Akku AGM vai perinteinen?
Akku AGM vai perinteinen?
Näitä agm akkuja olisi paremmin saatavilla paikallisista marketeista. Mutta kun netistä lueskelen niin tulee vastaan väittämiä, että pitää ladata vain älylaturilla tai maailma räjähtää. No, mitenkäs tällaisen akun voi laittaa itäpyörään, kun älystä ei ole tietoakaan? Veikaan, että aika harvassa vehkeessä on muutenkaan sellaisia hienouksia. Kannaako suosiolla etsiä perinteisempää akkua?
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Samaa lyijyä siellä on molemmissa akuissa.
LiPo ja muut nykyajan humputukset kieräisin kaukaa ajoneuvoissa joiden lataus on suunniteltu lyijyakuille.
LiPo ja muut nykyajan humputukset kieräisin kaukaa ajoneuvoissa joiden lataus on suunniteltu lyijyakuille.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
AGM on tosiaan herkkä latausjännitteestä, saattaa lyhentää elinikää kun latausjännite on mitä sattuu. Mutta ei se sen räjähdysherkempi ole. Ylläpitolaturi tosiaan pitää olla AGM asetuksella. Ja geeliakku on vielä oma lukunsa...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Kiitokset kommenteista. Joo, epäilen että nykyinen normi akku on vähän ottanut osumaa liian kovasta lataamisesta..? Kestihän tuo melkein kolme vuotta. Tässä puolalaisessa dynamo-c vehkeessä ei saa latausjännitettä säädettyä, muuten kuin lisäämällä sähkönkulutusta. Varmaan AGM kärvähtää sitten nopeammin.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Noissa mun kiksi vehkeissä on toiminut parhaiten 4Ah suljettu lyijyakku...
Ps niin 6V kuin 12V
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Tämä on tietenkin oma henkilökohtainen kokemus Bilteman akuista, mutta sanottakoon kuitenkin, että niitä ei kannata ostaa:
Kaksi moottoripyörän akkua olen Biltemasta ostanut, näitä smf huoltovapaita akkuja. Molemmat olivat viallisia heti paketista otettaessa. Akut ovat ns. tehdasladattuja, ja ovat hyllyssä seisoessaan tyhjentyneet. Akun säilytys tyhjänä vaurioittaa sitä. Toinen akku oli 12v, jonka sain elvytettyä jonkinlaiseen puolikuntoon. Toinen akku oli 6v, joka ei ruvennut ottamaan edes latausta vastaan. Olisin vaihtanut tuon 6v akun toiseen, mutta hyllyssä oleva vaihtoehto oli aivan yhtä tyhjä.
Harmi vaan kun suljettuja 6v akkuja ei näytä saavan muualta kuin biltemasta. Se on vaan tyydyttävä vuotavaan ja joka paikan sotkevaan avonaiseen lyijyakkuun.
Kaksi moottoripyörän akkua olen Biltemasta ostanut, näitä smf huoltovapaita akkuja. Molemmat olivat viallisia heti paketista otettaessa. Akut ovat ns. tehdasladattuja, ja ovat hyllyssä seisoessaan tyhjentyneet. Akun säilytys tyhjänä vaurioittaa sitä. Toinen akku oli 12v, jonka sain elvytettyä jonkinlaiseen puolikuntoon. Toinen akku oli 6v, joka ei ruvennut ottamaan edes latausta vastaan. Olisin vaihtanut tuon 6v akun toiseen, mutta hyllyssä oleva vaihtoehto oli aivan yhtä tyhjä.
Harmi vaan kun suljettuja 6v akkuja ei näytä saavan muualta kuin biltemasta. Se on vaan tyydyttävä vuotavaan ja joka paikan sotkevaan avonaiseen lyijyakkuun.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Maitokaupassa kaikki duunarit osaa hoitaa fifon ja säilytyksen, mutta akut lienee mystisiä laatikoita? Tuurilla voi löytää Feltemasta hyvän, mutta useammin huonon, kun kyse ei ole kaikkein nopeimmin kiertävästä tyypistä.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
No, pitääpä korjata tuota edellistä kirjoitustani. Olen ostanut Biltemasta kolme moottoripyörän akkua. Unohdin sen ensimmäisen akun, kun se hajosi heti ekana talvena, parin kk käytön jalkeen. Tähän toki saattoi myötävaikuttaa myös kova pakkanen.
Huoltovapaita (agm) akkuja voisi toimittaa erillisten happopatruunojen kanssa, jos haluttaisiin varmistaa pitempi hyllyikä. Jostain syystä edellä mainittu kauppa ei niin katso tarpeelliseksi.
Huoltovapaita (agm) akkuja voisi toimittaa erillisten happopatruunojen kanssa, jos haluttaisiin varmistaa pitempi hyllyikä. Jostain syystä edellä mainittu kauppa ei niin katso tarpeelliseksi.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Terve!
Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa
.
Päinvastaiset kokemukset oli Motonetin akuista, merkkiä en muista, olivat täyttä kuraa.
Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa
Päinvastaiset kokemukset oli Motonetin akuista, merkkiä en muista, olivat täyttä kuraa.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ei saa enää myydä kuin hapot sisällä!
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Kyllä niitä akkuja näköjään edelleenkin myydään irrallisten patruunoiden kanssa, ihan suomalaisissa kaupoissa...?
jtv, taisit ostaa ne akut silloin kun olivat juuri saapuneet hyllyyn. Minä varmaankin ostin sitten ne muutaman vuoden hyllyssä seisseet akut...
Pitääkin seurata paikallisen Bilteman varastotilannetta, ja jos hyllyyn saapuu uusia eriä niin voipi käydä volttimittarin kanssa paikalla.
jtv, taisit ostaa ne akut silloin kun olivat juuri saapuneet hyllyyn. Minä varmaankin ostin sitten ne muutaman vuoden hyllyssä seisseet akut...
Pitääkin seurata paikallisen Bilteman varastotilannetta, ja jos hyllyyn saapuu uusia eriä niin voipi käydä volttimittarin kanssa paikalla.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Rikkihapon myynti sellaisenaan kuluttajille on nykyään kiellettyä: https://www.lapinakkumaailma.fi/news/9/ ... n-myyntiin
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Itäpyörään akun sopivuuksista en tiedä, mutta kiinanmopossa oli jo uutena ainakin tarran mukaan agm-akku. Ei se toiminut vuottakaan, talvella nuupahti vaikka säilytys tapahtui pääosin tallin "lämmössä". Ja se moperi ainakin latailee kuinka sattuu, jännitettä ainakin piisaa. Ostin keväällä samankokoisen akun siihen biltemasta tilalle, koska saituus ja saatavuus
Italian käyttöpyörään ostin motonetistä perinteisen akun viime kesäksi, Exide merkiltään. Merkki itsessään ei tainnut olla virhe, mutta akun ostaminen outlet-hyllystä lienee synneistä suurin
Sekin akku vaihtui tänä keväänä, jälleen bilteman tuotteeseen. Katsotaan kuinka toimii. Minulla nuo ainakin ovat melko surkealla huollolla, ovat kiinni pärrässä koko talven jolloin varaus mystisesti katoaa ohjainlaitteen syövereihin... Ja sitten ihmettelyä kun eivät muka toimi... Mutta tuosta jämähyllyn exidestä huomasi että oli syystä poistettavien joukossa. Hyvä jos kuukauden toimi lataamisen jälkeen, jonka jälkeen startin rele vain naksui...
Nepparissakin on bilteman akku, ei tosin minun ostama vaan edellisen omistajan. Sekin on kohta ainakin vuoden toiminut moitteetta.
Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Itäpyörään akun sopivuuksista en tiedä, mutta kiinanmopossa oli jo uutena ainakin tarran mukaan agm-akku. Ei se toiminut vuottakaan, talvella nuupahti vaikka säilytys tapahtui pääosin tallin "lämmössä". Ja se moperi ainakin latailee kuinka sattuu, jännitettä ainakin piisaa. Ostin keväällä samankokoisen akun siihen biltemasta tilalle, koska saituus ja saatavuus
Italian käyttöpyörään ostin motonetistä perinteisen akun viime kesäksi, Exide merkiltään. Merkki itsessään ei tainnut olla virhe, mutta akun ostaminen outlet-hyllystä lienee synneistä suurin
Nepparissakin on bilteman akku, ei tosin minun ostama vaan edellisen omistajan. Sekin on kohta ainakin vuoden toiminut moitteetta.
Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Mulla on tossa ajopyörässä Bilikan 12 V 20ah:n ns geeliakku ja hyvin on pelittänyt yli viisi vuotta ja uskaltaa lähteä pidempääkin reissuun...
Ps käyntituntimittarissa yli tuhat tuntia ja tuhansia startteja takana, suosittelen menee jatkoon
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ja mainittavat akkutehtaat ei enää edes tee muuta kuin hapotettuja, koska maahantuonti-myyjä-ketju ei halua hapotella.Kaljee kirjoitti: 09.06.2023 22:59 Rikkihapon myynti sellaisenaan kuluttajille on nykyään kiellettyä: https://www.lapinakkumaailma.fi/news/9/ ... n-myyntiin
Eli liike saa hapottaa akun tiskillä asiakkaan odottaessa, mutta kuluttaja ei siihen aineeseen enää suoraan saa ostolupaa...
Ei ole kyse luotosta tuotteeseen, vaan käyttäjään. Siinä kun sen akun jättää seisomaan talvella puoleksi vuodeksi, eikä lataile, niin priimakin akku on kaputt. Meillä on pikkasen turhan lyhyt tuo ajokausi (siis valtaosalla) motoristeista.Kaljee kirjoitti: 09.06.2023 22:59 Kaupan hyllyltä jos varmuudella saisi tuoreen tapauksen, niin pitäisi sen ainakin kauden kestää moitteetta. Mutta kun eihän niistä aina tiedä...
Moottoripyörän akuissa näkyy muutenkin olevan joskus vain 6kk takuu, ainakin mitä olen muutamasta paikasta katsonut. Onkohan se vain täällä pohjolan perukoilla, vai lieneeköhän etelän auringossa valmistajalla/maahantuojalla parempi luotto tuotteisiinsa![]()
Ja ongelmaahan ei olisi, jos maahantuojat ja jälleenmyyjät vaan latailisivat noita varastossa olevia akkujaan. Mutta sehän on työtä, joka maksaa palkaa & vaivaa.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
No toisenlainen kokemus Bilikan akuista...
Kun sain museo ämmän, niin siinä oli Bilikan 6 V 14 ah:n akku joka mukailee ns pikiakkua ja pussihousu on tyytyväinen, mutta kas kumaa pienen ajan päästä akku ei anna ja ei ota virtaa...
No Bilikassa näitä piisaa ja kävin kaksi kertaa hakemassa uuden samanlaisen, mutta pienen ajan kuluttua sama lopputulos.
NY RUPES VITUTTAA
Ps täysin paska tuote en suosittele, ei jatkoon
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Bilteman tuotteet ovat kuin Seppälän vaatteet aikoinaan.jtv kirjoitti: 09.06.2023 14:03 Terve!
Mulla on sitten ollut tuuria Bilteman akkujen kanssa. 2 ostanut vuosia sitten, edelleen akut iskussa.
Jos vaate kesti ensimmäisen pesun, niin se kesti seuraavat 10 vuotta!
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Mä olen ostanut Vuosia kaikki akut Biltemasta,,ja ostan yleensä aina halvimman minkä sopivana saan. Ihan pirun hyvin on kestänyt. EN lataile niitä turhaan ..säilytän talvet(pitkät säilytykset ) viileässä ladattuna ennen säilytystä . Lataan sitten kun otan käyttöön(jos ees tarvii) ja sitten vaan mennään. Kyllä ne näin on sen reilun 4..5 vuotta kestänyt kevyesti,,jotkut pidempäänkin. Omakohtaisesti suosittelen Bilteman "halpis akkuja".
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Älä teen näin kuin pussihousu setämies...
Piilotin Bilikan 6v 4,5ah lyijyakun noihin paskoihin kuoriin.
Akku ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön, mutta on pelannut ämmässä yllättävän hyvin.
Ps ulkonäkö edellä mennään
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Bilikan akulla vietetään jussia...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ja tapahtui näinä päivinä, että GR-Suitsan akku pimeni. Tiesin, että tallilla oli uusi akku, joten eikun hakemaan & hapottamaan. Olin sen ostanut jemmaan, kun vanha akku alkoi olla jo vanha, eli varuille. No paketissa oli kuitti, ja olihan se saanut jo tovin odottaa aikaansa: 2019 ostettu! Piti sitten alkaa selvitellä, koska tuohon on edellisen kerran akku vaihdettu, ja sehän oli jo 2012 kun pyörä tuli mulle Saksasta. Huonoa on Yuasan laatu, vain 11 vuotta kestää
No, olen huolehtinut nestetasapainosta, eli akkuveden tasosta (siis perinteinen korkkiakku), sekä talviseisonnan ylläpitolatauksista, niin kuuluukin kestää.
No, olen huolehtinut nestetasapainosta, eli akkuveden tasosta (siis perinteinen korkkiakku), sekä talviseisonnan ylläpitolatauksista, niin kuuluukin kestää.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Minun pyörääni ex-omistaja oli asentanut tuollaisen 14Ah Bilteman akun.Uskila kirjoitti: 10.06.2023 22:30Terve
No toisenlainen kokemus Bilikan akuista...
Kun sain museo ämmän, niin siinä oli Bilikan 6 V 14 ah:n akku joka mukailee ns pikiakkua ja pussihousu on tyytyväinen, mutta kas kumaa pienen ajan päästä akku ei anna ja ei ota virtaa...
No Bilikassa näitä piisaa ja kävin kaksi kertaa hakemassa uuden samanlaisen, mutta pienen ajan kuluttua sama lopputulos.
NY RUPES VITUTTAA
Ps täysin paska tuote en suosittele, ei jatkoon
![]()
Rallista palatessa kuului terävä pamaus. Luulin pakoputkessa paukkuvan, mutta kun pyörä oli sammutuksen(sammui kun päästin tyhjäkäynnille, onneksi sukulaisen pihassa) jälkeen virraton, totesin akun räjähtäneeksi.
Ongelma juontanee juurensa siitä, että ylikokoisen kapasiteetin akku riittää käynnistykseen jokseenkin kuivanakin, kotelossa on runsaasti tilaa kaasulle. Kun sitten joku kökkäre irtoaa oikosulkua/kipinöintiä tekemään... PAM!
Housuissani on edelleen vasen lahje, joten akussa ei enää paljon nestettä lie ollut.
Nyt paikallaan Bilteman 6Ah moottoripyörän akku.
Onko kenelläkään muuten alkuperäinen laturi tolppasäätimineen syyllistynyt ylilataukseen? Yleensähän ongelma on päinvastainen.
- Liitteet
-
- IMG-20240721-WA0013.jpeg (1019.41 KiB) Katsottu 10824 kertaa
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Kyllä vaan on ylilatausta tolppasäätimellä harrastettu. Se on hyvin helppoa vieläpä, kun vaan on jousi liian kireällä. Lataus voi olla hyvinkin herkkä jousipaineelle ja se voi ajan oloon elää suuntaan tai toiseen.
Viime kesän ajelin perinteisellä lyijyhappo akulla. Ihmettelin kun hapot valuu koko ajan pihalle. Rupesi jo ketuttamaan se sotkun luuttuaminen. Tolppasäädin ainakin antoi reilusti latausta. Kyllästyin siihen säätelyyn, eikä sitä tuntunut saavan luotettavasti kohdilleen. Elektroninen Säädin on siitä hyvä hankinta, ei tarvitse säädellä yhtään.
Jos meinaat omaa tolppasäädintä säädellä niin suosittelen volttimittarin kytkemistä akkuun ja koeajolle sen kanssa. Ainakin oma tolppasäädin rupesi ajaessa lämmetessään antamaan ihan eri tavalla jännitettä, kuin paikallaan kaasutellessa.
Nyt on bilteman 6v 6ah agm akku, minkä Ilmeisesti sain hilkulla pelastettua toimivaksi hyllyssä seisomisen jälkeen. Toistaiseksi ei valittamista.
PS: Minullakin oli aluksi tuo kuvan mukainen 14ah akku. Hajosi ekana talvena.
Viime kesän ajelin perinteisellä lyijyhappo akulla. Ihmettelin kun hapot valuu koko ajan pihalle. Rupesi jo ketuttamaan se sotkun luuttuaminen. Tolppasäädin ainakin antoi reilusti latausta. Kyllästyin siihen säätelyyn, eikä sitä tuntunut saavan luotettavasti kohdilleen. Elektroninen Säädin on siitä hyvä hankinta, ei tarvitse säädellä yhtään.
Jos meinaat omaa tolppasäädintä säädellä niin suosittelen volttimittarin kytkemistä akkuun ja koeajolle sen kanssa. Ainakin oma tolppasäädin rupesi ajaessa lämmetessään antamaan ihan eri tavalla jännitettä, kuin paikallaan kaasutellessa.
Nyt on bilteman 6v 6ah agm akku, minkä Ilmeisesti sain hilkulla pelastettua toimivaksi hyllyssä seisomisen jälkeen. Toistaiseksi ei valittamista.
PS: Minullakin oli aluksi tuo kuvan mukainen 14ah akku. Hajosi ekana talvena.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Ostin Gessubemarin 11v sitten nyt keväällä tarttasi laiskan oloisesti, nostin akun paikoiltaan niin bilteman geeliakkuhan se oli. No samanlaisen ostin jos kestäis taas ainakin 11v ja satatuhatta km.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Mä oon ostanut aina halvimman bilteman akun, mikä on kooltaan ja teholtaan vaan sopiva..ei ole ollut valittamista. mä en kyllä sitä lataile, kun vaan jos on pakko..muuten saa pelata ja seisoa sellaisenaan kesät/talvet.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Akkuräjähdyksen jälkeen farkut kävivät vielä pesussa, ei edes yhtään reikää pöksyissä.
Oli patteri siis melkoisen kuiva.
Oli patteri siis melkoisen kuiva.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Jatketaanpa tähän ketjuun...
Viime kesänä räjähtäneen retroakun tilalle hankitti 6V 6Ah geeliakku vaikutti kuolleelta.
Kovin helposti tippui jännite neljään volttiin, jolloin ei pyörä käynnistynyt kuin työntämällä.
Nyt on uusi akku ja pyörä käy, hieman kierroksia antaessa on akun navoissa 8,5V ja akkuun menee virtaa ampeeri verran. Keitteleeköhän tuo akun heti kypsäksi...
Viime kesänä räjähtäneen retroakun tilalle hankitti 6V 6Ah geeliakku vaikutti kuolleelta.
Kovin helposti tippui jännite neljään volttiin, jolloin ei pyörä käynnistynyt kuin työntämällä.
Nyt on uusi akku ja pyörä käy, hieman kierroksia antaessa on akun navoissa 8,5V ja akkuun menee virtaa ampeeri verran. Keitteleeköhän tuo akun heti kypsäksi...
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Minä(kin) joka olen pääosin aina ostellut halpoja bilikan akkuja, niin olen yllättynyt kuinka pahuksen tehokkaita oikeat nykyaikaiset pikkuakut voi olla..kun laittaa vaan hieman enempi fyrkkaa taskuu kun lähtee ostoksille saa kyllä hyviä akkuja. Esim. itse käytin vwmopossa (4 syl 1600 ccm hieman korkeapuristeinen kone) aiemmin tavan ruohonleikkuri akkua starttiakkuna..no kaveri tarjos sellaista parin nyrkin kokoista käytettyä Motobat HD:n tehoakkua ihan ota tosta hintaan...sanoin, että ei kyllä tuolla pyörähdä kone...No epäuskoisena kummin otin kokeiluun ja pahus! se hiton pikku akku on nyt pyörittänyt kai kohta pari vuotta tuota myllyä käyntiin ihan ilman huolia...aika kovia akkuja on nykyisin saatavana kyllä. Esim. motobattia myy myös Motonet,,ei ihan halvin, mutta laadukas ja tehokas kyllä. Tuo teho ja sen tarve, tietysti tulee esille kun on startillinen kone ,tai muuten huonosti sähköä tuottava laturi. ,,,,Niin on Bilikassakin omia tehoakkuja..
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Yleensä säätöjännite näissä 6 volttisissa on 7,5-7,8 volttia. Virtasäätimen tolpan tulisi rajoittaa tasavirtalaturin maksimivirta ilmoitetun laturin tehon mukaiseksi , eli näissä vähän alle 10 ampeerin. Tämä olis mitattavissa latausvirtaan sarjaan kytketyllä ampeerimittarilla. Tasavirtalaturin tehonsäätöähän tarvitaan käämityksen suojelemiseksi ylilämmöltä eli toimintasavun poistumiselta...
Mikälis laturista ei tarvita tehoa kuin vähän nimeksi , ei siis valojen hehkutukseen tms. niin ovat jopa joissain huimemmissa tapauksissa säätimellä nostaneet latausjännitettä kuudesta voltista kahdentoista voltin arvoihin. Tällöin on taas riskinä eristeiden pettäminen ja jälleen savun esiintyminen... Tehokaan ei saa kasvaa , eli virta pitäis taas rajoittaa puoliksi.
Olikohan muuten niin jotta näissä oli jännitesäätötolppa ja virtasäätötolppa yhdistetty , eli kopan alta löytyy vain 1 kpl säätötolppaa ja tietty takavirtarele. Pitääkii tutkia kuvatuksia muistin virkistykseksi.
Vapen elektroonisessa 6 voltin säätimessä taitaa virtarajoitus tulla takavirtareleenä toimivan diodin/puolijohteen sisäisen vastuksen kasvuna virran kasvaessa.
Muistelee , hh.
Mikälis laturista ei tarvita tehoa kuin vähän nimeksi , ei siis valojen hehkutukseen tms. niin ovat jopa joissain huimemmissa tapauksissa säätimellä nostaneet latausjännitettä kuudesta voltista kahdentoista voltin arvoihin. Tällöin on taas riskinä eristeiden pettäminen ja jälleen savun esiintyminen... Tehokaan ei saa kasvaa , eli virta pitäis taas rajoittaa puoliksi.
Olikohan muuten niin jotta näissä oli jännitesäätötolppa ja virtasäätötolppa yhdistetty , eli kopan alta löytyy vain 1 kpl säätötolppaa ja tietty takavirtarele. Pitääkii tutkia kuvatuksia muistin virkistykseksi.
Vapen elektroonisessa 6 voltin säätimessä taitaa virtarajoitus tulla takavirtareleenä toimivan diodin/puolijohteen sisäisen vastuksen kasvuna virran kasvaessa.
Muistelee , hh.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Juu, pitääpä kaivella tältä foorumilta noita säätöohjeita ja kaavioita, että tasavirtalaturin säätimen sielunelämä kirkastuisi minulle.
Re: Akku AGM vai perinteinen?
Yhdistetty tolppa näyttäs olevan, eli silloin ei virtasäätimen arvoa voi muuttaa. Tuo ominaisuus ei helpota säätöä , kannattanee varmistua akun täydestä latingista ja muutoinkin pienestä virrankulusta perusjännitesäätöä tarkistellessa.
Joskus olen tehnyt perussäädön irrallaan olevaan säätimeen ihan vaan säädettävällä virtalähteellä , seuraamalla millä jännitteellä säätökärjet avautuu.
Cv kustoms sivuita löytyy paljon kuvia ja selvityksiä näide laitteiden historiasta.
T.hh.
Joskus olen tehnyt perussäädön irrallaan olevaan säätimeen ihan vaan säädettävällä virtalähteellä , seuraamalla millä jännitteellä säätökärjet avautuu.
Cv kustoms sivuita löytyy paljon kuvia ja selvityksiä näide laitteiden historiasta.
T.hh.










