Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Moottoriremontti edistyy, hitaasti mutta varmasti. Nepparissa tosiaan työn alla mäntäremontti sekä kuoleentuneiden venttiilijousen vaihto, plus venttiilien läppäys ym. hifistelyä. Onkohan kukaan muu törmännyt vastaanlaiseen vikaan tai ominaisuuteen? Uudet ulommat venttiilinjouset eivät tahdo istua uusiin ylälautasiinsa, jousen "sisähalkaisia" on liian pieni verrattuna ylälautasen sisäpuolella olevaan koneistukseen. Ero on melko tarkkaan tasan millimetri Kyllähän ne paikalleen menevät, mutta... Kuvat kertonevat enemmän:
Viimeisenä tosiaan vanhat osat, joiden yhteensopivuus on aivan omaa luokkaansa... Toki niillä on ollut aikaa hakea itsensä kohdilleen
Jos jätetään huomioimatta se että uusia ei ole aivan samalla tavalla hiottu päältä suoraksi tasoksi, niin milläs tuon keikkumisen saisi parhaiten kuriin?
Näytänkö hiomakonetta jousiin, ylälautasiin, vai uusia rallijousia etsimään? Vai onko porukka jättänyt nuo tuollaisekseen, onhan siellä toki se sisempi jousi pitämässä koko asetelmaa melkolailla suorassa.
Tässähän tämä vapaa-aika menee rattoisasti, aikaisemmin ihmettelin hiljaa mielessäni onko normaalia jos almotin männissä on painoeroa 10 grammaa, mutta tapit ja männänrenkaat ovat tismalleen saman painoiset. Olin jo viistämässä männätapista sisältä ainetta pois kevennyksen merkeissä, kunnes muistin että sittenhän "vaivalla" väkertämäni teflontatit eivät enää pysyisi tapissa kiinni... Päätin yksinkertaisesti vain antaa asian olla, ja siirtyä eteenpäin. Mutta sitten tulikin tämä vastaan
Viimeisenä tosiaan vanhat osat, joiden yhteensopivuus on aivan omaa luokkaansa... Toki niillä on ollut aikaa hakea itsensä kohdilleen
Jos jätetään huomioimatta se että uusia ei ole aivan samalla tavalla hiottu päältä suoraksi tasoksi, niin milläs tuon keikkumisen saisi parhaiten kuriin?
Näytänkö hiomakonetta jousiin, ylälautasiin, vai uusia rallijousia etsimään? Vai onko porukka jättänyt nuo tuollaisekseen, onhan siellä toki se sisempi jousi pitämässä koko asetelmaa melkolailla suorassa.
Tässähän tämä vapaa-aika menee rattoisasti, aikaisemmin ihmettelin hiljaa mielessäni onko normaalia jos almotin männissä on painoeroa 10 grammaa, mutta tapit ja männänrenkaat ovat tismalleen saman painoiset. Olin jo viistämässä männätapista sisältä ainetta pois kevennyksen merkeissä, kunnes muistin että sittenhän "vaivalla" väkertämäni teflontatit eivät enää pysyisi tapissa kiinni... Päätin yksinkertaisesti vain antaa asian olla, ja siirtyä eteenpäin. Mutta sitten tulikin tämä vastaan
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Kyllä nuo jouset on jääneet raakileeksi. Viimeinen hionta puuttuu, ei noita tuollaisena voi laittaa. JOS ne on jousijäykkyydeltään ohjekirjan mukaiset tai yli voi nuo ihan nauhahiomakoneella tasoittaa nuo päät ,kunhan rauhallisesti ottaa eikä polta siniseksi. Eli paina helkilövaakaa vasten vaikka pylväskoneessa ja tarkista jousivoima/puristuma. Jos varaa hio..jos ei heitä kuikkaa..
