Dnepr moottori
Dnepr moottori
Lähellä jotta ei poikinut
Kone pöydällä,uudet sylinterit/männät tulossa almot.
Ne ilmeisesti kannattaa lyhentää 107mm??
Öljyvalo joskus lämpöisenä tyhjäkäynnillä välkytteli.
Mitä tarkistan pumpusta?
Mitä parannuksia/tarkistuksia kannattaa moottoriin tehdä ,nyt kun on irti ja pian atomeina
En ole fakiiri kone hommis,aloitteleva kuitenkin
Vaihdelaatikko vuoti lähes joka paikasta tiivisteet kaikki täytyy käydä läpi, ei varmaan ukrainan stefoja kannata laittaa??
Kytkinlevyt näytti ihan ok, mitähän on uudet kitkapinnat vahvuus??
Kiitos jos joku viitsii vastailla
Kone pöydällä,uudet sylinterit/männät tulossa almot.
Ne ilmeisesti kannattaa lyhentää 107mm??
Öljyvalo joskus lämpöisenä tyhjäkäynnillä välkytteli.
Mitä tarkistan pumpusta?
Mitä parannuksia/tarkistuksia kannattaa moottoriin tehdä ,nyt kun on irti ja pian atomeina
En ole fakiiri kone hommis,aloitteleva kuitenkin
Vaihdelaatikko vuoti lähes joka paikasta tiivisteet kaikki täytyy käydä läpi, ei varmaan ukrainan stefoja kannata laittaa??
Kytkinlevyt näytti ihan ok, mitähän on uudet kitkapinnat vahvuus??
Kiitos jos joku viitsii vastailla
Re: Dnepr moottori
Lähinnä se etulevyn tiivistys että paine menee sinne minne pitääkin. Suomessa tehty o-renkaille urat kampuran kaulan kohdalle. Ukrainasssa pronssiholkittavat. Uus alumiininenki auttaa, aikansa.
Pumppua on aika vaikee uusia. Ukrainassa pronssiholkittavat kaikki kriittiset paikat vanhaan jotta saadaan uuden veroinen. Uusia pumppuja ei tee kukaan. Viimenen valmistu +15 vuotta sitte ja KMZ tehdas kuokittu tonttimaaksi.
Stefat on näissä sen verran helpolla että kunhan uudet niin pitää.
Kytkinlevy ok kunhan ei niitit raavi. Yleensä se ahistus on enemmän asetelman välilevyissä. Vauhtipyörän tapit kuluneet kuopalle ja välilevyissä soikeeksi hakkantuneet tappien läpiviennit.
Sylinteriä lyhentämällä saa lisää tehoa ja lämpöä. Parit kannet rikoin mutta hauskaa oli.
Pumppua on aika vaikee uusia. Ukrainassa pronssiholkittavat kaikki kriittiset paikat vanhaan jotta saadaan uuden veroinen. Uusia pumppuja ei tee kukaan. Viimenen valmistu +15 vuotta sitte ja KMZ tehdas kuokittu tonttimaaksi.
Stefat on näissä sen verran helpolla että kunhan uudet niin pitää.
Kytkinlevy ok kunhan ei niitit raavi. Yleensä se ahistus on enemmän asetelman välilevyissä. Vauhtipyörän tapit kuluneet kuopalle ja välilevyissä soikeeksi hakkantuneet tappien läpiviennit.
Sylinteriä lyhentämällä saa lisää tehoa ja lämpöä. Parit kannet rikoin mutta hauskaa oli.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr moottori
Katoin et seinäjoen moottorihiomo yhteistyös roikan kans, taidan kiikuttaa etukannen sinne
Kuinkas herkäs kannet on jos lyhentää vs ei lyhennä.
Kuinkas herkäs kannet on jos lyhentää vs ei lyhennä.
Re: Dnepr moottori
No ite vaan räimin ja sitte oho mitäs ny? Eli en varmana osaa sanoa... Mutta se lämpö kasvaa puristusta nopeemmin ja näissä ei ole nestejäähdytystä tasaamassa.
Armeija teki Dneprin normaalia pienemmällä puristuksella että kestää maastossa. Siviileille normi. Poliisille tehtiin lyhin sylinteri. Työntötankoja on tästä johten tehty myös kaikenmittasia.
Armeija teki Dneprin normaalia pienemmällä puristuksella että kestää maastossa. Siviileille normi. Poliisille tehtiin lyhin sylinteri. Työntötankoja on tästä johten tehty myös kaikenmittasia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr moottori
Okei
Tää mun keksintö on mv malli 2wd.
Toki eihän sitä tiedä mitä on orginaalia.
Täytyy mittailla vanhoja sylintereitä yms.
Tää mun keksintö on mv malli 2wd.
Toki eihän sitä tiedä mitä on orginaalia.
Täytyy mittailla vanhoja sylintereitä yms.
