kaasuttimien asento?
Re: kaasuttimien asento?
Terve
Uralismi, kestävä tie – vaikeuksien kautta voittoon...
Ps ei kärsi vetää paljaalla kyllä palaa pohjaan, eli suojapelliä vaan väliin
Uralismi, kestävä tie – vaikeuksien kautta voittoon...
Ps ei kärsi vetää paljaalla kyllä palaa pohjaan, eli suojapelliä vaan väliin
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: kaasuttimien asento?
Varmaan hankin nuo lämpösuojapellit uusien kaasuttimien kaveriksi.
Nyt pitää taas ratkaista vasemman puolen kohdistuspulma. Uusien kaasuttimen korvakoita en ala viilaamaan. Vasemman puolen pytyssähän on kaasuttimen pinnapultit n. 4mm sivussa.
Nyt pitää taas ratkaista vasemman puolen kohdistuspulma. Uusien kaasuttimen korvakoita en ala viilaamaan. Vasemman puolen pytyssähän on kaasuttimen pinnapultit n. 4mm sivussa.
Re: kaasuttimien asento?
Tonttu kävi.
Testasin kohokammion neulat imutestillä, pitävät.
Tsekkasin myös, että luistin neulat ovat samassa pykälässä molemmissa.
Testasin kohokammion neulat imutestillä, pitävät.
Tsekkasin myös, että luistin neulat ovat samassa pykälässä molemmissa.
- Liitteet
-
- IMG-20231207-WA0007.jpeg (843.62 KiB) Katsottu 978 kertaa
-
- IMG-20231207-WA0009.jpeg (1.04 MiB) Katsottu 978 kertaa
Viimeksi muokannut JuhaK71, 07.12.2023 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kaasuttimien asento?
Jaaha, kaasuttimien kohdistuspulma nyt sitten on uudestaan edessä. Pinnapultit tosiaan on vasemmassa pytyssä porattu millitolkulla keskilinjasta sivuun.
Pahalainen, kun huomasin asian vasta vedettyäni sylinterit paikalleen - kalliilla massakannentiivisteillä.
Sylinterin irroitus todennäköisesti merkitsee tiivisteen turmeltumista.
Näistä uusista kaasuttimista en kyllä ala pultinreikiä viilailemaan soikeiksi...
Mietintämyssy päähän...
Pahalainen, kun huomasin asian vasta vedettyäni sylinterit paikalleen - kalliilla massakannentiivisteillä.
Sylinterin irroitus todennäköisesti merkitsee tiivisteen turmeltumista.
Näistä uusista kaasuttimista en kyllä ala pultinreikiä viilailemaan soikeiksi...
Mietintämyssy päähän...
Re: kaasuttimien asento?
Eihän sitä kannen tiivistettä tarvi irrottaa kun sylinterin ottaa pois/takasin...jos vaan woimat riittää kätösissä..on vaan niin pahuksen raskas paketti. Taitaa olla kumminkin edullisin vaihtoehto antaa kaasareille viilaa (tai oikein koneistaa) niille omille pulteille tilaa.
Re: kaasuttimien asento?
Öh, ajatuskatko tuli...
Niinhän se on, eihän kantta tarvitse irroittaa vaikka pytyn käyttääkin irti...
Asentelin sylinterit nostamalla ne sopivan muovikanisterin päälle killiin ja siinä näpräsin kiertokangissa kiinni olevat männät sylintereihin. Voimaa tarvittiin vain sormissa ja paksut, ei liian lyhyet kynnet männänrenkaiden puristeluun.
Juu, pitää koneistajakaverin kanssa pähkäillä, onnistuuko 8mm pultin reiän koneistus niin, että se hilppoisi vanhaa, reikään katkaistua pulttia.
Ongelmaksi voi tulla terän karkaaminen/taipuminen(ja katkeaminen) pehmeän valuraudan puolelle.
Teräkseen ja paksummilla pulteilla noita pultin reikien siirtoja noin on tehty jopa käsiporalla.
Niinhän se on, eihän kantta tarvitse irroittaa vaikka pytyn käyttääkin irti...
Asentelin sylinterit nostamalla ne sopivan muovikanisterin päälle killiin ja siinä näpräsin kiertokangissa kiinni olevat männät sylintereihin. Voimaa tarvittiin vain sormissa ja paksut, ei liian lyhyet kynnet männänrenkaiden puristeluun.
Juu, pitää koneistajakaverin kanssa pähkäillä, onnistuuko 8mm pultin reiän koneistus niin, että se hilppoisi vanhaa, reikään katkaistua pulttia.
Ongelmaksi voi tulla terän karkaaminen/taipuminen(ja katkeaminen) pehmeän valuraudan puolelle.
Teräkseen ja paksummilla pulteilla noita pultin reikien siirtoja noin on tehty jopa käsiporalla.
Viimeksi muokannut JuhaK71, 07.12.2023 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kaasuttimien asento?
Kyllä se kaveri sen sieltä koneistaa pois..varmaan oikaseen vapaaksi sen vanhan asetuksen jyrsintapilla. ja sitten voi laittaa isomman reiän ja sinne vaikka kierreinsertti sisään .Ei sinne tarvi mitään poranteria katkoo. Kyllä koneistaja sen hoitaa, kun gynegologi konsanaan.
Re: kaasuttimien asento?
Hankalan paljon tosiaan nuo pultit on pielessä. Mutta katsotaan, millä keinoin asia saadaan korjattua.MATTI kirjoitti: ↑07.12.2023 15:17 Kyllä se kaveri sen sieltä koneistaa pois..varmaan oikaseen vapaaksi sen vanhan asetuksen jyrsintapilla. ja sitten voi laittaa isomman reiän ja sinne vaikka kierreinsertti sisään .Ei sinne tarvi mitään poranteria katkoo. Kyllä koneistaja sen hoitaa, kun gynegologi konsanaan.
Re: kaasuttimien asento?
Jospa tekee valuraudasta kaheksan millin pinnapultin jonka kiertää lukitteen kanssa reikiin tukkeeksi. Lukitteen kuivuttua hioo pinnan tasaseks ja porailee ja kierteyttää oikeisiin paikkoihin uudet pinnapultit. Tällöin perusaineet sylinterissä olis suurinpiirtein samaa tavaraa ,niin helpompi porailla uudet reiät kohdilleen.
Ehottelee, hh.
Ehottelee, hh.
Re: kaasuttimien asento?
Taitaapa se kannen otattaa pois, jos sitä aletaan koneistamoon kiikuttaa, mistäs sen kiinni laittaa, jos ei kansitasosta?
Re: kaasuttimien asento?
12.2023 20:59
Suojapellit olivat näemmä loppuneet. Pulttailin kaasarit bakeliittilaippojen kanssa kiinni. Pitää hankkia suojapellit myöhemmin jos niitä on enää saatavana.
Suojapellit olivat näemmä loppuneet. Pulttailin kaasarit bakeliittilaippojen kanssa kiinni. Pitää hankkia suojapellit myöhemmin jos niitä on enää saatavana.
Re: kaasuttimien asento?
Terve
Suojapeltien väkästely on semmoista talvi-iltojen terapiaa...
Ps ihan normi pläkkipellistä voi tehdä ja tekee semmoset mitkä menee niihin pulteihin ja tulee suoraan mutterin alle
Suojapeltien väkästely on semmoista talvi-iltojen terapiaa...
Ps ihan normi pläkkipellistä voi tehdä ja tekee semmoset mitkä menee niihin pulteihin ja tulee suoraan mutterin alle
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: kaasuttimien asento?
Pitkä ja ankara talvi takana, viimein yritin pyörää PZ:n kaasareilla käyntiin. Takkuista on. Näkyy olevan erimittaiset uimurin neulat kaasareissa... Ei lupaa hyvää.
Re: kaasuttimien asento?
Oliko ne nää kikottimet joihin sopi se Hondan neula ..jolla ne sai lättiksessä oikeesti jotenkin toimimaankin. Mulla oli yksi pari jotka taitaa olla lainassa Nm. Justeerilla nykyään.Niitä sopivia neuloja ei tainnyt löytää oikein helposti mistään. Näissä oli kyllä "pientä" entraamista muutenkin, mutta yhden asennetun parin olen kuullut ihan kohtuudella toimivankin. Sori sekoitin nämä Kiinan Keihiniin ,jossa em. ongelmia.
Viimeksi muokannut MATTI, 10.04.2024 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kaasuttimien asento?
Terve
Tuolla East Highway kauppaa kinukki korjaussarjaa, siitä saattaa ehkä olla jotain pientä apua...
Ps kyllähän nää on aika arpapeliä saako koskaan toimimaan kunnolla
Tuolla East Highway kauppaa kinukki korjaussarjaa, siitä saattaa ehkä olla jotain pientä apua...
Ps kyllähän nää on aika arpapeliä saako koskaan toimimaan kunnolla
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: kaasuttimien asento?
Niin tämä oli se PZ kaasari siis..sekoitin siihen kiinan Keihin kopioon jonka kanssa on ollut vaikka mitä puuhasteluu ja neulan etsimistä..sori sekaannus!
