Parin tunnin höpöttelyn jälkeen, paluumatka alkoi ja niin alkoivat ongelmatkin. Ilta alkoi hämärtää ja sadepisaroita tippumaan vähän enemmänkin. Puolivälissä matkaa kävin huoltoasemalla lisäämässä bensiiniä säiliöön, annoin myös pelottomasti pyörän käydä siinä tankkaamisen ohella. Mittasin tällöin infrapunalämpömittarilla myös sylinterien lämpötilat, vasen 165 astetta ja oikea 145 astetta. Tämän jälkeen ajovalotkin päälle, ja takaisin valtatielle.
Paitsi että, pyörä ei enää nelosvaihteella kestänyt kiihdytystä täyskaasulla. Puolikaasua kesti hyvin, siitä enemmän kahvaa vääntäessä alkoi nykiminen ja pauke. Laitoin ensi alkuun vesisateen piikkiin, pyörässä on kärjetön sytytys ja uusi (normaali, "tehottomampi" ) kaksoiskipinäpuola telineessä laturin vieressä sivuvaunun puolella. Aiemmin käärylepuolalla näki vesisateella pimeällä hienosti kuinka kipinät hyppivät kaikkialle muualle paitsi tulpille
Tälläistä ajo oli reilut parikymmentä kilometriä, pintakaasulla kulki hienosti mutta vastamäen tultua kaasun lisäys aiheutti nykimisen ja menon hyytymisen. Vettä satoi jo rankemmin, ja ajattelin että kyllä tällä vielä kotiin asti pääsee hyvin näinkin.
Paitsi että ei päässyt, Parkanon jälkeen ohituskaistan ja ylämäen alettua pyörä nyki jo pintakaasullakin ja päätti sammua lennosta siihen paikkaan. Tien sivuun, parkit päälle sytytyspuolan liittimiä, tulpan johtoja tutkimaan. Muutama polkaisu, pyörä käynnistyy ja matka jatkuu! Sata metriä, ja sammuu uudestaan...
Enää ei käynnisty, ei auta ärräpäät eikä liittimien näpertely. Siirrän pyörän niin sivuun kuin mahdollista, sammutan parkkivalotkin ja mietin että unohtui muuten se autoliiton hinausjäsenyyskin hankkia kaikessa kevättohinassa
Minuutti pari odottelua, käynnistyspolkimen turhaa polkemista ja taas hetki odottelua että autojono menee ohi. Kellosta katsottuna kymmenen minuutin ähertelyn jälkeen moottori hörähtää, käy röpeltäen varmaankin kaikesta ylimääräisestä bensasta johtuen mutta alkaa kaasuttamalla käymään ihan hyvin. Hissukseen ajelua että pääsen pois tien laidalta johonkin parempaan paikkaan, mutta kas kummaa: pyörä toimii taas kuin unelma?
Kestää täyskaasun ylämäessä, ei röpellä eikä muutakaan ongelmaa. Ja sitä vettä sataa aina vain enemmän, joten suljen mielessäni pois siitä aiheutuvat ongelmat. Pääsin kuitenkin kotiin
Tänään asiaa perehdyttyä, moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paikallaan lämpimäksi ( alle sata astetta, vesi sylinterin rivoissa ei vielä kiehunut ) pyörä sammui. Käynnistyy, ja sammuu hetikohta uudestaan. Akkujännitteen mittaus paljastaa, että pyörän käydessä akkujännitteen tipahtaessa kahdeksaan volttiin pyörä sammuu. Kärjettömän sytytyksen ajoitusledi syttyy ja sammuu tuolloin aivan kuin pitääkin, mutta irtotulppaan ei tule enää näkyvää kipinää. Hetken jos odottaa virrat pois päältä, akku elpyy noin kymmeen volttiin ja kipinä palaa jälleen. Käynnissä jos antaa tarpeeksi kierroksia niin jännite nousee yli 14 volttiin. Tyhjäkäynnillä jännite sitten laskeekin niin kauan että pyörä sammuu.
Pyörä laturiin, jännite yli 13 volttiin ja uudestaan käymään. Nyt luulisi toimivan! Moottori käy aikansa, lämmöt tasaiset noin 140 astetta molemmissa sylintereissä, ja sammuu... Yrittää käynnistyä polkemalla mutta ei jaksa jäädä käyntiin. Sytytyspuola tuntuu kuumalta käteen, joten haen jäljellä olevasta lumikasasta lunta ja länttään sen puolan päälle. No nyt käynnistyy ja käykin vielä niin pitkään että sylinterien lämmöt ovat 160 asteen tienoilla ja lumipallo puolan päältä sulanut. Sammutan pyörän itse, ja siirryn tietokoneelle raapustamaan tätä selostusta...
- Lämpenikö sytytyspuola tankkausreissun aikana niin että jostain syystä vain täyskaasulla kipinää ei enää tullut?
- Lämpenikö kärjetön sytytysyksikkö niin että kipinän tulo täyskaasulla sekoaa?
- Loppuiko akusta virta tyhjäkäynnillä tankkauksen aikana, ja laturi ei enää jaksanut tuottaa tarpeeksi virtaa tyhjälle akulle, puolalle ja ajovalolle?
- Tankkasinko huonoa polttoainetta? ( ei ollut naapurimaan pikkumiehen asema )
- Vai sekoittiko se vesisade kumminkin kipinän reittiä puolalta tulpan päähän?
- Pyörä olisi halunnut pitää kahvitauon Shellillä?




