Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Ostin syyskuun alussa K-pyörän, jolla ajelin jonkin verran,
hyvin tuntui käyvän.
Talviteloille pyörän siirrettyäni tutkailin puristuspaineita.
Vasen 7, oikea 4,9 kiloa.
Oikea ei tunnu siis terveeltä, irroitin kannen. Kannentiiviste(alumiininen) näkyy vuotaneen.
Sylinteri on naarmuton, pieni pykälä tuntuu yläreunassa.
Jatketaan tutkimista talven mittaan.
hyvin tuntui käyvän.
Talviteloille pyörän siirrettyäni tutkailin puristuspaineita.
Vasen 7, oikea 4,9 kiloa.
Oikea ei tunnu siis terveeltä, irroitin kannen. Kannentiiviste(alumiininen) näkyy vuotaneen.
Sylinteri on naarmuton, pieni pykälä tuntuu yläreunassa.
Jatketaan tutkimista talven mittaan.
Viimeksi muokannut JuhaK71, 10.11.2023 13:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Kannessa ja sylinterissä selvät jäljet vuodoista.
Venttiileissä näkyy aika siistit tiivistepinnat hyvin sisälaidalla viistettä.
Tutkin joskus tiiveyden naftan kanssa kunhan ehdin.
Venttiileissä näkyy aika siistit tiivistepinnat hyvin sisälaidalla viistettä.
Tutkin joskus tiiveyden naftan kanssa kunhan ehdin.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Jos olet pakkaskylmällä koneella saanut 7 kiloa niin hyvä on tulos. Omakohtainen suositus, että jos saat kansien tiivistepinnat koneistettua niin se kannattaa tehdä. Seuraavassa remontissa sitten voi pyöräyttää sylinterienkin tiivistepinnat suoriksi. Samalla siinä saa hieman puristustakin lisää.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Pyörä on ollut muutaman päivän lämpimässä(n +10°C) tallissa.
Ystäväpiiriin kuuluu kyllä koneistaja, jolla on sekä sorvi, että jyrsinkone.
Seetien koneistukseen ei hänellä vehkeitä ole.
Jos siihen tarvitsee alkaa, taitaa Oulun Moottorikoneistamo olla ainoa apu.
Ennen oli pajoja jos jonkinmoisia...
Ystäväpiiriin kuuluu kyllä koneistaja, jolla on sekä sorvi, että jyrsinkone.
Seetien koneistukseen ei hänellä vehkeitä ole.
Jos siihen tarvitsee alkaa, taitaa Oulun Moottorikoneistamo olla ainoa apu.
Ennen oli pajoja jos jonkinmoisia...
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Jos tuossa sylinterissä tuntuu jo pykälää niin kovaa ajoa on ollut. Niin kuin tietysti pitääkin. Mutta tuntuuko mäntä miten väljältä sylinterissä, kun nytkyttelet männänlaesta ylös alas? Omassa ämmässä on käyntivälys 0.125 ja kyllä se mäntä siinä selvästi heiluu.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Mäntä tuntui kyllä tiukalta.
No, käytetään auki ja mittaillaan rakotulkilla, talvi on aikaa.
Moottorin ajokilometreistä viimeisimmän avauksen jälkeen ei ole mitään tietoa, edellisellä omistajalla pyörä oli parikymmentä vuotta eikä hän avannut moottoria.
Hän osti pyörän suoraan maahantuoneelta trokarilta.
No, käytetään auki ja mittaillaan rakotulkilla, talvi on aikaa.
Moottorin ajokilometreistä viimeisimmän avauksen jälkeen ei ole mitään tietoa, edellisellä omistajalla pyörä oli parikymmentä vuotta eikä hän avannut moottoria.
Hän osti pyörän suoraan maahantuoneelta trokarilta.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Irroitin pytyt.
Huonomman puolen männässä on keveitä leikkaumajälkiä, mutta mitään ei ole rikki, männänrenkaat liikkuvat urissaan, mutta urat eivät vaikuta väljiltä.