.
.
Re: kaasuttimien asento?
PZ-tyypillä kyllä myydään monen näköistä, sellaista Keihin- kopiotakin. Velimies juuri otteli sellaisen.kanssa kun askarteli 125cc Kiinancrossin poikien "virittelyn" jäljiltä rakaisin elävien kirjoihin.
Kiitoksia vinkeistä.
Pitää selvitellä vähän noita neulojen mittoja, mikä on oikea. Löytyi naapurilta yksi ilmeisen käyttämätön, vajaa uustuotanto- 302, siinä näkyisi olevan oikeanlainen koho/neula.
Pitää varmaan neuloja vielä hioa pesiinsä, ettei tulvi.
Kiitoksia vinkeistä.
Pitää selvitellä vähän noita neulojen mittoja, mikä on oikea. Löytyi naapurilta yksi ilmeisen käyttämätön, vajaa uustuotanto- 302, siinä näkyisi olevan oikeanlainen koho/neula.
Pitää varmaan neuloja vielä hioa pesiinsä, ettei tulvi.
Re: kaasuttimien asento?
Jep pitää paikkansa. Olen tässä nyt yrittänyt viritellä Jikoveita noiden kiinan keihineiden paikalle. Mutta ei näytä hyvältä.MATTI kirjoitti: ↑09.04.2024 23:18 Oliko ne nää kikottimet joihin sopi se Hondan neula ..jolla ne sai lättiksessä oikeesti jotenkin toimimaankin. Mulla oli yksi pari jotka taitaa olla lainassa Nm. Justeerilla nykyään.Niitä sopivia neuloja ei tainnyt löytää oikein helposti mistään. Näissä oli kyllä "pientä" entraamista muutenkin, mutta yhden asennetun parin olen kuullut ihan kohtuudella toimivankin. Sori sekoitin nämä Kiinan Keihiniin ,jossa em. ongelmia.
Nuo suositellut suutinkoot (mitä Uralissa käytettiin) eivät päde tässä tapauksessa ollenkaan. Joutuu etsimään reilusti pienemmät suuttimet jostain kaninkolosta. Tasakaasulla myöskin röpöttää. Tämä vaivahan oli jo noilla kiinan keihineilläkin, mutta nyt se on tullut paljon pahempana. Taitaa siis olla mopossa joku erikoinen vika. Pitää vaan yrittää muistaa, että tämä on hauskaa...
Re: kaasuttimien asento?
Nm. Justeeri,,Kun saat sopivan tienpätkän ja ajat sitä nopeutta jossa röplöttelee..laita pensahana kiinni ja jatka ajoa..alkaako meno parantua kun seos alkaa laihenee..vai meneekö homma heti huonommaksi..näin voi hieman testaa eri nopeuksilla (kaasun asennolla) vaikuttaako seoksen laiheneminen jossain parantavasti..vai päin vastoin. Miltä ne tulpat näyttää lämpimän kesäajon (n. 30km esim.) jälkeen?
Re: kaasuttimien asento?
Testaanpa vielä tätä.MATTI kirjoitti: ↑11.04.2024 11:25 Nm. Justeeri,,Kun saat sopivan tienpätkän ja ajat sitä nopeutta jossa röplöttelee..laita pensahana kiinni ja jatka ajoa..alkaako meno parantua kun seos alkaa laihenee..vai meneekö homma heti huonommaksi..näin voi hieman testaa eri nopeuksilla (kaasun asennolla) vaikuttaako seoksen laiheneminen jossain parantavasti..vai päin vastoin. Miltä ne tulpat näyttää lämpimän kesäajon (n. 30km esim.) jälkeen?
Nyt on tilauksessa pienempiä suuttimia Jawashopista. Tulpat ovat liian tummat (ei täysin mustat kuitenkaan). Röpöttely tapahtuu paikallaan seistessä ja ajaessa tietyllä kierrosalueella. Kiinan keihineillä taasen tulpat oli noettomat, mutta sama röpöttely samalla kierrosalueella.
Melkein tämä polttoaine osastolle kuitenkin kuuluu, kun sytkäkin on vaihdettu ilman vaikutusta asiaan.
Re: kaasuttimien asento?
Tulpat johdot ja hatut on hyvät? Onko ajoilman lämpötilalla merkitystä? Voisiko kylmenpi/kuumempi /monikärki tulppa auttaa? nää on aika edullisia kokeiluja. Onhan ilman suodatin ja pakoputki hyvin virtaavia? Riittääkö jännite puolalle? laturi lataa eikä ole jännitehäviöitä..voisi myös kokeilla suoralla loikkalangalla akusta puolaan.
