Sekalaista ongelmaa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joku kirjoitteli että boschin W7BC tulppia ei enää saa.
Tilasin virosta aeromotorssilta ja tulivat muutamassa päivässä.
Omassa 650 ei tunnu ainakaan ngk kestävän yhtään, piti tilata noita testiin. Tilasin samalla testiin myös densoja.
0 241 235 754 / BOSCH
1,61 € kappale.
WF20TT / DENSO
2,13 € kappale.
Tilasin virosta aeromotorssilta ja tulivat muutamassa päivässä.
Omassa 650 ei tunnu ainakaan ngk kestävän yhtään, piti tilata noita testiin. Tilasin samalla testiin myös densoja.
0 241 235 754 / BOSCH
1,61 € kappale.
WF20TT / DENSO
2,13 € kappale.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Aika oikeassa tulpassa ollaan kun etsii VW .kuplan (ilmajäähyn) tulppia. Biltemasta sai Briskiä, Mulla Ollut käytössä kuplan Densot, Boschit 7 ja 8 hyvät..NGK ja russian kynttilät saa mulla jäädä laarii, vaikka oikeilla seoksilla toimiva kone ei juuri tulppia syö. Mutta jos käy vähän aikaa rikkaalla (kuten wanhat vehkeet joskus tekee) niin NGK kyllä hajoaa tai tekee niin outoja vikoja että on joskus vaihdettu paljon turhaa kunnes on älytty heittää kiukuttelevalla NGK:lla kuikkaa. Russian kynttilät on kai ainoat jotka on vuotanut eristeen ja metalliosan välistä paineita...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Bilteman Brisk oli itellä vieläpä NGKta herkempiä. Meni se 20 ennenku tajus lopettaa. No oli se K68 kans pielessä huolettomalla hevosmiehellä... Tästä tuliki mieleen että vois keittää tallin jämätulpat hiilloksessa tässä jokupäivä, vaikka kai ne vuosien jäkeen on jo kuivat
Brisk teki pimeänpelkoa. Kipinä karkas läpi puristuksessa, mutta sylinterin päällä räppi.
RUS tulppa käy seoksen säätöön. Kun kaikki kunnossa vaihto parempaan.
Brisk teki pimeänpelkoa. Kipinä karkas läpi puristuksessa, mutta sylinterin päällä räppi.
RUS tulppa käy seoksen säätöön. Kun kaikki kunnossa vaihto parempaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Mulla on ollut nyt vw ja itä koneissa Bosch ja Denso ehkä vielä liputan Boschin nimeä enempi.Briskillä oli joku iridium tulppa olisko ollut NR17?? kun tavan taisi olla NR14C. Mutta tosi on se, kun seokset on oikeat niin tulppia voi vaihdella ,jos ei muuta tekemistä keksi,muuten ne pelaa piiiitkään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Densoilla oli lättäpäässä semmoinen ongelma että tulpan tiivisterengas ei tiivistynyt kanteen kunnolla. Densossa se oli hieman erilainen kuin muissa tulpissa.
Joskus voi olla mieltä avartava kokemus tutkia miten hyvin paineet pysyy sisällä. Suhauttaa wd-40 tulpan juureen ja rauhallisesti painelee käynnistyspolkimesta. Jos alkaa kuplia niin vuotaa. Rohkenen väittää, että 99% kaikissa vanhemmissa itävehkeissä vuotaa, ellei ole tiivistepintoja koneistettu.
Vanhankin tulpan saa aika hyvin tiivistymään kanteen kun kiillottaa tulpan tiivisterenkaan kiiltävän tasaiseksi. Tällainenkin nysväys on tätä harrastamista...
Joskus voi olla mieltä avartava kokemus tutkia miten hyvin paineet pysyy sisällä. Suhauttaa wd-40 tulpan juureen ja rauhallisesti painelee käynnistyspolkimesta. Jos alkaa kuplia niin vuotaa. Rohkenen väittää, että 99% kaikissa vanhemmissa itävehkeissä vuotaa, ellei ole tiivistepintoja koneistettu.
Vanhankin tulpan saa aika hyvin tiivistymään kanteen kun kiillottaa tulpan tiivisterenkaan kiiltävän tasaiseksi. Tällainenkin nysväys on tätä harrastamista...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kysynpä asiaa mitä on selvitetty kerran ellei peräti kaksikin kertaa foorumilla aikaisemmin. Ongelmana on dnepr MT 10-36, moottorin kiinnityspulttien holkit, tai siis tarkemmin ottaen niiden puuttuminen. Keskiseisontatuen jousta olin asentamassa, ei onnistu kun kone on erinäköisillä prikoilla keskitetty väärin. Prikat ovat siis olleet oikealla puolella moottoria, kun alunperin holkit kuuluisivat ymmärtääkseni vasemmalle. Prikkoja tosin oli takana liian vähän, eivät ole kiristyneet kun pyörivät pultin ympärillä keskenään aivan vapaana...
