:hon tai muuten matalaviritteiseen kiukaaseen.MATTI kirjoitti: ↑29.04.2021 07:05 Tässähän on alkuperäinen tilanne se että kone käynnistetään pienellä ennakolla säästäen käynnistäjän kehoa, mutta heti sen jälkeen voidaan koneessa käyttää max. ennakkoa 35..36 eykk ennakkoa jolla se käy tyhjää ja menee mitä menee. Hurjemmat pitää max. ennakon kokoajan jos vaan jalka kestää. Viritetyissä K:n koneissa säädettävällä sytkällä vedetään max. ennakot jopa 40 asteeseen eykk. Kun ennakkoa lisätään kone saa käyntii enempi voimaa ,. niin se on. K:n konetta säädettäessä on hieman tulkinnanvaraista voiko kaasuttimen säädöt edes tehdä niin pienillä ennakoilla mitä keskipakois tai kärjetön sytkä tarjoaa, kun sitähän ei ole alkujaan tarkoitettu käyttää tyhjääkään alle 35 eykk ennakkoa! Eli itse nostaisin ennakon sinne missä se hyvin toimii ja säätäisin kaasarien tyhjäkäyntiseokset sen mukaan . Matalapuristeinen ja viritteinen maamoottori kestää ihan hyvin sen yli 40 eykk ei käyn sen kuumempana..tässä on jopa kansiventtiili Uraleita käynyt huollossa joissa kärjettömän säätö on ollut hieman hakusessa, ja perusenakko on säädetty siihen kun led. syttyy...eli käytännössä on ajeltu pitkät tovit kansivenakoneella jossa max. ennakot on sielllä reilussa 70 eykk ja kaikki kuulemma pelas hyvin paitsi oli hieman vihanen käynnistää...siis jopa kansivenakone! eihän niin hyvin varmaan pelannut kun oikein säädettynä, mutta...
R 1/min 120 = 0 astetta ennakkoa
300 = 10
700 = 20
1100 =24
1500 =30
3000= 42? yli 40 mutta teksti jo hieman kulunut pois...
periaatteessa tyhjäkäynnillä vahva 20..24 eykk ennakkoa ja isojänöllä rapiat 40 eykk. muutenhan tuon säätö on strobo hommaa ja näiden tunnistin tahtoi kuoleentua niin ettei näillä saanut mopoa käyntiin kun startilla ...mutta näihin kaiketi saa nykyisin uusia tunnistimiakin.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Lukijan ja pyörijän saa nykyään jo varaosina.
Kuvan sytkä ei muuten ole Sovek Ukraina. Tää on +10V sitte kuopatun RUS tehtaan tekemä. Samalle näyttävät, mutta tässä on metallikansi missä teksti kaiverrettuna. Kiinalaiskopio tästä RUS mallista ilman GOST merkkiä.
Kuvan sytkä ei muuten ole Sovek Ukraina. Tää on +10V sitte kuopatun RUS tehtaan tekemä. Samalle näyttävät, mutta tässä on metallikansi missä teksti kaiverrettuna. Kiinalaiskopio tästä RUS mallista ilman GOST merkkiä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
- 50
- Viestit: 55
- Liittynyt: 30.08.2020 16:22
Re: Sekalaista ongelmaa...
Minulla on Dneprissä juuri tuo kuvan mukainen sytkä. Taitaa olla parhaiten ja varmimmin toimiva osakokonaisuus koko päristimessä
Ei ole mitään ongelmia ollut.
Dnepr on MT10 -76, mutta minulla ei ole mitään käryä, että kuka, milloin ja missä on sytkän asentanut.
Puola on tuossa se sellanen musta muovikuorinen ja vähän pyöreämuotoinen.
Ei ole mitään ongelmia ollut.
Dnepr on MT10 -76, mutta minulla ei ole mitään käryä, että kuka, milloin ja missä on sytkän asentanut.
Puola on tuossa se sellanen musta muovikuorinen ja vähän pyöreämuotoinen.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joskus viime kesänä mittailin lampulla Sovekin ledi sytkän toimintaa. Ei tämä mitenkään tarkkuustyötä ole, mutta saa kuitenkin jonkinlaisen käsityksen.
Tyhjäkäynti on 5-6 asteen luokkaa ja todennäköisesti johonkin näille paikkeille olin sytkän tuolloin pyörittänyt. Kierroksilla (+/- 4000) ennakot nousee 40 asteen tuntumaan.
Tyhjäkäynti on 5-6 asteen luokkaa ja todennäköisesti johonkin näille paikkeille olin sytkän tuolloin pyörittänyt. Kierroksilla (+/- 4000) ennakot nousee 40 asteen tuntumaan.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tervekalkkuna kirjoitti: ↑03.05.2021 14:51 Lukijan ja pyörijän saa nykyään jo varaosina.
Kuvan sytkä ei muuten ole Sovek Ukraina. Tää on +10V sitte kuopatun RUS tehtaan tekemä. Samalle näyttävät, mutta tässä on metallikansi missä teksti kaiverrettuna. Kiinalaiskopio tästä RUS mallista ilman GOST merkkiä.
Melkein kuin neukkulassa tehty...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tuota noin, tietäisikö kukaan saako kiinan Keihineihin (24mm) pytyn pulttijakoon sopivia kumilaippoja mistään?
Vähän hiljaista on ollut laippojen löytämisen suhteen. Mutta on hankala tilanne kun omat laipat onkin aivan käyttökelvottomat.
Vähän hiljaista on ollut laippojen löytämisen suhteen. Mutta on hankala tilanne kun omat laipat onkin aivan käyttökelvottomat.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Mulla on joitain kumilaippoja jäänyt laariin,,mutta kun minulla ei ole tietoa minkä kokoinen se Keihinin liitos olikaan..Pahus kun olisi tullut aiemmin puheeksi, mutta taisit ostaa nämä kaasarit meidän harrastetallin kaverilta..olisin voinut laittaa sulle tarviketta samaan postiin..
Re: Sekalaista ongelmaa...
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/19263448
Tämä saattaa olla se mitä etsit? Mukavasti varastolla kokonaista 1 jäljellä. Saan näitä kyllä lisää mutta koska tulevat Venäjltä niin menee kesälle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve,
Noita Sasun laippoja silmäilin, että käviskö vai eikö kävis... Pikkuisen erilainen liitos näissä saattaa olla, vai onko sittenkään? mutta halkaisija olisi kyllä ok. Pidetään tämä mielessä. Yksi laippa on tietenkin liian vähän nyt tähän hätään.
Mites Matti, jos sinulta löytyisi laarista laippoja, niin tarvitsisitko jotain mittoja? Kaulan ulkohalkaisija on n. 35mm.
Enpä arvannut, että noin läheltä tuli nämä keijot ostettua.
Noita Sasun laippoja silmäilin, että käviskö vai eikö kävis... Pikkuisen erilainen liitos näissä saattaa olla, vai onko sittenkään? mutta halkaisija olisi kyllä ok. Pidetään tämä mielessä. Yksi laippa on tietenkin liian vähän nyt tähän hätään.
Mites Matti, jos sinulta löytyisi laarista laippoja, niin tarvitsisitko jotain mittoja? Kaulan ulkohalkaisija on n. 35mm.
Enpä arvannut, että noin läheltä tuli nämä keijot ostettua.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Juu kuvan PWL Keihiniin tää varaston laippa käy myöskin. Ottaa vaan hetken että näitä on lisää.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Melkein sanoisin että löytyy..käyn penkomassa.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joo tottakai sellaiset uudet löytyy...vaikka on varmaan jotai Kiinan kamaa niin ei uutena viileessä tilassa/pimeässä säilytettynä ole vielä edes pahasti pykinytkään
Re: Sekalaista ongelmaa...
Menee taas mysteerion puolelle. Vasemman puolen kaasutin ei reagoi millään tavalla tyhjäkäyntiseos (ilma) ruuvin säätöön. Käynti ei muutu mitenkään vaikka sen ruuvaa täysin kiinni tai niin auki kuin saa.
- Luistin pitäisi olla vielä sen verran alhaalla, että tyhjäkäyntipiirillä pitäisi olla vaikutusta.
- Ei ole ilmavuotoa laipoissa.
- Kaasuttimen ilmakanavat puhalleltu paineilmalla. Ei tukoksia.
- Bensanpinnat molemmissa kaasareissa ok.
- Tyhjäkäyntisuuttimet pakko olla suuret (0.6mm), että olisi jotenkin tontilla. Mutta tästä riippumatta toisen kaasarin ruuvi toimii, toisen ei.
Kun kaikki nuo tyypilliset vian aiheuttajat on pois suljettu, niin mitä jää enää jäljelle? Ei vaan toimi.
- Luistin pitäisi olla vielä sen verran alhaalla, että tyhjäkäyntipiirillä pitäisi olla vaikutusta.
- Ei ole ilmavuotoa laipoissa.
- Kaasuttimen ilmakanavat puhalleltu paineilmalla. Ei tukoksia.
- Bensanpinnat molemmissa kaasareissa ok.
- Tyhjäkäyntisuuttimet pakko olla suuret (0.6mm), että olisi jotenkin tontilla. Mutta tästä riippumatta toisen kaasarin ruuvi toimii, toisen ei.
Kun kaikki nuo tyypilliset vian aiheuttajat on pois suljettu, niin mitä jää enää jäljelle? Ei vaan toimi.
Viimeksi muokannut Justeeri, 18.05.2021 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ootko tarkistanu ryyppynamikan toiminnan , ettei vetäis sen päätykumin välistä soppaa??
T.hh
T.hh
Re: Sekalaista ongelmaa...
Käytäppäs vanhaa"poissulkemis"konstia..
Eli vaihdappas kaasarien puolta..
Saat ainakin selville,siirtääkö kaasari ongelman oikeaan pyttyyn...
Mut miusta tuo kuulostaa niin vasemman pytyn imuventtiilin liian pieneksi päässeeltä välykseltä..
Perustelu...omat dellortonini ovat kovin arat pienille imuvälyksille....jos tyhjäkäynti katoaa,niin ruuvia on turha mennä pyörittelemään...säädän vain venttiilit..
Ja vielä....en siis tarkoita sitä,että venttiili kantaa, se on päässyt vaan välys liian pieneksi..
Eli vaihdappas kaasarien puolta..
Saat ainakin selville,siirtääkö kaasari ongelman oikeaan pyttyyn...
Mut miusta tuo kuulostaa niin vasemman pytyn imuventtiilin liian pieneksi päässeeltä välykseltä..
Perustelu...omat dellortonini ovat kovin arat pienille imuvälyksille....jos tyhjäkäynti katoaa,niin ruuvia on turha mennä pyörittelemään...säädän vain venttiilit..
Ja vielä....en siis tarkoita sitä,että venttiili kantaa, se on päässyt vaan välys liian pieneksi..
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kiitos vastauksista!
Ryyppyvivun sielunelämää en ole tarkistanut. Paras olisi kun sen saisi ohitettua kokonaan, kun sitä ei tarvitse.
Mielenkiintoinen juttu tuo Karpin venttiilin välyksen vaikutus. Pari pari kolme viikkoa sitten säädin välykset, mutta en ole sen jälkeen tarkistanut. Voisi varmaan nyt tarkistaa.
Tässä koko jutussahan on sellainen mielenkiintoinen lisä, että tuo kyseinen pytty kyllä käy tyhjäkäyntiä yksinään ja yhdessä. Mutta kaasarin seosruuvi ei vaan vaikuta siihen. Jotenkin tästä voisi päätellä, että se saa kutakuinkin oikeanlaista seosta jostakin. Mutta mistä?
Tyhjäkäyntisuuttimen koolla on sentään ollut jotain vaikusta toimintaan.
