Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Tossa mun halpa levy Kiinasta. Ei vielä kokemusta kestävyydestä.
Liitteet
kytkinlevy.jpg
kytkinlevy.jpg (873.97 KiB) Katsottu 13891 kertaa
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja timo999 »

kalkkuna kirjoitti: 29.01.2025 20:52 Se että joku levy meni pilalle äkkiä, tai kesti kauan, ei toimi tän tyyppisissä halvoissa osissa. Materiaalit vaihtelee näissä valmistuserän mukaan tai näitä on 3kk mynnissa ja sitte ei tuu enää ikään lisää kun erä on myyty.
Niinpä... sama periaate kuin aikoinaan Seppälän halpis-vaatteissa. Jos kestivät ensimmäisen pesun, niin kestivät 10 vuotta. ;-)
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Ok elikkäs nämä kampuran alle tulevat öljylevyn pultit, kun milissimopossa oli lukkolangalla kiinni pultit, vaan eipä uusissa pultrissa ole koloja, millä väki on näitä saanut pysymään?
Itsellä löystyvät jatkuvasti, on kokeiltu lukkoprikkoja, kierrelukitetta sunmuuta, aina aukeavat.
Onko se vaan tehtävä pultit missä langalle porattu reiät?
Meinaan oli ne milissin aikaisetkin pultit löysät, vaan pysyivät tuon langan takia paikoillaan.
Liitteet
IMG_20240915_111848.jpg
IMG_20240915_111848.jpg (1.25 MiB) Katsottu 13782 kertaa
IMG_20240915_111606.jpg
IMG_20240915_111606.jpg (1.37 MiB) Katsottu 13782 kertaa
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Just eilen lukitteella laitoin ja aika näyttää miten käy...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Siinä voi olla syynä myös maljan huono asennustiukkuus lohkoon..eli maljan tukeva asema jää pitkälle pulttien varaan. Onko lohkon reikä muljaantunut liian isoksi? vai malja ja lohko yhdessä kulunut liian väljäksi? Sen sovitteen voisi vielä kiriä tiukaksi laakeriliimalla. Ruuvit vaihtaa koviksi 10.9 tai 12.9 ruuvit ja jos mahtuu niin nordlock aluslevy + vielä ruuvilukite väliin...pitäis pysyy. Omat ruuvit on hieman tinaa kovemmat ja voi hyvinkin alkaa antaa periä jos maljassa olisi taipumusta liikkua.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

MATTI kirjoitti: 10.02.2025 10:31 vai malja ja lohko yhdessä kulunut liian väljäksi?
Ilmiö saattaa olla yleinen? Maljoja on tehty ylikokomitoilla useaa eri mittaa. Eivät ole kuitenkaan IMZ tai KMZ osia. Joku kolmas osapuoli näitä tekee vaurioituneiden lohkojen korjaukseen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Löytyi syy miksi koon kone ei pyörinytkään.
Tän ei kai kuuluis näyttää tältä?
Näyttää siltä kuin tuo vauhtipyörän puoleinen limppu olisi pyörähtänyt hiukan vasemmalle tapin päällä.
Eikös nämä ole vain lämmöllä prässätty kasaan ja annettu supistua kohdilleen, vai oliko näissäkin jo varmistushitsaukset jossain tuon linkolevyn alla ettei näin kävisi?

Kai jotkut tietäjät osaa sitten paremmin sanoa, mutta minun mielestä tämän vielä kiikuttaisi koneistamolle missä lyövät painavemmalla lekalla suoraan kuin mitä minulta hallista löytyy?
(Eli kai tuon koneistamo heittokellolla katsoisi vielä kohdilleen)
Liitteet
IMG_20250216_113336.jpg
IMG_20250216_113336.jpg (1003.64 KiB) Katsottu 13697 kertaa
IMG_20250216_113348.jpg
IMG_20250216_113348.jpg (869.04 KiB) Katsottu 13697 kertaa
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Jospa irroittelet öljypellin limpusta niin näkee mitä alta löytyy...
Screenshot_20250216_122620_Samsung Internet.png
Screenshot_20250216_122620_Samsung Internet.png (904.31 KiB) Katsottu 13691 kertaa
Tuommonen oli aikoinaan syy miksi miun urresta kone jumi , t.hh.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ompas vauhtiksen kartio saanut myös kystä kyllä...ehkä nyt kannattas vaan ettii ehjä kampura ja jättää tuo muistoksi. Parempia käytettyjäkin pitäis kyllä löytyy aika helposti.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Juu hyllyynhän tuo menee lepäämään kun toinen on jo tiedossa, katoin vaan että sasulla kun olis noita limppuja tuohon niin ei nyt verkonpainoksikaan ihan kehtaisi vielä heittää.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Nää limput on vähän oudot. Ite veivisarja on parhautta. Koneistusjälki on fiksu ja metallien laatu valmistajalla ollut hyvä.

Mutta. Nämä ei ole tasapainossa ittensä kanssa johtuen epäsymmetrisyydestä. Asia on niin outo ettei sitä meinaa tajuta.
vemppaa.jpg
vemppaa.jpg (112.6 KiB) Katsottu 13621 kertaa
Teoriassa 2 epäkeskoa peilikuvina korvaa pyöriessä toisensa. Silloinkin on seurauksena pakostakin värähtelyä. Isoin värinä tosin tulee kun syliterissä mosahtaa pensaa vuorotellen, joten tää vibra lienee teoreettista hifistelyä.

Käytännössä näillä limpuilla pystyy tehdä timmi kampuran jossa ei ole yhtään heittoa ja iskupituus on tappitestissä täydellinen. Samaan aikaan koko paketti on epätasapainossa. Syy lienee se että keskipala ei ikään osu just makeimmilleen jonka jälkeen korjausta tehdään päätyjä pyörittämällä -> epäsymmetria tulee vetämään tasapainon kenoon normilimpuja nopeammin. Keskipalasta on kampuraketjussa osaavammat selittäneet. Ite vaan arvailen.

Tasapainottamalla poraten limppua tulee ehkä hyvä. Puuha vaan vaatii sinniä ja tarkkuutta. Temppu kun pitää tehdä veivit ala- tai yläkuolo kohdassa linjattuina. Pienetkin asentomuutokset kiertokangissa muuttaa mittausta edellisestä kerrasta.

Plan Bee vois olla irrallisten limppujen esikäsittely apaut samalaisiksi ja sitte vaan kasaan?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

20250223_153545.jpg
20250223_153545.jpg (71.14 KiB) Katsottu 13494 kertaa

Uralissa on tällainen takavalo. Tämä on varmaan hölmö kysymys, mutta kumpi noista linsseistä on jarruvalo?
Loogisinta on, että jarruvalo olisi tuo punainen. Mutta sama polttimo valaisee myös rekisterikilpeä, mikä taas olisi jarruvalolle melko epätavallinen tehtävä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Linssi virttynyt päivänvalossa...


Kuva
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Niinpä taitaakin olla. Sasulta näyttäisi saavan oikean väristä linssiä.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tässä tämmöinen nysvääjän niksi, jos kaipailee K-68 kaasariin kumikartioneulaa ja sellaista ei satu valmiina mistään löytymään.

kumikartio.jpg
kumikartio.jpg (280.4 KiB) Katsottu 13379 kertaa

Otetaan Keihinin tarvike kumikartioneula, joita saanee monestakin paikasta mm. Sasulta. Laitetaan se pylväsporakoneeseen varovasti ja viilalla hiotaan ympärysmitta sopivaksi K-68:n istukkaan. Kolmioviilalla tehdään hahlo kohon lirpakkeelle. Kuvassa ylimpänä muokkaamaton neula, keskellä muokattu neula ja alimpana alkuperäinen K-68 neula. Helppo ja nopea tekele...
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Dneprin 650 jakopään rattaista utelen. Uudesta moottorihankinnasta avasin etukoppaa koska uteliaisuus... Kuivasin jarrukliinerillä rattaat öljyttömiksi ja pyörittelin moottoria neljäsosakierroksen välein ja mittailin hammasvälyksiä ( nyt kun on hampaita mistä mittailla niitä, edellisestä koneesta nokkarattaan hampaat hävisivät olemattomiin :lol: )
Kampiakselin ja nokan välissä menee tasaisesti 0,05mm liuskamitta, yhdessä kohtaa saa juuri ja juuri 0,1mm liuskan väliin. Eikä klappaa liikaa sormiinkaan. Tuo kelpaa siis oikeinkin hyvin tässä kohtaa. Vaan laturin pyörän kohdalla mittaustulos vaihtelee välillä alle 0-0,05 (liuska ei mene) aina 0,15 asti. Ja sitten öljypumpun ratas klappaa kampiakselin rattaaseen käytännössä 0,15-0,25mm alueella. Kilkati kalkati...

Meneekö laturin ratas soikeudessaan toleranssiin vai vaihtoon? Entä onko tuolle öljypumpun rattaan välykselle mitään tehtävissä, vai haitanneeko matkantekoa tuon taivaallista?

Saksanmaalta näyttäisi löytyvän nepukan ratassarjaa kampuralle sekä nokalle. https://www.ural-zentrale.de/en/product ... set-dnepr/
Oikein hyvä, tuommoinen täytyy tilata joka tapauksessa tuohon palasina olevaan pyörän alkuperäiseen moottoriin. Ei muistaakseni ollut valikoimissa kun aiemmin katselin, tai ei sattunut osumaan silmään. Lienevät nuokin sen verran luotettavia että kestävät kunhan ei ajele :mrgreen:

Easthigwayta selaamalla minulle jäi käsitys, että nokka-akselin ratas olisi sama niin sivuventtiilikoneessa, uralissa ( mitä ikäluokkaa? 650/750? ) sekä dneprissä. Samaan osanumeroon ainakin kaikissa päätyy. Ja K-pyörän jämämoottorista purettu nokkaratas ainakin näyttää samalta kuin nepukassa. Mittoja en tosin tarkemmin tutkinut, ovatko rataskoot sinnepäinkään yhtenevät.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Öljypumpun ratas pyörii ilman "sykettä" öljyssä eli se ei kolaa vaikka vähän väljää olisikin. Jakorattaiden ostaminen ilman koko tietoa on ihan arpapeliä. Laturinrattaita on hyviä ja huonoja..kannattaa kokeilla vaihtaa parempi. Nokkarattaissa on vuosimallisia ja mallikohtaisia eroja ja yleisin ero on huohotinpyöritintapin koko, toiminnallisesti ei eroja juurikaan ole. Rattaiden koko valikoidaan lohkon toteutuneen akselivälin mukaan. Täältä Turengista löytyy n. 20 kg erilaisia rataspareja. Jos on koneesta purettu rataspari ja siitä mitattu hammasvälys,,voidaan samalla välyksellä ko. rattailla asettaa jyrsimeen asetus jossa voi etsiä /sovittaa eri rataspareja joilla saadaan samalle akselivälille sopivammalla välyksellä olevat rattaat..tämä on tavan huttua . Nuo sinun mittaamat välykset on kyllä jakopäälle erittäin hyvät.
Avatar
Kaljee
700
700
Viestit: 701
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Hyvää tietoa ettei öljypumpun pyöritys hieman kolisevasti niin menoa haittaa, kiitän. Täytyy noita erilaisia rattaita alkaa haalimaan niin saapi kasailla näitä hyvillä mielin.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Dneprin jakopää on pysyny arvoituksena mulle. Siellä on muka tehty aina priimaa, eli näihin ei ole numerointeja? Mutta varmasti jotain sovittelua asennuspäässä on tehty, jos aikaa ja viitseliäisyyttä piisas?

Ratasparit 0, 1, 2, 3, 4 ja 45 tais löytyä IMZ puolelta? Jotta kaikki ei olis liian selkeetä, niin rattaat itesään numeroitiin iha oudosti omalla logiikallaan. Kampuran rattaassa on omat numerot ja nokkakäpin rattaassa toisia numeroita. Rattaita paritettiin maagisen taulokon avulla, jotta saatiin haluttuja komboja enemmän tai vähemmän pieleen poratuihin lohkoihin.

Kun sama neukkula kuitenki ollu kyseessä niin tuntuu ihmeelle että KMZ olis onnistunu joka kerta nappiin :mrgreen:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

kalkkuna kirjoitti: 02.04.2025 08:27 Dneprin jakopää on pysyny arvoituksena mulle. Siellä on muka tehty aina priimaa, eli näihin ei ole numerointeja? Mutta varmasti jotain sovittelua asennuspäässä on tehty, jos aikaa ja viitseliäisyyttä piisas?

Ratasparit 0, 1, 2, 3, 4 ja 45 tais löytyä IMZ puolelta? Jotta kaikki ei olis liian selkeetä, niin rattaat itesään numeroitiin iha oudosti omalla logiikallaan. Kampuran rattaassa on omat numerot ja nokkakäpin rattaassa toisia numeroita. Rattaita paritettiin maagisen taulokon avulla, jotta saatiin haluttuja komboja enemmän tai vähemmän pieleen poratuihin lohkoihin.

Kun sama neukkula kuitenki ollu kyseessä niin tuntuu ihmeelle että KMZ olis onnistunu joka kerta nappiin :mrgreen:
Ei ole osunut KMZ:tikään..sovittelua vaatii. Markolla oli joskus myytävänä ja mullekin rantautui muutama sellainen nokkaratas joihin oli numeroitu halkasija mitat..siis pelkkiin nokka rattaisiin.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Minulla hieman pää pyörällä Ural 650 kansien kanssa, kun ilmeisesti venttiililautasten koko jossakin kohtaa on muuttunut? Osaisiko kukaan valaista tätä aihetta minulle miten nuo venttiilien mitat ovat muuttuneet verrattuna vanhaan Ural M63 ajan kanteen?
Ainakin imu- ja pako on näissä vanhoissa kansissa keskenään saman kokoiset.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Epäilen että muutos oli M-62 ja M-63 välissä...

Kuva

Ps kansien hilloaminen ei lyö leiville

:think:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Vanha kansa sanoo: Raudassa ei ole raha hukassa .
Alumiini kuuluu värimetalleihin , sillä on aina arvoa...

T.hh
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Uskila kirjoitti: 25.04.2025 11:25 :mrgreen: Terve

Epäilen että muutos oli M-62 ja M-63 välissä...

Kuva

Ps kansien hilloaminen ei lyö leiville

:think:
Sitten kun tulee säilömisestä kystä kyllin..niin täällä Turengissa on hyvä loppusijoitus paikka..täältä niitä sitten vähitellen korjaillaan lajitovereille jotka ei siihen itse halua/kykene tehdä.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 25.04.2025 13:04
Uskila kirjoitti: 25.04.2025 11:25 :mrgreen: Terve

Epäilen että muutos oli M-62 ja M-63 välissä...

Kuva

Ps kansien hilloaminen ei lyö leiville

:think:
Sitten kun tulee säilömisestä kystä kyllin..niin täällä Turengissa on hyvä loppusijoitus paikka..täältä niitä sitten vähitellen korjaillaan lajitovereille jotka ei siihen itse halua/kykene tehdä.
Kyllä minäkin voisin kannattaa tätä ajatusta. Itsekin alan olla vähän kusessa näiden kansien kanssa, mutta katsotaan saako Matti taiottua vielä toimivaksi.
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kun katsoo tuossa Uskilan kuvassa olevaa kantta ja vertaa sitä tähän minun M63:ssa olevaan kanteen niin voi huomata, että minulla on selvästi pienemmät venttiilit. Huomaa tuosta kuinka reunaan venttiili ulottuu kannessa.

Mistähän tämä voisi johtua? :think:

20211129_183451.jpg
20211129_183451.jpg (98.47 KiB) Katsottu 13038 kertaa
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Tulioa tuossa KMZ lättäpäätä kasatessa todettua että "uudesta" kampurasta puuttui toinen holkki veivin päästä männän tapille.
Nappasin sen holkin sivuvena IMZ koneesta, sellainen keskeltä halkaastu malli, ja sehän uppos niin nätisti siihen KMZ kampuraan eikä ahdistanut yhtään sen kummemmin tai ollut väljä männän tapille.
Nyt vain sit heräsi sellainen aate että mikäpäs sitten sen holkin siellä pitää paikallaan ettei se pyöri omiaan veivin päässä ja ne öljyreiät mene pois kohdiltaan? Eipä vissiin mikään, olisikohan tuohinkin pitänyt lukitetta laittaa että pysyy paikoillaan?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Iris Heart kirjoitti: 05.05.2025 08:18 Tulioa tuossa KMZ lättäpäätä kasatessa todettua että "uudesta" kampurasta puuttui toinen holkki veivin päästä männän tapille.
Nappasin sen holkin sivuvena IMZ koneesta, sellainen keskeltä halkaastu malli, ja sehän uppos niin nätisti siihen KMZ kampuraan eikä ahdistanut yhtään sen kummemmin tai ollut väljä männän tapille.
Nyt vain sit heräsi sellainen aate että mikäpäs sitten sen holkin siellä pitää paikallaan ettei se pyöri omiaan veivin päässä ja ne öljyreiät mene pois kohdiltaan? Eipä vissiin mikään, olisikohan tuohinkin pitänyt lukitetta laittaa että pysyy paikoillaan?
Kyllä sen holkin pitäisi olla sinne kk:n pesään puristustiukka. Yleensä se painetaan sinne prässillä tai muulla tehdyllä painintyökalulla. Kun se on saatu paikoilleen sen päädyt usein mankeloidaan ,ja saatetaan tehdä myös lukitelovi jotta kiertyminen ja pysyvyys taataan, Sitten se kalvetaan tapille sopivaam kokoon.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

MATTI kirjoitti: 05.05.2025 09:08 Kyllä sen holkin pitäisi olla sinne kk:n pesään puristustiukka. Yleensä se painetaan sinne prässillä tai muulla tehdyllä painintyökalulla. Kun se on saatu paikoilleen sen päädyt usein mankeloidaan ,ja saatetaan tehdä myös lukitelovi jotta kiertyminen ja pysyvyys taataan, Sitten se kalvetaan tapille sopivaam kokoon.
Näin ajattelinkin kun Izhin kammessa samallainen kalvattu umpipronssiholkki, ajattelin että olisikohan tässäkin sama jos olisi ollut umpinainen, mutta saakos tuollasita halkaistua hokkia edes tiukaksi sitten sinne.
Pitääpä näemmä purkia tuo pytty ennenkuin sattuu vahinkoa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8278
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä sen halkastun holkinkin pitäis olla sinne hyvin tiukka...ne on kertakäyttöisiä, eli kerran jo asennettu ja käytetty ei pysy uudelleen enää.Eikö Sasun varaosakaupassa ollut enää uusia? Tai Vaikka Uralvox Mika Marttila Ylöjärvi. Mulla on vaan yksi varastossa ..ei kärsi luopua. Kun se holkki on sinne asetettu+lukittu . se pitää kalvaa tappiin sopivaksi. Se kalvaminen pitää saada tehtyä niin ettei siitä holkista tule tiimalasi tai että se linja vääristyy kohtisuorasta (kampiakselin tapin linjasta) . Koska jos se linja on poikkeava alkaa männäntappi "tönimään" männän lukitusrengasta kunnes se löystyy ja irtoaa. JOS on pienikin epäilys että kalvaminen ei mennyt ehkä ihan nappiin, niin silloin laitetaan männäntapin lukitus clipsien sijaan teflon tapit.
Vastaa Viestiin