Kartaanikin näkyy välillä sipaisseen hitusen takarenkaan kylkeen, mitä nyt jäljistä päättelin Moottorin siirto kokoomuksen suuntaan auttaisi tuohonkin vaivaan...
Itse kysymykseen. Ovatko holkit eri levyisiä edessä ja takana, ja tietäisikö kukaan näiden mittoja? Pinnapulttisarjaa erikokoisine hiluineen näyttäisi kyllä ulkomailta saavan, mutta varaosakuvastossa näen vain yhtä kokoa?
https://www.easthighway.com/eng/tooted.c/supports-mt10
Osanumero 65009288, Distance bushing 12
Moto-Boxerilla sama osanumero 65009288, sisähalkaisia 14mm, ulkohalkaisia 21,5mm, korkeus 12mm
65009276-01 Etummainen pinnapulttisarja, 2 erikokoista holkkia
65009278-A-01 Taaempi pinnapulttisarja, 2 erikokoista holkkia
Kaustiselta koneen kiinnityspultit, yksi holkki per pultti, samaa kokoa?
Leveämpi holkki on siis saatavana erikseen, mutta tuo ohuempi tuntuu olevan vaikeampi tapaus.
Menenkö tässä asiassa jo ylisuorittamisen puolle, ängenkö vain prikat takaisin tällä kertaa vasemmalle puolelle ja ratsastan nepparilla auringonlaskuun?
Kartaanikin näkyy välillä sipaisseen hitusen takarenkaan kylkeen, mitä nyt jäljistä päättelin Moottorin siirto kokoomuksen suuntaan auttaisi tuohonkin vaivaan...
Itse kysymykseen. Ovatko holkit eri levyisiä edessä ja takana, ja tietäisikö kukaan näiden mittoja? Pinnapulttisarjaa erikokoisine hiluineen näyttäisi kyllä ulkomailta saavan, mutta varaosakuvastossa näen vain yhtä kokoa?
https://www.easthighway.com/eng/tooted.c/supports-mt10
Osanumero 65009288, Distance bushing 12
Moto-Boxerilla sama osanumero 65009288, sisähalkaisia 14mm, ulkohalkaisia 21,5mm, korkeus 12mm
65009276-01 Etummainen pinnapulttisarja, 2 erikokoista holkkia
65009278-A-01 Taaempi pinnapulttisarja, 2 erikokoista holkkia
Kaustiselta koneen kiinnityspultit, yksi holkki per pultti, samaa kokoa?
Leveämpi holkki on siis saatavana erikseen, mutta tuo ohuempi tuntuu olevan vaikeampi tapaus.
Menenkö tässä asiassa jo ylisuorittamisen puolle, ängenkö vain prikat takaisin tällä kertaa vasemmalle puolelle ja ratsastan nepparilla auringonlaskuun?
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ovat eri levyiset. Niin on runkokin ja mahdollisesti se on eri tavalla vääntyny/hitsattu ku kaverin pärrän runko...
Ihan huoletta simmaa prikoilla semmoseksi mistä just sun pyörän runko tuntuu tykkäävän.
Ihan huoletta simmaa prikoilla semmoseksi mistä just sun pyörän runko tuntuu tykkäävän.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kaljee kirjoitti: ↑26.03.2023 13:41 Kaustiselta koneen kiinnityspultit, yksi holkki per pultti, samaa kokoa? On ne eri kokoset.
Kuva vaan hämää, perspektiivi juttu tai joku semmone. En vaan osannu kuvatessa miettiä miten tässä käy...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Tollasia rosteri prikkoja sopivasti nippuun, niin hyvä tulee... >>>>>>>>>> esim. Motopekka kauppa:
Ps Uralissa ne holkit on vasemmalla puolella
Tollasia rosteri prikkoja sopivasti nippuun, niin hyvä tulee... >>>>>>>>>> esim. Motopekka kauppa:
Ps Uralissa ne holkit on vasemmalla puolella
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Aivan, kaikki mitä seuraavaksi tuon kanssa tekee lienee pelkkää parannusta alkutilanteeseen verrattuna, kunhan muistaa edes ne prikat laittaa sinne Arkistojen kätköjä kollatessani löysin sopivahkon holkin, luultavasti suzuki pv:n tai monkeyn navan holkki tms, muuten samaa kokoa mutta korkeutta on 14mm. Tuota kun koitti paikoilleen niin huomaa että on se mittatarkka runko, holkissa on juuri se pari milliä liikaa ettei mene paikoilleen Mutta onneksi talosta löytyy sopiva tahko tuohon vaivaan. Eteen sitten niitä prikkoja tarpeellinen määrä.