Mittaustuloksia tulee kun ehtii.
Kiertokangenlaakereissa ja männäntapin heloissa ei tunnu klappia
Huonomman puolen männässä on keveitä leikkaumajälkiä, mutta mitään ei ole rikki, männänrenkaat liikkuvat urissaan, mutta urat eivät vaikuta väljiltä.
Mittaustuloksia tulee kun ehtii.
Kiertokangenlaakereissa ja männäntapin heloissa ei tunnu klappia
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Rumemman puolen mäntä.
0,15mm tulkin lehti mahtuu sylinterin ja männän helman väliin.
Ylimmän männänrenkaan katkovälys lähellä yläkuolokohtaa on 1,5mm.
Renkaat ovat tiukat uriin, 0, 05mm lehti juuri mahtuu kaveriksi.
Lorautin naftaa kanaviin, kehnomman sylinterin imuventtiilin läpi alkaa löpö tihkumaan puolessa minuutissa. Vähintään läppäyshommia siis ja uudet männänrenkaat. Ellei tilaa uusia mäntiä. Männät ovat saman näköiset, mutta merkinnät eriävät.
Vasemmassa on suoraan koko 77.93, mutta vasemmalta löytyy vain numero 3(liekö 3. ylikoko vai tarkoittaako tuota viimeistä satikkaa?)
Olen taas hukannut työntömittani jonnekin...
Mittailen huomenna paremman, vasemman puoliskon.
0,15mm tulkin lehti mahtuu sylinterin ja männän helman väliin.
Ylimmän männänrenkaan katkovälys lähellä yläkuolokohtaa on 1,5mm.
Renkaat ovat tiukat uriin, 0, 05mm lehti juuri mahtuu kaveriksi.
Lorautin naftaa kanaviin, kehnomman sylinterin imuventtiilin läpi alkaa löpö tihkumaan puolessa minuutissa. Vähintään läppäyshommia siis ja uudet männänrenkaat. Ellei tilaa uusia mäntiä. Männät ovat saman näköiset, mutta merkinnät eriävät.
Vasemmassa on suoraan koko 77.93, mutta vasemmalta löytyy vain numero 3(liekö 3. ylikoko vai tarkoittaako tuota viimeistä satikkaa?)
Olen taas hukannut työntömittani jonnekin...
Mittailen huomenna paremman, vasemman puoliskon.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Käypä äijä hitaalla...
Sen kun kokeilee sitä mysteerimäntää pyttyyn, jonka männästä löytyy se 77,93 leima.
Pakko oli käydä vielä tallissa.
Mahtuu ja välyksissä ei juuri eroa, 0,15mm lehti nihkeästi käy helman ja sylinterin väliin.
Eli monemmat männät ja pytyt suurinpiirtein yhtä kuluneita, männänrenkaiden katkovälykset kamalat molemmissa.
Sen kun kokeilee sitä mysteerimäntää pyttyyn, jonka männästä löytyy se 77,93 leima.
Pakko oli käydä vielä tallissa.
Mahtuu ja välyksissä ei juuri eroa, 0,15mm lehti nihkeästi käy helman ja sylinterin väliin.
Eli monemmat männät ja pytyt suurinpiirtein yhtä kuluneita, männänrenkaiden katkovälykset kamalat molemmissa.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Nimimerkki Justeeri on kovasti paininut tämmöisen lättäpään moottorin kanssa, Moottori-osion "sekalaista ongelmaa..."-viestiketjussa. On siellä paljon muidenkin käyttäjien kysymyksiä muista sekalaisista ongelmista, päälle parikymmentä sivua luettavaa asian tiimoilta. Osa tiedosta saattaa toki olla jo vanhentunutta, (varaosien saatavuus ym) mutta hyvää iltalukemista kuitenkin. Justeerikin alkaa toivottavasti olla voiton puolella kaikista vaikeuksistaan
Uudet Almotin männät eivät taida niin paljoa kustantaa, etteikö vaihtaisi suosiolla uusia? Sitten kun tulee aika moottoria siis kasailla. Samalla saisi epäsymmetrisen männäntapin sijainnin, kenties parannusta moottorin nykyiseen äänimaailmaan: https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/17601214
Vähän ohi aiheen tulin vain huutelemaan, mutta hyvät ovat puristukset silti moottorin toisen puolen sylinterissä olleet tuollaisesta kulumisesta huolimatta? Ovat nämä kyllä ihmeen sitkeitä ajokkeja, vaikka joku muuta väittäisikin...
