Uudet tulokkaat
-
- 10
- Viestit: 10
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Uudet tulokkaat
Hyvää päivää, tuli tällaiset romukasat hommattua kasvavaan kokoelmaani joka sisältää jo 4 IC pyörää, kaikki tietenkin rikki. Tietenkin nämäkin kaunottaret ovat täysin toimintakyvyttömiä, enhän tietenkään ikinä ostaisi mitään mikä toimisi heti paketista, mitä mielenkiintoista siinä olisi?Vilkullisessa tietenkin vaihteisto jumissa luultavammin kun takarengas juntturassa eikä vaihdevipu tai poljin liiku mihinkään. Toisessa kaikki pyörii, mutta sytkäosat puuttuvat.
Näin aloittelevana kysymyksenä olisi että mistä tunnistaa sivuventtiili ja kansiventtiilisen pyörän? Oletan että tuo isommilla kansilla oleva pyörä olisi sivuventtiilinen ja soikeammilla oleva kansiventtiilinen, oletan että sylintereiden päällä olevissa kromiputkissa liikkuisi työntötangot.
Onko näitä pyöriä myöskään mitenkään mahdollista tunnistaa varmuudella, soikeakantinen, ja nätimmällä tankilla oleva, on luullakseni IMZ Ural 80 luvulta, vaan en tuosta toisesta vohvelirautakantisesta tiedä kuka hän sitten on.
Tunnistelaatat sarviputkessa ovat kuluneet olemattomiin, ainoastaan meistetyt sarjanumerot näkyvät.
Toinen seikka olisi että kun tuossa IMZ pyörässä on vaihteisto jumissa ja toisessa pyörässä menee nätisti silmään koko aski, pystyykö niitä laatikoita vaihtamaan ristiin vai onko niissä jotakin piileviä eroja?
Oma tietämyshän näistä vehkeistä on melkein pyöreä nolla paitsi että ovat neukkuja, pirun hienoja ja vähintään yksi olisi saatava kuntoon.
Näin aloittelevana kysymyksenä olisi että mistä tunnistaa sivuventtiili ja kansiventtiilisen pyörän? Oletan että tuo isommilla kansilla oleva pyörä olisi sivuventtiilinen ja soikeammilla oleva kansiventtiilinen, oletan että sylintereiden päällä olevissa kromiputkissa liikkuisi työntötangot.
Onko näitä pyöriä myöskään mitenkään mahdollista tunnistaa varmuudella, soikeakantinen, ja nätimmällä tankilla oleva, on luullakseni IMZ Ural 80 luvulta, vaan en tuosta toisesta vohvelirautakantisesta tiedä kuka hän sitten on.
Tunnistelaatat sarviputkessa ovat kuluneet olemattomiin, ainoastaan meistetyt sarjanumerot näkyvät.
Toinen seikka olisi että kun tuossa IMZ pyörässä on vaihteisto jumissa ja toisessa pyörässä menee nätisti silmään koko aski, pystyykö niitä laatikoita vaihtamaan ristiin vai onko niissä jotakin piileviä eroja?
Oma tietämyshän näistä vehkeistä on melkein pyöreä nolla paitsi että ovat neukkuja, pirun hienoja ja vähintään yksi olisi saatava kuntoon.
Re: Uudet tulokkaat
Tämä "hopea " lokasuojanen on ukrainalainen K (tai Dnepr) 750 sivuventiili koneella, ja tuo toinen on venäläinen Ural 650 kansiventtiili koneella. Tervetuloa joukkoon hurjaan.
Re: Uudet tulokkaat
Nämä taitaa olla tyylipuhtaita malliesimerkkejä ns. "sekasikiöistä", missä osaa on vaihdeltu sieltä mikä on ensimmäisenä käteen tarttunut. Enkä sano tätä pahalla, vaan tämä on harrastuksen hienous, että niin monenlaista ja näköistä kampetta saa aikaiseksi kun vaihtelee.
Tuossa uralissa on näköjään laitettu pisaratankki vanhemmasta vehkeestä. K pyörä taas saattaa olla kansiventtiili nieprin runkoon laitettu SV moottori, tai voisiko olla jopa aito MT-12 (niitä tehtiin 80 luvulle asti)? Tosin tuo etulokari ei näytä tuohon pyörään kuuluvalta? Tai sitten perinteisen K pyörän runkoon laitettu uudemman nieprin tankki... vaihtoehtoja ja kombinaatioita riittää.