Katsoin ensin Uskilan linkistä että rosterinen aluslaatta 3,99€ per kappale, mutta kun järkytykseltä huomaa lukea sekunnin pidempään niin hoksaa tuon olevan 8 kpl setti Taidanpa haetuttaa tuommoisen paketillisen tuon holkkini lisäksi, niin saadaan tämäkin "ongelma" päätökseen. On se vielä helppoa kun vaikeuksien taso on tämä, katsotaan tuoko kevät jotain oikeaakin ongelmaa tullessaan
Katsoin ensin Uskilan linkistä että rosterinen aluslaatta 3,99€ per kappale, mutta kun järkytykseltä huomaa lukea sekunnin pidempään niin hoksaa tuon olevan 8 kpl setti Taidanpa haetuttaa tuommoisen paketillisen tuon holkkini lisäksi, niin saadaan tämäkin "ongelma" päätökseen. On se vielä helppoa kun vaikeuksien taso on tämä, katsotaan tuoko kevät jotain oikeaakin ongelmaa tullessaan
kalkkuna kirjoitti: ↑26.03.2023 21:36Tämähän menee sopivasti samaan kategoriaan niiden illuusioviivojen kanssa, joiden päissä on nuolet eri suuntaan. Keskellä olevat viivat näyttävät hämmästyttävästi eri pituisilta, vaikka ovat todellisuudessa yhtä pitkät. Paitsi kerran kun joku tarkempi internetin epäilijä oli päättänyt eräästä kuvasta asian tarkastaa, jolloin toinen viiva olikin yhden pikselin verran pidempiKaljee kirjoitti: ↑26.03.2023 13:41 Kaustiselta koneen kiinnityspultit, yksi holkki per pultti, samaa kokoa? On ne eri kokoset.
Kuva vaan hämää, perspektiivi juttu tai joku semmone. En vaan osannu kuvatessa miettiä miten tässä käy...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
On pakko kysellä hastingsin männänrenkaista... Onko joku ihan oikeasti asentanut näitä Uralin mäntiin?
Olen koko päivän aamusta iltaan yrittänyt saada mäntää menemään sylinteriin missä on ainoastaan tuo hastingsin öljyrengas. Se ei vaan mene
Se keskimmäinen aaltorengas ei jousta yhtään. Koko paketista tulee niin tiukka, että mäntä jumittaa sylinterin suulle ja siitä on vain yksi suunta, eli takaisin ulos päin. Maalaisjärki sanoo tässä vaiheessa, että näitä renkaita ei ole edes tarkoitettu tähän vehkeeseen. Ja katkosvälit on ihan reilut, ei ole siitä kiinni.
Kohta on uusi hastingsin rengassatsi myytävänä, vaikka puoleen hintaan jos joku tällaisen haluaa...
Olen koko päivän aamusta iltaan yrittänyt saada mäntää menemään sylinteriin missä on ainoastaan tuo hastingsin öljyrengas. Se ei vaan mene
Se keskimmäinen aaltorengas ei jousta yhtään. Koko paketista tulee niin tiukka, että mäntä jumittaa sylinterin suulle ja siitä on vain yksi suunta, eli takaisin ulos päin. Maalaisjärki sanoo tässä vaiheessa, että näitä renkaita ei ole edes tarkoitettu tähän vehkeeseen. Ja katkosvälit on ihan reilut, ei ole siitä kiinni.
Kohta on uusi hastingsin rengassatsi myytävänä, vaikka puoleen hintaan jos joku tällaisen haluaa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ai niin kovaa pistää hanttiin...eihän sitä voi väkisin sinne tunkee..itsellä ei ole koskaan vielä ollut tuollaista ongelmaa ,niin en osaa asiaan sanoo muuta kun pitäis olla toinen vastaava sarja, jos siinä onkin väärän mittanen rengas...ei ole itselle tullut vastaan samaa ongelmaa. Enkä ole niitä koottavia öljyrenkaita erikseen pyttyyn edes sovittanut, kootut (kovat) renkaat kylläkin sovitan. Harmittava takaisku kylläkin.
Re: Sekalaista ongelmaa...
30 sarjaa apaut menny Suomessa OYn kautta 650cc koneisiin. Ei ole vielä perästä kuulunut näiden osalta.Justeeri kirjoitti: ↑10.05.2023 20:55 On pakko kysellä hastingsin männänrenkaista... Onko joku ihan oikeasti asentanut näitä Uralin mäntiin?
Olen koko päivän aamusta iltaan yrittänyt saada mäntää menemään sylinteriin missä on ainoastaan tuo hastingsin öljyrengas. Se ei vaan mene
Se keskimmäinen aaltorengas ei jousta yhtään. Koko paketista tulee niin tiukka, että mäntä jumittaa sylinterin suulle ja siitä on vain yksi suunta, eli takaisin ulos päin. Maalaisjärki sanoo tässä vaiheessa, että näitä renkaita ei ole edes tarkoitettu tähän vehkeeseen. Ja katkosvälit on ihan reilut, ei ole siitä kiinni.
Kohta on uusi hastingsin rengassatsi myytävänä, vaikka puoleen hintaan jos joku tällaisen haluaa...
750cc koneessa on eri sarja ku vanhemmassa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kyllähän nuo tilastot voisi toki viitata asentajan osaamattomuuteen. Täytyy tässä nyt päästellä höyryjä ja kasata laite alkuperäisillä renkailla.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ei se väärä rengas pakkauksessa tietysti ihan mahdotonta ole (ja varsinkin molemmat!,niin kun nyt ilmeisesti on käynyt) mutta se on melkein yhtä todennäköistä kun saada laakeri joka on eri kokoinen kun mitä pakkauksessa sanotaan..että siksi olet taas jännän äärellä. Tätä ei monelle ole tapahtunut.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Mikä lie männät?
Männänrenkaan ura liian matala...
Mikä lie männät?
Männänrenkaan ura liian matala...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Sen öljyrenkaan asennus on tarkkaa puuhaa myös seiskapätkässä, kun pytyn alareunan viiste on vähän mitä sattuu...
Ps yhen pytyn olen pilannut kun öljyrenkaan toinen tukirengas oli osittain kääntynynyt vinoon
Sen öljyrenkaan asennus on tarkkaa puuhaa myös seiskapätkässä, kun pytyn alareunan viiste on vähän mitä sattuu...
Ps yhen pytyn olen pilannut kun öljyrenkaan toinen tukirengas oli osittain kääntynynyt vinoon
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Viilasin kaikki terävät särmät pois sylinterin helman viisteestä. Männän öljyrenkaan uran syvyys vaihtelee välillä 3.70 - 3.95 mm Sivuilla männäntapin kohdalla ilmeisesti matalampi, kuin tapista 90 astetta katsottuna. Mutta mäntähän onkin soikea...
Paljonkos sen muuten kuuluisi olla?
Edit.. Hastingsin öljyrengas "kasattuna" on n. 3.75mm korkea. Kyllähän sen pitäisi mahtua.
Paljonkos sen muuten kuuluisi olla?
Edit.. Hastingsin öljyrengas "kasattuna" on n. 3.75mm korkea. Kyllähän sen pitäisi mahtua.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Jos rengas menee koneeseen ilman mäntää -> se sopii sylinteriin.
Mutta mikäli rengas ei mene männässä ollessaan sylinteriin -> männän koneistuksessa ei ole pelivaraa painua sisällepäin. Tällöin se on kahden kauppa. Männän ura ei ole tarpeeksi syvä TAI rengas on ylikorkea. Näistä se löytyy varmuudella.
En ole ikään mittonut rengasurien syvyyttä männistä, niin ihan uuden äärellä tässä. Pitää tutkia varastolla olevista 650cc Almot ja 750cc IMZ männistä mittoja.
Mutta mikäli rengas ei mene männässä ollessaan sylinteriin -> männän koneistuksessa ei ole pelivaraa painua sisällepäin. Tällöin se on kahden kauppa. Männän ura ei ole tarpeeksi syvä TAI rengas on ylikorkea. Näistä se löytyy varmuudella.
En ole ikään mittonut rengasurien syvyyttä männistä, niin ihan uuden äärellä tässä. Pitää tutkia varastolla olevista 650cc Almot ja 750cc IMZ männistä mittoja.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Sen keskimmäisen aaltorenkaan on varmaan tarkoitus joustaa, siis mennä kasaan, kun sitä männän kanssa laitetaan sylinteriin. Se on kuitenkin niin perverssin jäykkä menemään kasaan. Kuten sanoit niin voi hyvinkin olla, että joku tässä kanittaa vastaan, kun se ei tahdo mennä kasaan.kalkkuna kirjoitti: ↑11.05.2023 11:02 Jos rengas menee koneeseen ilman mäntää -> se sopii sylinteriin.
Mutta mikäli rengas ei mene männässä ollessaan sylinteriin -> männän koneistuksessa ei ole pelivaraa painua sisällepäin. Tällöin se on kahden kauppa. Männän ura ei ole tarpeeksi syvä TAI rengas on ylikorkea. Näistä se löytyy varmuudella.
En ole ikään mittonut rengasurien syvyyttä männistä, niin ihan uuden äärellä tässä. Pitää tutkia varastolla olevista 650cc Almot ja 750cc IMZ männistä mittoja.
Voipi se olla ihan kaurapuuron puutekkin mikä vaivaa.. mutta toisaalta eihän tämä ole voimalaji.
Jos puhutaan ihan omista havainnoista, niin minun mielestä sen aaltorenkaan pitäisi olla hiukkasen lyhyempi, tai vähemmän jäykkää materiaalia.
Yksinään kun sitä sovittaa sylinteriin, niin se ei sovi suorana menemään. Sitten kun sen laittaa kasattuna kaavin renkaiden kanssa, niin sen aaltorenkaan pitäisi vielä tuostakin kutistua 2mm pienempään halkaisijaan. Eli aika tiukkaa tekee. Mutta tämä tietenkin on vain omaa pohdintaa, mikä voi olla oikein, tai olla olematta.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ei se aaltomainen tukirengas siitä hermostu vaikka sitä vähän päistä lyhentäs , niin että se sylinteriin mahtuu menee. Sillä ei oikein siellä muuta puuhaa ole, kun pitää kaavinrenkaat paikoillaan. En ole joutunut sellaista tekee, mutta jos itselle tulis eteen , niin hioisin päistä juuri sen verran pois kun tarvii että mahtuu.Justeeri kirjoitti: ↑11.05.2023 11:39Sen keskimmäisen aaltorenkaan on varmaan tarkoitus joustaa, siis mennä kasaan, kun sitä männän kanssa laitetaan sylinteriin. Se on kuitenkin niin perverssin jäykkä menemään kasaan. Kuten sanoit niin voi hyvinkin olla, että joku tässä kanittaa vastaan, kun se ei tahdo mennä kasaan.kalkkuna kirjoitti: ↑11.05.2023 11:02 Jos rengas menee koneeseen ilman mäntää -> se sopii sylinteriin.
Mutta mikäli rengas ei mene männässä ollessaan sylinteriin -> männän koneistuksessa ei ole pelivaraa painua sisällepäin. Tällöin se on kahden kauppa. Männän ura ei ole tarpeeksi syvä TAI rengas on ylikorkea. Näistä se löytyy varmuudella.
En ole ikään mittonut rengasurien syvyyttä männistä, niin ihan uuden äärellä tässä. Pitää tutkia varastolla olevista 650cc Almot ja 750cc IMZ männistä mittoja.
Voipi se olla ihan kaurapuuron puutekkin mikä vaivaa.. mutta toisaalta eihän tämä ole voimalaji.
Jos puhutaan ihan omista havainnoista, niin minun mielestä sen aaltorenkaan pitäisi olla hiukkasen lyhyempi, tai vähemmän jäykkää materiaalia.
Yksinään kun sitä sovittaa sylinteriin, niin se ei sovi suorana menemään. Sitten kun sen laittaa kasattuna kaavin renkaiden kanssa, niin sen aaltorenkaan pitäisi vielä tuostakin kutistua 2mm pienempään halkaisijaan. Eli aika tiukkaa tekee. Mutta tämä tietenkin on vain omaa pohdintaa, mikä voi olla oikein, tai olla olematta.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Vuosi sitten vaihdoin kiinalaiseen monkeymopoon sylinterisarjaa (isommaksi tietysti), niin männänrenkaiden katkosväli oli paketista ottaen luokkaa samaisen laitteen venttiilinvälykset. Eli 0,05-0,10mm. Viilasin puristusrenkaista rakoa isommaksi ja testasin mäntää renkaineen sylinteriin, mutta homma pysähtyi öljyrenkaan kohdalle. Ei ole aiemmin tuottanut öljyrengas ongelmia. Siis uutena
Molemmista öljyrenkaan ylä ja alaosista viilasin hitusen päistä pois, sekä pihdeillä katkaisin keskimmäisestä renkaasta päätyä lyhyemmäksi millimetrin tms. Nyt meni mäntä renkaineen sylinteriin, eikä ole 2000km aikana tuottanut ongelmia.
Oli helppo ryhtyä kokeiluun kun osat eivät maksaneet käytännössä mitään... Halvin kaksipyöräinen ajella tässä taloudessa, mutta sivuvaunu siitä (vielä) puuttuu
Molemmista öljyrenkaan ylä ja alaosista viilasin hitusen päistä pois, sekä pihdeillä katkaisin keskimmäisestä renkaasta päätyä lyhyemmäksi millimetrin tms. Nyt meni mäntä renkaineen sylinteriin, eikä ole 2000km aikana tuottanut ongelmia.
Oli helppo ryhtyä kokeiluun kun osat eivät maksaneet käytännössä mitään... Halvin kaksipyöräinen ajella tässä taloudessa, mutta sivuvaunu siitä (vielä) puuttuu
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Itku pitkästä ilosta! Venttiilinvälyksiä tänään säätäessä eteen tuli tilanne, mikä johti aina vain edespäin kohti suurempia kysymyksiä...
Vasen imuventtiili sekä oikea pakoventtiili painuvat kasaan pienehköllä sormivoimalla, ja ruuvimeisselillä koittamalla vaikuttaa siltä että sisemmät jouset ainakin ovat poikki. Oli kaunis kesäpäivä, ja otin sivuvaununkin irti että saisin paremmin tilaa (takakiinnike olikin löystynyt itsestään, on se neppari aina yhtä avulias itsensä kanssa.) Otin sitten molemmin puolin kannet sekä sylinterit irti, kun kerrankin on ruvettu purkamaan.
Vasemmalla lienee malliesimerkki kiinnileikkautumisesta. Vasen sylinteri ei itsessään näytä liian pahalta, lasittuneelta ja kuluneelta vain.
Vasen kiertokanki, onkohan siellä toista sokkaa ollutkaan vai lieneekö seikkailemassa pitkin moottoria Onkos tuohon jotain mittaa paljonko kiertokanki saa liikkua kampiakselilla ikäänkuin pitkittäin, nyt mahtuu 0,7mm liuskamitta kangen ja kampuran väliin?
Oikea sylinteri on myöskin lasittunut, lukkosokan kohdalla on pientä uraa sekä alaspäin eli maata kohden sylinterin pinta on ruostunut/kuoppautunut? Sormenpää ei tunne mitään kun yrittää kohtaa sivellä, mutta kynsi raapii kyllä kyseistä kohtaa. Molempien sylinterien yläpuolella/taivasta kohden oleva yläreunus on hyvin karstainen, mutta alaosa hyvin puhdas.
Sitten, oikealla männäntappi liikkui sormivoimalla edes takas, hakkasi lukkosokkia vasten... Erittäin kevyellä naputuksella irtosi männästä, tapin pituus lähellä 65,5mm. Lukkosokkien urien etäisyys männässä liene lähempänä 67mm? Vasemmalla ei tuollaista ongelmaa, on jämptisti paikoillaan?
Mikäköhän tässä olisi raadin mielestä mielekkäintä, toista moottoria ostelemaan, nykyisen purku atomeiksi keskellä kauneinta kevättä vai uudet sylinterit ja/tai männät? Plus tietty ne ensin mainitut venttiilijouset
Oikeaa puolta purkaessa menivät tahtikepit iloisesti sekaisin niiden pudotessa maahan, sekä männänrengasta poistaessa sain sen kätevästi napsahtamaan poikki... Ei tämä liian vakavaa ole, onneksi on lämmintä ja jääkaapissa vielä yksi olut
Vasen imuventtiili sekä oikea pakoventtiili painuvat kasaan pienehköllä sormivoimalla, ja ruuvimeisselillä koittamalla vaikuttaa siltä että sisemmät jouset ainakin ovat poikki. Oli kaunis kesäpäivä, ja otin sivuvaununkin irti että saisin paremmin tilaa (takakiinnike olikin löystynyt itsestään, on se neppari aina yhtä avulias itsensä kanssa.) Otin sitten molemmin puolin kannet sekä sylinterit irti, kun kerrankin on ruvettu purkamaan.
Vasemmalla lienee malliesimerkki kiinnileikkautumisesta. Vasen sylinteri ei itsessään näytä liian pahalta, lasittuneelta ja kuluneelta vain.
Vasen kiertokanki, onkohan siellä toista sokkaa ollutkaan vai lieneekö seikkailemassa pitkin moottoria Onkos tuohon jotain mittaa paljonko kiertokanki saa liikkua kampiakselilla ikäänkuin pitkittäin, nyt mahtuu 0,7mm liuskamitta kangen ja kampuran väliin?
