Nokka-akselin asennosta

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Nokka-akselin asennosta

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Mitä tapahtuu käytännössä jos Uralin nokka-akseli on tasan 180 astetta pielessä?
(Ja mitä se sitten tarkoittaa selkokielellä?)

Juu ja samantien kiitokset vastauksista, piti ottaa pari ketjuratasta kouraan ja vääntää itselleen "rautalangasta". Ei taas tullut tää välityssuhde pieneen mieleen... :oops:
Viimeksi muokannut Sergei, 02.11.2006 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Nokka pyörii suhteessa kampuraan 1:2. Eikös silloin puoli kierrosta metsässä oleva nokka ole kampuraan nähden kierroksen metsässä?

Uralin jakajaton syttölaitehan antaa tulet sille pakotahdillekin. Vaikka tätä miten miettii, niin eikö tuo käy silloinkin? Näin kaupunkilaisella maalaisjärjellä. :shock:

Vai oonko hakoteillä.. :?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Näin maalaikaupunkilaisjärjellä aatellen sitä kampuraa kun pyörittää kierrroksen niin alkuperäiset merkit on kohdakkain. :roll:
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Lookisesti ajatellen kyssesä on semmonen tilanne että kun mäntä menee alas, nokka luulee sen tulevan ylös? Eli venttiilit on täysin auki kun männät on ylhäällä, vaihto kesken.
Tiaknoosiksi tämmöseen sanon että ei toimi moottori, saattaa tulla ahasta palotilasaki. Ei koske sivuventtiilimyllyjä.

Jos taas ymmärsin väärin, niin asia on ok. Periaatteesa sytytysvuoro on väärän puolen sylinterisä. Homma silti toimii.
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Juuri näin

Jos kampuran merkki on 180 astetta pielessä, homma on silti Ok. Mutta jos nokan merkki on 180 deg pielessä, niin silloin tapahtuu juuri näin että venttiilit on auki ja kiinni just väärinpäin eli silloin kun mäntä on ylhäällä sen pitäisikin olla alhaalla. Voi käydä vielä niinkin että venttiilit ottaa kiinni mäntään ja siitten tulee taas romua ja lisää remonttia ( mikä on kyllä kivaa ).
Elikkä varmistu että ajoitus on kohdallaan........ Joissakin vehkeissä parin hampaan offset aikaansaa jo venttiilinpussauksen, mutta ei kait meidän vehkeissä.... tai ehkä kuiteskin....

Lykkyä tykö
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nokka-akselin asennosta

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Sergei kirjoitti:Mitä tapahtuu käytännössä jos Uralin nokka-akseli on tasan 180 astetta pielessä?
(Ja mitä se sitten tarkoittaa selkokielellä?)

Juu ja samantien kiitokset vastauksista, piti ottaa pari ketjuratasta kouraan ja vääntää itselleen "rautalangasta". Ei taas tullut tää välityssuhde pieneen mieleen... :oops:
Terve
Kuinka se voi olla tasan 180* pielessä? kun eikö se silloin ole ihan oikeassa? Jos kyseessä on nokka-akselin asteet. Mutta ilmeisesti
tarkoitat kampiakselin asteita? Eli silloin nokanhammaspyörän merkki
on kampiakselin hammaspyörän kello 12.00 kohdalla kun kampiakselin
hammaspyörän merkki on klo.6.00 kohdalla? Ei siinä mitään muuta
tapahdu kun moottori ei pelaa, käsittääkseni mitään ei pitäisi vaurioitua.
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Re: Nokka-akselin asennosta

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Mutta ilmeisesti
tarkoitat kampiakselin asteita?

Ei kun just nokan asteita, mutta tyhmyyksissäni kun en aatellut että suhde on 2:1. Eli se on oikein. MUTTA: kaksi hammasta on vaurioitunut, kone käy, mutta pitää kolinaa ja tehot puuttuu. Pystymettässä sain tasan yhtä monta diagnoosia kuin oli tovereitakin. Yleisin ajatus oli että sytkä on hampaan pielessä, mutta se ei siis ole. Sytytyksen säätö vaikuttaa, mutta ei poista vikaa. Nokan laakereissa on vikaa, mutta ei syyksi asti. Männät ok, uudet renkaat, sylinterit, kannet, venttiilit säädetty, kampura tuntuu männistä käsin olevan ok, kaasareita jo ruuvailtu jo puolueenkin taholta.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3107
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Katos vaan, oot päässy sisälle uralismin tielle :-D
Ihan vakavasti: on omakohtaista kokemusta (valitettavasti, ja uskallan tunnustaakin vielä) siitä että jotain on pielessä mutta kun ei sitten millään löydä mitä, ei edes ne kaikki muut viisaat löydä. Sitten tulee kolmas ja purkaa & kokoaa sanoen ettei siellä mitään ollut. Teki vaan jotain oikein, jotain joka ei edes ollut mahdollista olla pielessä :evil:
Tossa vaiheessa meikäläinen kurkkaa toisen kerran lompsaan ja käy shoppailemassa isompaa osakokonaisutta, kun nää pelit on sen verran halpaa vaikka mitä tarvis ;-)
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Entäs huohottimen ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Nyt tuli uusi :shock: pyöräpari. Huohottimen tapin reikä oli vanhassa vastapäätä kiilauraa, uudessa pikkuisen pielessä. Tapin reikäkin pienempi.
Kaiketi on viisasta tehdä porrastettu tappi, että mahtuu tuohon reikään, eikä huohottimen läpeen jää klappia? Mutta onko sillä käytännön merkitystä että huohotin pyörii "eri tahdissa" entiseen nähden?
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Ei pieni heitto haittaa mitään. Oheisesta linkistä voit käydä vakoilemassa millainen ero oli rautaisen ja muovisen sekopään asennoissa.

http://kotisivu.mtv3.fi/ranetuo/ural4.htm
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Tuntemuksia tallista...

