Lähden ajelee..
Re: Lähden ajelee..
Tuo jenkkilippu uskollisuuskampanjan yhteydessä kruunaa kyllä uskottavuuden ...
T.hh
T.hh
Re: Lähden ajelee..
Ajoin illalla järven ympäri ( 70km lenkki ) testatakseni uusia nahkarukkasia, oikein aidolla lammasvuorella olevia. Ostin markkinahuumassa mokomat Kaskisten silakkamarkkinoilta pari viikkoa sitten. Kysyin myyjältä että tarkeneeko näillä varmasti moperinkin kanssa, ja vaikka epäileväinen olinkin niin erehdyin tällä erää positiivisesti. Erityisen kylmä ei keli ollut muutenkaan mutta todella hyvin tarkeni ilman tankorukkasia tai retkipatjasta väännettyjä viimasuojia
Meinasin pari negatiiviakin näpsäistä reissulta, mutta eihän tuolla pimeydessä mitään saa nähtyä saatika kuvattua... Hienoja syksyn värejä siellä silti lienee 
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Näppärä väkästelijäpekka voi helposti tehdä esteettiset viimasuojat muoviämpäristä ja ojakepistä...
Re: Lähden ajelee..
Pystymettä?Uskila kirjoitti: 19.10.2024 11:01Terve
Näppärä väkästelijäpekka voi helposti tehdä esteettiset viimasuojat muoviämpäristä ja ojakepistä...
![]()
LISÄYS: jaa, se onkin vasta ensi viikonloppuna...
Re: Lähden ajelee..
Eikös ne perinteiset tankorukkaset ole tuohon hommaan jo parhaaksi koetut..sellaiset voi tietty tehdä itsekin..mutta ei ne paljon maksakkaan,,Temusta tais saada alle 5 eur...ja kotimaasta "hieman" kalliimmalla,https://www.motonet.fi/tuote/yoko-handu ... t=40-03036
Re: Lähden ajelee..
Uskilan esittämät viimasuojathan sisältävät jotain korvaamatonta, nimittäin kauan jonotettua ilmaista ämpäriä
Tänään tuli käytyä ajelulla, tällä kertaa näki maisemia sekä ehti näpätä kuvaakin. Kuvauksen kohteet tosin eivät liikoja arvostaneet pärisevää häirikköä, ja lähtivät suurin osa yksin tuumin tallustamaan kohti läheistä lätäkköä:
Tänään tuli käytyä ajelulla, tällä kertaa näki maisemia sekä ehti näpätä kuvaakin. Kuvauksen kohteet tosin eivät liikoja arvostaneet pärisevää häirikköä, ja lähtivät suurin osa yksin tuumin tallustamaan kohti läheistä lätäkköä:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Kävinpä ensimmäistä kertaa Temmesjokisuulla.
Lähdin katsomaan, olisiko Tupoksen ABC:llä lajitovereita, vähintään muita 2-pyöräisellä liikkuvia. Eipä näkynyt.
Päätin ajella Tupoksen kautta Liminkaan, josko Liminganportissa näkyisi, kahvilla voisi ainakin käydä.
Huomasin viitan "Temmesjokisuun lintutorni".
Lähdin katsomaan, olisiko Tupoksen ABC:llä lajitovereita, vähintään muita 2-pyöräisellä liikkuvia. Eipä näkynyt.
Päätin ajella Tupoksen kautta Liminkaan, josko Liminganportissa näkyisi, kahvilla voisi ainakin käydä.
Huomasin viitan "Temmesjokisuun lintutorni".
Viimeksi muokannut JuhaK71, 20.10.2024 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Lähden ajelee..
"Temmesjokisuun lintutorni" sanottiin tienviitassa ja päädyin edellisen kuvan paikkaan.
Pitkospuiden alussa oli viitta "lintutorni", siispä kävelemään...
Pitkospuita riitti n. kilometrin, sitten oli vanha yleinen tulipaikka, ja rykelmä kala/sorsakämppiä.
Taas viitta "lintutorni" ja taas kilometri paikoin rikki lahonneita pitkospuita. Onneksi paikoin saattoi kulkea pitkospuiden vieressä.
Tornista oli huikeat näkymät, sanoisimpa paremmat, kuin Liminganlahden luontokeskuksen tornista.
Pitkospuiden alussa oli viitta "lintutorni", siispä kävelemään...
Pitkospuita riitti n. kilometrin, sitten oli vanha yleinen tulipaikka, ja rykelmä kala/sorsakämppiä.
Taas viitta "lintutorni" ja taas kilometri paikoin rikki lahonneita pitkospuita. Onneksi paikoin saattoi kulkea pitkospuiden vieressä.
Tornista oli huikeat näkymät, sanoisimpa paremmat, kuin Liminganlahden luontokeskuksen tornista.
Viimeksi muokannut JuhaK71, 20.10.2024 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lähden ajelee..
Oltiin varattu keilarata kahdeksi perheen kanssa.
Koska yllättävän pitkä kävely vei aikaa, ajelin suoraan Temmesjokisuulta Ouluun keilahallille.
Yhtään moottoripyörää ei tullut reissulla vastaan.
Koska yllättävän pitkä kävely vei aikaa, ajelin suoraan Temmesjokisuulta Ouluun keilahallille.
Yhtään moottoripyörää ei tullut reissulla vastaan.
- Liitteet
-
- IMG-20241020-WA0009.jpeg (1.08 MiB) Katsottu 3934 kertaa
Re: Lähden ajelee..
Eilen sai pariinkin otteeseen nostaa kättä vastaantulevalle motoristille, tänäänkin näin autolla ajaen niin monta että yhden käden sormet riittivät juuri ja juuri laskemaan ( enkä ole sahuri ammatiltani
)
Juhan pyörä näyttäisi toimiman mukavasti ilman suurempia ongelmia? Minulla on öljylammikotkin maassa pienentyneet näin ilmojen viiletessä, niin se vaan pikkuviat korjaantuvat itsestään!
Juhan pyörä näyttäisi toimiman mukavasti ilman suurempia ongelmia? Minulla on öljylammikotkin maassa pienentyneet näin ilmojen viiletessä, niin se vaan pikkuviat korjaantuvat itsestään!
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Kyllähän se toimii. Reviirinsä merkkaa pienellä öljytilkalla.
Huolta aiheuttanut kardaanin nivelkin on pysynyt menossa mukana. Talvella sitten uusitaan.
Huolta aiheuttanut kardaanin nivelkin on pysynyt menossa mukana. Talvella sitten uusitaan.
Re: Lähden ajelee..
Kävin tsekkaamassa järkevämmän reitin sinne Temmesjokisuun lintutornille. Yksi moottoripyöräilijä tuli vastaan.
Re: Lähden ajelee..
Surkeat on kelit, näyttää vähän siltä, että ei tarvitse ennen kevättä ajaa.
LISäYS: Kävin Trafin sivuilla ottamassa pyörän pois liikenteestä Pitää askarrella K talven aikana entistä ehommaksi
LISäYS: Kävin Trafin sivuilla ottamassa pyörän pois liikenteestä Pitää askarrella K talven aikana entistä ehommaksi
Re: Lähden ajelee..
Eikös tämä tarkoita myös sitä, että joutuu arpomaan liikennevakuutuksen uudestaan keväällä hintaan x?JuhaK71 kirjoitti: 30.10.2024 15:54 Surkeat on kelit, näyttää vähän siltä, että ei tarvitse ennen kevättä ajaa.
LISäYS: Kävin Trafin sivuilla ottamassa pyörän pois liikenteestä Pitää askarrella K talven aikana entistä ehommaksi
Re: Lähden ajelee..
Ei, sama vakuutus jatkuu, ei siis ole rekisteristä poisto.
IF:llä oli tarjolla kahden tyyppistä vakuutusta, toisessa vakuutusmaksut katkeavat liikennekäytöstä poiston ajaksi, toisessa on kiinteä(mutta matalampi)vuosimaksu.