Paljonkohan sylinterikansien tiivistepinnoissa pitäisi olla varaa koneistaa suoraksi? Minulla vuoti myöskin sylinterikannen tiiviste kaasuttaessa pakokaasut pihalle, vaihdoin mopokaupan mukana tulleen toisen kannen ja uuden alutiivisteen tilalle jolloin asia korjaantui. Mielenkiinnon ja huvin vuoksi yritin mitata tuota kannen patin sekä männän väliin jäävää etäisyyttä yläkuolokohdassa. Ilman tiivistettä tilaa jää kaksi tai kolme millimetrin kymmenesosa? Joku lienee jo aikaisemmin tuota kantta suoristaneen?
Uudet Almotin männät eivät taida niin paljoa kustantaa, etteikö vaihtaisi suosiolla uusia? Sitten kun tulee aika moottoria siis kasailla. Samalla saisi epäsymmetrisen männäntapin sijainnin, kenties parannusta moottorin nykyiseen äänimaailmaan: https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/17601214
Vähän ohi aiheen tulin vain huutelemaan, mutta hyvät ovat puristukset silti moottorin toisen puolen sylinterissä olleet tuollaisesta kulumisesta huolimatta? Ovat nämä kyllä ihmeen sitkeitä ajokkeja, vaikka joku muuta väittäisikin...
Paljonkohan sylinterikansien tiivistepinnoissa pitäisi olla varaa koneistaa suoraksi? Minulla vuoti myöskin sylinterikannen tiiviste kaasuttaessa pakokaasut pihalle, vaihdoin mopokaupan mukana tulleen toisen kannen ja uuden alutiivisteen tilalle jolloin asia korjaantui. Mielenkiinnon ja huvin vuoksi yritin mitata tuota kannen patin sekä männän väliin jäävää etäisyyttä yläkuolokohdassa. Ilman tiivistettä tilaa jää kaksi tai kolme millimetrin kymmenesosa? Joku lienee jo aikaisemmin tuota kantta suoristaneen?
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Ihmeesti puristusta löytyy tosiaan, kyllä huonomman puolen heikompi paine johtuu epäilemättä imuventtiilin ja kannen vuodoista.
Arpa on heitetty, läppään vuotavan venttiilin laitan uudet tiivisteet.
Tilasin varalta 2 kpl yksin kappalein myytäviä puristusrenkaita.
Toki uudet männät houkuttelivat, mutta nyt on heitetty Kaustisten suuntaan lähinnä tiivistetilaus.
Arpa on heitetty, läppään vuotavan venttiilin laitan uudet tiivisteet.
Tilasin varalta 2 kpl yksin kappalein myytäviä puristusrenkaita.
Toki uudet männät houkuttelivat, mutta nyt on heitetty Kaustisten suuntaan lähinnä tiivistetilaus.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Kyllä puristuspaineet pääosin mittaa venttiilien ohivuotoa ,tai muuta ohivuotoa, ei niinkään sylinterien tiiviyttä. Siihen on sitten oma mittaus ,jonka nimi onkin osuvasti "Ohivuotomittaus". Jos on väljät sylinterit tai jopa leikkannut mäntä ,jossa renkaat jumissa , niin öljy nousee sylinteriin ja tiivistää niin että puristuspaineet saattaa olla uutta sylinteri/mäntää kovemmat kun öljy tilkitsee mäntää sylinteriin. Eli joskus saattaa leikannut pytty antaa kovat puristuspaineet vaikka venttiili vuotaisikin hieman , kun läpivirtaava öljy tiivistää pyttyä poikkeuksellisesti. Siksi on hyvä tulkita pytyn kuntoa ihan siitä onko kansi/tulppa selkeästi kiiltävän musta ..eli märkää palamatonta öljyä on mukana. Ihan vaan asian vierestä tää...
