Akku AGM vai perinteinen?
Akku AGM vai perinteinen?
Näitä agm akkuja olisi paremmin saatavilla paikallisista marketeista. Mutta kun netistä lueskelen niin tulee vastaan väittämiä, että pitää ladata vain älylaturilla tai maailma räjähtää. No, mitenkäs tällaisen akun voi laittaa itäpyörään, kun älystä ei ole tietoakaan? Veikaan, että aika harvassa vehkeessä on muutenkaan sellaisia hienouksia. Kannaako suosiolla etsiä perinteisempää akkua?
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Samaa lyijyä siellä on molemmissa akuissa.
LiPo ja muut nykyajan humputukset kieräisin kaukaa ajoneuvoissa joiden lataus on suunniteltu lyijyakuille.
LiPo ja muut nykyajan humputukset kieräisin kaukaa ajoneuvoissa joiden lataus on suunniteltu lyijyakuille.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
AGM on tosiaan herkkä latausjännitteestä, saattaa lyhentää elinikää kun latausjännite on mitä sattuu. Mutta ei se sen räjähdysherkempi ole. Ylläpitolaturi tosiaan pitää olla AGM asetuksella. Ja geeliakku on vielä oma lukunsa...
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Kiitokset kommenteista. Joo, epäilen että nykyinen normi akku on vähän ottanut osumaa liian kovasta lataamisesta..? Kestihän tuo melkein kolme vuotta. Tässä puolalaisessa dynamo-c vehkeessä ei saa latausjännitettä säädettyä, muuten kuin lisäämällä sähkönkulutusta. Varmaan AGM kärvähtää sitten nopeammin.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve
Noissa mun kiksi vehkeissä on toiminut parhaiten 4Ah suljettu lyijyakku...
Ps niin 6V kuin 12V
Noissa mun kiksi vehkeissä on toiminut parhaiten 4Ah suljettu lyijyakku...
Ps niin 6V kuin 12V
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Tämä on tietenkin oma henkilökohtainen kokemus Bilteman akuista, mutta sanottakoon kuitenkin, että niitä ei kannata ostaa:
Kaksi moottoripyörän akkua olen Biltemasta ostanut, näitä smf huoltovapaita akkuja. Molemmat olivat viallisia heti paketista otettaessa. Akut ovat ns. tehdasladattuja, ja ovat hyllyssä seisoessaan tyhjentyneet. Akun säilytys tyhjänä vaurioittaa sitä. Toinen akku oli 12v, jonka sain elvytettyä jonkinlaiseen puolikuntoon. Toinen akku oli 6v, joka ei ruvennut ottamaan edes latausta vastaan. Olisin vaihtanut tuon 6v akun toiseen, mutta hyllyssä oleva vaihtoehto oli aivan yhtä tyhjä.
Harmi vaan kun suljettuja 6v akkuja ei näytä saavan muualta kuin biltemasta. Se on vaan tyydyttävä vuotavaan ja joka paikan sotkevaan avonaiseen lyijyakkuun.
Kaksi moottoripyörän akkua olen Biltemasta ostanut, näitä smf huoltovapaita akkuja. Molemmat olivat viallisia heti paketista otettaessa. Akut ovat ns. tehdasladattuja, ja ovat hyllyssä seisoessaan tyhjentyneet. Akun säilytys tyhjänä vaurioittaa sitä. Toinen akku oli 12v, jonka sain elvytettyä jonkinlaiseen puolikuntoon. Toinen akku oli 6v, joka ei ruvennut ottamaan edes latausta vastaan. Olisin vaihtanut tuon 6v akun toiseen, mutta hyllyssä oleva vaihtoehto oli aivan yhtä tyhjä.
Harmi vaan kun suljettuja 6v akkuja ei näytä saavan muualta kuin biltemasta. Se on vaan tyydyttävä vuotavaan ja joka paikan sotkevaan avonaiseen lyijyakkuun.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Maitokaupassa kaikki duunarit osaa hoitaa fifon ja säilytyksen, mutta akut lienee mystisiä laatikoita? Tuurilla voi löytää Feltemasta hyvän, mutta useammin huonon, kun kyse ei ole kaikkein nopeimmin kiertävästä tyypistä.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Akku AGM vai perinteinen?
No, pitääpä korjata tuota edellistä kirjoitustani. Olen ostanut Biltemasta kolme moottoripyörän akkua. Unohdin sen ensimmäisen akun, kun se hajosi heti ekana talvena, parin kk käytön jalkeen. Tähän toki saattoi myötävaikuttaa myös kova pakkanen.
