Wanhempi lohko
Wanhempi lohko
Alkoi niskavillat nousta pystyyn kun putsailin muina miehinä tätä ämmän lohkoahttp://i4.aijaa.com/t/00795/14486263.t.jpg[/img][/url]
Liukulaakeroitu luonnollisesti, mutta tosissani aloin äimistellä vasta kun numeroa ei löytynyt tutusta paikasta laturin reijän reunasta. No numero löytyikin oikealta puolelta kyljestä. myös I- kirjain öljyn täyttöropun yläpuolella ihmetytti, ja alhaisen numeron ohella vei ajatuksia jo siihen suuntaan, että voisiko käsissä olla peräti ZiS lohko.
Kuuklettelemaan, ja löytyikin muutama kuva kyseisestä möykystä. Ne liimasin pienempänä tuohon oman lohkoni päälle. Z ja S kirjain on hiottu jostain syystä pois. Onko strategisista syistä valmistuskaupunki sensuroitu, vai liekö sitten jo Irbitissä valmistettu Moskovan muotilla, ja siksi vain I-kirjain jätetty. Tai sitten tämä voi olla niitä historiikin mainitsemia Moskovalaisista osista kasattuja Irbittejä. Mutta oli miten oli, niin mitä ilmeisimmin bloki on -40 luvun alkupuolelta.
Liukulaakeroitu luonnollisesti, mutta tosissani aloin äimistellä vasta kun numeroa ei löytynyt tutusta paikasta laturin reijän reunasta. No numero löytyikin oikealta puolelta kyljestä. myös I- kirjain öljyn täyttöropun yläpuolella ihmetytti, ja alhaisen numeron ohella vei ajatuksia jo siihen suuntaan, että voisiko käsissä olla peräti ZiS lohko.
Kuuklettelemaan, ja löytyikin muutama kuva kyseisestä möykystä. Ne liimasin pienempänä tuohon oman lohkoni päälle. Z ja S kirjain on hiottu jostain syystä pois. Onko strategisista syistä valmistuskaupunki sensuroitu, vai liekö sitten jo Irbitissä valmistettu Moskovan muotilla, ja siksi vain I-kirjain jätetty. Tai sitten tämä voi olla niitä historiikin mainitsemia Moskovalaisista osista kasattuja Irbittejä. Mutta oli miten oli, niin mitä ilmeisimmin bloki on -40 luvun alkupuolelta.
Viimeksi muokannut viilari, 21.11.2017 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Wanhempi lohko
Terve
Onnittelut 1941...
Onnittelut 1941...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Wanhempi lohko
No perkules! Kiitos Rike taulukosta
Re: Wanhempi lohko
Mites Viilari , selviskö muuten sen lohkon ikä jossa oli se "holkki" laturin ympärillä ?
Ihmettelee, hh.
Ihmettelee, hh.
Re: Wanhempi lohko
Moi Harri! Tuo on juurikin se sama lohko.
Re: Wanhempi lohko
Ka perhana, niihän sitä vähän vanhaksi silloin arveltiin...
T.hh
T.hh
Re: Wanhempi lohko
Pitääkö siihen hankkia vielä pytytkin?
https://www.ebay.com/itm/Zylinder-Kolbe ... 0005.m2219
https://www.ebay.com/itm/Zylinder-Kolbe ... 0005.m2219
Re: Wanhempi lohko
Täällä on samanlainen moottori. ZIS-tehdasmerkistä on hiottu Z ja S pois. Moottorin oikealla puolella lohkossa, sylinterin suuntaisesti, on moottorin sarjanumero ja valmistuskuukausi ynnä valmistusvuosi. Oma lohko on valmistettu 5 45, eli valmistunut toukokuussa 1945. Stalinin elinaikana ei siellä kai kukaan olisi uskaltanut viilata ZIS > I. Viilari olisi voinut saada provokaatiosta ja maanpetoksesta kahdenkymmenen vuoden tuomion. Mutta tämäkin lohko on kuitenkin viilailtu, mikä on voinut tapahtua vasta Stalinin kuoleman 5.3.1953 jälkeen alkaneen Stalinin arvostelukampanjan aikana tai myöhemmin. Mielenkiintoista historiaa, viilailtu ZIS on mielenkiintoisempi kuin viilaamaton. Näitä viilamattomia on Ebayssä silloin tällöin myynnissä.
Re: Wanhempi lohko
Moro! Näistä lättiksen pytyistä olen huomannut sen, että vanhemmissa eli IMZ sylintereissä on tuollaiset kevennykset kiinnityslaipan valussa, mitä KMZ pytiköissä ei ole. Zis pytyistä ei ole tietoa, mutta bemari R71 sylintereissä tuo kevennys(hieman viimeistellympänä) on, niin voisi ehkä olettaa, että myös alkupään neuvostolaisissa on ollut.