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
En kovin suuresti hämmästyisi, jos tuossa tuo käyntivälys olisi 0.2 luokkkaa? Rakotulkki tahtoo vähän nahistaa, kun kaareva pinta vastustelee.
Olisiko nuista Sasun basaarin männistä ollut apuja tähän hommaan, ei ainakaan budjetti paukkuisi?
Minullakin olisi näitä mäntiä kyllä, mutta ne taitaa olla kyllä kaikki remonttikokoa... Voin vielä tarkistella asian.
Olisiko nuista Sasun basaarin männistä ollut apuja tähän hommaan, ei ainakaan budjetti paukkuisi?
Minullakin olisi näitä mäntiä kyllä, mutta ne taitaa olla kyllä kaikki remonttikokoa... Voin vielä tarkistella asian.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Onhan siinä tarjolla niin Almottia kuin Duellsia.
Kyselen koneistajakaverilta mittausapua, vieläkö noihin pyttyihin standardikokoiset männät kannattaa laittaa vai joko porataan.
Tosaalta, kyllä tuon luulisi ensi kesän kulkevan noinkin.
Kyselen koneistajakaverilta mittausapua, vieläkö noihin pyttyihin standardikokoiset männät kannattaa laittaa vai joko porataan.
Tosaalta, kyllä tuon luulisi ensi kesän kulkevan noinkin.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Ehjä mäntä käyttöön, niitä löytyy varmasti käytettyjäkin sopivasti , myös A/B/C luokan (hooni ylikokoja) harrastajilta. Sitten ostaa uudet ylikoko renkaat ja viilaa katkosvälit ohjearvoihin ko. kuluneille sylintereille sopiviksi.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Tulpat eivät olleet koskaan öljyiset, kannen noki avatessa oli kuivaa. Pyörä ei savunnut/haissut palavalle öljylle ja öljyä ei tarvinnut lisäillä kovin usein.MATTI kirjoitti: ↑12.11.2023 15:30 Kyllä puristuspaineet pääosin mittaa venttiilien ohivuotoa ,tai muuta ohivuotoa, ei niinkään sylinterien tiiviyttä. Siihen on sitten oma mittaus ,jonka nimi onkin osuvasti "Ohivuotomittaus". Jos on väljät sylinterit tai jopa leikkannut mäntä ,jossa renkaat jumissa , niin öljy nousee sylinteriin ja tiivistää niin että puristuspaineet saattaa olla uutta sylinteri/mäntää kovemmat kun öljy tilkitsee mäntää sylinteriin. Eli joskus saattaa leikannut pytty antaa kovat puristuspaineet vaikka venttiili vuotaisikin hieman , kun läpivirtaava öljy tiivistää pyttyä poikkeuksellisesti. Siksi on hyvä tulkita pytyn kuntoa ihan siitä onko kansi/tulppa selkeästi kiiltävän musta ..eli märkää palamatonta öljyä on mukana. Ihan vaan asian vierestä tää...
Tuossa yhdessä kuvassa kiiltelee palotila kun läträilin naftan kanssa venttiilien pitävyyttä tutkaillessa.
Kiitos kommenteista.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Sovittelin uutta puristusrengasta sylintereihin, mittailin katkosvälystä.
Oletettavasti hiontamitassa olevassa yläreunassa(putsailin karstan pois) katkos 0,25mm, alempana 0,4-0,5mm.
Katkovälyksen erotus jaettuna piillä => voimme olettaa sylinrerien kuluneen 0,05-0,08mm
Oletettavasti hiontamitassa olevassa yläreunassa(putsailin karstan pois) katkos 0,25mm, alempana 0,4-0,5mm.
Katkovälyksen erotus jaettuna piillä => voimme olettaa sylinrerien kuluneen 0,05-0,08mm
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Hyvät mitat, ei hätää.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Juu, vanhoilla renkailla oli katkovälys 1,5-1,7mm.
Pitäisi myllyn uusilla puristusrenkailla tiivistyä huomattavasti.
Tilasin renkaita 2 kpl, mutta ilmeisesti "puristusrengas SV mäntään" tarkoittikin molempia puristusrenkaita, koska paketista löytyi 4 kpl.
Lapsuuskodin tallista pitäisi löytyä hooni, jolla hieman pyöräyttää sylinterien pintaa ja kulumapykälää loivemmaksi. Ylimmäisen renkaan yläreunaan ajattelin tehdä pienen viisteen liipalla sylinterin kulumapykälän takia.
Pitäisi myllyn uusilla puristusrenkailla tiivistyä huomattavasti.
Tilasin renkaita 2 kpl, mutta ilmeisesti "puristusrengas SV mäntään" tarkoittikin molempia puristusrenkaita, koska paketista löytyi 4 kpl.
Lapsuuskodin tallista pitäisi löytyä hooni, jolla hieman pyöräyttää sylinterien pintaa ja kulumapykälää loivemmaksi. Ylimmäisen renkaan yläreunaan ajattelin tehdä pienen viisteen liipalla sylinterin kulumapykälän takia.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Joo..ehkä liipalla se paras tulos tulee.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
No, ratkesi se männänrenkaiden lukumäärän arvoitus, Sasu oli laittanut kaupantekijäisiä
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Pikkuisen alin öljyrengas ahdisti urassaan leikkaumakohdassa. Sipaisu viilalla siitä kohti. Eiköhän tämä tästä.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Joo. kanattaa varmistaa renkaiden kevyt likkuminen. Ja sylintereihin ei saa jäädä yhtään leikkaantunutta alumiinijäämää, muuten nappaa heti kinnni uudestaan.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Irroitin vuotavan venttiilin.
Onkos näissä alunperin erilliset seetit?
Tässä on.
Venttiili on tiukka ohjurireikään.
Mitään kolmen viisteen seetihiontaa tähän ei ole tehty.
Vähän hioskelin tahnan kanssa.
Onkos näissä alunperin erilliset seetit?
Tässä on.
Venttiili on tiukka ohjurireikään.
Mitään kolmen viisteen seetihiontaa tähän ei ole tehty.
Vähän hioskelin tahnan kanssa.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Ei tämä ala pitämään vaikka tasaisen harmaa rantu on ympäri niin seetissä kuin venttiilissä.
Pahenee vain vuoto läppäämisestä.
Auttaakos tässä muu kuin koneistuttaa seetit ja venttiilit asianmukaisesti?
Pahenee vain vuoto läppäämisestä.
Auttaakos tässä muu kuin koneistuttaa seetit ja venttiilit asianmukaisesti?
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Laita kirkasvalo paistaa kanavaan /tai palotilan puolelta ja katso hämärässä kuinka valo paistaa läpi? Pyöritä ventttiiliä ja katso muuttuuko valon kajastuksen paikka. Jos muutuu sattaa venttiilin lautanen /varsi olla hieman epäkeskeinen/vääntynyt, tai jos on tarvike venttiili niin ottaa ohjausta venttiilinohjaimen kanava päästä...vaatii hieman venttiilin koneistusta tai ohjaimen pään reiän senkkausta. Näissä ei yleensä ole erllistä seetirengasta vaan seetimuoto on koneistettu suoraan valuun. Joskus on seetirengas jälkiasennettu, se ei ole ihan helppo homma tähän ,kun valussa on niin vähän materiaalia ja sekin usein kovin huokosta.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Tähän siis on asennettu seetirenkaat jälkikäteen.