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Kannattaa samalla painottaa koko roska eli kampura, veivit, männät, tapit, renkaat, vauhtipyörä, kytkinpaketti. Pelkillä mäntien hiplaamisella ei vielä pitkälle päästä. Mulla tais olla jotain satoja grammoja koko kombinaatio pielessä tuossa viimeisimmässä koneessa. Kampuraan piti lisätä jopa raskasmetallia, kun sieltä puolelta mistä olisi pitänyt saada painoa pois ei ollut mitään poistettavaa Veiveistä piti yläpäästä hinkata reilu parikymmentä grammaa pois. Almottien tapit piti vaihtaa kokonaan toisiin että sai 30g per puoli painoa pois, jne.Kaljee kirjoitti: ↑27.05.2023 23:12 Tässähän tämä vapaa-aika menee rattoisasti, aikaisemmin ihmettelin hiljaa mielessäni onko normaalia jos almotin männissä on painoeroa 10 grammaa, mutta tapit ja männänrenkaat ovat tismalleen saman painoiset. Olin jo viistämässä männätapista sisältä ainetta pois kevennyksen merkeissä, kunnes muistin että sittenhän "vaivalla" väkertämäni teflontatit eivät enää pysyisi tapissa kiinni... Päätin yksinkertaisesti vain antaa asian olla, ja siirtyä eteenpäin. Mutta sitten tulikin tämä vastaan
Gramman sisälle päästiin ja hyvä tuli.
Täällä tuo rekentelu ketju tarkempine spekseineen viewtopic.php?p=116065#p116065
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Kiitän vastauksista! Purin venttiilit pois ja puntarikaupan kautta pylväsporakoneelle. Sisemmät jouset ovat selvästi tehty eri päivänä, ovat paremmin hiottuja sekä kaikki ovat kilon tai pari yli arvojen
Ulommat taasen, kaksi ovat kelpaavia: vähemmän painettuna ovat noin 15 kiloa, sekä enemmän 35-36 kilon paikkeilla. Loput näyttivät alle yhdeksän ja 30 kilon lukemia. Ovat sorminkin koittaessa löysempiä toisiin verrattuna, mutta selvästi parempia kuin vanhat.
Lämpö on selvästi vaikuttanut noihin heikompien arvoihin. Se joka noita on tehtaalla tuottanut on tuossa kohtaa päättänyt hieman nopeuttaa tahtia. Päät ovat huomattavasti enemmän sinistyneet.
Kaivoin nauhahiomakonetta esiin, mutta siihen näkyy olevan syy että oli kerännyt romua päällensä... Nauha puuttuu sekä virtajohto on poikki
Tekisi mieli heittää mokomilla vesilintua... Saakohan näitä kaupasta valmiina?
Olen robinin moottorin tekemistä lukenut kuola suusta valuen, siinä on kerrassaan kaunista jälkeä! Foorumia selaamalla sainkin sen käsityksen että tuo kympin heitto on niin pieni pisara meressä, että siihen ei kulkupuoli yksinään kaadu.
Ulommat taasen, kaksi ovat kelpaavia: vähemmän painettuna ovat noin 15 kiloa, sekä enemmän 35-36 kilon paikkeilla. Loput näyttivät alle yhdeksän ja 30 kilon lukemia. Ovat sorminkin koittaessa löysempiä toisiin verrattuna, mutta selvästi parempia kuin vanhat.
Lämpö on selvästi vaikuttanut noihin heikompien arvoihin. Se joka noita on tehtaalla tuottanut on tuossa kohtaa päättänyt hieman nopeuttaa tahtia. Päät ovat huomattavasti enemmän sinistyneet.
Kaivoin nauhahiomakonetta esiin, mutta siihen näkyy olevan syy että oli kerännyt romua päällensä... Nauha puuttuu sekä virtajohto on poikki
Tekisi mieli heittää mokomilla vesilintua... Saakohan näitä kaupasta valmiina?
Olen robinin moottorin tekemistä lukenut kuola suusta valuen, siinä on kerrassaan kaunista jälkeä! Foorumia selaamalla sainkin sen käsityksen että tuo kympin heitto on niin pieni pisara meressä, että siihen ei kulkupuoli yksinään kaadu.
Viimeksi muokannut Kaljee, 28.05.2023 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Kyllähän nuo jouset yleensä on valmiita..nyt on sattunut vähän huono erä .
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Kyllä pitäs olla kohdillaan.
Mutta Kaustiselle sarjat tulee Ukrainasta. Uustuotanto KMZ on villiä kamaa. Tehdas on poissa ja jousia tehdään ties missä pajassa takapihalla. Muuta laatua ei kuitenkaan ole Kiovasta saatavana. Pitää näemmä osata erikseen kieltää lähettämästä sarjoja joissa lautanen ei asetu jouseen.