Re: Dnepr moottori
Kaikki käy ristiin näissä. Kunhan vaan ei tee epäpuristeista konetta
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr moottori
Matti on näitä etukansia koneistanut O-renkaille. Tässä taannoin taisi olla useampikin kappale modattuja etukansia myynnissäkin mutta ne tais jo mennä ? Aivan loisto juttu, sen jälkeen ei ole öljynpaineiden kanssa mitään ongelmia.
Mulla on kahdessa koneessa lyhennetyt Almotin sylinteriputket, tuolta jostain projektikertomuksistani mahtaa vielä löytyä mitatkin mihin lyhennettiin. Ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa ja hyvin on kestänyt.
Niin ja se kampura kannattaa särötarkastaa ja mielellään kaikki sisuskalutkin tasapainottaa.
Mulla on kahdessa koneessa lyhennetyt Almotin sylinteriputket, tuolta jostain projektikertomuksistani mahtaa vielä löytyä mitatkin mihin lyhennettiin. Ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa ja hyvin on kestänyt.
Niin ja se kampura kannattaa särötarkastaa ja mielellään kaikki sisuskalutkin tasapainottaa.
Re: Dnepr moottori
Terve
Niin ja Almotin männäntapin lukkorengas klipsit heittää hevonvitun kuuseen ja korvata ne teflontuteilla...
Niin ja Almotin männäntapin lukkorengas klipsit heittää hevonvitun kuuseen ja korvata ne teflontuteilla...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dnepr moottori
Näinkin tuolta facen puolelta et matilla oli niitä.robin kirjoitti: ↑07.11.2022 07:56 Matti on näitä etukansia koneistanut O-renkaille. Tässä taannoin taisi olla useampikin kappale modattuja etukansia myynnissäkin mutta ne tais jo mennä ? Aivan loisto juttu, sen jälkeen ei ole öljynpaineiden kanssa mitään ongelmia.
Mulla on kahdessa koneessa lyhennetyt Almotin sylinteriputket, tuolta jostain projektikertomuksistani mahtaa vielä löytyä mitatkin mihin lyhennettiin. Ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa ja hyvin on kestänyt.
Niin ja se kampura kannattaa särötarkastaa ja mielellään kaikki sisuskalutkin tasapainottaa.
Täytyy sorvauttaa tuo oma.
Sylinterit on nyt 108,5 matti kertoi toisessa viestiketus jotta 107 olis hyvä.
Re: Dnepr moottori
Teflontangosta sorvaten vähän herkkusienen näkösiä. Mitoitus männäntapin mukaan , asennetaan männäntapin päihin lukkorikkojen sijasta.
Sillon ei käy niikuin tolle toiselle männälle on käynyt...
Jos männäntapin linja ei ole 100% suora ,niin pykii nuo lukkorikat pärisemään ja syömään männän ja pytyn pas2.
T.hh
Sillon ei käy niikuin tolle toiselle männälle on käynyt...
Jos männäntapin linja ei ole 100% suora ,niin pykii nuo lukkorikat pärisemään ja syömään männän ja pytyn pas2.
T.hh
Re: Dnepr moottori
Mielenkiintoista en oo ikään kuullutkaan tommosista.
Re: Dnepr moottori
Kuinkahan kauan teflontutit kestää?hyvonenh kirjoitti: ↑07.11.2022 17:16 Teflontangosta sorvaten vähän herkkusienen näkösiä. Mitoitus männäntapin mukaan , asennetaan männäntapin päihin lukkorikkojen sijasta.
Sillon ei käy niikuin tolle toiselle männälle on käynyt...
Jos männäntapin linja ei ole 100% suora ,niin pykii nuo lukkorikat pärisemään ja syömään männän ja pytyn pas2.
T.hh
Jos löystyy ja pääsee hinkaamaan sylinteriin?
Re: Dnepr moottori
Ei ne kulu. Ideanahan on että ne saakin hangata sylinteriin jos niistä siltä tuntuu. Silti valmistaessa mitoitus männäntapin sisämitan mukaan. Toimii kuin kuuluisa junan vessa ennen septitankkiaikaa.
T.hh
T.hh
Re: Dnepr moottori
Täytyy sit lähtiä teflon kauppaan
Re: Dnepr moottori
Lainaan valmista viestiketjua, kun tässä on kysymästäni asiasta jo valmiiksi puhetta. Öljynpainevalo vilkuttelee tai palaa jatkuvasti, lämpimällä kelillä. Pitkän ajon jälkeen siis, tyhjäkäynnillä palaa koko ajan sekä pintakaasulla vilkuttelee, enemmän tai vähemmän. Nyt talvella ilmiötä en ole samassa määrin havainnut, tosin ajonopeudet ja matkatkin ovat paljon pienempiä. Moottoriöljyt vaihdoin syksyllä, öljynä teboilin silver classic 20w-50, sitä kun tallista jo löytyi.
Moottori on edellisen omistajan toimesta vuosi tai pari sitten käynyt palasina ja kunnostettu. Paikat putsattu ja tiivisteitä sekä männät vaihdettu ym. Ajettu on tämän jälkeen noin 300-500km. Mutta tuo jakopään kotelo/etukansi ilmeisesti olisi syypää tähän öljynpaineen vähyyteen? Siitä oli jossain muussa viestiketjussa hyvät kuvatkin. Öljynpainetunnistinkin oli mainittu aikaisemmin, sen vaihto länsimaiseen ilmeisesti toisi tarkkuutta lisää
Kestääkö moottori tätä kotelossa tapahtuvaa ohivuotoa kuinka pitkään, kunhan matkaa ajaessa öljynpaineet pysyy valon mukaan siedettävä?
Mielessäni oli että jos pari vuotta ajaisi ihan noin, ( jos pääsee ) ja sitten omaksi mielenkiinnoksi purkaisi koko moottorin ja kunnostaisi mitä tarvitsisi. En millään kehtaisi äskettäin näprättyä konetta ruveta purkailemaan. Nälkä kun tuppaa kasvamaan syödessä, kohta olisi koko pyörä palasina olohuoneessa... puoliso tykkäisi enemmän olla pyörän kyydissä kuin katsella sen purkautumista keittiön pöydällä
Moottori on edellisen omistajan toimesta vuosi tai pari sitten käynyt palasina ja kunnostettu. Paikat putsattu ja tiivisteitä sekä männät vaihdettu ym. Ajettu on tämän jälkeen noin 300-500km. Mutta tuo jakopään kotelo/etukansi ilmeisesti olisi syypää tähän öljynpaineen vähyyteen? Siitä oli jossain muussa viestiketjussa hyvät kuvatkin. Öljynpainetunnistinkin oli mainittu aikaisemmin, sen vaihto länsimaiseen ilmeisesti toisi tarkkuutta lisää
Kestääkö moottori tätä kotelossa tapahtuvaa ohivuotoa kuinka pitkään, kunhan matkaa ajaessa öljynpaineet pysyy valon mukaan siedettävä?
Mielessäni oli että jos pari vuotta ajaisi ihan noin, ( jos pääsee ) ja sitten omaksi mielenkiinnoksi purkaisi koko moottorin ja kunnostaisi mitä tarvitsisi. En millään kehtaisi äskettäin näprättyä konetta ruveta purkailemaan. Nälkä kun tuppaa kasvamaan syödessä, kohta olisi koko pyörä palasina olohuoneessa... puoliso tykkäisi enemmän olla pyörän kyydissä kuin katsella sen purkautumista keittiön pöydällä
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Dnepr moottori
Jos vaihdat sen öljynpaineanturin , niin yks vikakohde on vähemmän. Painemittari kertois tietysti enemmän totuutta. Tuo ajolämpötilan ero tekee sen ettei talvella öljy lämpene niin paljon, eli pysyy voide paksumpana eikä näinollen vuoda niin helposti esim.etupesän läpiviennistä. Tuo läpivienti on semmonen puolihassu , kun ei siinä alunperin mitään tiivistystä ole. Sitte vielä wanhemmiten hankautuu vielä väljemmäks kun laakeri klappaa tai pesän kiinnitys löystyy.
T.nimim."tieto lisää tuskaa "
T.nimim."tieto lisää tuskaa "
Re: Dnepr moottori
Elän siinä uskossa että koneremonttini olisi tehty jokseenkin kelvollisesti, joten kampuran laakerointi lienee vaihdettu tai ainakin tarkastettu. Eli jos tuo on enemmän ominaisuus kuin pelkkä vika, antaa olla toistaiseksi tuollainen. Tilannetta seurataan
Iski vielä illasta inspiraatio ja innostus, kävin töistä hakemassa öljynpainemittarin ja iskin sen lohkon kylkeen kiinni. Kone käyntiin ja hieman kaasua että pysyy käynnissä. On se uskottava, painetta on
Tietysti olin jättänyt tarkastamatta että mittarin kiinnitysistukka on kunnolla kiinni lohkoon ruuvattavassa tumpissa
Näytti muuten kylmästä 6bar painetta, meinasin tosin että saan mittarin kiinni ja lähde ajossa seuraamaan mitä näkyy. Taitaa olla parempi ajaa vain pitkä lenkki ja sitten kotona paikoillaan koittaa lämpöisenä mittailla.
Iski vielä illasta inspiraatio ja innostus, kävin töistä hakemassa öljynpainemittarin ja iskin sen lohkon kylkeen kiinni. Kone käyntiin ja hieman kaasua että pysyy käynnissä. On se uskottava, painetta on
Tietysti olin jättänyt tarkastamatta että mittarin kiinnitysistukka on kunnolla kiinni lohkoon ruuvattavassa tumpissa
Näytti muuten kylmästä 6bar painetta, meinasin tosin että saan mittarin kiinni ja lähde ajossa seuraamaan mitä näkyy. Taitaa olla parempi ajaa vain pitkä lenkki ja sitten kotona paikoillaan koittaa lämpöisenä mittailla.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...