Venttiilin varsi on 9mm ja on tiukka ohjuriin...
Mitenhän tuo on mahdollista? Ei näy ohjurissa kierrettä, joten silläkään konstilla ei ole paikkaa tiivistetty.
Kokeillaan konsteja...
Venttiilin varsi on 9mm ja on tiukka ohjuriin...
Mitenhän tuo on mahdollista? Ei näy ohjurissa kierrettä, joten silläkään konstilla ei ole paikkaa tiivistetty.
Kokeillaan konsteja...
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Kyllähän siitä valo paistaa läpi. Valottelin palotilaa ja kurkistelin kanavaan.
Kumpi lie könkällään, seeti vai venttiilin lautanen...
Muut venttiilit tosiaan pitävät, vain tämä yksi imu falskaa.
Huomenna käyn naapurissa, voidaan pistää venttiili sorviin pyörimään niin näkee, vippaako lautanen.
Lisäys: Ai juu... jos valonkajastu siirtyy venttiiliä pyörittäessä, heittää lautasen tiivistepinta.
Jos ei siirry, seetiä pitää koneistaa.
Kumpi lie könkällään, seeti vai venttiilin lautanen...
Muut venttiilit tosiaan pitävät, vain tämä yksi imu falskaa.
Huomenna käyn naapurissa, voidaan pistää venttiili sorviin pyörimään niin näkee, vippaako lautanen.
Lisäys: Ai juu... jos valonkajastu siirtyy venttiiliä pyörittäessä, heittää lautasen tiivistepinta.
Jos ei siirry, seetiä pitää koneistaa.
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Venttiilin kuvan perusteella voisi siirtää venttiilin ja seetin kosketuspintaa ulommas venttiilin lautaisesta.
Tällä muutoksella venttiilin koko pikkasen muuttuu "isommaksi", Lautasen halk. on 37mm ja kosketuspinta jossain 30-32mm kohdalla.
Tavoite voisi olla 35,5- 36,3mm eli n. 0,5 -0,7mm lautasen reunasta, ajan saatossa saattaa pakoventtiili alkamaan vuotamaan kun ajaa "kuumaksi" koneen tai kilometrejä kertyy moottoriin n.10000 - 15000km.
Kosketuspinnat "hakkaautuu", toki tässä on irtoseetit mutta jos olisi orginelli ratkaisu niin venttiilin ulkoreunoilta voisi alkaa kantamaan venttiili ja mahdollisesti palaa pieni orkonen venttiilin lautaseen.
Ed.mainituilla muutoksilla ei ole paljon tehoihin vaikutusta, sehän KOOn moottori on kuin maamoottori eli käyvä päkyttää... jaksaa istua satulassa... maisemat vaihtuu
Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä
Voihan tässäkin olla ulkoreunan kantamisesta kyse.
Seetin viiste on hakannut venttiiliin uran, jolloin ensimmäisenä koskettavat toisiinsa hiomattomat ja karstoittuneet osat.
Tähän viittaisi sekin, että venttiilin hionta vain pahensi vuotoa.
Tosiaan venttiilin pinta-alasta osa jää käyttämättä kun tiivistepinta on noin sisäreunalla.
Mutta kuten sanoit, asian merkitys lienee marginaalinen vakiovireisen(jota muutenkin vältetään kierrättämästä lähelle maksimikierroksia) sivuventtiilikoneen kohdalla.
Seetin viiste on hakannut venttiiliin uran, jolloin ensimmäisenä koskettavat toisiinsa hiomattomat ja karstoittuneet osat.
Tähän viittaisi sekin, että venttiilin hionta vain pahensi vuotoa.
Tosiaan venttiilin pinta-alasta osa jää käyttämättä kun tiivistepinta on noin sisäreunalla.
Mutta kuten sanoit, asian merkitys lienee marginaalinen vakiovireisen(jota muutenkin vältetään kierrättämästä lähelle maksimikierroksia) sivuventtiilikoneen kohdalla.