Tuo numero 178 on myös ihan mysteeri, mutta tuskin on järjestysnumero
Tuo numero 178 on myös ihan mysteeri, mutta tuskin on järjestysnumero
Re: Wanhempi lohko
Nämä koholla olevat merkinnät (178, ...) ovat valumallin sormenjälkiä, koska kaikissa siitä tehdyistä vaulumuoteissa > valetuissa kappleissa on samat merkinnät samoissa paikoissa. Sama juttu moottorilohkon kanssa. Jos kahdessa lohkossa on yhtenevät merkinnät täysin samoissa paikoissa, on ne valettu samasta valumallista tehdyllä muotilla. Tarkistan omasta, mitä valumallia > valumuottia on käytetty. Omissa sylintereissäni on myös nuo reunakevennykset. Oikoivat siellä tehtaalla varmaan myöhempien valumallien veistelyssä ja jättivät kolojen kaiverruksia pois. Näyttää siltä, että Irbitin lohkot ovat valujälkien suhteen siistiimpää tekoa kuin Kiovassa tehdyt. Irbitissä stanssasivat moottoreihin valmistuskauden ja -vuoden sylinterin suuntaisesti ensin oikealle ja myöhemmin vasemmalle sivulle. Kiovassa tehdyissä ei tällaisia kausi/vuosi -merkintöjä ole, mutta vuosina 1951-1953 stanssasivat sielläkin valmistusnumeron eteen vuosiluvun, mutta ei enää myöhemmin.
Re: Wanhempi lohko
Kiitokset tiedosta M-72. Ihan kiva näitä on spekuloida, mutta faktakin aina kiinnostaa.
Re: Wanhempi lohko
Näin on. Loppuviimeksi ainoat tosi faktat ovat niitä vanhoja pikisiä moottoreita ja muita osia. Loppu on päättelyä ja arvelua. Täällä on pari mielenkiintoista moottoria, joista toinen tämä 5-45 ja toinen, jonka pinta on huolellisesti viimeistelty (ei Puolan huijausta). Kummatkin näistä ovat 40-luvulta. Toisen öljypumpun proppu on vanhaa ruuvimeisselimallia, toisen kuusiomallia. Sitten on eräs etujarrukilpi, missä on MMZ-valumerkintä. Näistä voisi vaikka tarkempia tietoja vaihtaa...
Re: Wanhempi lohko
En ole avannut vanhoja laatikoitani, mutta voin purkaa viikonloppuna sen verran, että selviää. Toisen laatikon kytkinvaijeri tulee alakautta ja ainakin toisen laatikon perässä on pronssista tehty laippa. Kampiakseleiden takapäässä on huopatiiviste, mutta niin se taisi olla pitkälle 50-lukua. Oli toimiva ratkaisu koneen sisällä, mutta olisiko laatikon huopatiiviste ollut liian heikko esitys hiekan ja kuran maailmassa.
Re: Wanhempi lohko
Terveviilari kirjoitti:Moro! Näistä lättiksen pytyistä olen huomannut sen, että vanhemmissa eli IMZ sylintereissä on tuollaiset kevennykset kiinnityslaipan valussa, mitä KMZ pytiköissä ei ole. Zis pytyistä ei ole tietoa, mutta bemari R71 sylintereissä tuo kevennys(hieman viimeistellympänä) on, niin voisi ehkä olettaa, että myös alkupään neuvostolaisissa on ollut.
Tuo numero 178 on myös ihan mysteeri, mutta tuskin on järjestysnumero
tuossa plaattialla rötkötti yksi pari sylttyjä joissa ko. muoto ja numero 186
- Liitteet
-
- DSCN0315.JPG (307.04 KiB) Katsottu 10211 kertaa
Re: Wanhempi lohko
Katsoin toisen moottorin venttiliensäätökantta. Kummassakin on merkintä MZMM. Onko kyseessä mahdollisesti Moskovan moottoripyörätehdas (ZIS)?
Re: Wanhempi lohko
Kurkkasin vielä etukopan sisään. Sieltä löytyi tällainen valumerkki.
Re: Wanhempi lohko
Morjesta! ZiS lyhenne tulee sanoista, Zavod imeni Stalinu, eli Stalinin niminen tehdas . Stalin tehdas teki Moskovassa joitain limusiineja, mutta etupäässä kuorma autoja ja tykkejä yms. MMZ on tietty se Moskovan moottoripyörä tehdas, samaan malliin kuin IMZ ka KMZ
Re: Wanhempi lohko
Terve
Näinkin vois sanoa...
LMZ Leningradsky Metallichesky Zavod - no complete machines produced prior to evacuation to Gorkiy
Nykyään LMZ = Lahen Mototsikletniy Zavod
Näinkin vois sanoa...
LMZ Leningradsky Metallichesky Zavod - no complete machines produced prior to evacuation to Gorkiy
Nykyään LMZ = Lahen Mototsikletniy Zavod
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Wanhempi lohko
Mitähän leimoja niissä GMZ valmisteissa on viilailtu???