Huoltovapaita (agm) akkuja voisi toimittaa erillisten happopatruunojen kanssa, jos haluttaisiin varmistaa pitempi hyllyikä. Jostain syystä edellä mainittu kauppa ei niin katso tarpeelliseksi.
Huoltovapaita (agm) akkuja voisi toimittaa erillisten happopatruunojen kanssa, jos haluttaisiin varmistaa pitempi hyllyikä. Jostain syystä edellä mainittu kauppa ei niin katso tarpeelliseksi.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve!
Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa.
Päinvastaiset kokemukset oli Motonetin akuista, merkkiä en muista, olivat täyttä kuraa.
Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa.
Päinvastaiset kokemukset oli Motonetin akuista, merkkiä en muista, olivat täyttä kuraa.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ei saa enää myydä kuin hapot sisällä!
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Kyllä niitä akkuja näköjään edelleenkin myydään irrallisten patruunoiden kanssa, ihan suomalaisissa kaupoissa...?
jtv, taisit ostaa ne akut silloin kun olivat juuri saapuneet hyllyyn. Minä varmaankin ostin sitten ne muutaman vuoden hyllyssä seisseet akut...
Pitääkin seurata paikallisen Bilteman varastotilannetta, ja jos hyllyyn saapuu uusia eriä niin voipi käydä volttimittarin kanssa paikalla.
jtv, taisit ostaa ne akut silloin kun olivat juuri saapuneet hyllyyn. Minä varmaankin ostin sitten ne muutaman vuoden hyllyssä seisseet akut...
Pitääkin seurata paikallisen Bilteman varastotilannetta, ja jos hyllyyn saapuu uusia eriä niin voipi käydä volttimittarin kanssa paikalla.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Rikkihapon myynti sellaisenaan kuluttajille on nykyään kiellettyä: https://www.lapinakkumaailma.fi/news/9/ ... n-myyntiin
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Itäpyörään akun sopivuuksista en tiedä, mutta kiinanmopossa oli jo uutena ainakin tarran mukaan agm-akku. Ei se toiminut vuottakaan, talvella nuupahti vaikka säilytys tapahtui pääosin tallin "lämmössä". Ja se moperi ainakin latailee kuinka sattuu, jännitettä ainakin piisaa. Ostin keväällä samankokoisen akun siihen biltemasta tilalle, koska saituus ja saatavuus
Italian käyttöpyörään ostin motonetistä perinteisen akun viime kesäksi, Exide merkiltään. Merkki itsessään ei tainnut olla virhe, mutta akun ostaminen outlet-hyllystä lienee synneistä suurin Sekin akku vaihtui tänä keväänä, jälleen bilteman tuotteeseen. Katsotaan kuinka toimii. Minulla nuo ainakin ovat melko surkealla huollolla, ovat kiinni pärrässä koko talven jolloin varaus mystisesti katoaa ohjainlaitteen syövereihin... Ja sitten ihmettelyä kun eivät muka toimi... Mutta tuosta jämähyllyn exidestä huomasi että oli syystä poistettavien joukossa. Hyvä jos kuukauden toimi lataamisen jälkeen, jonka jälkeen startin rele vain naksui...
Nepparissakin on bilteman akku, ei tosin minun ostama vaan edellisen omistajan. Sekin on kohta ainakin vuoden toiminut moitteetta.
Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Itäpyörään akun sopivuuksista en tiedä, mutta kiinanmopossa oli jo uutena ainakin tarran mukaan agm-akku. Ei se toiminut vuottakaan, talvella nuupahti vaikka säilytys tapahtui pääosin tallin "lämmössä". Ja se moperi ainakin latailee kuinka sattuu, jännitettä ainakin piisaa. Ostin keväällä samankokoisen akun siihen biltemasta tilalle, koska saituus ja saatavuus
Italian käyttöpyörään ostin motonetistä perinteisen akun viime kesäksi, Exide merkiltään. Merkki itsessään ei tainnut olla virhe, mutta akun ostaminen outlet-hyllystä lienee synneistä suurin Sekin akku vaihtui tänä keväänä, jälleen bilteman tuotteeseen. Katsotaan kuinka toimii. Minulla nuo ainakin ovat melko surkealla huollolla, ovat kiinni pärrässä koko talven jolloin varaus mystisesti katoaa ohjainlaitteen syövereihin... Ja sitten ihmettelyä kun eivät muka toimi... Mutta tuosta jämähyllyn exidestä huomasi että oli syystä poistettavien joukossa. Hyvä jos kuukauden toimi lataamisen jälkeen, jonka jälkeen startin rele vain naksui...
Nepparissakin on bilteman akku, ei tosin minun ostama vaan edellisen omistajan. Sekin on kohta ainakin vuoden toiminut moitteetta.
Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve
Mulla on tossa ajopyörässä Bilikan 12 V 20ah:n ns geeliakku ja hyvin on pelittänyt yli viisi vuotta ja uskaltaa lähteä pidempääkin reissuun...
Ps käyntituntimittarissa yli tuhat tuntia ja tuhansia startteja takana, suosittelen menee jatkoon
Mulla on tossa ajopyörässä Bilikan 12 V 20ah:n ns geeliakku ja hyvin on pelittänyt yli viisi vuotta ja uskaltaa lähteä pidempääkin reissuun...
Ps käyntituntimittarissa yli tuhat tuntia ja tuhansia startteja takana, suosittelen menee jatkoon
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ja mainittavat akkutehtaat ei enää edes tee muuta kuin hapotettuja, koska maahantuonti-myyjä-ketju ei halua hapotella.Kaljee kirjoitti: ↑09.06.2023 22:59 Rikkihapon myynti sellaisenaan kuluttajille on nykyään kiellettyä: https://www.lapinakkumaailma.fi/news/9/ ... n-myyntiin
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Ei ole kyse luotosta tuotteeseen, vaan käyttäjään. Siinä kun sen akun jättää seisomaan talvella puoleksi vuodeksi, eikä lataile, niin priimakin akku on kaputt. Meillä on pikkasen turhan lyhyt tuo ajokausi (siis valtaosalla) motoristeista.Kaljee kirjoitti: ↑09.06.2023 22:59 Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa
Ja ongelmaahan ei olisi, jos maahantuojat ja jälleenmyyjät vaan latailisivat noita varastossa olevia akkujaan. Mutta sehän on työtä, joka maksaa palkaa & vaivaa.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve
No toisenlainen kokemus Bilikan akuista...
Kun sain museo ämmän, niin siinä oli Bilikan 6 V 14 ah:n akku joka mukailee ns pikiakkua ja pussihousu on tyytyväinen, mutta kas kumaa pienen ajan päästä akku ei anna ja ei ota virtaa...
No Bilikassa näitä piisaa ja kävin kaksi kertaa hakemassa uuden samanlaisen, mutta pienen ajan kuluttua sama lopputulos.
NY RUPES VITUTTAA
Ps täysin paska tuote en suosittele, ei jatkoon
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Bilteman tuotteet ovat kuin Seppälän vaatteet aikoinaan.
Jos vaate kesti ensimmäisen pesun, niin se kesti seuraavat 10 vuotta!
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Mä olen ostanut Vuosia kaikki akut Biltemasta,,ja ostan yleensä aina halvimman minkä sopivana saan. Ihan pirun hyvin on kestänyt. EN lataile niitä turhaan ..säilytän talvet(pitkät säilytykset ) viileässä ladattuna ennen säilytystä . Lataan sitten kun otan käyttöön(jos ees tarvii) ja sitten vaan mennään. Kyllä ne näin on sen reilun 4..5 vuotta kestänyt kevyesti,,jotkut pidempäänkin. Omakohtaisesti suosittelen Bilteman "halpis akkuja".
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve
Älä teen näin kuin pussihousu setämies...
Piilotin Bilikan 6v 4,5ah lyijyakun noihin paskoihin kuoriin.
Akku ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön, mutta on pelannut ämmässä yllättävän hyvin.
Ps ulkonäkö edellä mennään
Älä teen näin kuin pussihousu setämies...
Piilotin Bilikan 6v 4,5ah lyijyakun noihin paskoihin kuoriin.
Akku ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön, mutta on pelannut ämmässä yllättävän hyvin.
Ps ulkonäkö edellä mennään
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve
Bilikan akulla vietetään jussia...
Bilikan akulla vietetään jussia...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ja tapahtui näinä päivinä, että GR-Suitsan akku pimeni. Tiesin, että tallilla oli uusi akku, joten eikun hakemaan & hapottamaan. Olin sen ostanut jemmaan, kun vanha akku alkoi olla jo vanha, eli varuille. No paketissa oli kuitti, ja olihan se saanut jo tovin odottaa aikaansa: 2019 ostettu! Piti sitten alkaa selvitellä, koska tuohon on edellisen kerran akku vaihdettu, ja sehän oli jo 2012 kun pyörä tuli mulle Saksasta. Huonoa on Yuasan laatu, vain 11 vuotta kestää
No, olen huolehtinut nestetasapainosta, eli akkuveden tasosta (siis perinteinen korkkiakku), sekä talviseisonnan ylläpitolatauksista, niin kuuluukin kestää.
No, olen huolehtinut nestetasapainosta, eli akkuveden tasosta (siis perinteinen korkkiakku), sekä talviseisonnan ylläpitolatauksista, niin kuuluukin kestää.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen