Ja totta, kun katsotte raakaöljyn hintaa viime vuosina, niin selviää miksi nuokin nousee. Lisäksi mineraaliset on nousseet synteesiä enemmän
öljyt?
Re: öljyt?
Siellä taitaa olla hullu alan harrastaja hinnan päättäjä 
Ja totta, kun katsotte raakaöljyn hintaa viime vuosina, niin selviää miksi nuokin nousee. Lisäksi mineraaliset on nousseet synteesiä enemmän
Comman Classic 20W-50 näkyy toimivan K:ssa mainiosti.
Vappuna otin pyörän liikenteeseen ja vaihdoin öljyt, täytin lähelle ylämerkkiä. Ei ole vielä ollut tarvetta lisätä, n. puolivälissä merkkejä on pinta.
Matkamittari ei toimi, mutta on sillä monta mutkaa ajettu.
Vappuna otin pyörän liikenteeseen ja vaihdoin öljyt, täytin lähelle ylämerkkiä. Ei ole vielä ollut tarvetta lisätä, n. puolivälissä merkkejä on pinta.
Matkamittari ei toimi, mutta on sillä monta mutkaa ajettu.
Desin sataselle hukkasi motti öljyä roikkarallireissulla. Oikean puolen pytty oli alkanut kyllä hieman tihkua, kiristelin mutterit.
Vaihdoin rallireissun jälkeen öljyt, kun en tiedä, miten paljon pikeä koneen sisään on kertynyt edellisessä elämässä, nyt sisään meni Valvolinen 20W-50 Racing öljyt, sellainenkin kannu tallin nurkista löytyi.
Vaihdoin rallireissun jälkeen öljyt, kun en tiedä, miten paljon pikeä koneen sisään on kertynyt edellisessä elämässä, nyt sisään meni Valvolinen 20W-50 Racing öljyt, sellainenkin kannu tallin nurkista löytyi.
Ja 1000km oli näissä suodattimettomissa tosiaan moottoriöljyn vaihtoväli?
No eihän 50..70 luvun vw ilmajäähy auton moottoreissakaan ollut öljyn suodatinta..siis ei mun 70 luvun 1600 vw koneessakaan ole kun karkea imusihti öljypumpun imukupissa. Se ei ole haitannut mun ajaa 4000..5000 km öljynvaihtovälejä, nyt n. 95000 km. Itäkoneissa(kin) on hyvä käyttää hyvää öljyä, eikä antaa sen likaantua liiaksi..siis älyttömän pitkiä vaihtovälejä.Jos kone on kunnossa ja toimii likimain oikeilla seoksilla kyllä minä ainakin ajoin Uralilla ja nepparilla tavan 3..4tkm öljynvaihtovälit. Eikä niissäkään remontti tullut eteen mitenkään poikkeuksellisen aikasin.JOS koneen historiasta ja kunnosta ei ole varmaa tietoa , ei voi sanoa onko kone jo "liattu" ajat sitten. Kun tekee talven aikaan vaikka pienen tarkistus rempan..voi kyllä hyvin mielin lähtee "puhtaalta" pyödältä ajelee kunnon öljyillä huomatavasti pidempiä jaksoja kun esim 1000km...sehän tulee touhukkaalla miehellä/naisella ajettua jo viikossa.
Ei mahda olla. Kyllä öljyt kestää 5000km jos sinne ei valahda vettä tai pensaa sekaan kovin paljoa.
30-luvun BMWn ohje oli irroittaa kampiakseli 15000 välen ja puhdistaa linkolevyt samalla kertaa kun laakerit vaihdetaan. Nykyään laakeritkin kestää toisella tavoin. Mutta se pikimoska siellä linkolevyissä on semmone juttu joka vaatii huomiota. 25000 tms vaihtaisin ite näihin suodatinta vaille oleviin.
Öljypohjan irroitus ja pesu poistaa koneesta mukavasti moskaa. Se on tosin sedimentoitunu pohjalle, mutta kiva se on poistaa öljyn seasta pyörimästä.
30-luvun BMWn ohje oli irroittaa kampiakseli 15000 välen ja puhdistaa linkolevyt samalla kertaa kun laakerit vaihdetaan. Nykyään laakeritkin kestää toisella tavoin. Mutta se pikimoska siellä linkolevyissä on semmone juttu joka vaatii huomiota. 25000 tms vaihtaisin ite näihin suodatinta vaille oleviin.
Öljypohjan irroitus ja pesu poistaa koneesta mukavasti moskaa. Se on tosin sedimentoitunu pohjalle, mutta kiva se on poistaa öljyn seasta pyörimästä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Jos tuntuu ettei remontti tule eteen tarpeeksi nopeaan..voi käyttää öljynä vaikka peseviä diesel öljyjä! Ne irrottaa iloisesti linkolevyihin säilötyn tiivistyneen siltin ja moskan uudelleen kiertoo, ja ensi töikseen juuri kk- laareiden läpi. Samoin Dneprin centrifuukista saa ..skan taas uuteen kiertoo pesevillä öljyillä siis. Temput on monet kun oikein aletaan konetta rikkoo.. 
Perus syy on kun linkolevyjä ei ole tyhjätty, vaikka omistaja pyörässä on vaihtunut sekä edukseen myyjä kertoo että levyt on puhtaaat jne...mutta uusi omistaja ottaa vastuun oliko linkolevyt puhtaat ja voiko tiedon kanssa elääJuhaK71 kirjoitti: 10.08.2024 17:24 Ja 1000km oli näissä suodattimettomissa tosiaan moottoriöljyn vaihtoväli?
Jos tiedät että linkolevyt on puhtaat ja moottorissa on aina riittävästi öljyä n.25000km välein kampura moottorista ulos niin linkolevyt ovat puolillaan paskaa.
Kirjoissa kertovat että pitää 15000km linkolevyt puhdistaa.
Olen ajanut autoilijan(isä ukon) dieselin pesevän öljytynnyrin tyhjäksi n. 50 litraa 15/40w, (öljyä käytettiin SM300 Sisuissa joita ajettiin yötäpäivää...kuski vain lennosta vaihtoon).
Onneksi oot lähellä Haapavettä, jos varmistat että linkolevyt on puhtaat ja n. esim.3000 km välein vaihdat öljyt ja varmistat että kampura on varmasti kunnossa niin ei muuta ku laadukkaita kilometrejä vuodesta toiseen.
Toki jos haluaa fiilistellä ja haluaa käyttää kalliita öljyjä ja siittä huolimatta ku suodatinta ei ole niin n.25000km välein moottori osiksi.
Minä olen ajanut samalla kampuralla 70000km, jonka särin omalla ajotyylillä, männän sulatin ja en alkanut vaihtamaan mäntää tien päällä...3500km takana kilometrejä samalla reissulla vaan ajelin yhdellä pytyllä kotia n.200km, alumiinit meni linkolevyjen kautta kiertokankien laakereihin, tämä on tietoinen testi...pääseekö yhdellä pytyllä kotio.
Olen ajanut vuodesta 2003 K pyörällä vain Tebolin öljyillä SAE 15/40 tai SAE 50(20 litran pönttö, 63 euroa pönttö).
SAE 50 jatkan edelleen, voin laittaa kuvat linkolevyistä talvella moottori menee purkuun
Vuonna 2009- 2015 moni K pyöräilijä innostui lähtemään Etelä Karjalan järjestämiin reissuihin esim. Suomen ja Venäjän rajalle oli matkaa n. 500- 600km ja Venäjän puolella kilometrejä...sieltä kotio.
Kotona öljyt vaihtoon.
Toki näistä muutamista K pyöräilijästä ei aja postilaatikon välejä vaan ajavat reissuja ja päivä tasolla 400- 600km, pisin reissu 6000km.
Varmaan on vaikutusta montako käynnistystä tulee päivän aikana( kesä tai talvi) ja kilometrejä vuoden aikana.paska kovettuu hyvin vuosien kuluessa, silloin ei puhuta n.25000km välein kampura ulos lohkosta vaan varmaankin jos postilaatikon välejä ajaa n. Tehdas esittää 15000km, ja eka kerran kun ottaa kampuran ulos ja tietää itse puhdistaneen levyt puhtaaksi n.15000km sitten, kokemusta syntyy tästäkin.
Minä puhun taas 150- 200km ja bensaa tankkiin...matka jatkuu, iltaohjelmasta pois jos huoltoasemilla notkuu ja talvella pimeä tulee yllättämään 6V järjestelmän.
Kotona öljyt vaihtoon.
Toki näistä muutamista K pyöräilijästä ei aja postilaatikon välejä vaan ajavat reissuja ja päivä tasolla 400- 600km, pisin reissu 6000km.
Varmaan on vaikutusta montako käynnistystä tulee päivän aikana( kesä tai talvi) ja kilometrejä vuoden aikana.paska kovettuu hyvin vuosien kuluessa, silloin ei puhuta n.25000km välein kampura ulos lohkosta vaan varmaankin jos postilaatikon välejä ajaa n. Tehdas esittää 15000km, ja eka kerran kun ottaa kampuran ulos ja tietää itse puhdistaneen levyt puhtaaksi n.15000km sitten, kokemusta syntyy tästäkin.
Minä puhun taas 150- 200km ja bensaa tankkiin...matka jatkuu, iltaohjelmasta pois jos huoltoasemilla notkuu ja talvella pimeä tulee yllättämään 6V järjestelmän.
Ainakin tuo Comman klassinen pellipurkissa oleva 20w-50 kestää valmistajan mukaan 2000-3000 mailia ajoa. Eli 3000-5000km. Tuo alarajan lukema lienee lähellä ihan järkevää ajomatkaa näihin maamoottoreihin mitä ei ole hetkeen avattu. Kunnostettuun moottoriin mikä ei polta öljyä tai merkitse reviiriään niin laittaa hyvillä mielin vaikka täyssynteettiset öljyt ja ajelee auringonlaskuun asiaa kummemmin miettimättä.
Kun olisi jotain riittävän hyvää ja halpaa mineraaliöljyä tynnyrillinen niin mikäs siinä olisi vaihdellessa, mutta kyllä tuo 30€ viiden litran purnukasta on rahaa sekin. Sekä tuo jäteöljyn vellominen ja pois vieminenkin on semmoista mikä pitää itsellä ottaa huomioon kun tuota kalustoa on pihan täydeltä...
Öljypohjakin kerää sitä moskaa ihan kiitettävällä tahdilla. Ainakin jos on moottori hajoamaisillaan, kuten omassa dneprin koneessa oli laita
Muokkaus: Edellisellä puhujalla paljon hyvää asiaa
Käytetyn öljyn hinta 3€/L ei ainakaan päätä huimaa, ja jos moottoririkoilta on vältytty niin kokemukseen kannattaa uskoa. Tietysti jos ajetut matkat ovat keskimäärin pitkiä niin moottori pääsee tällöin helpommalla kuin lyhyillä siirtymillä, taitaa melko suurella osalla käyttäjistä olla itäpyörä kuitenkin lyhyempien ajomatkojen fiilistelyvehkeenä kuin kilometrien nielijänä. Joten tämänkin mukaan huollot ja tarkastukset kannattaa ajoittaa omaa ajotyyliään ajatellen.
Kun olisi jotain riittävän hyvää ja halpaa mineraaliöljyä tynnyrillinen niin mikäs siinä olisi vaihdellessa, mutta kyllä tuo 30€ viiden litran purnukasta on rahaa sekin. Sekä tuo jäteöljyn vellominen ja pois vieminenkin on semmoista mikä pitää itsellä ottaa huomioon kun tuota kalustoa on pihan täydeltä...
Öljypohjakin kerää sitä moskaa ihan kiitettävällä tahdilla. Ainakin jos on moottori hajoamaisillaan, kuten omassa dneprin koneessa oli laita
Muokkaus: Edellisellä puhujalla paljon hyvää asiaa
Viimeksi muokannut Kaljee, 10.08.2024 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Minulla ongelmana ku kalustoa talli täynnä ja kuski ei viitsi enää ajaa
Bensaa tankkii ja katsoo öljytikkuun välillä.
Miksi alarajasta maksaa? SAE 50 saa ostaa 4 euroa litraa, toki jos Pohjois- Pohjanmaalta lähtee liikkeelle talviralliin Vihtiin 30 asteen pakkasessa ja puimurin akun laittaa lullaan niin ukko pysyy lämpimänä.
Silloin katsotaan alarajaa.
Toki tämä Uralismi ei ole monelle harrastus vaan päivittäinen työ, niin silloin joutuu vaihdettuja öljyjä kuskamaan hyötyjäteasemalle.
Bensaa tankkii ja katsoo öljytikkuun välillä.
Miksi alarajasta maksaa? SAE 50 saa ostaa 4 euroa litraa, toki jos Pohjois- Pohjanmaalta lähtee liikkeelle talviralliin Vihtiin 30 asteen pakkasessa ja puimurin akun laittaa lullaan niin ukko pysyy lämpimänä.
Silloin katsotaan alarajaa.
Toki tämä Uralismi ei ole monelle harrastus vaan päivittäinen työ, niin silloin joutuu vaihdettuja öljyjä kuskamaan hyötyjäteasemalle.
Tuo comma on kyllä hyvä öljy ,niin itä kun vw koneessa..oikein hyvä. En näe mitään syytä panostaa johonkin synteettiseen kerskaoiliin. Ainakaan siitä ei taida mitään etua saada kun myyjä.
Muokkasin edellistä viestiäni, mutta "poikkeuksellisesti" öljykeskustelu käykin niin kuumana että ei tahdo perässä pysyä
Alarajalla tarkoitin tuota valmistajan ehdottaman vaihtovälin 3000km-5000km lukemaa tuolta pienemmästä kilometrilukemasta. Eli mieluummin vaihto 3000km kohdalla kuin 5000km. Ainakin jos matkat ovat lyhyempiä siirtymiä ym.
Mulla on pyörät ainakin toistaiseksi pihalla kesät ja talvet, pakkasella ei anna luonto myöten käyttää yksiasteista SAE 50 jos ajelee viiden kilometrin matkan kaffeelle
Mulla on pyörät ainakin toistaiseksi pihalla kesät ja talvet, pakkasella ei anna luonto myöten käyttää yksiasteista SAE 50 jos ajelee viiden kilometrin matkan kaffeelle
Talvella menee joku 10-40 tarjousöljy, jos ei pidempää aja..veden kertyminen koneeseen /laatikkoon on hieman ilkeää talvikäytössä,mutta siitäkin selviää kun laskee välillä ölyt alas.
Minä olen ottanut tavaksi, että en katso kilometrejä minkä öljyllä ajan vaan sitten kun alkaa olla mustaa niin vaihtoon. Tänä kesänä olen vaihtanut kumpaankin laitteeseen kerran öljyt. Saa nähdä kerkiääkö tulla vielä toinen vaihto.
Samaa mieltä, kilometrit ei katso näissä K pyörissä suodattomissa moottoreissa, jos kerran kesässä käyt esim.roikkarallissa n.800km ja kioskiajelut päälle vuodessa, niin n.15000km kiireesti kampura pois moottorista.MATTI kirjoitti: 10.08.2024 22:34 Talvella menee joku 10-40 tarjousöljy, jos ei pidempää aja..veden kertyminen koneeseen /laatikkoon on hieman ilkeää talvikäytössä,mutta siitäkin selviää kun laskee välillä ölyt alas.
Pitää ottaa jo vuodet huomioon miten paska kovettuu linkolevyihin, jos en hyvin paljon valehtele niin yli 200 linkolevyä olen kaivanut puhtaaksi vuodesta 2008 alkaen.
Kertaus, linkolevyt tyhjäksi ajallaan ja kampiakselin normaali kulumisen välykset tiivistetään isommilla neuloilla ajallaan.
Öljyt eivät tiivistä välyksiä normaalissa kulumisessa, toki öljyjen vaihto jatkaa ikää kampuralle.
Juu se öljypohjan avaaminen voi jotain kertoa paskan määrästä koneen sisällä...
Pyörän edellinen omistaja ei ollut moottorin alakertaa avannut, joten linkolevyjen tilanteesta ei ole mitään tietoa.
Pitääpä ottaa vakavaan harkintaan, josko ensi talvena avaan moottorin alakerrankin, että pääsee linkolevyt puhdistamaan.
15W-40 synteettistä minulla on tynnyritavarana, mutta en ole arvannut K:ssa käyttää kun arveluttaa synteettinen vanhaan moottoriin sekä raskaskalustoöljyn pesevyys. Luin mm. Tämän öljyketjun läpi heti K:n hankittuani ja päädyin Comman 20W-50 öljyyn.
Sittemmin tuohon on kertynyt pönikät samaa viskositeettia Valvolinen ja ELF HTX Prestige merkkisinä, kaverilta jäi yli Opel CIH- kilpurin hävitettyään ylimääräiseksi pari öljykannua.
Yhden ylimääräisen öljynvaihdon katsoin tarpeelliseksi, koska vaihdoin männänrenkaat talvella.
Öljyaihe on näemmä aina sohaisu muurahaispesään
, kuten tätä ketjua taakse selatessa helposti voi todeta.
Jäteöljyn määrään ei K:n öljynvaihdot paljon vaikuta, koneiden moottoriöljyistä tulee minulla jo n. 100 litraa vuodessa.
Pyörän edellinen omistaja ei ollut moottorin alakertaa avannut, joten linkolevyjen tilanteesta ei ole mitään tietoa.
Pitääpä ottaa vakavaan harkintaan, josko ensi talvena avaan moottorin alakerrankin, että pääsee linkolevyt puhdistamaan.
15W-40 synteettistä minulla on tynnyritavarana, mutta en ole arvannut K:ssa käyttää kun arveluttaa synteettinen vanhaan moottoriin sekä raskaskalustoöljyn pesevyys. Luin mm. Tämän öljyketjun läpi heti K:n hankittuani ja päädyin Comman 20W-50 öljyyn.
Sittemmin tuohon on kertynyt pönikät samaa viskositeettia Valvolinen ja ELF HTX Prestige merkkisinä, kaverilta jäi yli Opel CIH- kilpurin hävitettyään ylimääräiseksi pari öljykannua.
Yhden ylimääräisen öljynvaihdon katsoin tarpeelliseksi, koska vaihdoin männänrenkaat talvella.
Öljyaihe on näemmä aina sohaisu muurahaispesään
Jäteöljyn määrään ei K:n öljynvaihdot paljon vaikuta, koneiden moottoriöljyistä tulee minulla jo n. 100 litraa vuodessa.
Linkolevyt putsataan avaamalla koko kone. 30-luvulla kuulalaakerit ei kestäny ku rajallisen ajan niin tää työ laitettiin tehtäväksi samalla kertaa. Puuha on sen verran vaivalloista että tulee keksittyä kaikenlaista muuta tekemistä mielummin. Sitte nykitään ojanpuolen veiviä ja ihmetellään miksi tässä on välystä mutta ei keskiviivan puolella.JuhaK71 kirjoitti: 11.08.2024 09:11 Pitääpä ottaa vakavaan harkintaan, josko ensi talvena avaan moottorin alakerrankin, että pääsee linkolevyt puhdistamaan.
Kone pöydälle, sylinterit pois, jakopää irti, nokka ulos, öljypuppu pois, männät irti, kytkin puretaan, vauhtipyörä pois, lohkon takakansi irti, kampura pöydälle. Tän jälkeen saa alkaa kaivaa töhnää pois. Samalla kertaa sitte vaihtaa ne 6205 laakerit kun paketti on siinä pöydällä.
Alakerran avaus, eli öljypohjan pesu, auttaa poistamaan metallihilettä ja karkeempaa jankkia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Joo kyllä kannattaa putsata linkolevyt ja talvella, nyt on hyvää tulevaa syksyä vielä pyöräillä.
Sepen kanssa ajeltiin kermaperseenä Transporterilla kärri perässä JuhaK71 Koon perässä Toholammin ja Kaustisen välillä, hyvin näytti Soolona kulkevan.
Varmaankin vauhtia laskettava jos vaunua laittaa kylkeen ja tämäkin jakaa mielipiteitä, jos vaunussa makuupussi sekä mittari jolla mittailee sylintereiden lämpötiloja ulkoisesti välillä.
Jos vaunussa täydellinen selviitymispaketti, moottori, vaihdelaatikko, perä, 20 litraa bensaa, 10 litraa moottoriöljyä, vaihteisto/peräöljyt ja täydelliseen koneremonttiin erikoistyökalut niin painoa tullut n.150kg lisää ja jos kuskin paino 120kg -150kg, sitten aletaan keskustelemaan kulutuksista.
Olen seurannut JuhaK71 kirjoituksia niin uskaltuin esittämään linkolevyjen putsausta tässä vaiheessa, noin parisen vuotta sitten menin auttamaan pyynnöstä aloittevaa tulevaa uralistia linkolevyjen putsauksessa, purettiin moottori, katsottiin netistä tarvittavat varaosat moottoriin ja tehtiin ostoslista valmiiksi tai osasia minun hyllystä.
Mitattiin sylinterit/männät, niin tietää ostolistaan laittaa oikeat männänrenkaat.
Vauhtipyörästä käännettiin tapit 180 astetta.
Kannet testattiin bensalla, venttiilit irti ja katsottiin kansien/venttiilien kunto, toinen kansi oli ok ja toiseen kanteen venttiili remonttia.
Männänrengas oli toiselta puolelta poikki.
Kytkinlevyt lopussa.
1. päivän ilta =,moottori pois rungosta ja hyvin sähköjohdot merkattuna tepillä ja tussilla merkit teippihin.
Vaihdelaatikossa oli vikaa, purettiin laatikko ja viat saatiin selville.
Moottoria alettiin purkamaan ja samalla mitattiin jakopään välykset sekä selvitin mihin kanttaa kiinnittää huomiota.
2. Päivän iltana = purettiin moottori loppuun.
3.päivän iltana = kaikki mittaukset, vauhtipyörä, kannet ja ostoslista, sis.vaihdelaatikon osat.
Ostoslistaan tuli osille hintaa muistaakseni 400 - 500 euron väliin, sis. vaihdelaatikon osaset, minun työn osuus oli kokemusta lisää itselle.
Tähän mennessä meni minun aikaa n.10 tuntia.
Käsitin että harrastaja kasaa itse kaikki kun autan alulle, no vaihdelaatikko ja moottori edelleen levällään.
Näin jälkeen päin, ei näin massiiviseen remonttiin;
- vaihteisto ostaa jostain 5 eurolla tai jostain olisi saanut lahjoituksen?
- männänrenkaat tai yksi rengas toiselle puolelle.
- kanteen käytetty venttiili, vain tahnalla hionta.
Olisiko harrastus voinut jatkua Uralistina?
Nyt tuli täydellinen " nitistyminen", voimavarat, tietotaito ja mitä oli valmis sijoittamaan pyöräänsä että matka jatkuisi tai uskaltausi ajaa pitemmälle kuin postilaatikon välejä.
JuhaK71 ei nitisty
linkolevyt puhtaaksi, samalla kiertokanget nykkii ja kaivaa tappien pikkureijät auki esim. 1,5mm hitsaustalangalla, pyörittää veivejä samalla ja pesee puhtaaksi kampuran.
Tapin alimaiseen reikään laittaa hitsilangan ja kaataa bensaa tappiin niin näkee onko yläreikä auki, alareijän kauttahan poistuu bensa jos tappi tyhjenee.
Sepen kanssa ajeltiin kermaperseenä Transporterilla kärri perässä JuhaK71 Koon perässä Toholammin ja Kaustisen välillä, hyvin näytti Soolona kulkevan.
Varmaankin vauhtia laskettava jos vaunua laittaa kylkeen ja tämäkin jakaa mielipiteitä, jos vaunussa makuupussi sekä mittari jolla mittailee sylintereiden lämpötiloja ulkoisesti välillä.
Jos vaunussa täydellinen selviitymispaketti, moottori, vaihdelaatikko, perä, 20 litraa bensaa, 10 litraa moottoriöljyä, vaihteisto/peräöljyt ja täydelliseen koneremonttiin erikoistyökalut niin painoa tullut n.150kg lisää ja jos kuskin paino 120kg -150kg, sitten aletaan keskustelemaan kulutuksista.
Olen seurannut JuhaK71 kirjoituksia niin uskaltuin esittämään linkolevyjen putsausta tässä vaiheessa, noin parisen vuotta sitten menin auttamaan pyynnöstä aloittevaa tulevaa uralistia linkolevyjen putsauksessa, purettiin moottori, katsottiin netistä tarvittavat varaosat moottoriin ja tehtiin ostoslista valmiiksi tai osasia minun hyllystä.
Mitattiin sylinterit/männät, niin tietää ostolistaan laittaa oikeat männänrenkaat.
Vauhtipyörästä käännettiin tapit 180 astetta.
Kannet testattiin bensalla, venttiilit irti ja katsottiin kansien/venttiilien kunto, toinen kansi oli ok ja toiseen kanteen venttiili remonttia.
Männänrengas oli toiselta puolelta poikki.
Kytkinlevyt lopussa.
1. päivän ilta =,moottori pois rungosta ja hyvin sähköjohdot merkattuna tepillä ja tussilla merkit teippihin.
Vaihdelaatikossa oli vikaa, purettiin laatikko ja viat saatiin selville.
Moottoria alettiin purkamaan ja samalla mitattiin jakopään välykset sekä selvitin mihin kanttaa kiinnittää huomiota.
2. Päivän iltana = purettiin moottori loppuun.
3.päivän iltana = kaikki mittaukset, vauhtipyörä, kannet ja ostoslista, sis.vaihdelaatikon osat.
Ostoslistaan tuli osille hintaa muistaakseni 400 - 500 euron väliin, sis. vaihdelaatikon osaset, minun työn osuus oli kokemusta lisää itselle.
Tähän mennessä meni minun aikaa n.10 tuntia.
Käsitin että harrastaja kasaa itse kaikki kun autan alulle, no vaihdelaatikko ja moottori edelleen levällään.
Näin jälkeen päin, ei näin massiiviseen remonttiin;
- vaihteisto ostaa jostain 5 eurolla tai jostain olisi saanut lahjoituksen?
- männänrenkaat tai yksi rengas toiselle puolelle.
- kanteen käytetty venttiili, vain tahnalla hionta.
Olisiko harrastus voinut jatkua Uralistina?
Nyt tuli täydellinen " nitistyminen", voimavarat, tietotaito ja mitä oli valmis sijoittamaan pyöräänsä että matka jatkuisi tai uskaltausi ajaa pitemmälle kuin postilaatikon välejä.
JuhaK71 ei nitisty
Tapin alimaiseen reikään laittaa hitsilangan ja kaataa bensaa tappiin niin näkee onko yläreikä auki, alareijän kauttahan poistuu bensa jos tappi tyhjenee.
Joo, kyllä olin tietoinen, että linkolevyihin käsiksi päästäkseen pitää laittaa koko mylly muttereiksi. Tuota meinasinkin "alakerran avaamisella".
Ei huoli "nitistymisestä" ihan turha ole, syy voi olla tosin erilainen.
Minulle ei tule yllätyksenä vanhan koneen avauksessa eskaloituva remontti, mutta minusta voi loppua aina välillä virta muista syistä.
No, nyt lipsuttiin ketjun aiheesta, eli öljyistä...
Ei huoli "nitistymisestä" ihan turha ole, syy voi olla tosin erilainen.
Minulle ei tule yllätyksenä vanhan koneen avauksessa eskaloituva remontti, mutta minusta voi loppua aina välillä virta muista syistä.
No, nyt lipsuttiin ketjun aiheesta, eli öljyistä...
Sehän se tuo lingon putsailu on se vähän työläännyttävä homma, etenkin jos muuten ei olisi tarvetta availla. Kaipa ne ennenvanhaan tuumi, että samalla tulee muutakin remonttia. Ja kyllähän sitä aina näyttääkin tulevan, kun vaan jaksaa konetta ruveta purkamaan. Harvinaista herkkua sellainen, että suoraan läjään vaan vanhoilla rojuilla.
Tuon minun Ural M63:n kanssa on juurikin tällainen mysteeritilanne, että kone pitäisi avata ihan noiden linkolevyjen takia. Muuta tarvetta aukaisulle ei tällä hetkellä olisi. Mutta ei ole tietoa miten tukossa ne ovat. Edellinen omistaja ei paljoa ajellut ja melkoinen liete oli öljypohjassa.
Henkilökohtaisesti eniten remontin teossa lannistaa kylmä ja pimeä talli, missä pakkasella hieman kylmempi kuin ulkona. Mutta positiivista on tietenkin se että on ylipäänsä paikka missä puuhata, kun vaan kunto kestää.
Tuon minun Ural M63:n kanssa on juurikin tällainen mysteeritilanne, että kone pitäisi avata ihan noiden linkolevyjen takia. Muuta tarvetta aukaisulle ei tällä hetkellä olisi. Mutta ei ole tietoa miten tukossa ne ovat. Edellinen omistaja ei paljoa ajellut ja melkoinen liete oli öljypohjassa.
Henkilökohtaisesti eniten remontin teossa lannistaa kylmä ja pimeä talli, missä pakkasella hieman kylmempi kuin ulkona. Mutta positiivista on tietenkin se että on ylipäänsä paikka missä puuhata, kun vaan kunto kestää.
JuhaK71 kirjoitti: 10.08.2024 17:24 Ja 1000km oli näissä suodattimettomissa tosiaan moottoriöljyn vaihtoväli?
Öljyn vaihtovälin voi lukea huolto-ojekirjasta...
Kun vuonna 2006 ostin pränikän Uralin, niin mukana tuli manuska joka kertoo, että öljyt jaihdetaan 2500 km välein ja suodatin joka toisen vaihdon yhteydessä. Näin on tullut tehtyä, pärrällä on nyt ajettu reilut 160.000 kilometriä eli öljyn vaihtoja on kertynyt noin 65 kertaa. No tästähän voi laskea mitä se sitten kustantaa 65 x 2,5 L = 162,5 litraa ja nyky hinnoilla Comman peltipukki öljy maksaa 6 ekee litra, niin saadaan pyöreesti noin tonnin kuluerä onko se vähän vai paljon, niin se on jokaisen omassa harkinnassa.
Ps kaukaisin öljynvaihto on tehty Marseillissä Uralin merkkikorjaamolla, saatiin ite tehdä maksettiin vain öljyt
Missäs Itävallassa pois vaihdetun kampuran video, linkolevyt oli täynnä ja öljyn vaihtoväleihin ei ole tietoo tai milloin levyt tyhjennetty...koska hyvin oli pelannut
Yleisön pyynöstä...
Vuonna 2018 kampuran vaihto Itävallassa Ural Europe rallissa.
Sakemannipekkojen handbuch BMW R51/66 ja R61/71 kertoo että moottorin öljyn vaihtoväli on 2000 km...
Ja nämä meidän vehkeet on näistä apinoitu ja kopioitu vaihtelevalla menestyksellä.
Ps tosin slaavipekkojen kultuuriin ei kuulunut öljyn vaihto vaan pelköstään öljyn lisäys, niin siksi nämä moottorit on yleensä pilattu jo heti kättelyssä
Palaan vielä hieman "öljyteknologiaan"...
20W50 ei ole yhtään lirumpaa kuin "suora 50" kuumana. Mutta 20W50 ei ole niin puuroa kylmänä, saattaa jopa roiskiutua öljypohjasta. Eli "suora 50" on ihan turha valinta.
Öljyjen "puhdistavuus". Kaikki öljyt ovat puhdistavia. Mineraaliset vähiten, diesel hieman enemmän kuin perussynteettinen, mutta ei enää paljoakaan eroa (poislukien ihan halvin ja antiikkisin kura). Toisaalta nuo puhdistavat öljyt ei ehkä olelaan huono asia siksi, että niiden juju on myös pitää partikkelit öljyssä hippusina, eikä päästää niitä kerääntymään klimpeiksi. Sen takia öljy mustuu, ja mitä nopeammin öljy mustuu, sitä parempi!
Perussynteettisillä ei saada juuri mitään hyötyä näissä idän raudoissa, kun pakkasstarttejakaan ei monelle tule. Mutta sitten on esteripohjaiset, jotka kestävät kaikkein parhaiten kuumaa, toimivat kylmässä, ja kunnostavat tiivisteitä. Ainoa huono asia niissä on hinta, joskin esim Motul 5100 (esterin ja mineraalin cocktail) ei ole hirmuisen kallista.
20W50 ei ole yhtään lirumpaa kuin "suora 50" kuumana. Mutta 20W50 ei ole niin puuroa kylmänä, saattaa jopa roiskiutua öljypohjasta. Eli "suora 50" on ihan turha valinta.
Öljyjen "puhdistavuus". Kaikki öljyt ovat puhdistavia. Mineraaliset vähiten, diesel hieman enemmän kuin perussynteettinen, mutta ei enää paljoakaan eroa (poislukien ihan halvin ja antiikkisin kura). Toisaalta nuo puhdistavat öljyt ei ehkä olelaan huono asia siksi, että niiden juju on myös pitää partikkelit öljyssä hippusina, eikä päästää niitä kerääntymään klimpeiksi. Sen takia öljy mustuu, ja mitä nopeammin öljy mustuu, sitä parempi!
Perussynteettisillä ei saada juuri mitään hyötyä näissä idän raudoissa, kun pakkasstarttejakaan ei monelle tule. Mutta sitten on esteripohjaiset, jotka kestävät kaikkein parhaiten kuumaa, toimivat kylmässä, ja kunnostavat tiivisteitä. Ainoa huono asia niissä on hinta, joskin esim Motul 5100 (esterin ja mineraalin cocktail) ei ole hirmuisen kallista.
Täten olisiko tuo Comma Classic 20w50 huonoa öljyä siksi koska se mustuu selvästi hitaammin, kuin muut mineraaliöljyt?cedricfan kirjoitti: 12.08.2024 09:49 Palaan vielä hieman "öljyteknologiaan"...
Motonetin Motox 20w50 "halpis" öljy meni Uralissa mustaksi, kun pihalla vähän aikaa käytteli. Siinä toki oli justiinsa männänrenkaat vaihdettu ja hoonattu, että olisiko jotain hioutumista tapahtunut..?
Keskustelun innoittamama purin rikkonaisen lättäpään varamoottorin eilen ehtoolla, jotta näen mitä ne linkolevyt oikein keräävät. Metallimutua ja ikitöhnää näkyy olevan kiitettävästi, männän palaset olivat öljypohjan lietteessä kiinni 
Joko vähemmän pesevä, tai sitten sulla on jo puhdas moottori?Justeeri kirjoitti: 12.08.2024 11:01 Täten olisiko tuo Comma Classic 20w50 huonoa öljyä siksi koska se mustuu selvästi hitaammin, kuin muut mineraaliöljyt?
Motonetin Motox 20w50 "halpis" öljy meni Uralissa mustaksi, kun pihalla vähän aikaa käytteli. Siinä toki oli justiinsa männänrenkaat vaihdettu ja hoonattu, että olisiko jotain hioutumista tapahtunut..?