T.hh
T.hh
Re: Wanhempi lohko
Sivulla "www.kolyaska.pl" tällainen tieto, Googole kääntäjänä:
"The M-72 began in August 1941 with the Moscow Bicycle Company (Moskowskij Wielozawod). The engines were ZIS, KIM gearboxes, GAZ side-cars, lamps were made in Kirzacz and electrical installations in the ATE-1 plant..."
"The M-72 began in August 1941 with the Moscow Bicycle Company (Moskowskij Wielozawod). The engines were ZIS, KIM gearboxes, GAZ side-cars, lamps were made in Kirzacz and electrical installations in the ATE-1 plant..."
-
- 10
- Viestit: 12
- Liittynyt: 01.09.2021 19:28
Re: Wanhempi lohko
Onkohan näistä jotain pääteltävissä ? Koko mopon pitäisi olla mallia 1955, olisko tuo laatikon numero vuodelta 54
Re: Wanhempi lohko
Tämä on vain arvausta…… noin niinku mielenkiinnosta.
Lohko voi olla melkein mitä vain, koska kuvasta päätellen tuossa vasemmalla olevasta suorakulmiossa
valmistenumero näyttäs olevan hiottu tai jopa täytehitsattu + hiottu pois.
…..varaosalohkoissa ei kai ole ollut numerointia valmiina…luonnollisestikaan
Se numerokohdan pinta on silloin valun jäljiltä, mikäli oikein muistan nähneeni ?
Eli ilmeisesti pyörä on neukkula-alueelta tuotu myöhemmin ja oisko numero häivytetty,
koneen vaihdon tai remonttien yhteydessä?
Onko lohkot sitten ollut tapana numeroida uudelleen, jos esim. vaihtokone on asennettu rikkoontuneen tilalle?
Neukkuvenäjäläisille se moottorin numero on ilmeisesti ollut tärkeä juttu aikoinaan,
koska numero on stanssattu VIN-kilpeen tehtaalla.
Alkuperäisen moottorin numeronhan näkee siitä VIN-kilvestä,
jos se vaan on tallessa rungossa (etuhaarukan keskellä).
Alunperin loota ilmeisesti taisi olla samalla numerolla lohkon kanssa tehtaalta lähtiessään.
Laatikkokin saattaa olla vaihtunut aikojen saatossa moneen kertaan, tai sitten ei
Vaihdeaskin sarjanumero näyttäisi fontiltaan vanhalta ja ehkä mahdollisesti jopa orkkikselta
Tuo numero 236 on taas moternimpaa kirjasinta...mikä lie sen nummeron tarkoitus ?
pekka
Lohko voi olla melkein mitä vain, koska kuvasta päätellen tuossa vasemmalla olevasta suorakulmiossa
valmistenumero näyttäs olevan hiottu tai jopa täytehitsattu + hiottu pois.
…..varaosalohkoissa ei kai ole ollut numerointia valmiina…luonnollisestikaan
Se numerokohdan pinta on silloin valun jäljiltä, mikäli oikein muistan nähneeni ?
Eli ilmeisesti pyörä on neukkula-alueelta tuotu myöhemmin ja oisko numero häivytetty,
koneen vaihdon tai remonttien yhteydessä?
Onko lohkot sitten ollut tapana numeroida uudelleen, jos esim. vaihtokone on asennettu rikkoontuneen tilalle?
Neukkuvenäjäläisille se moottorin numero on ilmeisesti ollut tärkeä juttu aikoinaan,
koska numero on stanssattu VIN-kilpeen tehtaalla.
Alkuperäisen moottorin numeronhan näkee siitä VIN-kilvestä,
jos se vaan on tallessa rungossa (etuhaarukan keskellä).
Alunperin loota ilmeisesti taisi olla samalla numerolla lohkon kanssa tehtaalta lähtiessään.
Laatikkokin saattaa olla vaihtunut aikojen saatossa moneen kertaan, tai sitten ei
Vaihdeaskin sarjanumero näyttäisi fontiltaan vanhalta ja ehkä mahdollisesti jopa orkkikselta
Tuo numero 236 on taas moternimpaa kirjasinta...mikä lie sen nummeron tarkoitus ?
pekka
Re: Wanhempi lohko
Terve
Niin että jos jollain on vanhempi lohko, niin nyt olis tarjolla orkkis nokka-akseli ko lohkoon. Kuvan ylemmän nenäkepin toimitti roikkaralliin toveri ja kesti hetken kun ymmärsin, että nyt palataan 80 vuotta ajassa taaksepäin...
Ps ylemmän nokan etupään laakeri on liukulaakeri
Niin että jos jollain on vanhempi lohko, niin nyt olis tarjolla orkkis nokka-akseli ko lohkoon. Kuvan ylemmän nenäkepin toimitti roikkaralliin toveri ja kesti hetken kun ymmärsin, että nyt palataan 80 vuotta ajassa taaksepäin...
Ps ylemmän nokan etupään laakeri on liukulaakeri
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video