EU laadun kansivena jousien suhteen tilane on vaikee, mutta rahalla niitä vielä saa. Jouset on 650/750 Uraliin ja uustuotantoa nämäkin, Italiasta. Sopivat myös KMZ kanteen. Pelkät jouset ulompi IMZ: 6201419-01 & sisempi IMZ: 6201420-01 maksavat yhteenä 30€, eli 120€ menee pelkkiin jousiin.
Taustaa. Orkkis jouset loppuivat ajat sitte. IMZ väänsi viimeiset jousensa 15 vuotta sitte. 2008 alkaen kaksoisjouset poistuivat ja tilalle tuli 1 kartiojousi. Samalla venttiilivarresta poistettiin 1mm mittaa eli 7mm venat käyttöön. Tällöin tuli myös - OHJURINKUMI
Mutta Kaustiselle sarjat tulee Ukrainasta. Uustuotanto KMZ on villiä kamaa. Tehdas on poissa ja jousia tehdään ties missä pajassa takapihalla. Muuta laatua ei kuitenkaan ole Kiovasta saatavana. Pitää näemmä osata erikseen kieltää lähettämästä sarjoja joissa lautanen ei asetu jouseen.
EU laadun kansivena jousien suhteen tilane on vaikee, mutta rahalla niitä vielä saa. Jouset on 650/750 Uraliin ja uustuotantoa nämäkin, Italiasta. Sopivat myös KMZ kanteen. Pelkät jouset ulompi IMZ: 6201419-01 & sisempi IMZ: 6201420-01 maksavat yhteenä 30€, eli 120€ menee pelkkiin jousiin.
Taustaa. Orkkis jouset loppuivat ajat sitte. IMZ väänsi viimeiset jousensa 15 vuotta sitte. 2008 alkaen kaksoisjouset poistuivat ja tilalle tuli 1 kartiojousi. Samalla venttiilivarresta poistettiin 1mm mittaa eli 7mm venat käyttöön. Tällöin tuli myös - OHJURINKUMI
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Kaikki käy vähiin ennen kuin loppuu Easthighway myy jousien suhteen ei-oota, moto-boxer pelkästään kokonaista sarjaa kaikkine hiluineen. Valmistettu ties missä, tai kenties saman tekijän pajassa hieman vapisevana aamuna
Ural-zentrale kauppaa saksalaista osaamista, jousien suhteen. Näkyy olevan varastossa ja vielä "break-proof". Onko näistä kokemuksia kellään?
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... de-germany
Onhan tuo ukrainan "pajatuotantona" valmistettu jousisarja ja hilppeet aivan käsittämättömän edullinen , tuohon rahaan ei liene ihme jos välillä pääsee suttaki mukaan... Sisemmistä jousista minulla ainakaan ei ole mitään valittamista.
Tätä se on kun tekniikka kehittyy. Ohjurinkumeja pyh, vaunussa on öljyä varalle sekä sininen sauhu pitää turvavälin kunnossa
Laitan sasulle verkkokauppaan tilausta noista ulommista italian jousista. Saadaan yksi sauhutes lisää liikenteeseen
Ural-zentrale kauppaa saksalaista osaamista, jousien suhteen. Näkyy olevan varastossa ja vielä "break-proof". Onko näistä kokemuksia kellään?
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... de-germany
Onhan tuo ukrainan "pajatuotantona" valmistettu jousisarja ja hilppeet aivan käsittämättömän edullinen , tuohon rahaan ei liene ihme jos välillä pääsee suttaki mukaan... Sisemmistä jousista minulla ainakaan ei ole mitään valittamista.
Tätä se on kun tekniikka kehittyy. Ohjurinkumeja pyh, vaunussa on öljyä varalle sekä sininen sauhu pitää turvavälin kunnossa
Laitan sasulle verkkokauppaan tilausta noista ulommista italian jousista. Saadaan yksi sauhutes lisää liikenteeseen
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Dnepr venttiilijousen sopivuus ylälautaseen
Ei se zentrale huonommasta päästä ole , näissä osa hommissa. Tehnyt tätä kauppaa varmaan jo rapiat 20 vuotta. Yleensä tämä jousi hankinta ei mene reisille..että tässä oli nyt huono karmaa mukana..