Dnepr moottori

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

Lähellä jotta ei poikinut😂
Kone pöydällä,uudet sylinterit/männät tulossa almot.
Ne ilmeisesti kannattaa lyhentää 107mm??
Öljyvalo joskus lämpöisenä tyhjäkäynnillä välkytteli.
Mitä tarkistan pumpusta?
Mitä parannuksia/tarkistuksia kannattaa moottoriin tehdä ,nyt kun on irti ja pian atomeina🙃
En ole fakiiri kone hommis,aloitteleva kuitenkin😄
Vaihdelaatikko vuoti lähes joka paikasta tiivisteet kaikki täytyy käydä läpi, ei varmaan ukrainan stefoja kannata laittaa??
Kytkinlevyt näytti ihan ok, mitähän on uudet kitkapinnat vahvuus??
Kiitos jos joku viitsii vastailla🙂
Liitteet
20221106_151101.jpg
20221106_151118.jpg
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Lähinnä se etulevyn tiivistys että paine menee sinne minne pitääkin. Suomessa tehty o-renkaille urat kampuran kaulan kohdalle. Ukrainasssa pronssiholkittavat. Uus alumiininenki auttaa, aikansa.

Pumppua on aika vaikee uusia. Ukrainassa pronssiholkittavat kaikki kriittiset paikat vanhaan jotta saadaan uuden veroinen. Uusia pumppuja ei tee kukaan. Viimenen valmistu +15 vuotta sitte ja KMZ tehdas kuokittu tonttimaaksi.

Stefat on näissä sen verran helpolla että kunhan uudet niin pitää.

Kytkinlevy ok kunhan ei niitit raavi. Yleensä se ahistus on enemmän asetelman välilevyissä. Vauhtipyörän tapit kuluneet kuopalle ja välilevyissä soikeeksi hakkantuneet tappien läpiviennit.

Sylinteriä lyhentämällä saa lisää tehoa ja lämpöä. Parit kannet rikoin mutta hauskaa oli.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

Katoin et seinäjoen moottorihiomo yhteistyös roikan kans, taidan kiikuttaa etukannen sinne🤔
Kuinkas herkäs kannet on jos lyhentää vs ei lyhennä.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

No ite vaan räimin ja sitte oho mitäs ny? Eli en varmana osaa sanoa... Mutta se lämpö kasvaa puristusta nopeemmin ja näissä ei ole nestejäähdytystä tasaamassa.

Armeija teki Dneprin normaalia pienemmällä puristuksella että kestää maastossa. Siviileille normi. Poliisille tehtiin lyhin sylinteri. Työntötankoja on tästä johten tehty myös kaikenmittasia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

Okei🤔
Tää mun keksintö on mv malli 2wd.
Toki eihän sitä tiedä mitä on orginaalia.
Täytyy mittailla vanhoja sylintereitä yms.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kaikki käy ristiin näissä. Kunhan vaan ei tee epäpuristeista konetta ;-)
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja robin »

Matti on näitä etukansia koneistanut O-renkaille. Tässä taannoin taisi olla useampikin kappale modattuja etukansia myynnissäkin mutta ne tais jo mennä ? Aivan loisto juttu, sen jälkeen ei ole öljynpaineiden kanssa mitään ongelmia.

Mulla on kahdessa koneessa lyhennetyt Almotin sylinteriputket, tuolta jostain projektikertomuksistani mahtaa vielä löytyä mitatkin mihin lyhennettiin. Ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa ja hyvin on kestänyt.

Niin ja se kampura kannattaa särötarkastaa ja mielellään kaikki sisuskalutkin tasapainottaa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin ja Almotin männäntapin lukkorengas klipsit heittää hevonvitun kuuseen ja korvata ne teflontuteilla...

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

robin kirjoitti: 07.11.2022 07:56 Matti on näitä etukansia koneistanut O-renkaille. Tässä taannoin taisi olla useampikin kappale modattuja etukansia myynnissäkin mutta ne tais jo mennä ? Aivan loisto juttu, sen jälkeen ei ole öljynpaineiden kanssa mitään ongelmia.

Mulla on kahdessa koneessa lyhennetyt Almotin sylinteriputket, tuolta jostain projektikertomuksistani mahtaa vielä löytyä mitatkin mihin lyhennettiin. Ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa ja hyvin on kestänyt.

Niin ja se kampura kannattaa särötarkastaa ja mielellään kaikki sisuskalutkin tasapainottaa.
Näinkin tuolta facen puolelta et matilla oli niitä.
Täytyy sorvauttaa tuo oma.
Sylinterit on nyt 108,5 matti kertoi toisessa viestiketus jotta 107 olis hyvä.
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

Uskila kirjoitti: 07.11.2022 15:37 :mrgreen: Terve

Niin ja Almotin männäntapin lukkorengas klipsit heittää hevonvitun kuuseen ja korvata ne teflontuteilla...

;-)
Teflontuteilla?? Mistä minkälaisia🤔
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Teflontangosta sorvaten vähän herkkusienen näkösiä. Mitoitus männäntapin mukaan , asennetaan männäntapin päihin lukkorikkojen sijasta.
Sillon ei käy niikuin tolle toiselle männälle on käynyt...
Jos männäntapin linja ei ole 100% suora ,niin pykii nuo lukkorikat pärisemään ja syömään männän ja pytyn pas2.
T.hh
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

Mielenkiintoista🤔 en oo ikään kuullutkaan tommosista.
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

hyvonenh kirjoitti: 07.11.2022 17:16 Teflontangosta sorvaten vähän herkkusienen näkösiä. Mitoitus männäntapin mukaan , asennetaan männäntapin päihin lukkorikkojen sijasta.
Sillon ei käy niikuin tolle toiselle männälle on käynyt...
Jos männäntapin linja ei ole 100% suora ,niin pykii nuo lukkorikat pärisemään ja syömään männän ja pytyn pas2.
T.hh
Kuinkahan kauan teflontutit kestää?
Jos löystyy ja pääsee hinkaamaan sylinteriin?🤔
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Ei ne kulu. Ideanahan on että ne saakin hangata sylinteriin jos niistä siltä tuntuu. Silti valmistaessa mitoitus männäntapin sisämitan mukaan. Toimii kuin kuuluisa junan vessa ennen septitankkiaikaa.
T.hh
Ale85+
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 20.08.2022 06:59

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Ale85+ »

Täytyy sit lähtiä teflon kauppaan👍😁
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Lainaan valmista viestiketjua, kun tässä on kysymästäni asiasta jo valmiiksi puhetta. Öljynpainevalo vilkuttelee tai palaa jatkuvasti, lämpimällä kelillä. Pitkän ajon jälkeen siis, tyhjäkäynnillä palaa koko ajan sekä pintakaasulla vilkuttelee, enemmän tai vähemmän. Nyt talvella ilmiötä en ole samassa määrin havainnut, tosin ajonopeudet ja matkatkin ovat paljon pienempiä. Moottoriöljyt vaihdoin syksyllä, öljynä teboilin silver classic 20w-50, sitä kun tallista jo löytyi.

Moottori on edellisen omistajan toimesta vuosi tai pari sitten käynyt palasina ja kunnostettu. Paikat putsattu ja tiivisteitä sekä männät vaihdettu ym. Ajettu on tämän jälkeen noin 300-500km. Mutta tuo jakopään kotelo/etukansi ilmeisesti olisi syypää tähän öljynpaineen vähyyteen? Siitä oli jossain muussa viestiketjussa hyvät kuvatkin. Öljynpainetunnistinkin oli mainittu aikaisemmin, sen vaihto länsimaiseen ilmeisesti toisi tarkkuutta lisää :lol:

Kestääkö moottori tätä kotelossa tapahtuvaa ohivuotoa kuinka pitkään, kunhan matkaa ajaessa öljynpaineet pysyy valon mukaan siedettävä?
Mielessäni oli että jos pari vuotta ajaisi ihan noin, ( jos pääsee :shhh: ) ja sitten omaksi mielenkiinnoksi purkaisi koko moottorin ja kunnostaisi mitä tarvitsisi. En millään kehtaisi äskettäin näprättyä konetta ruveta purkailemaan. Nälkä kun tuppaa kasvamaan syödessä, kohta olisi koko pyörä palasina olohuoneessa... puoliso tykkäisi enemmän olla pyörän kyydissä kuin katsella sen purkautumista keittiön pöydällä ;-)
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Jos vaihdat sen öljynpaineanturin , niin yks vikakohde on vähemmän. Painemittari kertois tietysti enemmän totuutta. Tuo ajolämpötilan ero tekee sen ettei talvella öljy lämpene niin paljon, eli pysyy voide paksumpana eikä näinollen vuoda niin helposti esim.etupesän läpiviennistä. Tuo läpivienti on semmonen puolihassu , kun ei siinä alunperin mitään tiivistystä ole. Sitte vielä wanhemmiten hankautuu vielä väljemmäks kun laakeri klappaa tai pesän kiinnitys löystyy.

T.nimim."tieto lisää tuskaa "
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Dnepr moottori

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Elän siinä uskossa että koneremonttini olisi tehty jokseenkin kelvollisesti, joten kampuran laakerointi lienee vaihdettu tai ainakin tarkastettu. Eli jos tuo on enemmän ominaisuus kuin pelkkä vika, antaa olla toistaiseksi tuollainen. Tilannetta seurataan ;-)

Iski vielä illasta inspiraatio ja innostus, kävin töistä hakemassa öljynpainemittarin ja iskin sen lohkon kylkeen kiinni. Kone käyntiin ja hieman kaasua että pysyy käynnissä. On se uskottava, painetta on :whistle:
Öljynpaine (Large).jpg
Öljynpaine (Large).jpg (327.86 KiB) Katsottu 1675 kertaa
Tietysti olin jättänyt tarkastamatta että mittarin kiinnitysistukka on kunnolla kiinni lohkoon ruuvattavassa tumpissa :oops:
Näytti muuten kylmästä 6bar painetta, meinasin tosin että saan mittarin kiinni ja lähde ajossa seuraamaan mitä näkyy. Taitaa olla parempi ajaa vain pitkä lenkki ja sitten kotona paikoillaan koittaa lämpöisenä mittailla.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Vastaa Viestiin