Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

En muista..oliko kaikissa suunnillen sama? jotenkin mulla on jäänyt hatara muistikuva 5.7 mm nostosta,mutta voi hyvinkin olla harhakuva. Onko sulla muita nokkia mistä mitata?
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ei ole toista nokkaa mitä voisi verrata..
Löysin moto-boxerin sivulta kuvat M62/63/66 nokasta ja IMZ-8 nokasta. Tuo uudempi nokka on silminnähden korkeammalla nostolla? Vanhempi nokka näyttää kuvan perusteella samanlaiselta kuin tämä oma. Oikeat mitat kun jostain löytyisi...

https://moto-boxer.com/index.php?cPath=24_59
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ämmän nokka...

Kuva

Ps muistaakseni K nokassa on milliä korkeampi noste, niin tulee 4 horsepoweria lisää

:think:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Missä vuosimallissa nokka-akselin nostajien kulutus osat muuttuvat pyöreäksi, kuvassa näytti olevan suorakaiteen muotoiset niin kuin M72 ja koossa.

Purin muutama vuosi sitten 650cc Uralin moottorin hyllyyn, siinnä nostajien päät pyöreät eli jotka vastaa nokka-akseliin.moottorin vuosimalli 1993.

M72 moottoriin asensin Koon nokka-akselin niin akseli ei mahtunut pyörimään vaan otti lohkon runkoon kiinni nostajien reikien kohdalta, jyrsin lohkosta alumiinia pois että mahtui pyörimään.
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Justeerin kuva, minullahan on hyllyssä uutta ja vanhaa nokka-akselia.
Jos ei ole tietoa saatavilla niin voin palata asiaan.
Liitteet
20241208_143823.jpg
20241208_143823.jpg (101.18 KiB) Katsottu 2779 kertaa
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Urressa on nokissa eroa nostajista riippuen, noissa "kirveshamara" nostimilla olevissa on erilainen öljypumpun rattaan tienoo kuin pyörivillä nostimilla olevissa nokissa.
Muistelee ,hh.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kmz.k750 kirjoitti: 09.12.2024 18:09 Justeerin kuva, minullahan on hyllyssä uutta ja vanhaa nokka-akselia.
Jos ei ole tietoa saatavilla niin voin palata asiaan.
Terve,

Tätä arvostaisin kovasti jos saisit mitattua!

Oma nokka ei silmään näytä kuluneelta, mutta eipä kai sitä pysty näkemällä sanomaan paljonko on nostoa kulunut. Muistelisin, että K pyörän nokassa on 7mm nostoa. Perusympyrä on 30mm. Uusia lättäpään nokkia on saatavana, missä korkein kohta 35mm, eli 5mm nosto. Ilmeisesti paras alavääntö, tms.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Pelkkä nokkahan ei kansivenaurressa kerro koko totuutta , keinuvipu lisää venttiilien liikematkaa. Aikoinaan vw pahnapuhallinkoneisiin oli eri vipusuhteella olevia keinuja saatavilla.
T.hh
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

MATTI kirjoitti: 09.12.2024 09:12 Pitäis tutkia tuolta laarista olevista. Nostoa ei enempää juurikaan virinokissa ole, mutta aukioloaikaa selkeästi enemmän , eli nokan kärkimuoto on laaja , kun vanhoissa vakionokiss oli varsin teränä nosto nokka.
Varmaan Matin laarista löytyy tieto, lättäpäistä tiedän jotain ja 650cc uralien kampuroista
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 09.12.2024 18:30
kmz.k750 kirjoitti: 09.12.2024 18:09 Justeerin kuva, minullahan on hyllyssä uutta ja vanhaa nokka-akselia.
Jos ei ole tietoa saatavilla niin voin palata asiaan.
Terve,

Tätä arvostaisin kovasti jos saisit mitattua!

Oma nokka ei silmään näytä kuluneelta, mutta eipä kai sitä pysty näkemällä sanomaan paljonko on nostoa kulunut. Muistelisin, että K pyörän nokassa on 7mm nostoa. Perusympyrä on 30mm. Uusia lättäpään nokkia on saatavana, missä korkein kohta 35mm, eli 5mm nosto. Ilmeisesti paras alavääntö, tms.
Kyllä harkkonostimen kuluttaman nokan tunnistaa. Nostinta kun ei siis saada pyörimään, eli nostin hankaa nokkaan oman uran,,sen kyllä erottaa. Eli mahdollisen kuluman huomaa. Tänään on hieman kiireinen päivä penkoa nokkalaaria, mutta yritän huomenna ehtiä.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ei tuossa nokan pinnassa näy minkäänlaista pykälää onneksi. Jos vaan löytyy laarista vertailukappaletta niin ihan kiva olisi saada varmuutta. Kiirettä tällä ei toki ole.

Totta tuokin, että keinut vaikuttaa venttiilin nostokorkeuteen. Minä olin niin kiinni lättäpää ajattelussa, että en tajunnut asiaa. Samalla kaavalla tietenkin nokan kuluminen vaikuttaa suhteessa enemmän kansiventtiilikoneessa kuin lättäpäässä.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tallissa pöydällä koneeseen menossa vuoden 2000 tienoolla tehty 650cc moottorin nokka-akseli (HZ ratas vaihdettu).
2000_nokka.jpg
2000_nokka.jpg (199.43 KiB) Katsottu 2736 kertaa
Ollu varmaan se viimeinen kuuspätkä moottoriversio enneku niiden valmistus loppui. Konessa oli jo 750cc männät laitettu tehtaalla. Sama nokka-akseli oli myös käytössä 750cc moottoreissa vuoteen 2009 saakka. Lautasnostajat ja ÖP ratas kapee (pikkase alle 6mm). Profiili kiiltää nostokohdissa, mutta ei vielä puhki mistään. Arpomalla sain seuraavat mitat...

MIN: 27.27
MAX: 32.85
Nosto: 5.58

Eli se apaut 5.5mm tulis, kun tönärillä mittailu itellä tuppaa heitellä.

Nokkia on tehty 750cc aikana useita versioita. Kaikkia on vielä EU varastolla, toistaiseksi.

IMZ-8.1037-01045-30 Camshaft 2023 -> 200,00 + alv
IMZ-8.1037-01045-21 Camshaft 2014-2022 235,62 + alv
IMZ-8.128-01401-01 Camshaft 2013 201,85 + alv
IMZ-8.128-01401 Camshaft 2010-2012 175,78 + alv
IMZ-8.123-01401 Camshaft -> 2009 176,77 + alv

Uusin vuodesta 2023 eteenpäin tuli rullanokka
rullanokka.jpg
rullanokka.jpg (39.15 KiB) Katsottu 2736 kertaa
Jakopäänrattaita on kolmea eri aikakautta RUS - HZ - EVO
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitokset Sasu! Luulenpa tämän perusteella, että tuo minun nokka on ihan hyväksyttävissä mitoissa. Hyvä tietää, kun nyt pitelen ensimmäistä kertaa kyseistä esinettä käsissäni.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuossa Sasun 2000 luvun nokassa näkyy jo pidempi aukioloaika nokan laajassa kärkimuodossa. Vastaavanlaisia tehonokkia tuli Neppariinkin 70 luvun puolenvälin jälkeen ainakin 2,,jos ei 3 kpl, ja moottorin käytös oli kyllä aina erilainen ja tehoa tuli. Nostoa ei vaan Uralissakaan ole juuri tilaa vakio rakenteella lisätä, mutta se aukioloaika oikein ajoitettuna kyllä jauhaa myllystä potkua mukavasti. Harkkonostaja on vaan nokalle hieman raaka kaveri..huonosta materiaalista tehtynä pettää pinta ja alkaa syödä nokkaa..Hyvästä materiaalista tehdyt ja hyvällä voitelulla, pelaa kyllä kohtuu hyvinkin. Virikoneissa harkkonostajan tasopintaan tehtiin muotoa, jolla venttiilin ajoitusta saatiin provosoitua vielä äkäsemmäksi. K:n konetta saksalainen asiaan vihkiytynyt virivelho mm. näin piristi, kaiken muun lisäksi.
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

MATTI kirjoitti: 09.12.2024 22:47 Tuossa Sasun 2000 luvun nokassa näkyy jo pidempi aukioloaika nokan laajassa kärkimuodossa. Vastaavanlaisia tehonokkia tuli Neppariinkin 70 luvun puolenvälin jälkeen ainakin 2,,jos ei 3 kpl, ja moottorin käytös oli kyllä aina erilainen ja tehoa tuli. Nostoa ei vaan Uralissakaan ole juuri tilaa vakio rakenteella lisätä, mutta se aukioloaika oikein ajoitettuna kyllä jauhaa myllystä potkua mukavasti. Harkkonostaja on vaan nokalle hieman raaka kaveri..huonosta materiaalista tehtynä pettää pinta ja alkaa syödä nokkaa..Hyvästä materiaalista tehdyt ja hyvällä voitelulla, pelaa kyllä kohtuu hyvinkin. Virikoneissa harkkonostajan tasopintaan tehtiin muotoa, jolla venttiilin ajoitusta saatiin provosoitua vielä äkäsemmäksi. K:n konetta saksalainen asiaan vihkiytynyt virivelho mm. näin piristi, kaiken muun lisäksi.
Koon koneissa on harkkonostajat, kysyinkin aikaisemmin minä vuonna lopettivat tai minä aika välinä asensivat harkkonostajat 650cc Uraliin.

M72,ssa ja koossa on vain harkkonostajia.
Harkkonostajat kestää hyvin tai minun koossa kestänyt yli 100 000km ja ei tietoo paljonko aikaisempi omistaja on ajanut nostajilla.

Justeerin laittamassa kuvassa harkot ovat niin kuin uudet nostajat :dance:

Hyllystä löytyy harkkoja, joita käännetty välillä tai minä en ole kääntänyt vaan harkot ovat minun purkamista moottoreista.
Harkoistä näkee selvästi kahdesta kohtaa miten nokka-akseli on kosketellut harkkoa jos harkot käännetty toisin päin, toki on voinut käydä asentajallakin niinkin että yksi tai useampi on kääntynyt harkoista vahingossa tai tietoinen ratkaisu.

Koossahan pystyy pyörittelemään nostajia ilman harkon irroitusta nostajan alumiinirungosta koska nostajien kiinnitys on yhdellä kiiinnityksellä keskeltä eli voi esim.vaihtaa keskenään imun ja pakon nostajaa ristiin.

Uralissa nostajat on omalla ruuvillaan lohkoon kiinnitetty, jos harkot irroittaa nostajien alumiinirungoista niin saa käänneltyä vahingossa toisin päin tai tietoisesti kääntää toisin päin🫡
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos on siististi kuluneet K;n /uralin harkkonostimet ja on siis oletus että ne on hyvää materiaalia, ne voi/kannattaa vielä hioa . Hionta onnistuu samalla hiontakone asetuksella kun tavan vw/ural /dnepr nostajatkin hiotaan/oikastaan,ja ne voi hioa siihen n. 0.5..1* kuperuuteen kuten muutkin nostajat. Jos harkko on kulunut syvään..on oletus että materiaalia on pettänyt tai on kulunut jo niin "perusaineeseen" ettei enää kannata oikasta .
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

kmz.k750 kirjoitti: 10.12.2024 05:28 Koon koneissa on harkkonostajat, kysyinkin aikaisemmin minä vuonna lopettivat tai minä aika välinä asensivat harkkonostajat 650cc Uraliin.
:mrgreen: Terve

Harkkonostajat Ural kuuspätkässä M-61, M-62, M-63 (6 voltin lohkot) M-66 ja M-67-36 (12 voltin lohkot)...

Kuva

Ps kuvan mosassa oli harkkonostimet, mutta päivitin siihen kranu laturin ja uktuksen sytkän. Taustalla Ural IMZ 8.103 lohkoissa oli pyöreät nostimet

:think:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kun ämmän konetta laittelin pari kolme vuotta takaperin niin harkkonostimet oli kuopilla kuin aaltopelti. Ihan vaan suoralla tasolla ja hiomapaperilla ne hioin. Kaarevuudesta en tiennyt mitään.

Mutta jotain hyvääkin tästä seurasi, nimittäin ei ole tarvinnut lättäpäässä venttiilinvälyksiä säädellä vuosiin. Aina on pitänyt mittansa. Tämä varmaan antaa aihetta otaksua, että osien kuluminen on ollut minimaalista.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 10.12.2024 15:00 Kun ämmän konetta laittelin pari kolme vuotta takaperin niin harkkonostimet oli kuopilla kuin aaltopelti. Ihan vaan suoralla tasolla ja hiomapaperilla ne hioin. Kaarevuudesta en tiennyt mitään.

Mutta jotain hyvääkin tästä seurasi, nimittäin ei ole tarvinnut lättäpäässä venttiilinvälyksiä säädellä vuosiin. Aina on pitänyt mittansa. Tämä varmaan antaa aihetta otaksua, että osien kuluminen on ollut minimaalista.
Kaarevuuteen ei harkkonostimilla ole niin merkitystä(ei haittaakaan) kun se nostin ei pyöri. Yleensä laakeroimattomat nostimet pyörii muotonsa ja keskiön poikkeaman vuoksi ..joten se muoto tehdään siksi. Varovasti vain tarpeellinen hioen ei saa pahaakaan aikaiseksi, jos painumat ei ole jo liian syvällä.
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Uskila kirjoitti: 10.12.2024 11:38
kmz.k750 kirjoitti: 10.12.2024 05:28 Koon koneissa on harkkonostajat, kysyinkin aikaisemmin minä vuonna lopettivat tai minä aika välinä asensivat harkkonostajat 650cc Uraliin.
:mrgreen: Terve

Harkkonostajat Ural kuuspätkässä M-61, M-62, M-63 (6 voltin lohkot) M-66 ja M-67-36 (12 voltin lohkot)...

Kuva

Ps kuvan mosassa oli harkkonostimet, mutta päivitin siihen kranu laturin ja uktuksen sytkän. Taustalla Ural IMZ 8.103 lohkoissa oli pyöreät nostimet

:think:
Hyvä Uskila, nyt minäkin sain tietoa lisää, minäkö oon aina luullut että Ural 650cc on edeltä kävijöitä ja nostimet olisi vain pyörivillä nostimilla ja Uralin moottori ei "tuntisi" harkkoja.
Vaikka harkoilla ajetaan varmaan samat kilometrit kuin pyörivillä, kampurat taitaa loppua ennen.

Tulikin mieleen, oliko Justeerilla minkälainen kampura moottorissa, linkopeltien kiinnitys ja tapit alapäässä 36mm tai 40mm?
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

M-63 sai jo öljynsuodattimen ja kiertokangen tappi muuttui 36mm >>>>> 40mm...

Kuva





Ps tää kuuspätkä mosa oli monessa mukana

:dance:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Mutta minun M-63:ssa ei ole öljynsuodatinta ja todennäköisesti kampurakin on vanhoilla mitoilla. Sivuvaunun jousitus on vääntötangolla eikä iskarilla (paitsi siihen rakennettiin iskari). Vaunun kori on lehtijousilla eikä kumitötsällä. Tankki ei ole halkio vaan mallia pisara. Tämä on selvästi edellisen mallin osilla kasattu, vaikka plakaatissa lukeekin M-63. Moottori on -71 merkinnällä, vaikka pyörä on vm. 66.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Purkuhommat pysähtyi "seinään", nimittäin pitäisi saada kampikammion takalaippa jotenkin irti. Näyttäisi olevan 10x1 kierteellä ne kaksi reikää siinä millä kannen voisi vetää irti. Aika erikoinen kierre on tuohon kohtaan laitettu.. tuollaisia pultteja minulta ei löydy.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Bilikan ulosvetäjä ja lajitelma pultteja...

Kuva

Kuva

Kuva
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Justeeri kirjoitti: 10.12.2024 18:45 Purkuhommat pysähtyi "seinään", nimittäin pitäisi saada kampikammion takalaippa jotenkin irti. Näyttäisi olevan 10x1 kierteellä ne kaksi reikää siinä millä kannen voisi vetää irti. Aika erikoinen kierre on tuohon kohtaan laitettu.. tuollaisia pultteja minulta ei löydy.
Käsittääkseni sylinterin kiinnitys pultit ovat 1mm nousulla ja tupla mutterilla jatkaa sitten joko pitkällä ruuvilla tai kierretangolla.

Matkalla kun tehdään ennakoivia huoltoja...kotona ei ehtinyt tai tiennyt tai jne...tiedostaa mistä ruuvit kierteineen löytyy😃
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Täällä maalla ei löydy kaupasta mitä haluaisi aina löytyvän, pitää tehdä itse.
Matkalle voi ottaa sitten mukaan työkalut jos jollakin ennakkohuollot on jäänyt väliin niin matka jatkuu porukalla.
Liitteet
WP_000655.jpg
WP_000655.jpg (295.33 KiB) Katsottu 2574 kertaa
WP_000644.jpg
WP_000644.jpg (334.96 KiB) Katsottu 2574 kertaa
IMG_2695.jpg
IMG_2695.jpg (921.45 KiB) Katsottu 2574 kertaa
IMG_2741.jpg
IMG_2741.jpg (1.11 MiB) Katsottu 2574 kertaa
IMG_2610.jpg
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Uralin pinnapultit joissa toisessa päässä on hienokierre ja toisessa päässä normi...


Pinnapultit
Pinnapultit
Screenshot_20241211-070549.png (244.66 KiB) Katsottu 2574 kertaa
Ps jatkomutteri ja normi pultti

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Lisää maasepän työkaluja...
Liitteet
IMG_2598.jpg
IMG_2598.jpg (1.05 MiB) Katsottu 2574 kertaa
IMG_2589.jpg
IMG_2589.jpg (813.28 KiB) Katsottu 2574 kertaa
IMG_2565.jpg
IMG_2565.jpg (1.02 MiB) Katsottu 2574 kertaa
IMG_2559.jpg
IMG_2559.jpg (1.03 MiB) Katsottu 2574 kertaa
Kuva 009.jpg
Kuva 009.jpg (64.99 KiB) Katsottu 2574 kertaa
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Rautaa, ruuveja, rälläkkä,porakone...
Liitteet
20240914_174723.jpg
20240914_174715.jpg
20240914_172849.jpg
20240914_172849.jpg (1.41 MiB) Katsottu 2568 kertaa
20240911_190647.jpg
20240911_190647.jpg (1.45 MiB) Katsottu 2568 kertaa
20240911_190631.jpg
20240911_190631.jpg (1.25 MiB) Katsottu 2568 kertaa
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Sellainenkin mahdollisuus, jos löytyisi täältä kaupasta kierrepakka 10x1 niin voisi tehdä tavan pulttiin toiseen päähän nuo hionokierteet. Joku tuollainen kuvien kaltainen ulosvetolaite on rakennettava.

Kysyn tässä välissä hieman laakereista.. Olen lättäpäässä käyttänyt C3 laakereita, mutta Uralissa taitaa olla käytetty normilaakereita. Kumpia laakereita näissä kannattaisi käyttää?
Vastaa Viestiin