Oikea sylinteri on myöskin lasittunut, lukkosokan kohdalla on pientä uraa sekä alaspäin eli maata kohden sylinterin pinta on ruostunut/kuoppautunut? Sormenpää ei tunne mitään kun yrittää kohtaa sivellä, mutta kynsi raapii kyllä kyseistä kohtaa. Molempien sylinterien yläpuolella/taivasta kohden oleva yläreunus on hyvin karstainen, mutta alaosa hyvin puhdas.
Sitten, oikealla männäntappi liikkui sormivoimalla edes takas, hakkasi lukkosokkia vasten... Erittäin kevyellä naputuksella irtosi männästä, tapin pituus lähellä 65,5mm. Lukkosokkien urien etäisyys männässä liene lähempänä 67mm? Vasemmalla ei tuollaista ongelmaa, on jämptisti paikoillaan?
Mikäköhän tässä olisi raadin mielestä mielekkäintä, toista moottoria ostelemaan, nykyisen purku atomeiksi keskellä kauneinta kevättä vai uudet sylinterit ja/tai männät? Plus tietty ne ensin mainitut venttiilijouset
Oikeaa puolta purkaessa menivät tahtikepit iloisesti sekaisin niiden pudotessa maahan, sekä männänrengasta poistaessa sain sen kätevästi napsahtamaan poikki... Ei tämä liian vakavaa ole, onneksi on lämmintä ja jääkaapissa vielä yksi olut
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Onhan tämä niin tuttu ja turvallinen näky.. Justiinsa otin saman näköiset männät pois Uralista. Eiköhän tuo kone ole ihan korjattavissa, että ei tarvitse uutta ruveta etsimään. Sylinteritkin voi hoonata seuraavaan ylikokoon?
En tiedä mikä on nieprissä tuo kampiakselin limpun ja kiertokangen sallittu välys, mutta sellainen luku on jäänyt mieleen kuin 0.2mm.
En tiedä mikä on nieprissä tuo kampiakselin limpun ja kiertokangen sallittu välys, mutta sellainen luku on jäänyt mieleen kuin 0.2mm.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ei tää paha ole. Joko priimaa tai ajelua, ratkaisee.
Välys kierokangessa on mitä on. Ei ole korjattavissa kuin käytettyjä osia etsimällä josko löytyy paremmalla mitalla oleva kanki/kampura.
Oma minimi. Lukkosokka mutteriin. Venajouset. Hooni ja männänrenkaat. Männistä viilalla lekkomisjäljet pois, ne on nyt "koneistettu" ajamalla kyseisiin sylintereihin. Minimistä eteenpäin löytyy kaikenlaisia vaihtoehtoja.
Ajoin ~7000km koneella josta viilasin mäntiä 3 kertaa. EU mäntiä ei vielä tehty, niin kaikki tarjokkaat oli yhtä arveluttavia. Kone hajos lopulta muista syistä...
Välys kierokangessa on mitä on. Ei ole korjattavissa kuin käytettyjä osia etsimällä josko löytyy paremmalla mitalla oleva kanki/kampura.
Oma minimi. Lukkosokka mutteriin. Venajouset. Hooni ja männänrenkaat. Männistä viilalla lekkomisjäljet pois, ne on nyt "koneistettu" ajamalla kyseisiin sylintereihin. Minimistä eteenpäin löytyy kaikenlaisia vaihtoehtoja.
Ajoin ~7000km koneella josta viilasin mäntiä 3 kertaa. EU mäntiä ei vielä tehty, niin kaikki tarjokkaat oli yhtä arveluttavia. Kone hajos lopulta muista syistä...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kiitoksia vastanneille, on se yhtä aikaa mukavaa että myös enemmänkin harmittavaa että muutkin painivat tai ovat painineet samojen ongelmien kanssa... Justeerille peukut pystyyn ja Urali ajokuntoon
Omituisen hyvin tuo pelitti ollakseen noinkin huonossa kunnossa, kulki kumminkin huippunopeutta mittariinsa yhdeksääkymppiä (kerran koitin, muuten saa täysperävaunutkin ajella ohitse ) Mitä nyt hieman huohotti ja savutti kylmänä, sekä kaasuttimien synkkaus oli nyt keväällä yhtä helvettiä saada kohdalleen
En ajatellut heittää konetta kokonaan verkonpainoksi, täytyy nyt tehdä remonttia sen verran että matka taas jatkuu, ja ottaa tuo kone vaikka (joksikin) talveksi pöydälle ja tutkia mitä se on syönyt... Jokin varamoottori olisi kätevä, yhdellä ajaisi jo toista saisi näprätä ihan rauhassa.