Ryyppyvivun sielunelämää en ole tarkistanut. Paras olisi kun sen saisi ohitettua kokonaan, kun sitä ei tarvitse.
Mielenkiintoinen juttu tuo Karpin venttiilin välyksen vaikutus. Pari pari kolme viikkoa sitten säädin välykset, mutta en ole sen jälkeen tarkistanut. Voisi varmaan nyt tarkistaa.
Tässä koko jutussahan on sellainen mielenkiintoinen lisä, että tuo kyseinen pytty kyllä käy tyhjäkäyntiä yksinään ja yhdessä. Mutta kaasarin seosruuvi ei vaan vaikuta siihen. Jotenkin tästä voisi päätellä, että se saa kutakuinkin oikeanlaista seosta jostakin. Mutta mistä?
Tyhjäkäyntisuuttimen koolla on sentään ollut jotain vaikusta toimintaan.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Lisätään vielä sen verran,että imuvenan pieni vuoto aiheuttaa samaa ongelmaa.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tällainen juttu olisi tietenkin ikävä. Ainakin puristukset näytti normaalia ja venttiilin välykset myös ok. Ei taida olla venttiilivuotoihin muuta varmaa testiä kuin pytty pöydälle?
Tukin myös ryypyttimen kanavan eikä silläkään ollut vaikutusta.
Pitää varmaan kokeilla ajella ja katsoa mitä tapahtuu.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Paineilmaa tulpanreiästä ja kuuntelee suhiseeko pakoputkessa vai kaasarissa.Justeeri kirjoitti: ↑19.05.2021 17:08Tällainen juttu olisi tietenkin ikävä. Ainakin puristukset näytti normaalia ja venttiilin välykset myös ok. Ei taida olla venttiilivuotoihin muuta varmaa testiä kuin pytty pöydälle?
Tukin myös ryypyttimen kanavan eikä silläkään ollut vaikutusta.
Pitää varmaan kokeilla ajella ja katsoa mitä tapahtuu.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Taisi selvitä tuo seosruuvin toimimattomuus. Ruuvin kierteet oli jotenkin rikki. Kun sen väänsi "pohjaan", niin olikin vielä 3-4 kierrosta auki.
No, nyt pääsee jatkamaan kohti seuraavaa vastoinkäymistä.
No, nyt pääsee jatkamaan kohti seuraavaa vastoinkäymistä.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joskus se ajo vaan sujuu, säädöistä huolimatta
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kuinka olette uusineet nämä tiivisteen ohjurinastat?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Sekalaista ongelmaa...
No problem enään.
Jostain oli tullut vääränlainen kopan tiiviste. MT... numerolla, mutta kuitenkin erilainen. Löysin sopivan.
Jostain oli tullut vääränlainen kopan tiiviste. MT... numerolla, mutta kuitenkin erilainen. Löysin sopivan.
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Re: Sekalaista ongelmaa...
Täytyy nyt jatkaa tätä juttua.Justeeri kirjoitti: ↑28.04.2021 20:56 Nyt on kyllä hankala vika SV vehkeessä! Alkaa jo lannistaa, kun pari viikkoa mennyt ilman valoa tunnelin päässä.
Kovan ajon jälkeen vekotin haluaa sammua aina, kun kaasun löysään tyhjäkäynnille. Lähtee kyllä heti taas käyntiin ja käy kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Jotain sellaista tässä tapahtuu, että kun ajan kovaa/kierroksilla jonkin matkaa ja päästän tyhjäkäynnille, niin tyhjäkäyntinopeus laskee liian matalaksi.
Kun vemputtaa kaasua jonkin aikaa ettei rakkine pääse sammumaan, niin vähitellen tyhjäkäyntinopeus nousee takaisin. Mitä kuumempi kone, sitä enemmän meinaa sammua.
Rauhallinen hiljaa ajelu ei aiheuta samassa määrin tätä ongelmaa.
Tänään kokeilin hupina pienentää pakoventtiilien välykset 0.15mm -> 0.1mm. Tuo yllä kuvaamani sammumisongelma paheni potenssiin kymmenen. Riitti kymmenien metrien rauhallinen ajo, niin sammui kuin seinään heti kun kaasun löysäsi tyhjäkäynnille.
Ajattelin sitten, että säädetään pakoventtiilin välykset toiseen suuntaan, eli 0.15mm -> 0.2mm. Tapahtui seuraavia asioita:
- Kaasarien asetukset meni uusiksi. Tyhjäkäynnin kierrosnopeus nousi. Halusi rikkaamman tyhjäkäyntiseoksen.
- Ajon aikana kuuluva äänekäs korvia riipivä venttiilien hakkaaminen muuttui sivistyneeksi ja huomattavasti miellyttävämmäksi napsutukseksi.
- Vekotin ei enää sammunut kun kaasun löysäsi tyhjäkäynnille.
- Kulkee ihan eri tavalla.
Nyt kun jotenkin ymmärtäisi, että mitä ihmettä tässä oikein tapahtui?
Ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen, että pakoventtiilit kantoivat aikaisemmin. En vaan oikein tahtoisi uskoa tähän... Puristuksetkin pysyivät samana ennen ja jälkeen. Lisäksi, miksi kylmänä 0.15mm asetuksilla venttiilit kantaisivat? Mainittakoon, että on uusi puolalainen HQ nokka ja uusi etulaakeri ja takalaakerikin oli välyksetön. Venttiilinvälykset on pysyneet hyvin siinä mihin ne säätää.
Minulla on "suorat" putket ja avarretut kanavat pytyissä.
Miten on mahdollista, että 0.05mm muutos välyksissä voi tehdä näin radikaalin muutoksen. Ymmärtääkö kukaan?
Re: Sekalaista ongelmaa...
Mulla ei ole tietoa, eikä hyviä arvauksia, eikä riittävän paksua foliotakaan, mistä hattua taittelemaan. Mutta semmonen tuli mieleen, että oletko vielä mitannut venttiilinvälyksiä mahdollisimman kuumana? Saisi vahvistusta, tai kumoaisi tuon lämpimänä kantamisteorian.
Re: Sekalaista ongelmaa...
En ole mitannut välyksiä heti ajon jälkeen, mutta sellainen perstuntuma on, että välykset lämpimänä ovat suuremmat kuin kylmänä. Esim. n. 40 asteisessa lohkossa huomaa jo selvän eron verrattuna kylmään.
Se tässä lisääkin omituisuutta, että siitä huolimatta, että venttiilinvälykset kasvaa lämpimänä niin silti ei toimi normi 0.15mm välyksillä.
Sellaista teoriaa olen päässäni pyöritellyt, että voisiko tuo ilmiö liittyä jotenkin kaasujen vaihtoon? Vaikka periaatteessa nelitahti ei tarvitse vastapainetta, niin olisiko tuo minun systeemi jo "liian" hengittävä (jos tällainen nyt on mahdollista). Kun eihän näistä maamoottoreista tiedä. Tätäkin olisi tietysti helppo testata, kun laittaa vanhat äänenvaimentimet takaisin.
Toisaalta ei luulisi 0.05mm muutos venttiilin avautumisessa tekevän yhtään mitään...
Se tässä lisääkin omituisuutta, että siitä huolimatta, että venttiilinvälykset kasvaa lämpimänä niin silti ei toimi normi 0.15mm välyksillä.
Sellaista teoriaa olen päässäni pyöritellyt, että voisiko tuo ilmiö liittyä jotenkin kaasujen vaihtoon? Vaikka periaatteessa nelitahti ei tarvitse vastapainetta, niin olisiko tuo minun systeemi jo "liian" hengittävä (jos tällainen nyt on mahdollista). Kun eihän näistä maamoottoreista tiedä. Tätäkin olisi tietysti helppo testata, kun laittaa vanhat äänenvaimentimet takaisin.
Toisaalta ei luulisi 0.05mm muutos venttiilin avautumisessa tekevän yhtään mitään...