Akku AGM vai perinteinen?

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Näitä agm akkuja olisi paremmin saatavilla paikallisista marketeista. Mutta kun netistä lueskelen niin tulee vastaan väittämiä, että pitää ladata vain älylaturilla tai maailma räjähtää. No, mitenkäs tällaisen akun voi laittaa itäpyörään, kun älystä ei ole tietoakaan? Veikaan, että aika harvassa vehkeessä on muutenkaan sellaisia hienouksia. Kannaako suosiolla etsiä perinteisempää akkua?
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 92
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Samaa lyijyä siellä on molemmissa akuissa.

LiPo ja muut nykyajan humputukset kieräisin kaukaa ajoneuvoissa joiden lataus on suunniteltu lyijyakuille.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

AGM on tosiaan herkkä latausjännitteestä, saattaa lyhentää elinikää kun latausjännite on mitä sattuu. Mutta ei se sen räjähdysherkempi ole. Ylläpitolaturi tosiaan pitää olla AGM asetuksella. Ja geeliakku on vielä oma lukunsa...
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitokset kommenteista. Joo, epäilen että nykyinen normi akku on vähän ottanut osumaa liian kovasta lataamisesta..? Kestihän tuo melkein kolme vuotta. Tässä puolalaisessa dynamo-c vehkeessä ei saa latausjännitettä säädettyä, muuten kuin lisäämällä sähkönkulutusta. Varmaan AGM kärvähtää sitten nopeammin.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Noissa mun kiksi vehkeissä on toiminut parhaiten 4Ah suljettu lyijyakku...

Ps niin 6V kuin 12V

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tämä on tietenkin oma henkilökohtainen kokemus Bilteman akuista, mutta sanottakoon kuitenkin, että niitä ei kannata ostaa:

Kaksi moottoripyörän akkua olen Biltemasta ostanut, näitä smf huoltovapaita akkuja. Molemmat olivat viallisia heti paketista otettaessa. Akut ovat ns. tehdasladattuja, ja ovat hyllyssä seisoessaan tyhjentyneet. Akun säilytys tyhjänä vaurioittaa sitä. Toinen akku oli 12v, jonka sain elvytettyä jonkinlaiseen puolikuntoon. Toinen akku oli 6v, joka ei ruvennut ottamaan edes latausta vastaan. Olisin vaihtanut tuon 6v akun toiseen, mutta hyllyssä oleva vaihtoehto oli aivan yhtä tyhjä.

Harmi vaan kun suljettuja 6v akkuja ei näytä saavan muualta kuin biltemasta. Se on vaan tyydyttävä vuotavaan ja joka paikan sotkevaan avonaiseen lyijyakkuun.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Maitokaupassa kaikki duunarit osaa hoitaa fifon ja säilytyksen, mutta akut lienee mystisiä laatikoita? Tuurilla voi löytää Feltemasta hyvän, mutta useammin huonon, kun kyse ei ole kaikkein nopeimmin kiertävästä tyypistä.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

No, pitääpä korjata tuota edellistä kirjoitustani. Olen ostanut Biltemasta kolme moottoripyörän akkua. Unohdin sen ensimmäisen akun, kun se hajosi heti ekana talvena, parin kk käytön jalkeen. Tähän toki saattoi myötävaikuttaa myös kova pakkanen.

Huoltovapaita (agm) akkuja voisi toimittaa erillisten happopatruunojen kanssa, jos haluttaisiin varmistaa pitempi hyllyikä. Jostain syystä edellä mainittu kauppa ei niin katso tarpeelliseksi.
Avatar
jtv
300
300
Viestit: 318
Liittynyt: 19.09.2007 15:13
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja jtv »

Terve!

Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa👍.

Päinvastaiset kokemukset oli Motonetin akuista, merkkiä en muista, olivat täyttä kuraa.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Ei saa enää myydä kuin hapot sisällä!
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kyllä niitä akkuja näköjään edelleenkin myydään irrallisten patruunoiden kanssa, ihan suomalaisissa kaupoissa...?

jtv, taisit ostaa ne akut silloin kun olivat juuri saapuneet hyllyyn. Minä varmaankin ostin sitten ne muutaman vuoden hyllyssä seisseet akut... :mrgreen:
Pitääkin seurata paikallisen Bilteman varastotilannetta, ja jos hyllyyn saapuu uusia eriä niin voipi käydä volttimittarin kanssa paikalla.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Rikkihapon myynti sellaisenaan kuluttajille on nykyään kiellettyä: https://www.lapinakkumaailma.fi/news/9/ ... n-myyntiin
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...

Itäpyörään akun sopivuuksista en tiedä, mutta kiinanmopossa oli jo uutena ainakin tarran mukaan agm-akku. Ei se toiminut vuottakaan, talvella nuupahti vaikka säilytys tapahtui pääosin tallin "lämmössä". Ja se moperi ainakin latailee kuinka sattuu, jännitettä ainakin piisaa. Ostin keväällä samankokoisen akun siihen biltemasta tilalle, koska saituus ja saatavuus :lol:

Italian käyttöpyörään ostin motonetistä perinteisen akun viime kesäksi, Exide merkiltään. Merkki itsessään ei tainnut olla virhe, mutta akun ostaminen outlet-hyllystä lienee synneistä suurin :shifty: Sekin akku vaihtui tänä keväänä, jälleen bilteman tuotteeseen. Katsotaan kuinka toimii. Minulla nuo ainakin ovat melko surkealla huollolla, ovat kiinni pärrässä koko talven jolloin varaus mystisesti katoaa ohjainlaitteen syövereihin... Ja sitten ihmettelyä kun eivät muka toimi... Mutta tuosta jämähyllyn exidestä huomasi että oli syystä poistettavien joukossa. Hyvä jos kuukauden toimi lataamisen jälkeen, jonka jälkeen startin rele vain naksui...

