Ilman akkua
Re: Ilman akkua
Tuo kun on kestomagneettinen laitos eikä siinä ole varsinaista säätöä ,ylimääräsenä syntyvä sähkö vaan johdetaan maihin... tällä tarkoitan sitä että magneetin aiheuttama käynnin aikainen tärinä välittyy suoraan käyttörattaille. Mielestäni olis oivallista jos välissä olis vaimentava kumikytkin.
Mielipiteilee , hh.
Mielipiteilee , hh.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Ilman akkua
No siinähän se komeilee, 13.8 volttia tuli akulle kun koitin pyörää päälle eli tuntuisi lataavankin.
Tosiaan revin irti tuosta sen sytkäpuolen, eli pelkästään magneeto ja lataussäädin, kaikki muut joutaa syvälle hallin perään.
Tällä nyt ei sit ihan ajeta akuttomana, vaan eipä kyllä itseäni niin haittaa.
Tiedä sitten kun tuossa yksi piuha menee siihen CDI boksille säätimeltä sitä akutonta toimintaa varten, jos siitä vetäisi virrat Sovekin sille mikroprossusytkälle, tiedä sitten kuinka hellänä jalka on kun pitää 12V polkea ulos vai herääkö ollenkaan.
Tosiaan revin irti tuosta sen sytkäpuolen, eli pelkästään magneeto ja lataussäädin, kaikki muut joutaa syvälle hallin perään.
Tällä nyt ei sit ihan ajeta akuttomana, vaan eipä kyllä itseäni niin haittaa.
Tiedä sitten kun tuossa yksi piuha menee siihen CDI boksille säätimeltä sitä akutonta toimintaa varten, jos siitä vetäisi virrat Sovekin sille mikroprossusytkälle, tiedä sitten kuinka hellänä jalka on kun pitää 12V polkea ulos vai herääkö ollenkaan.
- Liitteet
-
- IMG_20250717_142406.jpg (1.42 MiB) Katsottu 5114 kertaa
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Ilman akkua
Ja tosiaan tuossa vaan nakutellaan akseli tupiin tuohon G424 etupalaan, laakeri akselin eteen ja G424 tuo kolmion mallinen laakerilevy päälle, en nyt muista tarkalleen mikä laakeri se oli, mutta sellaanen levee 6203 mitä G424 kans on.
Laturista kiila ja ratas päälle, Staattori levyineen ruuvataan kolmella ruuvilla tuohon G424 etuosaan, magneeto käämien päälle akseliin ja kiristää TIUKALLE sillä itsellä ainakin ekalla starttauksella se pultti lähti löysälle ja magneeto jäi pyörimään akselin varteen tyhjää.
Ja tietenkin etevä mekaanikko kasaa insinöörin suunnitteleman laitteen vain puolella ruuveista, sillä itsellä ainakin jäi ihan reippaasti ruuveja ja muttereita yli, varmaan siitä sytkäosasta.
Tosiaan itsellä näissä vehkeissä Izheissä oli ongelmana noiden juotosten sulaminen käämeistä. Ensimmäisessä suli latausouolelta juotokset, juotin uudestaan ja 100km jälkeen oli akku finiitto, taas sulanut.
Toisesta sitten suli sytkäpuolelta juotokset, ehdin ehkä 20km ajaa kun alkoi pätkimään kunnes kuoli kokonaan.
Kolmannella kerralla pistin 500e likoon ja tsekeistä oikea Vape.
Oletin että kun siellä Izhin dynamokopassa on senverta kuuma kun ei ilma kierrä ja ihan moottorissa kiinni, jos näissä uraleissa sitten pelaisi vähän pidempään kun on ulkosalla ja pääsisi tuulettamaan.
Laturista kiila ja ratas päälle, Staattori levyineen ruuvataan kolmella ruuvilla tuohon G424 etuosaan, magneeto käämien päälle akseliin ja kiristää TIUKALLE sillä itsellä ainakin ekalla starttauksella se pultti lähti löysälle ja magneeto jäi pyörimään akselin varteen tyhjää.
Ja tietenkin etevä mekaanikko kasaa insinöörin suunnitteleman laitteen vain puolella ruuveista, sillä itsellä ainakin jäi ihan reippaasti ruuveja ja muttereita yli, varmaan siitä sytkäosasta.
Tosiaan itsellä näissä vehkeissä Izheissä oli ongelmana noiden juotosten sulaminen käämeistä. Ensimmäisessä suli latausouolelta juotokset, juotin uudestaan ja 100km jälkeen oli akku finiitto, taas sulanut.
Toisesta sitten suli sytkäpuolelta juotokset, ehdin ehkä 20km ajaa kun alkoi pätkimään kunnes kuoli kokonaan.
Kolmannella kerralla pistin 500e likoon ja tsekeistä oikea Vape.
Oletin että kun siellä Izhin dynamokopassa on senverta kuuma kun ei ilma kierrä ja ihan moottorissa kiinni, jos näissä uraleissa sitten pelaisi vähän pidempään kun on ulkosalla ja pääsisi tuulettamaan.
- Liitteet
-
- IMG_20250717_133210.jpg (1.11 MiB) Katsottu 5111 kertaa
-
- IMG_20250717_133207.jpg (1.13 MiB) Katsottu 5111 kertaa
Re: Ilman akkua
Aika näppärä muutos noinkin toteutettuna, paljonko tuo sarja nyt sitten kaikkinensa ulkomailta kustansi? 500€? Käyttökokemuksia pidemmältä ajalta tarvitaan, jos noilla tosiaan on taipumusta lämmöstä sulatella itseään hajalle. Vaan luulisi että tuossa laturin paikalla kumminkin ilma sen verran kiertää että helpottaisi tuotakin vaivaa.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Ilman akkua
Jaaha, Matti olit oikeassa, pas2 se meni abauttiarallaa 50km ajelun jälkeen.
Elikkäs tuo laturisysteemi poravasaroi senverta kovaa että meni neukkulaatuiset rattaat sileäksi.
Herzogit ehkä kestäisi sittenkin paremmin, kentietää joka uskaltaa riskin ottaa (minä varmaan parin viikon päästä).
Tosiaan vielä näyttäisi vähän vaativan somistelua, en ihan voi juuri nyt suositella.
Tosiaan Izhin koneissa samainen sulatteli itseään MUTTA niissähän se on kampuran päässä koteloituna sinne dynamon hikikomeroon missä on tosiaan aika lämpöinen.
Itsekkin tieteilin että kyllähän tuossa senverta pitäisi ilman virrata että pysyy alta metallin sulamispisteen lämmöt.
Elikkäs tuo laturisysteemi poravasaroi senverta kovaa että meni neukkulaatuiset rattaat sileäksi.
Herzogit ehkä kestäisi sittenkin paremmin, kentietää joka uskaltaa riskin ottaa (minä varmaan parin viikon päästä).
Olikohan nytten satasen tuo koko setti sytkineen päivineen puolasta.Kaljee kirjoitti: 20.07.2025 11:47 paljonko tuo sarja nyt sitten kaikkinensa ulkomailta kustansi? 500€?
Tosiaan vielä näyttäisi vähän vaativan somistelua, en ihan voi juuri nyt suositella.
Tosiaan Izhin koneissa samainen sulatteli itseään MUTTA niissähän se on kampuran päässä koteloituna sinne dynamon hikikomeroon missä on tosiaan aika lämpöinen.
Itsekkin tieteilin että kyllähän tuossa senverta pitäisi ilman virrata että pysyy alta metallin sulamispisteen lämmöt.
- Liitteet
-
- IMG_20250720_224448.jpg (1.16 MiB) Katsottu 5067 kertaa
Re: Ilman akkua
No, minäkin tuhosin kaksi jakopäätä Vapen poravasara laturilla ennen kuin uskoin. En halua tulla neuvomaan, mutta näiden kanssa on vaan yksi, alaspäin vievä polku. Jollakin kumivaimennus patentilla voi kenties hidastaa luisua.
Re: Ilman akkua
Kumma kyllä aikoinaan Koo ajeluissa meni useampi ND suoraveto pas2 eri tavoin, mutta jakopää kesti (kampuran solmulle menoon saakka).
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ilman akkua
Innoistuin nikkaroimaan paketin kasaan kun helle blokkaa kaikki oikeat työt
Oli nätti homma kiriä pulteilla paikoilleen. Tässä on mekaaninen säädin ja dikipoksi saa anturilta tietoo. Keulaan tuli laatua kun muuta ei ollu tallin hyllyssä. Ei tähän laakeriin ajot toppaa. Ne loppuu johonki muuhun...
Ei oikeen välity videolta miten hanakasti tää haraa vastaan. 140W malli. Jos tän ottas ajoon kannattas ehkä vaihtaa 70W leekot suosiolla?
Oli nätti homma kiriä pulteilla paikoilleen. Tässä on mekaaninen säädin ja dikipoksi saa anturilta tietoo. Keulaan tuli laatua kun muuta ei ollu tallin hyllyssä. Ei tähän laakeriin ajot toppaa. Ne loppuu johonki muuhun...
Ei oikeen välity videolta miten hanakasti tää haraa vastaan. 140W malli. Jos tän ottas ajoon kannattas ehkä vaihtaa 70W leekot suosiolla?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Ilman akkua
Juu ehkä Herzogin rattahilla saattaisi kestää vähän paremmin, mutta enpä itse voi suositella tuota ainakaan.
Muutoin kyllä fiksu keksintö, mutta näemmä ei halvalla saa hyvää.
Ei itsellä ollut niitä sulatteluongelmia juotoksissa, mutta...
Muutoin kyllä fiksu keksintö, mutta näemmä ei halvalla saa hyvää.
Ei itsellä ollut niitä sulatteluongelmia juotoksissa, mutta...
Re: Ilman akkua
No joo tässä on nyt testattu reilu 5000 km suoravetoa...
Ps koneessa on Herzogin rattaat ja tää sydeemi on toiminut ihan moitteettomasti, mutta on tarkoitus vaihtaa tilalle normi adapterilla oleva Nippon Denso kunhan saan lahturin ehjättyä on josain kumman syystä mennyt mykäksi vuosien saatossa tossa lattialla
Re: Ilman akkua
No niin nyt voi lopettaa suoratoistopalvelun...
Ps ei muuta kuin laturipakettien vaihto ja testattu paketti jää hätävaraksi



