kaasuttimien asento?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Uralismi, kestävä tie – vaikeuksien kautta voittoon...

Kuva

Ps ei kärsi vetää paljaalla kyllä palaa pohjaan, eli suojapelliä vaan väliin

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Varmaan hankin nuo lämpösuojapellit uusien kaasuttimien kaveriksi.
Nyt pitää taas ratkaista vasemman puolen kohdistuspulma. Uusien kaasuttimen korvakoita en ala viilaamaan. Vasemman puolen pytyssähän on kaasuttimen pinnapultit n. 4mm sivussa.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Tonttu kävi.

Testasin kohokammion neulat imutestillä, pitävät.

Tsekkasin myös, että luistin neulat ovat samassa pykälässä molemmissa.
Liitteet
IMG-20231207-WA0007.jpeg
IMG-20231207-WA0007.jpeg (843.62 KiB) Katsottu 978 kertaa
IMG-20231207-WA0009.jpeg
IMG-20231207-WA0009.jpeg (1.04 MiB) Katsottu 978 kertaa
Viimeksi muokannut JuhaK71, 07.12.2023 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Jaaha, kaasuttimien kohdistuspulma nyt sitten on uudestaan edessä. Pinnapultit tosiaan on vasemmassa pytyssä porattu millitolkulla keskilinjasta sivuun.

Pahalainen, kun huomasin asian vasta vedettyäni sylinterit paikalleen - kalliilla massakannentiivisteillä.
Sylinterin irroitus todennäköisesti merkitsee tiivisteen turmeltumista.

Näistä uusista kaasuttimista en kyllä ala pultinreikiä viilailemaan soikeiksi...

Mietintämyssy päähän...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Eihän sitä kannen tiivistettä tarvi irrottaa kun sylinterin ottaa pois/takasin...jos vaan woimat riittää kätösissä..on vaan niin pahuksen raskas paketti. Taitaa olla kumminkin edullisin vaihtoehto antaa kaasareille viilaa (tai oikein koneistaa) niille omille pulteille tilaa.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Öh, ajatuskatko tuli...

Niinhän se on, eihän kantta tarvitse irroittaa vaikka pytyn käyttääkin irti...

Asentelin sylinterit nostamalla ne sopivan muovikanisterin päälle killiin ja siinä näpräsin kiertokangissa kiinni olevat männät sylintereihin. Voimaa tarvittiin vain sormissa ja paksut, ei liian lyhyet kynnet männänrenkaiden puristeluun.

Juu, pitää koneistajakaverin kanssa pähkäillä, onnistuuko 8mm pultin reiän koneistus niin, että se hilppoisi vanhaa, reikään katkaistua pulttia.
Ongelmaksi voi tulla terän karkaaminen/taipuminen(ja katkeaminen) pehmeän valuraudan puolelle.

Teräkseen ja paksummilla pulteilla noita pultin reikien siirtoja noin on tehty jopa käsiporalla.
Viimeksi muokannut JuhaK71, 07.12.2023 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä se kaveri sen sieltä koneistaa pois..varmaan oikaseen vapaaksi sen vanhan asetuksen jyrsintapilla. ja sitten voi laittaa isomman reiän ja sinne vaikka kierreinsertti sisään .Ei sinne tarvi mitään poranteria katkoo. Kyllä koneistaja sen hoitaa, kun gynegologi konsanaan. :lol:
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

MATTI kirjoitti: 07.12.2023 15:17 Kyllä se kaveri sen sieltä koneistaa pois..varmaan oikaseen vapaaksi sen vanhan asetuksen jyrsintapilla. ja sitten voi laittaa isomman reiän ja sinne vaikka kierreinsertti sisään .Ei sinne tarvi mitään poranteria katkoo. Kyllä koneistaja sen hoitaa, kun gynegologi konsanaan. :lol:
Hankalan paljon tosiaan nuo pultit on pielessä. Mutta katsotaan, millä keinoin asia saadaan korjattua.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Jospa tekee valuraudasta kaheksan millin pinnapultin jonka kiertää lukitteen kanssa reikiin tukkeeksi. Lukitteen kuivuttua hioo pinnan tasaseks ja porailee ja kierteyttää oikeisiin paikkoihin uudet pinnapultit. Tällöin perusaineet sylinterissä olis suurinpiirtein samaa tavaraa ,niin helpompi porailla uudet reiät kohdilleen.
Ehottelee, hh.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Taitaapa se kannen otattaa pois, jos sitä aletaan koneistamoon kiikuttaa, mistäs sen kiinni laittaa, jos ei kansitasosta?
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

12.2023 20:59

Suojapellit olivat näemmä loppuneet. Pulttailin kaasarit bakeliittilaippojen kanssa kiinni. Pitää hankkia suojapellit myöhemmin jos niitä on enää saatavana.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Suojapeltien väkästely on semmoista talvi-iltojen terapiaa...