Sylinterit saa kuntoon hoonaamalla, sekä männät ajattelin vaihtaa molemmat uusiin. Näkyy nytkin olevan eri paria kun tarkemmin katsoo. Hajonneessa on kyljestä männäntapin vierestä koneistettu sivua matalammaksi, sekä näyttää muutenkin tuoreemmalta tapaukselta kuin toinen. Lienee vaihdettu viime remontin yhteydessä uuteen... Nyt se olisi tosiaan sisäänajettu sopivaksi!
Ammattikoulussa kaveri kertoi aikoinaan, että hänen sukulaisensa myi tai välitti uusia ladoja (tai jotain itäautoa), jotka piti aina ensin laittaa tyhjäkäynnille käymään kunnes sammuisivat. Ja siitä sitten valmetilla vetämällä käymään, jonka jälkeen ne olivatkin sopivasti sisäänajettuja ja valmiita ajoon Uskoo ken tahtoo, mutta eiköhän joka tarinassa ole pieni totuuden siemen...
Laitan kalkkunalle verkkokaupasta tilausta tulemaan, edellisestäkin satsista on vielä jarruja asentamatta mutta eipä se vaunu jarruja tarvinne pölkkyjen päällä maatessaan
Omituisen hyvin tuo pelitti ollakseen noinkin huonossa kunnossa, kulki kumminkin huippunopeutta mittariinsa yhdeksääkymppiä (kerran koitin, muuten saa täysperävaunutkin ajella ohitse ) Mitä nyt hieman huohotti ja savutti kylmänä, sekä kaasuttimien synkkaus oli nyt keväällä yhtä helvettiä saada kohdalleen
En ajatellut heittää konetta kokonaan verkonpainoksi, täytyy nyt tehdä remonttia sen verran että matka taas jatkuu, ja ottaa tuo kone vaikka (joksikin) talveksi pöydälle ja tutkia mitä se on syönyt... Jokin varamoottori olisi kätevä, yhdellä ajaisi jo toista saisi näprätä ihan rauhassa.
Sylinterit saa kuntoon hoonaamalla, sekä männät ajattelin vaihtaa molemmat uusiin. Näkyy nytkin olevan eri paria kun tarkemmin katsoo. Hajonneessa on kyljestä männäntapin vierestä koneistettu sivua matalammaksi, sekä näyttää muutenkin tuoreemmalta tapaukselta kuin toinen. Lienee vaihdettu viime remontin yhteydessä uuteen... Nyt se olisi tosiaan sisäänajettu sopivaksi!
Ammattikoulussa kaveri kertoi aikoinaan, että hänen sukulaisensa myi tai välitti uusia ladoja (tai jotain itäautoa), jotka piti aina ensin laittaa tyhjäkäynnille käymään kunnes sammuisivat. Ja siitä sitten valmetilla vetämällä käymään, jonka jälkeen ne olivatkin sopivasti sisäänajettuja ja valmiita ajoon Uskoo ken tahtoo, mutta eiköhän joka tarinassa ole pieni totuuden siemen...
Laitan kalkkunalle verkkokaupasta tilausta tulemaan, edellisestäkin satsista on vielä jarruja asentamatta mutta eipä se vaunu jarruja tarvinne pölkkyjen päällä maatessaan
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Muista teflon tutit männäntapin lukitukseen...
Ps ne Almotin clipsit on melko kehnot, en suosittele
Muista teflon tutit männäntapin lukitukseen...
Ps ne Almotin clipsit on melko kehnot, en suosittele
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Laitoin perinteiset klipsit... riskillä mennään. Olisin teettänyt nyt teflonit, mutta Joensuusta ei löytynyt tankoa mistään. Mäntien vaihto taisi jotenkin onnistua, kun ei enää kone kilkata vedättäessä. Mutta niin se vaan menee, että kun yksi ääni poistuu, niin alkaa kuulua kaikkea muuta sen tilalla.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Mutta kun keinot loppuu, otetaan konstit avuksi...
Ps tilasin jostain kupelvagenpekoilta tollaset 22 mm männäntapille tarkoitetut teflontutit ja väkästelin niistä sopivat
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Moro.
Tilasin aikoinaan yheltä täälläkin usein kirjoittaneelta wolkkari kuskilta muutaman , niitä nytkin pistin uusiin mäntiin .
Tilasin aikoinaan yheltä täälläkin usein kirjoittaneelta wolkkari kuskilta muutaman , niitä nytkin pistin uusiin mäntiin .
Ural M-61 , Ural M-63