Re: kaasuttimien asento?
Pakkohan se on minunkin puuttua tähän keskusteluun,kun olen 41 vuotta ajanut orkkis kaasereilla.
Neuvostoinsinöörit suunnittelivat näihin koneisiin litteäluistiset "kaiken hukkaavat kaasarit" ja sillä periaatteella mennään.
Jos pyörässäsi on kansiventtiili kone, niin siinä pitää olla K-301 kaasarit.
Jos pyörässäsi on sivuventtiili kone, niin siinä pitää olla K-302 kaasarit.
Kaasareiden ero on siinä, missä asennossa uimurikammio on sylinterikanteen nähden.
Jos uimurikammio on vinossa, niin se ei vaan toimi!
Nuo K-30X kaasarit eivät ole niin huonoja kuin niiden sanotaan olevan. Kun niitä aikansa säätelee, niin niistä saa ihan soivat "juottokoneet" pyörälle.
Kaasareita säätäessä pitää kiinnittää huomiota ennen kaikkea tyhjäkäyntipiirin säätöön! Näillä vehkeillä kun ei saa missään tapauksessa ajaa täydellä kaasulla (= kovilla kierroksilla).
On kuitenkin totta, että jollain muilla, paremmilla kaasareilla saa kulutusta tiputettua 0,5 -1 litraa satasella.
Mutta onko tuolla niin merkitystä?
Neuvostoinsinöörit suunnittelivat näihin koneisiin litteäluistiset "kaiken hukkaavat kaasarit" ja sillä periaatteella mennään.
Jos pyörässäsi on kansiventtiili kone, niin siinä pitää olla K-301 kaasarit.
Jos pyörässäsi on sivuventtiili kone, niin siinä pitää olla K-302 kaasarit.
Kaasareiden ero on siinä, missä asennossa uimurikammio on sylinterikanteen nähden.
Jos uimurikammio on vinossa, niin se ei vaan toimi!
Nuo K-30X kaasarit eivät ole niin huonoja kuin niiden sanotaan olevan. Kun niitä aikansa säätelee, niin niistä saa ihan soivat "juottokoneet" pyörälle.
Kaasareita säätäessä pitää kiinnittää huomiota ennen kaikkea tyhjäkäyntipiirin säätöön! Näillä vehkeillä kun ei saa missään tapauksessa ajaa täydellä kaasulla (= kovilla kierroksilla).
On kuitenkin totta, että jollain muilla, paremmilla kaasareilla saa kulutusta tiputettua 0,5 -1 litraa satasella.
Mutta onko tuolla niin merkitystä?
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: kaasuttimien asento?
Tämä K-302 kaasarin kehitys vuonna 1975 (vasta sen jälkeen ku SV moottorien valmistus päättyi) oli aivan kuin kiusaa. Sivuvenassa se K-301 kieroon yrittävä koho ei tosiaan paranna tilannetta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: kaasuttimien asento?
Tuossa on tärkein juttu kurkusta hajoittimeen menevä pieni ilmakanava, jos hajoittimessa ei ole reikä kohdallaan niin tyhjäkäynnillä suihkuaa neulan välistä bensa valtoimenaan eikä saa säätöihin. Mulla leikkaili yks kone säännöllisesti kiinni enkä ymmärtäny että mistä se johtuu mutta Matti vinkkas tän ilmajarrukanavan sillon mulle ja toden totta kun läven sai kohdalleen niin säätäminenkin onnistui.
Re: kaasuttimien asento?
En jaksanut odotella uusien suuttimien matelua tänne, joten juotin tinalla vanhat suuttimet pienempään kokoon. Nythän tuo röpöttely vaikutti asettuneen. Ja on nuo tulpatkin ihan passelin sävyiset. Taitaa olla tämä kyseinen aparaatti aivan erityisen tarkka seoksen suhteen, vaikka sanotaankin, että nämä polttaa ihan mitä tahansa.
Seoksien säätö on vielä vaiheessa, kun mopo saattaa välillä sammua tyhjäkäynniltä mojovaan posahdukseen putkessa. Onkohan täällä Jikov tietäjiä paikalla...? Tämmöinen asia nyt askarruttaa, että mahtaako näiden seosruuvi säätää bensaa vaiko ilmaa?
Opuksien perusteella jäin siihen ymmärrykseen, että bensaa säädetään mutta ruuvin käyttäytyminen viittaa vahvasti ILMA säätöön. Kun ruuvia avaa niin tyhjäkäynnillä kierrokset nousee ja tulppa vaalenee. Jos tuo olisi bensasäätö niin pitäisi käydä päinvastoin.
Onko tästä asiasta varmaa tietoa kenelläkään?
PS: Ja pahoittelut ketjun kaappaamisesta, kun nyt kerkesin jo aloittaa hölöttämisen tänne.
Seoksien säätö on vielä vaiheessa, kun mopo saattaa välillä sammua tyhjäkäynniltä mojovaan posahdukseen putkessa. Onkohan täällä Jikov tietäjiä paikalla...? Tämmöinen asia nyt askarruttaa, että mahtaako näiden seosruuvi säätää bensaa vaiko ilmaa?
Opuksien perusteella jäin siihen ymmärrykseen, että bensaa säädetään mutta ruuvin käyttäytyminen viittaa vahvasti ILMA säätöön. Kun ruuvia avaa niin tyhjäkäynnillä kierrokset nousee ja tulppa vaalenee. Jos tuo olisi bensasäätö niin pitäisi käydä päinvastoin.
Onko tästä asiasta varmaa tietoa kenelläkään?
PS: Ja pahoittelut ketjun kaappaamisesta, kun nyt kerkesin jo aloittaa hölöttämisen tänne.
Re: kaasuttimien asento?
Jos seoksen säätöruuvi on luistin pytyn/kannen puolella se säätää polttoaineen määrää, on siis seosruuvi (auki lisää /kiinni vähemmän) JOS se säätöruuvi on luistin ilmanputsarin puolella se säätää ILMAMÄÄRÄÄ , eli auki --seos laihenee /kiinni seos rikastuu. Näin pääosin jos kyse ei ole "vaikeammista " kaasuttimista.
Re: kaasuttimien asento?
Jep, vähän tähän suuntaan olen itsekin pähkäillyt. Noissa jikoveissa se ruuvi on tuossa pytyn puolella.. ja ruuvi "katkaisee" tyhjäkäyntisuuttimelta lähtevän kanavan. Eli pitäisi siis olla bensaruuvi. Mutta minulla erittäin vahvat todisteet, että ei ole. Tulppa ei valehtele. Siksi tämä on varsin hämmentävää.MATTI kirjoitti: ↑12.04.2024 21:12 Jos seoksen säätöruuvi on luistin pytyn/kannen puolella se säätää polttoaineen määrää, on siis seosruuvi (auki lisää /kiinni vähemmän) JOS se säätöruuvi on luistin ilmanputsarin puolella se säätää ILMAMÄÄRÄÄ , eli auki --seos laihenee /kiinni seos rikastuu. Näin pääosin jos kyse ei ole "vaikeammista " kaasuttimista.
Re: kaasuttimien asento?
Tietysti jos tyhjäkäyntipiiri ei voi tarjota tarpeeksi huttua, niin seosruuvi toimii vain rajoitetulla alueella,tai jos kaasuttimen perussäädöt on niin pielessä että tyhjäkäyntipiiri on ulosmitttu pois liian suurella luistin ilmavälillä, tai väljällä luistilla ,niin silloin ei seosruuvi tunnu säätävän juuri mitään.Usein sen havaitsee jo siitä että ihan "tyhjäkäynti" piirin alueella polttoainetta roiskuu jo neulan tyvestä, eli peli on jo menetetty.
Re: kaasuttimien asento?
Tätä pitää pohtia. Luistit on uudet/käypäset ja säädetty 0.5-0.6 ilmaraolle, joten voisi ehkä miettiä onko tyhjäkäyntisuutin (40) oikean kokoinen.MATTI kirjoitti: ↑12.04.2024 21:40 Tietysti jos tyhjäkäyntipiiri ei voi tarjota tarpeeksi huttua, niin seosruuvi toimii vain rajoitetulla alueella,tai jos kaasuttimen perussäädöt on niin pielessä että tyhjäkäyntipiiri on ulosmitttu pois liian suurella luistin ilmavälillä, tai väljällä luistilla ,niin silloin ei seosruuvi tunnu säätävän juuri mitään.Usein sen havaitsee jo siitä että ihan "tyhjäkäynti" piirin alueella polttoainetta roiskuu jo neulan tyvestä, eli peli on jo menetetty.
Re: kaasuttimien asento?
https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... roductions <- Jikov paketti sanoo
Ilmaruuvi. Kirimällä seos rikkalle, löysäämällä seos laihemmalle.
Ilmaruuvi. Kirimällä seos rikkalle, löysäämällä seos laihemmalle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.