Kuva

Ps ihan normi pläkkipellistä voi tehdä ja tekee semmoset mitkä menee niihin pulteihin ja tulee suoraan mutterin alle

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Pitkä ja ankara talvi takana, viimein yritin pyörää PZ:n kaasareilla käyntiin. Takkuista on. Näkyy olevan erimittaiset uimurin neulat kaasareissa... Ei lupaa hyvää.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Oliko ne nää kikottimet joihin sopi se Hondan neula ..jolla ne sai lättiksessä oikeesti jotenkin toimimaankin. Mulla oli yksi pari jotka taitaa olla lainassa Nm. Justeerilla nykyään.Niitä sopivia neuloja ei tainnyt löytää oikein helposti mistään. Näissä oli kyllä "pientä" entraamista muutenkin, mutta yhden asennetun parin olen kuullut ihan kohtuudella toimivankin. Sori sekoitin nämä Kiinan Keihiniin ,jossa em. ongelmia.
Viimeksi muokannut MATTI, 10.04.2024 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tuolla East Highway kauppaa kinukki korjaussarjaa, siitä saattaa ehkä olla jotain pientä apua...


Kuva

Ps kyllähän nää on aika arpapeliä saako koskaan toimimaan kunnolla

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Niin tämä oli se PZ kaasari siis..sekoitin siihen kiinan Keihin kopioon jonka kanssa on ollut vaikka mitä puuhasteluu ja neulan etsimistä..sori sekaannus!
.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

PZ-tyypillä kyllä myydään monen näköistä, sellaista Keihin- kopiotakin. Velimies juuri otteli sellaisen.kanssa kun askarteli 125cc Kiinancrossin poikien "virittelyn" jäljiltä rakaisin elävien kirjoihin.

Kiitoksia vinkeistä.
Pitää selvitellä vähän noita neulojen mittoja, mikä on oikea. Löytyi naapurilta yksi ilmeisen käyttämätön, vajaa uustuotanto- 302, siinä näkyisi olevan oikeanlainen koho/neula.

Pitää varmaan neuloja vielä hioa pesiinsä, ettei tulvi.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 670
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 09.04.2024 23:18 Oliko ne nää kikottimet joihin sopi se Hondan neula ..jolla ne sai lättiksessä oikeesti jotenkin toimimaankin. Mulla oli yksi pari jotka taitaa olla lainassa Nm. Justeerilla nykyään.Niitä sopivia neuloja ei tainnyt löytää oikein helposti mistään. Näissä oli kyllä "pientä" entraamista muutenkin, mutta yhden asennetun parin olen kuullut ihan kohtuudella toimivankin. Sori sekoitin nämä Kiinan Keihiniin ,jossa em. ongelmia.
Jep pitää paikkansa. Olen tässä nyt yrittänyt viritellä Jikoveita noiden kiinan keihineiden paikalle. Mutta ei näytä hyvältä.
Nuo suositellut suutinkoot (mitä Uralissa käytettiin) eivät päde tässä tapauksessa ollenkaan. Joutuu etsimään reilusti pienemmät suuttimet jostain kaninkolosta. Tasakaasulla myöskin röpöttää. Tämä vaivahan oli jo noilla kiinan keihineilläkin, mutta nyt se on tullut paljon pahempana. Taitaa siis olla mopossa joku erikoinen vika. Pitää vaan yrittää muistaa, että tämä on hauskaa...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Nm. Justeeri,,Kun saat sopivan tienpätkän ja ajat sitä nopeutta jossa röplöttelee..laita pensahana kiinni ja jatka ajoa..alkaako meno parantua kun seos alkaa laihenee..vai meneekö homma heti huonommaksi..näin voi hieman testaa eri nopeuksilla (kaasun asennolla) vaikuttaako seoksen laiheneminen jossain parantavasti..vai päin vastoin. Miltä ne tulpat näyttää lämpimän kesäajon (n. 30km esim.) jälkeen?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 670
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 11.04.2024 11:25 Nm. Justeeri,,Kun saat sopivan tienpätkän ja ajat sitä nopeutta jossa röplöttelee..laita pensahana kiinni ja jatka ajoa..alkaako meno parantua kun seos alkaa laihenee..vai meneekö homma heti huonommaksi..näin voi hieman testaa eri nopeuksilla (kaasun asennolla) vaikuttaako seoksen laiheneminen jossain parantavasti..vai päin vastoin. Miltä ne tulpat näyttää lämpimän kesäajon (n. 30km esim.) jälkeen?
Testaanpa vielä tätä.

Nyt on tilauksessa pienempiä suuttimia Jawashopista. Tulpat ovat liian tummat (ei täysin mustat kuitenkaan). Röpöttely tapahtuu paikallaan seistessä ja ajaessa tietyllä kierrosalueella. Kiinan keihineillä taasen tulpat oli noettomat, mutta sama röpöttely samalla kierrosalueella.

Melkein tämä polttoaine osastolle kuitenkin kuuluu, kun sytkäkin on vaihdettu ilman vaikutusta asiaan.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tulpat johdot ja hatut on hyvät? Onko ajoilman lämpötilalla merkitystä? Voisiko kylmenpi/kuumempi /monikärki tulppa auttaa? nää on aika edullisia kokeiluja. Onhan ilman suodatin ja pakoputki hyvin virtaavia? Riittääkö jännite puolalle? laturi lataa eikä ole jännitehäviöitä..voisi myös kokeilla suoralla loikkalangalla akusta puolaan.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1809
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Pakkohan se on minunkin puuttua tähän keskusteluun,kun olen 41 vuotta ajanut orkkis kaasereilla.
Neuvostoinsinöörit suunnittelivat näihin koneisiin litteäluistiset "kaiken hukkaavat kaasarit" ja sillä periaatteella mennään.
Jos pyörässäsi on kansiventtiili kone, niin siinä pitää olla K-301 kaasarit.
Jos pyörässäsi on sivuventtiili kone, niin siinä pitää olla K-302 kaasarit.
Kaasareiden ero on siinä, missä asennossa uimurikammio on sylinterikanteen nähden.
Jos uimurikammio on vinossa, niin se ei vaan toimi!

Nuo K-30X kaasarit eivät ole niin huonoja kuin niiden sanotaan olevan. Kun niitä aikansa säätelee, niin niistä saa ihan soivat "juottokoneet" pyörälle.
Kaasareita säätäessä pitää kiinnittää huomiota ennen kaikkea tyhjäkäyntipiirin säätöön! Näillä vehkeillä kun ei saa missään tapauksessa ajaa täydellä kaasulla (= kovilla kierroksilla).
On kuitenkin totta, että jollain muilla, paremmilla kaasareilla saa kulutusta tiputettua 0,5 -1 litraa satasella.
Mutta onko tuolla niin merkitystä?
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3667
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tämä K-302 kaasarin kehitys vuonna 1975 (vasta sen jälkeen ku SV moottorien valmistus päättyi) oli aivan kuin kiusaa. Sivuvenassa se K-301 kieroon yrittävä koho ei tosiaan paranna tilannetta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Tuossa on tärkein juttu kurkusta hajoittimeen menevä pieni ilmakanava, jos hajoittimessa ei ole reikä kohdallaan niin tyhjäkäynnillä suihkuaa neulan välistä bensa valtoimenaan eikä saa säätöihin. Mulla leikkaili yks kone säännöllisesti kiinni enkä ymmärtäny että mistä se johtuu mutta Matti vinkkas tän ilmajarrukanavan sillon mulle ja toden totta kun läven sai kohdalleen niin säätäminenkin onnistui.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 670
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

En jaksanut odotella uusien suuttimien matelua tänne, joten juotin tinalla vanhat suuttimet pienempään kokoon. Nythän tuo röpöttely vaikutti asettuneen. Ja on nuo tulpatkin ihan passelin sävyiset. Taitaa olla tämä kyseinen aparaatti aivan erityisen tarkka seoksen suhteen, vaikka sanotaankin, että nämä polttaa ihan mitä tahansa.