Sivuventtiilin tunnistaa tosiaankin sylinterikannesta, mikä on samankaltainen, kuin 2-tahtisissa. Venttiilit on sivulla niin kuin ruohonleikkurissa.
Vaihteistot on vaihtokelpoisia muuten kyllä, mutta tuossa Uralissa voi olla lyhyt runko, eli nieprin? loota (kuvasta ei saa selvää) ei sovi siellä olemaan ilman rungon jatkamista.
Tuossa uralissa on näköjään laitettu pisaratankki vanhemmasta vehkeestä. K pyörä taas saattaa olla kansiventtiili nieprin runkoon laitettu SV moottori, tai voisiko olla jopa aito MT-12 (niitä tehtiin 80 luvulle asti)? Tosin tuo etulokari ei näytä tuohon pyörään kuuluvalta? Tai sitten perinteisen K pyörän runkoon laitettu uudemman nieprin tankki... vaihtoehtoja ja kombinaatioita riittää.
Sivuventtiilin tunnistaa tosiaankin sylinterikannesta, mikä on samankaltainen, kuin 2-tahtisissa. Venttiilit on sivulla niin kuin ruohonleikkurissa.
Vaihteistot on vaihtokelpoisia muuten kyllä, mutta tuossa Uralissa voi olla lyhyt runko, eli nieprin? loota (kuvasta ei saa selvää) ei sovi siellä olemaan ilman rungon jatkamista.
Re: Uudet tulokkaat
Näyttäs urressa olevan milliisiuralin kone ja laatikko ,maustettuna kranulaturilla. Siihen on istutettu dneprin mittaripohja ja koon tankki. Runko ns.8 urali tod näk 80 lukunen , onko sekii miliisi , ei ihan saa kuvasta selvää. Eroahan ei paljon ole, millarista puuttuu akkuteline rungolta vaihteiston takaa ja rungossa edessä kehtoputkien yhdistävässä jäykkäriputkessa on kaksi reikää hälyvalojen tangon kiinnitykseen. Normi rungossa on yks reikä ja siinä tööttö.
Kone ja loota vois olla 70lukunen kun näyttää olevan pakiton.
Tuon lättäpään kiiltävä etulokari un uralista.
Tuo lättiksen loota käy kiinni ja mahtuu urreen , mutta riittääkö kardaanin pituus , kun tuokin taitas olla pakiton.
Nepparin lootissa pakiton on lyhyt ja pakillinen pitempi.
Uralin lootat on samassa pituudessa oli sitte pakki tai ei.
Ja ne on nepparin pakilliseen kanssa yhtä pitkät muistaakseni.
Toivotan menestystä valitsemaanne lajiin, t.hh.
Kone ja loota vois olla 70lukunen kun näyttää olevan pakiton.
Tuon lättäpään kiiltävä etulokari un uralista.
Tuo lättiksen loota käy kiinni ja mahtuu urreen , mutta riittääkö kardaanin pituus , kun tuokin taitas olla pakiton.
Nepparin lootissa pakiton on lyhyt ja pakillinen pitempi.
Uralin lootat on samassa pituudessa oli sitte pakki tai ei.
Ja ne on nepparin pakilliseen kanssa yhtä pitkät muistaakseni.
Toivotan menestystä valitsemaanne lajiin, t.hh.
Re: Uudet tulokkaat
Mie haluun ja vähän spekuloija..
Taitaa olla koko uralin keula siirtynyt tuohon K-oohon...ja Koon tankki Uraliin...
Tai sitten..
Taitaa olla Dneprin keula siirtynyt uraliin..
Tai sitten..
Dneprin ja Uralin keula on vaan vaihdettu keskenään.
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Dneprin raato,mistä on lainailtu osia..mm.keula ja tankki
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Koon raato,mistä on lainattu tankki ja moottori...
Ja Dneprin moottori on heitetty sille kuuluvaan paikkaan...sulatukseen....
Uralin takavalo on länsihapatteesta.
Koon/Dneprin lihakoukut on Ämmstä tai CJiin kiina skeidaa..
Siinä Iirikselle päätä selventävää tietoa...
Mut joka tapauksessa ..tervetuloa joukkoon...ja muista liittyä Ural Roikkaan..
Äläkä siirry roikan veispuukkiin,vaan jatka spekulointia täällä aidolla ja oikealla Roikka websaitilla.
Mut mikä ihme siuhu Iiris oikee meni...ku menit ostamaa kaks paskaa yhellä kertaa ...ku yhessäkii paskassa on askaretta aivan riittäämiin....nimimerkillä kokemusta on.
Taitaa olla koko uralin keula siirtynyt tuohon K-oohon...ja Koon tankki Uraliin...
Tai sitten..
Taitaa olla Dneprin keula siirtynyt uraliin..
Tai sitten..
Dneprin ja Uralin keula on vaan vaihdettu keskenään.
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Dneprin raato,mistä on lainailtu osia..mm.keula ja tankki
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Koon raato,mistä on lainattu tankki ja moottori...
Ja Dneprin moottori on heitetty sille kuuluvaan paikkaan...sulatukseen....
Uralin takavalo on länsihapatteesta.
Koon/Dneprin lihakoukut on Ämmstä tai CJiin kiina skeidaa..
Siinä Iirikselle päätä selventävää tietoa...
Mut joka tapauksessa ..tervetuloa joukkoon...ja muista liittyä Ural Roikkaan..
Äläkä siirry roikan veispuukkiin,vaan jatka spekulointia täällä aidolla ja oikealla Roikka websaitilla.
Mut mikä ihme siuhu Iiris oikee meni...ku menit ostamaa kaks paskaa yhellä kertaa ...ku yhessäkii paskassa on askaretta aivan riittäämiin....nimimerkillä kokemusta on.
-
- 10
- Viestit: 10
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Tosiaan tankit on vaihdettu keskenään, mutta mistään muusta sitten en tiedä.
Kaksi näitä tuli ostettua kun sai yhden hinnalla milemmat ja äitee aina sanoi että pitää katsoa kilohintaa kun ostelee. Kai noista yhden toimivan saisi aikaiseksi. Ajattelin myös että "ei ne nyt niin hirveitä voi olla" kun noista IC pyöristä kanssa paljon pahaa kuullut, mutta silti olivat vallan mainioita kulkineita kunhan en itse hajottanut niitä.
Koossa puristuksia näytti olevan 6 kilon paikkeilla, varmasti männän renkaat jumissa kun on oikeaoppisesti säilytetty navetassa 10 vuotta sään arvoilla. Sytkäosat näyttäisi puuttuvan ja se sytytysennakon säätimen vaijerin kierretanko on poikki, mutta eikös noihin pysty sovittamaan 2 paikkasta puolaa suoraan katkojilta ja ampua hukkakipinänä?
Sasun myymälästä näihin onneksi jotakin osia löytyy, eli ei aivan mahdottomia projekteja pitäisi olla.
Re: Uudet tulokkaat
Kaikkia osia näihin löytyy hyvin. Myös noita omia jakajia. Hukkakipinä ei sytytysennakon säätöä korvaa mitenkään, eli jotenkin se pitää hoitaa. Mutta jos tuohon (tai toiseen samanlaiseen) vaan laittaa vaijerin kiinni (tankokytkin näyttäis jo olevan) niin vaijerilla vaan ennakon säätö ja kärjiltä hukkakipinäpuolalle johto ja voi jättää pyörijän+jakajan kannen pois. Usein käytetty uusia ulkoisia (säänkestäviä) muovi puolia oman puolan paikalle (tankin viereen) .Puristukset jos on tasaset 6 bar niin se on ihan hyvä.
Re: Uudet tulokkaat
Uralin takavalo on kylläkin orikinaali ccccp valo jota on yleensä käytetty 70luvun urreissa ja neppareissa , elä Karppi sekota... Kyllä noista vielä erilaisten mixausten ja fixausten jälkeenkin on mahollista sekoitella mieleinen soppa.
Mites vaunu ??
Kyselee,hh.
Mites vaunu ??
Kyselee,hh.
Re: Uudet tulokkaat
Terve
Aina on kaksi vaihtoehtoa... (oikea tai väärä)
Tervetuloa ihmeelliseen maailmaan kokemaan unohtumattomia elämyksiä.
Ps tähän viestiketjuun vaan jatkoa kuvien kera, kiitos
Aina on kaksi vaihtoehtoa... (oikea tai väärä)
Tervetuloa ihmeelliseen maailmaan kokemaan unohtumattomia elämyksiä.
Ps tähän viestiketjuun vaan jatkoa kuvien kera, kiitos
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Uudet tulokkaat
https://www.youtube.com/watch?v=URjPXOKG_H4
Ei muutakun koneet käyntiin ja ajoa kyllä sitä remonttia sitten riittää jatkossa loppuun asti.
Ei muutakun koneet käyntiin ja ajoa kyllä sitä remonttia sitten riittää jatkossa loppuun asti.
-
- 10
- Viestit: 10
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Juu elikkäs, uralin vaihdelaatikko olikin kaput.
Lisäsin samana päivänä kun ostin askiin öljyä ja dieseliä kunnes tuli täyttöaukosta ulos, ihan tarkoituksella. 2pv myöhemmin ei tippaakaan tullut askista ulos kun pohjaropun avasin.
2 kourallista "mutaa" kaivoin askista ja totesin että täällä ei ole enään mitään nähtävää tai pelastettavaa.
Jos jollakin löytyisi varsinais suomen alueella pakitonta uralin lootaa, olisin kiinnostunut.
En tiedä sopiiko tuon ukrainalaisen lättäpään aski tähän kardaanin kera, kuitenkin sen aski on lyhyempi ja kardaani pari cm pidempi niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin.
Kone kuitenkin pyörii kampiakselista, ehkä vähän liiankin hyvin.
Lisäsin samana päivänä kun ostin askiin öljyä ja dieseliä kunnes tuli täyttöaukosta ulos, ihan tarkoituksella. 2pv myöhemmin ei tippaakaan tullut askista ulos kun pohjaropun avasin.
2 kourallista "mutaa" kaivoin askista ja totesin että täällä ei ole enään mitään nähtävää tai pelastettavaa.
Jos jollakin löytyisi varsinais suomen alueella pakitonta uralin lootaa, olisin kiinnostunut.
En tiedä sopiiko tuon ukrainalaisen lättäpään aski tähän kardaanin kera, kuitenkin sen aski on lyhyempi ja kardaani pari cm pidempi niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin.
Kone kuitenkin pyörii kampiakselista, ehkä vähän liiankin hyvin.
Re: Uudet tulokkaat
Tuo onkin miliisi pyörän laatikko..ei kannata heittää jonkkaan tuota. Noita joissa on ehjät nuo sireenin polkimen kiinnitykset alkaa olla vähän enää jäljellä.Oliko se ural/K:n vanha pakiton pidempi kun Urali oma laatikko?? kun mä jotenkin muistaisin että ainoastaan Dneprin Pakillinen (automaatti kytkin) laatikko olis n. 2 cm pidempi...en nyt ole ihan varma.Mutta muuten ne käy laittaa keskenään. Ja kardaaneja saa eri mittaisia ja niitä voi myös jatkaa/lyhentää.
-
- 10
- Viestit: 10
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Pakiton luullakseni se ukrainalainen laatikko on, kardaani siinä hivenen pidempi kuin tuo kyttäkuutio.MATTI kirjoitti: ↑14.08.2023 08:32 Tuo onkin miliisi pyörän laatikko..ei kannata heittää jonkkaan tuota. Noita joissa on ehjät nuo sireenin polkimen kiinnitykset alkaa olla vähän enää jäljellä.Oliko se ural/K:n vanha pakiton pidempi kun Urali oma laatikko?? kun mä jotenkin muistaisin että ainoastaan Dneprin Pakillinen (automaatti kytkin) laatikko olis n. 2 cm pidempi...en nyt ole ihan varma.Mutta muuten ne käy laittaa keskenään. Ja kardaaneja saa eri mittaisia ja niitä voi myös jatkaa/lyhentää.
Itse olin siinä luulossa että tuo uralin vaihdelaatikko on pidempi kuin mikä siinä ukrainalaisessa olisi, en ole vielä ehtinyt mittanauhan kanssa tuumailemaan, olen luultavasti väärässä.
Pelimieshän varmaan repisi sisuskalut K pyörän askista uralin askiin, mutta kesä on lyhyt suomessa ja pyörä olisi saatava ajoon vielä kun ulkona tarkenee ajella
Re: Uudet tulokkaat
Jos laitat sen K:n laatikon , niin siihen vaan Uralin oma kardaani ja kardaanin vispilä. K/Dneprissä on kai kaiketi 3 eri pituutta kardaaneja riippuen runkomallista /laatikosta eli niitä ei uraliin kannata sovitella.