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Arvellen että kokemusta riittää, niin arvelen uskaltavani kysyä arviota 1992 vuosikerrasta. Kannattaakohan tuota "syventymistä" jatkaa vai pitäisikö kerta kaikkiaan etsiä toimiva vuosikerta? Tuli tuossa pohjoisen suunnalta uusi hammaspyöräpari, jota katsellessa ihmetyttää eikö valuhiekkaa enää seulota ja onko loputkin viilat ammuttu taivaalle hepottamaan kansainvälistä kuviokelluntaa. Nyt olen käännekohdassa, jatkaako alakertaan, vai ruvetako kokoamaan uskoen että idän aurinko jälleen nousee ja putputtaa vai vaipua lopulliseen synkkyyteen?
Oliko tuo 1992 (monellakin tapaa merkittävä vuosi) sitä aikaa jolloin palkkoja ei maksettu tai jos, niin vodkana. Hukkapsosenttia ei tietysti ole koskaan ollut, mutta kaivettiinko tuolloin vielä loputkin permannolle pudonneet kilkkeet takaisin tuotantolukuihin.
Ei silti että usko horjuisi, mutta kiva olisi joskus oikein ajaa Uralilla... nykyhetkessäkin, eikä pelkästään "sitten joskus, kun aikamme koittaa...".
En tarkkaan tiedä edellisen omistajan tuskan määrää, mutta puhelinkeskustelujen perusteella (kukapa sitä suruaan myöntäisi) olen aistivinani tiettyä helpotusta.
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Pakko tähän väliin kysyä, onko laite Suomen rekisterissä? 1990 oli viimeinen vuosi jolloin sai kilpiin ilman saaste- ym. mittauksia. Haulla löytyy keskusteluista esim:
http://uralroikka.fi/pulinat/viewtopic. ... E4%E4st%F6
http://uralroikka.fi/pulinat/viewtopic. ... E4%E4st%F6

Näissä valotetaan jonninverran mahdollisia tummia pilviä, joita saattaa taivaalle nousta jos pyörä ei ole jo kilvissä....
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Viesti Kirjoittaja Sergei »

On ja katsastushistoriakin tallessa.
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Hieno homma! :lol: :lol: :lol:
velho-oikku
75
75
Viestit: 87
Liittynyt: 14.12.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja velho-oikku »

Kehottaisin joko kokonaan vaihtamaan tekniikan, tai ainakin huolellisen läpikäynnin. Perestroikan kaatuminen toi valitettavasti totaalisen työmoraalin rappion esiin itänaapurissa. Kalasnikovilla ei enää uhattu, kun sotilaillekaan ei riittänyt palkkoja.

Urreja ei kannattanut tuoda maahan. Vientimalleihin lyötiin hukkapaloja, ja nee muutamat hassut toimivat yksilöt menivät omiin tarpeisiin.

lohkoista löytyi lähes järkiään valuhiekat, akselit oli mitä milloinkin kierretankoa, laakerit päin honkia, sun muuta toista.. Saattaa tietysi olla, että osa näistä on jo vaihdettu, mutta luulen että vielä saapi aihiota paljon työstää.

Mutta kannustan silti tekemään! koska toimivana tuon ikäinen aito suomiurre on todellinen harvinaisuus!

kuitenkin
Kannattaa olla varovainen. M-72
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Tilannetiedotus: Päätin syventyä myös alakertaan.
Kysymys: Pitääkö kytkinasetelma purkaa, jotta pääsee irroittamaan vauhtipyörää, vai saako asetelman pois kokonaisena?
Jaahas... näköjään pitää purkaa. Aikalisä; yks ruuvi jumissa.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Sergei kirjoitti:Aikalisä; yks ruuvi jumissa.
Onhan sulla iskumeisseli käytössä? Tuollaisella kopsuttelet, irroitusöljyä ensin vaikuttamaan ja lämpökään ei pahitteeksi.. pitäisi lähteä.

Kuva
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Irrotusöljy haisee ja iskumeisseliin on tilattu lisää kärkiä... Etelän lämpöä alankin kaivata. Juuri tässä ruuvissa oli alumiinia kannan urassa (ei tosin ollut koholla), eli jotain erikoista on tapahtunut.
Avatar
Sergei
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2006 23:13

ypa...a!

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Surkuhupaisaa,
kun Forssan rompetorilla kauppias tarjosi uuttaa kampiakselia sanoen, että aina kannattaa satsata varaosiin "ei sitä koskaan tiedä...". Ja minä tyyliini "katotaan nyt..."
Nyt sitä sitten kattellaan murtunutta kampiakselin limppua... :(

Seuraavaksi kattellaan, mistä sen kauppiaan löytäisi...
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: ypa...a!

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Sergei kirjoitti:Seuraavaksi kattellaan, mistä sen kauppiaan löytäisi...
Kokeiles näistä:
http://uralroikka.net/palvelu.html
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Vastaa Viestiin