Nepparissakin on bilteman akku, ei tosin minun ostama vaan edellisen omistajan. Sekin on kohta ainakin vuoden toiminut moitteetta.

Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa ;-)
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Mulla on tossa ajopyörässä Bilikan 12 V 20ah:n ns geeliakku ja hyvin on pelittänyt yli viisi vuotta ja uskaltaa lähteä pidempääkin reissuun...


Kuva

Ps käyntituntimittarissa yli tuhat tuntia ja tuhansia startteja takana, suosittelen menee jatkoon

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Kaljee kirjoitti: 09.06.2023 22:59 Rikkihapon myynti sellaisenaan kuluttajille on nykyään kiellettyä: https://www.lapinakkumaailma.fi/news/9/ ... n-myyntiin
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Ja mainittavat akkutehtaat ei enää edes tee muuta kuin hapotettuja, koska maahantuonti-myyjä-ketju ei halua hapotella.

Kaljee kirjoitti: 09.06.2023 22:59 Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa ;-)
Ei ole kyse luotosta tuotteeseen, vaan käyttäjään. Siinä kun sen akun jättää seisomaan talvella puoleksi vuodeksi, eikä lataile, niin priimakin akku on kaputt. Meillä on pikkasen turhan lyhyt tuo ajokausi (siis valtaosalla) motoristeista.
Ja ongelmaahan ei olisi, jos maahantuojat ja jälleenmyyjät vaan latailisivat noita varastossa olevia akkujaan. Mutta sehän on työtä, joka maksaa palkaa & vaivaa.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

cedricfan kirjoitti: 10.06.2023 11:58 Ei ole kyse luotosta tuotteeseen, vaan käyttäjään.
:mrgreen: Terve

No toisenlainen kokemus Bilikan akuista...

Kuva

Kun sain museo ämmän, niin siinä oli Bilikan 6 V 14 ah:n akku joka mukailee ns pikiakkua ja pussihousu on tyytyväinen, mutta kas kumaa pienen ajan päästä akku ei anna ja ei ota virtaa...

No Bilikassa näitä piisaa ja kävin kaksi kertaa hakemassa uuden samanlaisen, mutta pienen ajan kuluttua sama lopputulos.

NY RUPES VITUTTAA




Ps täysin paska tuote en suosittele, ei jatkoon

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1810
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja timo999 »

jtv kirjoitti: 09.06.2023 14:03 Terve!

Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa👍.
Bilteman tuotteet ovat kuin Seppälän vaatteet aikoinaan.
Jos vaate kesti ensimmäisen pesun, niin se kesti seuraavat 10 vuotta! ;-)
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mä olen ostanut Vuosia kaikki akut Biltemasta,,ja ostan yleensä aina halvimman minkä sopivana saan. Ihan pirun hyvin on kestänyt. EN lataile niitä turhaan ..säilytän talvet(pitkät säilytykset ) viileässä ladattuna ennen säilytystä . Lataan sitten kun otan käyttöön(jos ees tarvii) ja sitten vaan mennään. Kyllä ne näin on sen reilun 4..5 vuotta kestänyt kevyesti,,jotkut pidempäänkin. Omakohtaisesti suosittelen Bilteman "halpis akkuja".
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Älä teen näin kuin pussihousu setämies...

Kuva

Piilotin Bilikan 6v 4,5ah lyijyakun noihin paskoihin kuoriin.
Akku ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön, mutta on pelannut ämmässä yllättävän hyvin.

Kuva

Ps ulkonäkö edellä mennään

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Bilikan akulla vietetään jussia...

Elekrisiteetti venho
Elekrisiteetti venho
IMG_20230623_133157.jpg (1.29 MiB) Katsottu 1472 kertaa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Akku AGM vai perinteinen?

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Ja tapahtui näinä päivinä, että GR-Suitsan akku pimeni. Tiesin, että tallilla oli uusi akku, joten eikun hakemaan & hapottamaan. Olin sen ostanut jemmaan, kun vanha akku alkoi olla jo vanha, eli varuille. No paketissa oli kuitti, ja olihan se saanut jo tovin odottaa aikaansa: 2019 ostettu! Piti sitten alkaa selvitellä, koska tuohon on edellisen kerran akku vaihdettu, ja sehän oli jo 2012 kun pyörä tuli mulle Saksasta. Huonoa on Yuasan laatu, vain 11 vuotta kestää :angry-tappingfoot:
No, olen huolehtinut nestetasapainosta, eli akkuveden tasosta (siis perinteinen korkkiakku), sekä talviseisonnan ylläpitolatauksista, niin kuuluukin kestää.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Vastaa Viestiin