IF:llä oli tarjolla kahden tyyppistä vakuutusta, toisessa vakuutusmaksut katkeavat liikennekäytöstä poiston ajaksi, toisessa on kiinteä(mutta matalampi)vuosimaksu.
Re: Lähden ajelee..
Autolla oli kovin liukasta ja epämukavaa ajella, joten vaihdoin pystyvämpään ajopeliin alk... kaupassa käydäkseni
Ajelin myös kylällä harjoitusajoa talvea varten, omat konkelonsa tässäkin lajissa. Mutta pari tyylikästä sivuluisua sain aikaan, sekä pidon miltein loppumaan takarenkaalta pienessä hiekkatien ylämäessä. Täytyykin se lapio laittaa jo vaunun kyytiin odottamaan sitä että matka tyssähtää...
Pudotin vahingossa silmälasit norsunkorvalta maahan huoltoasemalla kypärää päähän laittaessa. Kylmät väreet menivät pitkin selkää (ei säästä johtuvaa), kun ei tahtonut aluksi löytyä enkä uskaltanut liikuttaa jalkoja etten vain talloisi niiden päälle. Täytyyköhän myöskin jotkut vanhat lasit pistää koteloon ja pyörimään tuonne vaunun nurkkaan. Olisi aina mukana edes jotkin lasit joiden avulla näkisi mitä on etsimässä
Ajelin myös kylällä harjoitusajoa talvea varten, omat konkelonsa tässäkin lajissa. Mutta pari tyylikästä sivuluisua sain aikaan, sekä pidon miltein loppumaan takarenkaalta pienessä hiekkatien ylämäessä. Täytyykin se lapio laittaa jo vaunun kyytiin odottamaan sitä että matka tyssähtää...
Pudotin vahingossa silmälasit norsunkorvalta maahan huoltoasemalla kypärää päähän laittaessa. Kylmät väreet menivät pitkin selkää (ei säästä johtuvaa), kun ei tahtonut aluksi löytyä enkä uskaltanut liikuttaa jalkoja etten vain talloisi niiden päälle. Täytyyköhän myöskin jotkut vanhat lasit pistää koteloon ja pyörimään tuonne vaunun nurkkaan. Olisi aina mukana edes jotkin lasit joiden avulla näkisi mitä on etsimässä
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Lumi ei ollutkaan häipynyt yön aikana, joten vaimo sivuvaunuun ja huristelemaan pitkin loskaisia hiekkateitä. Hauskaa oli, eikä jumiinkaan jääty.
Mitä nyt kuvaaja yritti kaikkensa, kun pysähtyi aina huonoimpiin paikkoihin
Mitä nyt kuvaaja yritti kaikkensa, kun pysähtyi aina huonoimpiin paikkoihin
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Olin toissa viikolla jonkin pöpön kurimuksessa koko viikon, josta vielä yskä ja vetämätön olo jäi toiseksi viikoksi vaivoiksi. Vietin pihalla kylmässä niin vähän aikaa kuin mahdollista ettei tulisi mitään jälkitautia myöhemmin. Viime launtaina kuitenkin oma olo ja sää suosi, joten kävin lähitienoita ja kahviloita pörräämässä hissukseen.
Jäätiekin oli avattu, sekä lumet sulaneet plussakelien ansiosta. Parit pyörähdykset kävin näyttämässä pilkkijöille
Mieli veti lähteä avaralle aavalle keskelle järveä, mutta takarenkaan pito antoi suunnitelmalle stoppia... Vaikka yllättävän hyvin tuo piti noinkin
Edessä Mitaksen nappularengas ruuvinastoilla, takana Heidenaun K37 talviseoksella toistaiseksi ilman nastoja. Ruuvaan viimeistään talvirallia varten jokusen kitkanlisääjän takanakkiinkin.
Jäätiekin oli avattu, sekä lumet sulaneet plussakelien ansiosta. Parit pyörähdykset kävin näyttämässä pilkkijöille
Edessä Mitaksen nappularengas ruuvinastoilla, takana Heidenaun K37 talviseoksella toistaiseksi ilman nastoja. Ruuvaan viimeistään talvirallia varten jokusen kitkanlisääjän takanakkiinkin.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Tänään oli mitä parhain päivä käydä puksuttelemassa sivuteitä. 100km lenkistä noin 20km kestopäällystettä, loput hiekkateitä. Pintakaasulla aivan omassa rauhassa, ei kiirettä eikä päämäärää mihinkään. Ja vatsa sopivasti täynnä pienen tauon jälkeen... Parasta terapiaa koskaan! Aurinkokin paistoi alkumatkasta, kun puolenpäivän jälkeen läksin. Ei ollut liian kuuma eikä liian kylmä. Paikka paikoin vesilammikoita mutta kyllähän niitä kesään mahtuu
Talvi on kummallista aikaa, tienpinnan kitkakerroin vaihtelee laajalla skaalalla...
Loppumatkasta sitten poikkesinkin työpaikalla rassaamassa ratsua kuntoon. Öljyvuotojen pesua sekä korjausta, pyöränlaakerien kiristystä, ohjauslaakerin säätöä, jarrujen säätöä, valojen korjausta, abikoliittimien uusimista, jarruvalokytkimen herkistystä, löystyvien pulttien kiristystä, rasvailua, venttiivälysten tarkastus, sytkäennakon tarkastus, renkaisiin ilmaa ja lisää ruuvinastastoja, jalkatapin oikaisua sekä muutakin hinkausta ja hankausta. Ajamisen ja ruuvaamisen keskinäinen suhde kääntyi taaskin mopon voitoksi
Vaan eiköhän tuolla nyt kelpaa lopputalvi suhailla!
Loppumatkasta sitten poikkesinkin työpaikalla rassaamassa ratsua kuntoon. Öljyvuotojen pesua sekä korjausta, pyöränlaakerien kiristystä, ohjauslaakerin säätöä, jarrujen säätöä, valojen korjausta, abikoliittimien uusimista, jarruvalokytkimen herkistystä, löystyvien pulttien kiristystä, rasvailua, venttiivälysten tarkastus, sytkäennakon tarkastus, renkaisiin ilmaa ja lisää ruuvinastastoja, jalkatapin oikaisua sekä muutakin hinkausta ja hankausta. Ajamisen ja ruuvaamisen keskinäinen suhde kääntyi taaskin mopon voitoksi
Vaan eiköhän tuolla nyt kelpaa lopputalvi suhailla!
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Tänään tulikin ajeltua isommalla porukalla, pyöränkin sain nippuun viime viikon talvirallin jäljiltä sopivasti eilen illalla...
Mobilistien talviajo Ikaalisissa, ei ole oma video. Minä pidin visusti kädet lapasten sisällä tai kahvikupin ympärillä
https://www.youtube.com/watch?v=W4kYHVFaE1Q
Mobilistien talviajo Ikaalisissa, ei ole oma video. Minä pidin visusti kädet lapasten sisällä tai kahvikupin ympärillä
https://www.youtube.com/watch?v=W4kYHVFaE1Q
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Tänään piti päästä ajelee mopol..Olihan se taas ihan tolkuttoman hauskaa..ai että! Ajelin tuossa iltasella hyvää kantatietä hymy korvissa...kunnes vasta jonkun tovin päästä honasin että mullahan vasta kolmonen pesässä..no tuossa vwmopossa on vakio itämopon 4 vaihde 3 vaihteena ja pitkä välitteinen perä,,että ei sitä siinä n90 vauhdissa heti ekalla ajokerralla honaa että tuolla on vielä yksi pidempikin vaihde välitys. Oli se ihan pahuksen kivaa n. 30..40km huristella taas talven jälkeen..ja mopo vetää kun buikki.
Re: Lähden ajelee..
Tänään oli hämeessä kiva ilma ajella mopolla..sai jo nostella rukkasta muillekin motoristeille. Harvialan Kartanon kaffelassa oli kivasti porukkaa herkuja nautimassa.
Re: Lähden ajelee..
Ei sitä malttanut lopettaa kun oli niin komia ilmakin..iltasella vielä piti käydä tarkistaa tanssilavan ilmoitustaulu,,että joko kohta??
Re: Lähden ajelee..
Matilla olikin oikein keväisiä tunnelmia tuossa aiemmin, vaan nyt aamulla herätessä lunta oli tullutkin sen verran että ei tahtonut kengissä varsi riittää... Talvi siis jatkuu vielä hetken 
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Lähden ajelee..
Tälläistä tää kevät tahtoo olla ..ensin aurinko nostaa hymyn poskille,,ja sitten pyry pyyhkii sen pois...Kaljee kirjoitti: 10.03.2025 18:57 Matilla olikin oikein keväisiä tunnelmia tuossa aiemmin, vaan nyt aamulla herätessä lunta oli tullutkin sen verran että ei tahtonut kengissä varsi riittää... Talvi siis jatkuu vielä hetken![]()
Re: Lähden ajelee..
Tänään oli hyvä päivä ajella mopolla. Turengissa lämpöä rapiat 10 astetta. Illalla piti käydä vielä korvessa kattoo olisko järvi jo valmiina pulahtaa..hieman kiinteää oli vesi vielä. Onhan se taas pahuksen hauskaa tämä mopoilu..ai että! Takarengas (continental) alkaa kohta olla vaihtovaiheessa..kevät karkea kylmä asfaltti syö rengasta rotan lailla..ei varmasti näillä keleillä pääse contilla kokonais ajoa yhteensä kun n. 7000 km.Onneksi tuli viimekesänä hankittua 5"-16 renkaita aika mukavasti varalle,
Re: Lähden ajelee..
Ei muuta kuin bensaa tankkiin ja menox...
Ps ja sytytysennakkoon tunti lisää
Re: Lähden ajelee..
Tänään tuli Turenkiin huoltoon uusin ja vähiten ajettu Urali ,,mitä ehkä koskaan tulee enää,,tätä maailman menoa ajatellen. 2023 2WD malli ajettu n. 5000km. Hienosti toimii kyllä. Nyt on Uudehkoja (saman ikäisiä) Uraleita 2 kpl samaan aikaa huollossa.
Re: Lähden ajelee..
Kuuluuko huoltoon takapyörän irroitus ja irtoboorin puhdistus sekä oikeanlaiset voiteet että saa käyttöikää pitemmäksiMATTI kirjoitti: 30.03.2025 17:22 Tänään tuli Turenkiin huoltoon uusin ja vähiten ajettu Urali ,,mitä ehkä koskaan tulee enää,,tätä maailman menoa ajatellen. 2023 2WD malli ajettu n. 5000km. Hienosti toimii kyllä. Nyt on Uudehkoja (saman ikäisiä) Uraleita 2 kpl samaan aikaa huollossa.IMG_0520.JPG
Re: Lähden ajelee..
Toisella (saman ikäisellä/mallisella )Uralilla on ajettu nyt rapiat 35 000km (kesät/talvet ajoa) ja normi huoltotoimenpiteillä ei vetopoorin vaihto ole vielä läheskään ajankohtainen. Ei vw mopossakaan vetopooria ole vaihdettu kun varoiksi kerran 100.000 km:n aikana. Voitelu kuuluu asiaan.kmz.k750 kirjoitti: 30.03.2025 18:55Kuuluuko huoltoon takapyörän irroitus ja irtoboorin puhdistus sekä oikeanlaiset voiteet että saa käyttöikää pitemmäksiMATTI kirjoitti: 30.03.2025 17:22 Tänään tuli Turenkiin huoltoon uusin ja vähiten ajettu Urali ,,mitä ehkä koskaan tulee enää,,tätä maailman menoa ajatellen. 2023 2WD malli ajettu n. 5000km. Hienosti toimii kyllä. Nyt on Uudehkoja (saman ikäisiä) Uraleita 2 kpl samaan aikaa huollossa.IMG_0520.JPG![]()