A14-jikovilla.jpg
A14-jikovilla.jpg (174.28 KiB) Katsottu 284 kertaa

Seoksien säätö on vielä vaiheessa, kun mopo saattaa välillä sammua tyhjäkäynniltä mojovaan posahdukseen putkessa. Onkohan täällä Jikov tietäjiä paikalla...? Tämmöinen asia nyt askarruttaa, että mahtaako näiden seosruuvi säätää bensaa vaiko ilmaa?

Opuksien perusteella jäin siihen ymmärrykseen, että bensaa säädetään mutta ruuvin käyttäytyminen viittaa vahvasti ILMA säätöön. Kun ruuvia avaa niin tyhjäkäynnillä kierrokset nousee ja tulppa vaalenee. Jos tuo olisi bensasäätö niin pitäisi käydä päinvastoin.

Onko tästä asiasta varmaa tietoa kenelläkään?

PS: Ja pahoittelut ketjun kaappaamisesta, kun nyt kerkesin jo aloittaa hölöttämisen tänne.

mopo-jikovilla.jpg
mopo-jikovilla.jpg (258.9 KiB) Katsottu 284 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos seoksen säätöruuvi on luistin pytyn/kannen puolella se säätää polttoaineen määrää, on siis seosruuvi (auki lisää /kiinni vähemmän) JOS se säätöruuvi on luistin ilmanputsarin puolella se säätää ILMAMÄÄRÄÄ , eli auki --seos laihenee /kiinni seos rikastuu. Näin pääosin jos kyse ei ole "vaikeammista " kaasuttimista.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 670
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 12.04.2024 21:12 Jos seoksen säätöruuvi on luistin pytyn/kannen puolella se säätää polttoaineen määrää, on siis seosruuvi (auki lisää /kiinni vähemmän) JOS se säätöruuvi on luistin ilmanputsarin puolella se säätää ILMAMÄÄRÄÄ , eli auki --seos laihenee /kiinni seos rikastuu. Näin pääosin jos kyse ei ole "vaikeammista " kaasuttimista.
Jep, vähän tähän suuntaan olen itsekin pähkäillyt. Noissa jikoveissa se ruuvi on tuossa pytyn puolella.. ja ruuvi "katkaisee" tyhjäkäyntisuuttimelta lähtevän kanavan. Eli pitäisi siis olla bensaruuvi. Mutta minulla erittäin vahvat todisteet, että ei ole. Tulppa ei valehtele. Siksi tämä on varsin hämmentävää.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tietysti jos tyhjäkäyntipiiri ei voi tarjota tarpeeksi huttua, niin seosruuvi toimii vain rajoitetulla alueella,tai jos kaasuttimen perussäädöt on niin pielessä että tyhjäkäyntipiiri on ulosmitttu pois liian suurella luistin ilmavälillä, tai väljällä luistilla ,niin silloin ei seosruuvi tunnu säätävän juuri mitään.Usein sen havaitsee jo siitä että ihan "tyhjäkäynti" piirin alueella polttoainetta roiskuu jo neulan tyvestä, eli peli on jo menetetty.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 670
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 12.04.2024 21:40 Tietysti jos tyhjäkäyntipiiri ei voi tarjota tarpeeksi huttua, niin seosruuvi toimii vain rajoitetulla alueella,tai jos kaasuttimen perussäädöt on niin pielessä että tyhjäkäyntipiiri on ulosmitttu pois liian suurella luistin ilmavälillä, tai väljällä luistilla ,niin silloin ei seosruuvi tunnu säätävän juuri mitään.Usein sen havaitsee jo siitä että ihan "tyhjäkäynti" piirin alueella polttoainetta roiskuu jo neulan tyvestä, eli peli on jo menetetty.
Tätä pitää pohtia. Luistit on uudet/käypäset ja säädetty 0.5-0.6 ilmaraolle, joten voisi ehkä miettiä onko tyhjäkäyntisuutin (40) oikean kokoinen.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3667
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... roductions <- Jikov paketti sanoo

ruuvi.jpg
ruuvi.jpg (28.98 KiB) Katsottu 260 kertaa
Ilmaruuvi. Kirimällä seos rikkalle, löysäämällä seos laihemmalle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin