ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Vastaa Viestiin
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Lyhyt opettavainen tarina...

Tän vuoden Roikkarallissa Kaustisella ollu D kilpinen 750 EFI pärrä katkoi kampuransa Kaamanen - Karigasniemi tiellä. Pyörä kuljetettiin hinausatolla korjaamolle ADAC piikkiin. Kun vika saatiin varmistettua pyörä jatkaa ny hinurilla Saksaan. Suomesta hevon jeerasta. Saksaan. Ilman kuluja.

ADAC Plus jäsenyys maksaa Saksassa 94€ vuosi. Meillä vastaava on Suomessa Autoliiton plus jäsenyys 125€ vuosi. Kannattaa miettiä :think:
adac.jpg
adac.jpg (199.22 KiB) Katsottu 775 kertaa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Huomasin tässä erään tärkeän asian! Autoliiton omilla sivuilla sanotaan että kolmipyöräiset moottoripyörät eivät jostain syystä kuulu tiepalvelun piiriin: https://www.autoliitto.fi/jasenyys/usei ... enyydesta/

Autoliitto.jpg
Autoliitto.jpg (43.61 KiB) Katsottu 425 kertaa
Ajattelin palveluun liittyä, mutta täytyykin näemmä pitää sen verran työkaluja mukana että saa vaunun irti matkan aikana :o
Byrokratiako tuossa on takana vai eikö sitä yhdistelmää muka saa samalle lavalle mitä henkilöautoa... Onkohan asia "paikallisesti sovittavissa" itse hinausyrittäjän kanssa, merkitään kirjoihin ja kansiin että olin museoautolla liikkellä...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

autoliitto.jpg
autoliitto.jpg (354.3 KiB) Katsottu 420 kertaa
Tästä jatkettiin autoliitolla Uralin maahantuojan merkkikorjaamolle. Vaunussa oli telttasauna, kias kivineen, lauteet ja vaikka mitä. Wolfin takanakki käänty pyyttoniksi pystymettä paluumatkalla.

Ovat poistaneet palvelun ja häveliäästi "alkaneet selvittää" asiaa.

Mopolla tais tulla RajaJoosepista Tuusulaan?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja robin »

Laitoin autoliitolle kyselyä aiheeseen liittyen. Meitä on kuitenkin nelisen sataa potentiaalista autoliiton jäsentä Roikassakin. Katsotaan mitä tuo kolmipyöräinen tässä tapauksessa tarkoittaa.
Avatar
antsu
25
25
Viestit: 48
Liittynyt: 02.09.2015 20:30

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja antsu »

Autoliitolla on ollut tai onko vieläkin semmonen pykälä jotta ajoneuvo viedään lähimpään korjaamoon,mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa mutta ei siis himaan jos olet jossain hevon kuusessa.
Tässä taannoin eivät ottaneet Harrikan trikeä kyytiin vaikka oli jäsen,siis tämän jälkeen kirjaimellisesti oli jäsenyys.
Silloin olisi sivuvaunu kuulemma kelvannut kyytiin,mikä mahtaa olla kanta tänään.
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 837
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Autoliitosta ei ole kyllä ainakaan minulle tullut minkäänlaista viestiä, etteikö kuljetukset edelleen toimi. Aiemminhan on tullut jo rajoituksia
hinausten määrään, jolloin rajoittamattoman määrän hinauksia ollut sääntö muutettiin, että vain 4 hinauskertaa / jäsen / vuosi korvataan.
Tämän vuoden hinauspalvelun säännöstöä kun lukee, ei siinä ole tullut muuta muutosta vanhaan, kun on kirjattu avun koskevan myös ulkomaita,
Euroopassa. Ainahan on ollut sääntö, että lähimmälle merkkikorjaaamolle, mutta kun tarvitsin hinausta laivarannasta Helsingistä kotiin, todettiin,
että Ural moottoripyörillä ei oile Suomessa virallista merkkikorjaamoa ja hinuri toi kotiin, ilman selityksiä. Uskoisin, että kolmipyöräisellä mootto-
ri pyörällä tarkoitetaan Trike-tyyppisiä pyöriä (oli paripyörät kummassa päässä hyvänsä), koska niitä ei voi kustakata kaikilla hinureilla, eli niissä,
joissa on kaksi luiskaa autoja vasten. Olisi niissä varmaan muuten mainittu sivuvaunu moottoripyörä erikseen.

Finnlinesin laivalla sensijaan joutuu sivuvaunu moottoripyörästä lunastamaan henkilöauton kuljetus maksun, vaikka esim. SMOTON alennuksen
mukaisesti soolopyörän saa viedä maksutta. Kokemusta on viime kesältä Saksan linjalta.

Hyvää kesän odottelua, Teille kaikille Ural Roikan väelle !
Hyviäajoke :itarauta: lejä odotellessa. :itarauta:

Terveisin: Raikku
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Raikku kirjoitti: 16.03.2024 17:15 Autoliitosta ei ole kyllä ainakaan minulle tullut minkäänlaista viestiä, etteikö kuljetukset edelleen toimi. Aiemminhan on tullut jo rajoituksia
hinausten määrään, jolloin rajoittamattoman määrän hinauksia ollut sääntö muutettiin, että vain 4 hinauskertaa / jäsen / vuosi korvataan.
Tämän vuoden hinauspalvelun säännöstöä kun lukee, ei siinä ole tullut muuta muutosta vanhaan, kun on kirjattu avun koskevan myös ulkomaita,
Euroopassa. Ainahan on ollut sääntö, että lähimmälle merkkikorjaaamolle, mutta kun tarvitsin hinausta laivarannasta Helsingistä kotiin, todettiin,
että Ural moottoripyörillä ei oile Suomessa virallista merkkikorjaamoa ja hinuri toi kotiin, ilman selityksiä. Uskoisin, että kolmipyöräisellä mootto-
ri pyörällä tarkoitetaan Trike-tyyppisiä pyöriä (oli paripyörät kummassa päässä hyvänsä), koska niitä ei voi kustakata kaikilla hinureilla, eli niissä,
joissa on kaksi luiskaa autoja vasten. Olisi niissä varmaan muuten mainittu sivuvaunu moottoripyörä erikseen.

Finnlinesin laivalla sensijaan joutuu sivuvaunu moottoripyörästä lunastamaan henkilöauton kuljetus maksun, vaikka esim. SMOTON alennuksen
mukaisesti soolopyörän saa viedä maksutta. Kokemusta on viime kesältä Saksan linjalta.

Hyvää kesän odottelua, Teille kaikille Ural Roikan väelle !
Hyviäajoke :itarauta: lejä odotellessa. :itarauta:

Terveisin: Raikku
No mutta Raikku..onhan Suomessa valtuutettu Ural merkkikorjaamo Turengissa. On tänne turenkiin hinurilla tuotu Ural ihan vakuutuksen maksamana korjaamolle.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Tuota trikeä minäkin tässä yhteydessä mietin, mutta mutta, tuolla sivustolla on kuitenkin lueteltu erikseen niin museopärrät kuin kevarit. Moottoripyöriä molemmat, oletan. Mustaa valkoisella vähän lisää niin epävarmuus helpottaa. Byrokratia kun on byrokratiaa... Tietysti kun kyseessä on usein kysytyt kysymykset, on täysin ymmärrettävää että tuota ei ole liiaksi kysytty ;-)

Sihteerille suuret aplodit tilanteeseen tarttumisesta :clap:

Taidan laittaa hakemuksen vetämään joka tapauksessa, on noita romuj... aarteita niin moneen lähtöön että eiköhän niistä joku joskus hajoa. K-750 ei kuitenkaan hajonnut tänään yhteensä 300km reissulla Keuruun vanhan kaluston talviajoon. Ainoastaan sytytyspuola tippui omalta telineeltään pois lohkon päälle laturin viereen. Pari kertaa pätkäisi alkumatkasta kaasuttaessa, mutta enpä huomannut vikaa kuin vasta perillä. Näyttää toimivan tuossakin, edes räntäsade ei haitannut mokomaa :lol:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 421
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja jasu »

Raikku kirjoitti: 16.03.2024 17:15Ainahan on ollut sääntö, että lähimmälle merkkikorjaaamolle, mutta kun tarvitsin hinausta laivarannasta Helsingistä kotiin, todettiin, että Ural moottoripyörillä ei oile Suomessa virallista merkkikorjaamoa ja hinuri toi kotiin, ilman selityksiä.
Niin, se merkkikorjaamo. Tai asiansa osaava korjaamo jos merkkikorjaamoa ei ole. Tähän mennessä on kaikki kyytiä kaivanneet tulleet kyllä haluamaani paikkaan, ilman isompia vääntöjä...

Kuva
Tässä tapauksessa kysyin että "viettekö merkkikorjaamoon vai kotiiin joka on kuuden kilometrin päässä?", kysyi tyttö langattoman päässä että "missä se merkkikorjaamo sitten olisi", niin yhden sanan vastauksen jälkeen totesi että "eiköhän se ole paras kaikille viedä se kotiin". Se mun yhden sanan vastaus oli "Modena". Saman keskustelun yhteydessä mainitsin kyllä tyytyväni siihen merkkikorjaamovaihtoehtoonkin, mutta eivät sille sitten lämmenneet...

Kaverilla on ollut Autoliiton jäsenyys myös, semmoisesta syystä että uusinkin käyttöpeli oli yli 20 vuotias. Muutamaan kertaan kaivannut maasturille kyytiä, millon letkurikkoon, viimeksi turborikkoon, ja joka kerta väkevä vääntö Autoliiton kanssa ja kyyti löytyi muualta. En tiedä missä sitten on vika, kun itse olen aina saanut tarvitessani, ilman isompaa taistelua, ja joskus kauempaakin kyydin takaisin kotiin/tallille. Pisimmillään 30km ennen Mikkeliä, Rättäristä kun kone antautui, toivat kiltisti Suolahteen eivätkä vängänneet Mikkelin merkkikorjaamoon, tuossa saattoi vaikuttaa se että maintsin sen korjaamon väen olevan siellä minne itsekin olin matkalla, ja tieto ettei heillä hyllyssä olisi ollut vaadittavia osia saati uutta moottoria. Ja kun siinä keskustellessa muistin mainita etten tarvitse sitä sijaisautoa (kolmeksi päiväksi, ja kuitenkin olisi pitänyt keksiä vikaantuneelle kyyti kotiin sen sijaisauton palautuksen lisäksi), niin totesivat tuolloinkin sen olevan kaikille helpointa että vievät pyytämääni paikkaan. Etenkin kun siellä oli korvaava kulkupeli heti käytössä...

Tuo kolmipyörien kuskaamattomuus voisi tosiaan selittyä trike -tapauksilla, eli yksi pyörä keskellä eikä semmoista kätevästi kyytiin saa, sivuvaunuiseen verrattuna...
IC on itäpyöristä paras...
Avatar
antsu
25
25
Viestit: 48
Liittynyt: 02.09.2015 20:30

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja antsu »

Tuossa kuvassa on semmoinen lava kuin noissa yleensä eli tasainen joka lasketaan alas jolloin mitään ramppeja ei tarvi.
Eli aika helposti tuonne myös traikin saa kyytiin.
Omalla kohdalla kyselin traikkiin jonka lähin huolto on Saksassa jotta minne se toimitetaan kun hajoaa,tuodaanko kotiin.En saanut vastausta.En alkanut jäseneksi.Jotenkin olisi kohtuullista että kerrottaisiin ettei hinausturva koske näitä laitteita.
Raha olisi kyllä kelvannut kuten kelpasi aiemmin mainitsemassani harrikka tapauksessa.Aivan kuin asiakaspalvelumalli olisi kopsattu Puolalaiselta varaosamyyjältä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Neljä kertaa on palvelua tarvinnut, mutta nää on aina hoitunut vakuutusyhtiön toimesta ja Lahen talousalueella on kuljetus aina ollut kotiin...

Museopärrä ei ole vielä jättänyt tielle, mutta jos olis, niin sitten olisin soittanut Autoliittoon.

Kampiakseli kaput
Kuva

Akku sippasi
Kuva


1. Hal-anturi lakkasi toimimasta
2. Kardaani poikki
Kuva

Ps hinauspalvelu, eihän sitä Uralian nyt hinaamaan lähdetä

:lol:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja robin »

Autoliiton vastaus ohessa eli rohkeasti vain liittymään jäseneksi ja hinuri auttaa jos sattuu haasteita vastaan reissuilla.

------
Kiitos palautteestanne. Kevät saapuu ja pyöräkausi käynnistyy. Mukava kuulla, että vielä löytyy boxer-koneiden ja eritoten Neuvostopyörien harrastajia maastamme järjestäytyneesti.

Tavallinen sivuvaunullinen moottoripyörä kuuluu kyllä palveluun, eli jos se on rekisteröity moottoripyöräksi eikä kolmipyöräksi (Trike ajoneuvoluokka L5e) jotka palveluun ei kuulu.

Toivotan hyviä ajokelejä ja turvallisia kilometrejä kaikille yhdistyksenne jäsenille!
------
Avatar
Gabo
Ural Roikka nettivastaava
Ural Roikka nettivastaava
Viestit: 782
Liittynyt: 28.05.2011 14:57
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Re: ADAC - Saksalaisen motoristin pelastaja

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Vahvistus vielä
Date: Mon, 18 Mar 2024 13:06:37 +0000
From: Lehtinen Ilkka <Ilkka.Lehtinen@Autoliitto.fi>
Subject: Kolmipyörä - kysymyksesi

Hei,

rajauksemme tosiaan toistaiseksi koskee 3-pyöräisiä ns. Trike-pyöriä.

Ongelma näissä on rajalliset huoltopisteet. Kokemuksemme on ollut sellainen ettei niille tahdo löytyä
sopivia korjaamoja kovinkaan helposti.

Sen sijaan kertomasi sivuvaunullinen moottoripyörä ei ole tässä mielessä kolmipyörä, vaan se lukeutuu
normaaliksi moottoripyöräksi ja on näin ollen palvelujen piirissä.

Koitamme kyllä etsiä myös Trike-harrastajien haasteeseenkin sopivan/toimivan ratkaisun.

toivottavasti tämä vastaa Sinua askarruttaneeseen asiaan.

--

Ilkka Lehtinen
AL-palvelut Oy – Service company for The Automobile and Touring Club of Finland
Vastaa Viestiin