Denson laturi

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Ok elikkäs osaako joku selventää vähän näiden denson laturien päälle kun näkyisi kolmia eri sorttia olevan nuotakin.
Yks malli näyttääsi olevan tuollaisella pitkäkaulaisella sovittimella, toinen malli vähän lyhyemmällä sovittimella ja kolmas malli onkin tuollaane pikkuruunen "nysä".
Jostakin ohimennen luin että nuo nysä malliset ovat sitä ehtaa tavaraa mitä sovitetaan uudempiin oliko 2009 ja eteenpäin seiskapätkä kansivenoihin ja eivät kuulemma sovi vanhoihin 650 Uraleihin missä ollut G424 tai kranu aikanaan.

Osaako kukaan selventää minulle mitä sitten nämä kaksi mustaa hujoppia ovat kun nuota näkyypi saksan markkinoilla olevan myynnissä, ovatko jotakin omia tekeleitään sitten? Ainakin tuo pitkävartisempi näyttää jotenkin omituiselta, muistuttanee vähän sitä Matin esittelemää omatekeistä laturin sovitetta kubotan kestomagneetti laturille.
Liitteet
Nysä denso
Nysä denso
-lichtmaschine-denso.jpg (70.36 KiB) Katsottu 11766 kertaa
Lyhkääsempi hujoppi
Lyhkääsempi hujoppi
s-l1200.jpg (56.93 KiB) Katsottu 11766 kertaa
Kapia hujoppi
Kapia hujoppi
1421adef-b496-42ec-9440-af0eaf8dda2a.jpeg (41.56 KiB) Katsottu 11766 kertaa
Viimeksi muokannut cedricfan, 28.07.2025 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokattu otsikko Denssin -> Denson jotta säie on oikein otsikoitu
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denssin laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Nysä on aito mitä IMZ tekee. Ja kalliskin. Käy 12V lohkoihin. HZ laturinratas jos paikalla ei käy vanhaan mutta vaihtamalla selviää. On poravasara ystävällinen koska kumisormi nivel on pitkällä joustolla. Sovitepala on pulttaamalla laturissa. Tähän mennessä se ratkaisu mikä näissä on kestäny varmuudella.
20250216_163058.jpg
20250216_163058.jpg (280.16 KiB) Katsottu 11757 kertaa
Mustat semmosia mitä näkyy Saksassa myynnissä. Jotku sepät näitä siellä tekee käytetyistä. ND tuossaki on käytössä, mutta onko suoraveto tai pikkunivel välissä niin ei tietoa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä tuo musta Denso on tekele..mutta millainen joustokytkin sinne on tehty, kun tuo liitoskaula on noin ohut? Koska tuo liitososa melkein vaati jo 2 laakeria +jousto-osan(joka ei siis itsessään keskitä) ja laturin kytkentäosan...tuon käytetyn materiaalin pohjalta arvelen ettei tuossa ole jousto-osaa ,kun vaikka pooriliitos kumi enintään. Tuollainen pooriakselin joustoholkki kestää tuollaisen n. 20..25A laturin "vasaroinnin" mutta kun tein tuollaisia myös denson +45A latureihin meni osasta jo poorit pas2. Eli tehokkammat vaatii jo käpälä mallisen jousto-osan. Tuo liitosholkki on tietty jo melko keskittävä..että bisnesmies saattaa laskea että sillä säästetään ...
DSC_0974.JPG
DSC_0974.JPG (116.57 KiB) Katsottu 11743 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Halkileikkauskuva tuosta originaalista adapterista...

IMZ / Denso adapteri
IMZ / Denso adapteri
Denso adapteri.jpg (53.66 KiB) Katsottu 11720 kertaa

Ps tää on ollut toimiva sydeemi

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »



IMZ-8.1037-18068-31T Denso adapter, grey 308,44 + ALVi

Se hinta vaan, ei muuta ongelmaa?
kakkonen.jpg
kakkonen.jpg (25.96 KiB) Katsottu 11716 kertaa
Hinta siis osalle 2 kuvassa. Ratas puuttuu hinnasta vielä, kuin kumisormet, sekä laturin pään kiekko...

IMZ-8.1037-18001-11 Generator Denso with adapter (ykkönen) 530,20 + ALVi on koko paketti laturin kera.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Juu eniten tosiaan kiinnostaa noissa saksanseppien tekeleissä että onko niissä mitään kytkintä vai onko vain laakerit varressa pitkälle akselille.
Pitääpä vähän urkkia heiltä että ovatko nuo mistään kotoisin.
Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Iris Heart kirjoitti: 30.07.2025 09:32 Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
kawa_lataa.jpg
kawa_lataa.jpg (59.53 KiB) Katsottu 11639 kertaa
Noni. Sehäse vaikuttas olevan. Ja kattokaas noissa on Kawan jäljiltä 4 sakara sormikytkin tarjolla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

kalkkuna kirjoitti: 30.07.2025 10:43
Iris Heart kirjoitti: 30.07.2025 09:32 Mitä ymmärsin niin saksalaiset käyttävät jotakin Kawasakin laturia noissa omissa sovitteissaan.
kawa_lataa.jpg
Noni. Sehäse vaikuttas olevan. Ja kattokaas noissa on Kawan jäljiltä 4 sakara sormikytkin tarjolla.
No tuossahan on potenttiaalia tehdä...kun on laakeroitu kytkiosa jo laturissa kiinni :clap:
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

No noiden perusteella voisi olettaa että niissä seppäsovitteissa olisi sitten jonkinlainen joustokytkin, mutta enpä myöskään yllättyisi jos saksalainen olisi tuostakin tehnyt suoravedon.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

No ei voi sanoa ettei täällä pershikiälläkin yritetty(silloin Inkoossa) reilut n.20 vuotta takaperin tehtiin pur-limpulla (vähän kuin pieni pur.vetolimppu) laturi sovite...ei taidettu tehdä kun pari kpl..ei mennyt jatkokehittelyyn... :lol:
laturin sovite.jpg
laturin sovite.jpg (529.47 KiB) Katsottu 11613 kertaa
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

jatkoon_ko.jpg
jatkoon_ko.jpg (98.8 KiB) Katsottu 11600 kertaa
Kympillä Kiinasta?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1382
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Auttanee tuokin, joustava kumi tosin sais olla paksumpi.
Noita käytetään monesti esmes sähkömoottorin ja hydraulipumpun välissä , sallii jo akseleiden yhdensuuntaisuusvirheitä.
T.hh
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

hyvonenh kirjoitti: 30.07.2025 16:19 Auttanee tuokin, joustava kumi tosin sais olla paksumpi.
Noita käytetään monesti esmes sähkömoottorin ja hydraulipumpun välissä , sallii jo akseleiden yhdensuuntaisuusvirheitä.
T.hh
Mulla on muotti noiden jousto osien valamiseen..olen valanut Alkon Rajamäen tehtaalle noita PUR joustokytkimen joustoelementtejä ns. välyksettömään voimansiirtoon...on niitä sakaroita varastossakin..joitain kokoja.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve


No niin suoratoistopalvelu loppu ja laitoin ton Denson bilikka plagion joka on nysvätty tuohon IMZ adaperiin lisälaipalla...

IMZ / bilikka
IMZ / bilikka
Ps hyvin pelitti

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve


Tuota IMZ adapteria on ollut ainakin kahta eri mallia...

Denso-Adapter-2010 1.jpg
Denso-Adapter-2010 1.jpg (104.63 KiB) Katsottu 11514 kertaa

Ps vasempi oli vanhempaa sorttia

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

versiot.jpg
versiot.jpg (56.55 KiB) Katsottu 11501 kertaa
Pikkumuutos 2013 kun vaihdettiin kuuskolopultteihin.

Mutta tossa Riken piirrustuksessa on keulassa kansilevy M6 x 16 ruuvilla ja stefa on laakerien takapuolella. Tää on kai se eka 2004?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

centrale.jpg
centrale.jpg (285.27 KiB) Katsottu 11501 kertaa
414 keula - sovitepala - ND josta korvat leikottu siistimmäksi.

Saksanmaalla 490€ Zentralessa. Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

kalkkuna kirjoitti: 01.08.2025 12:06 centrale.jpg
414 keula - sovitepala - ND josta korvat leikottu siistimmäksi.

Saksanmaalla 490€ Zentralessa. Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
Tarkoittaneen G424 keulaa? Itse olen katsellut noitakin, laitoin jonkin aikaa sitten viestiä zentraleen ja kyselin millainen jousto jos ollenkaan noissa on. Katsotaan mitä vastaavat, vielä ei ole kuulunut mitään heiltä.
Iris Heart
100
100
Viestit: 151
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

kalkkuna kirjoitti: 01.08.2025 12:06 Ostakaas joku niin nähdään mimmone kytkinosa vanhasta 150W roottotista on tehty.
Tuli vastaus
"Yes, that's right, it's just a direct-drive transmission without a clutch.

We do not have the alternator with damping gear."

Elikkäs suoraveto on, ei minkäänmoista kytkintä tuossa, enpä laita tilaukseen. Minun mielestäni ei kannata tuohon hintaan suoravetojen kanssa pelleillä, kun denso sovitteella on vain hitusen enään kalliimpi, eipä siinä konkurssissa enään tunnu.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Iris Heart kirjoitti: 03.08.2025 11:29 "Yes, that's right, it's just a direct-drive transmission without a clutch.

We do not have the alternator with damping gear."
Oi voi :-(

Melkeen alkaa jo kiinnostaa tutkimaan miten tää tehtäs. Kaikki on ND kans ollu vaikeuksissa. Mullaki meni niitä kolme ja sataset paukku joka kerta. Mutta eikö tähä normi 12V laturin keulaosaan sais kestävää kytkintä ja laakerointia? Ehkä vuoden sisällä :think:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Minä tekisin sen kuten KTM..Japsit pääosi..eli kestomagneettilaturi vaikka Kubotan 200W ..ja siihen samasta putiikista(vaikka IKH) säädin(regulaattori) Siihen vaan veto hihnalla , vaikka vanhan laturin etukoppaan tehdyllä hihnapyörällä...laturit oli mun ostoaikaan puoli ilmasia ,joku reilun satasen , löytyy konetarvikkeena ja toimii vaikka joessa ajaa...helppo/kestävä/yksinkertainen ja helposti saatavat /ostettavat ihan konetarvikeliikkeistä.
laturi1.JPG
laturi1.JPG (526.03 KiB) Katsottu 11434 kertaa
kubota.JPG
kubota.JPG (46.14 KiB) Katsottu 11434 kertaa
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Piti käydä kaivelemassa tallia ja muistella wanhoja pahoja aikoja.
20250803_170822.jpg
20250803_170822.jpg (276.67 KiB) Katsottu 11415 kertaa
20250803_170432.jpg
20250803_170432.jpg (213.54 KiB) Katsottu 11415 kertaa
20250803_170835.jpg
20250803_170835.jpg (276.6 KiB) Katsottu 11415 kertaa
12V lohkoon SF sepän tekemä ND. Suoraveto ND roottorin käämi poikki. Liuskat eivät ole yhdessä toisiinsa. Oli mulla 720cc koneessa ajossa kunnes vaan hiljeni...
20250803_171611.jpg
20250803_171611.jpg (322.9 KiB) Katsottu 11415 kertaa
Tähän päätty itellä SV koneissa ND ajot. Näitä meni tätä ennkinki yksi tai kaksi. Mutta koska viimesessä akseli katkes, tässä pitäs ite ND olla vielä ehjä ja säädinkin on paikoillaan.
20250803_171743.jpg
20250803_171743.jpg (341.63 KiB) Katsottu 11415 kertaa
Tästä jännitystä elämäänsä kaipaaville kuvassa olevat ND risat _sillä hintaa_ kun haluaa maksaa. Näistä saattas tulla yksi toimiva suoraveto 12V lohkoon? Koita kestääkö jakopää?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1382
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Vessihän noita sovitteita /densopaketteja teki aikoinaan, vaan on jo monta kertaa tehny sen viimeisen...
150 wattinen uhraa keulalohkonsa ja roottorinsa ja romiksen esim.corolla laturinsa. Väliin jostakin pajan ihmeosastolta löytyy / rakentuu kytkimen metalliosat ja kumikytkin on tyypiltään kuin kartaanin kumilimppu tahi mako vesipumpun kytkinkpl.
Kuuluu kyllä sarjaan ettei kaikilta ite onnistu , noita on kuitenkin useita ajossa ja kilometrejä nähneet yhteensä jonkun satatuhatta.

T.nimim "sivustaseurannut"

Ps. Kerran yks käsistään ja omasta mielestä pätevä sälli kehui tekevänsä vaikka mitä , vaikka pienen ihmisen toisen sisään...samassa seurassa ollut toinen illanviettäjä totes apinoittenkin kykenevän siihen.

Semmosta, t.hh
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Denson laturi

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve


Jep joskus on ollut kyseinen laturi seiskapätkässä...


Kotikutoinen laturi
Kotikutoinen laturi
IMG_20180524_124834.jpg (900.61 KiB) Katsottu 11394 kertaa
Ps made in Savitaipale

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Vastaa Viestiin