Penziinitankkia putsailin
Penziinitankkia putsailin
Onkos joku löytäny hyvän keinon poistaa nuo maalin jämät tuolta tankista, mielummin kokonaan?! mä tein sillai että panin parikourallista sepeliä ja vähän pöötä tankkiin, sit ravistelin jonnin aikaa niin pirusti
sillai kyl sai suurimmat! taittelin mä varmuuden vuoks tiheestä teräsverkosta sellasen lieriön pensiinihanalle, ei pitäs haittaa vaik olis pari senttiä moskaa tankis 
Tankin sisäpuolen maalinpoisto
Vahvasti emäksisellä väkevällä lipeäliuoksella (NaOH) lähtee maali hyvin tankin sisältä. Bensahana kannattaa poistaa ja tukkia reikä vaikka tiukalla puutapilla.
Tee liuos kuumaan veteen niin tehoaa nopeammin.
Natriumhydroksidia saa ainakin Biltemasta pieninä erinä Kaustinen sooda nimellä. Rautakaupoissa on vastaavaa ainetta viemärinaukaisuaineeksi eri nimillä. Tehoaineena voi olla natruimhydroksidi tai kaliumhydroksidi (KOH). Molemmilla on sama vaikutus.
Väkevän lipeäliuoksen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei lähde maalit muualtakin ja ettei tule syöpymävammoja, eli suojalasit ja lipeää kestävät hanskat käyttöön. Homma kannattaa tehdä mieluiten ulkona tai hyvin tuuletetussa tilassa, muodostuvat hajut ovat aika tympeitä.
Jos tankin ulkopinnan maalin ei ole väliä voi maalinpoiston tehdä vaikka upottamalla koko tankin lämpimään lipeäliuokseen.
Lipeäpesun jälkeen huuhtelu lämpimällä vedellä ja sisäpinnan kosteudenpoisto esim. tenulla. Jos tankki ei ole ruosteessa sisältä muuta ei tarvitakaan. Ruosteet voi poistaa esim. sitruuna- tai fosforihapolla.
Tee liuos kuumaan veteen niin tehoaa nopeammin.
Natriumhydroksidia saa ainakin Biltemasta pieninä erinä Kaustinen sooda nimellä. Rautakaupoissa on vastaavaa ainetta viemärinaukaisuaineeksi eri nimillä. Tehoaineena voi olla natruimhydroksidi tai kaliumhydroksidi (KOH). Molemmilla on sama vaikutus.
Väkevän lipeäliuoksen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei lähde maalit muualtakin ja ettei tule syöpymävammoja, eli suojalasit ja lipeää kestävät hanskat käyttöön. Homma kannattaa tehdä mieluiten ulkona tai hyvin tuuletetussa tilassa, muodostuvat hajut ovat aika tympeitä.
Jos tankin ulkopinnan maalin ei ole väliä voi maalinpoiston tehdä vaikka upottamalla koko tankin lämpimään lipeäliuokseen.
Lipeäpesun jälkeen huuhtelu lämpimällä vedellä ja sisäpinnan kosteudenpoisto esim. tenulla. Jos tankki ei ole ruosteessa sisältä muuta ei tarvitakaan. Ruosteet voi poistaa esim. sitruuna- tai fosforihapolla.
Tuota minkähän takia sieltä tankista pitäis maali saada pois, se pohjassa oleva ruoste olis vaarmaan tärkeämpi ja se lähtee joko sitruunahapolla tai fosforihapolla noin 5% lämmin liuos on sopiva noin 2vrk ottaa aikaa jonkajälkeen tankki on ruosteeton hyvä vesi huuhtelu ja kuivaus jonka jälkeen Inerta 51 tankin korkin reijästä sisälle ja pyörittelyä ja ylimääräiset valutetaan ulos, käsittelyn jälkeen ei ainakaan tankista irtoa mitään epäpuhtauksia eikä varmasti sisältä ruostu.T: Jorma
Niin se Inerta on 2 komponenttimaalia tarkoitettu säiliöiden maalaukseen ja saa maalikaupoista!
Niin se Inerta on 2 komponenttimaalia tarkoitettu säiliöiden maalaukseen ja saa maalikaupoista!
-
velho-oikku
- 75

- Viestit: 87
- Liittynyt: 14.12.2005 19:39
Entäs lasikuituhartsi? Oli joku neropää neuvonu entistä omistajaa vuoraamaan tankin sisältä lasikuituhartsilla mahdollisten vuotojen tukkimiseksi.. No se sitten on lohkeillut irti paikkapaikoin, mutta millä keinolla sais loputkin pois? ei jaksais olla jatkuvasti hanaa repimässä käteen.. Lähtiskö sekin emäksellä?
Kannattaa olla varovainen. M-72
Penziinitankkia putsailin
Jos sinne hanaan laittaa jonkun sihdin, niin kyllä se suodattaa ne suurimmat kokkareet mutta se hienompi moska kyllä tukkii kaasarit ihan samalla tavalla.
Laskuidun poistossa ei taida olla kuin yksi keino eli leikkaa auki ja putsailee.
Toisaalta onhan noita ehjiäkin tankkeja maailmalla. :D
Laskuidun poistossa ei taida olla kuin yksi keino eli leikkaa auki ja putsailee.
Toisaalta onhan noita ehjiäkin tankkeja maailmalla. :D
Juu, katsokaas, ensin on se sihti, sitten pensahanan sakkakuppi ja sihti, sitten vielä sellaiset yleis malliset polttoine suodattimet (ei kovin kauniit siinä näkösällä) mutta epäilen ettei kaasareihin sitä kautta likaa ainakaan kauhiasti pääse 8) sitten taas se maali juttu, ma haluaisin saada ne maalit pois kun ne kuitenkin hilseilee, toki ei välttämättä huono vaihtoehto lurauttaa jotakin uutta maaliakin, mutta käsittääkseni tankin ei pitäis ruostua jos ei pidä sitä tyhjillään taikka jos pohjalla ei oo vettä!? HARVEMMIN olen nähnyt sisältä maalattuja tankkeja, että kyllä se ilmankin pitäs hyvänä pysyä :? onhan sinne sitä ruostettakin vuosikymmenien aikana kertynyt, että oli se ruosteenpoisto vinkkikin ihan hyvä
juu ja noissa romurekoissa kun myydään jerrykannuja niin niissäkin on iskulause (ei maalattu(sisältä)) nii juu ja tarkennus vielä, mul oli siitä maali silpusta männy penziini hana tukkoon, kyl siel sitä ruostettakin on mutta ainakin toistaseks kiinteenä muotona

Penziinitankkia putsailin
Minullakin oli sama juttu että meni hana tukkoon siitä maalisilpusta.
Ja kun se hanakaan ei pidä niin ruuvasin tavallisen pultin hanan tilalle.
Nyt on yhysletkun jälkeen suodatin ja hana kummallekin puolelle omansa
Ja läpinäkyvästä suodattimesta näkee kun tulee liikaa maalisilppua niin vaihtaa uuden tilalle. :D
Ja kun se hanakaan ei pidä niin ruuvasin tavallisen pultin hanan tilalle.
Nyt on yhysletkun jälkeen suodatin ja hana kummallekin puolelle omansa
Ja läpinäkyvästä suodattimesta näkee kun tulee liikaa maalisilppua niin vaihtaa uuden tilalle. :D
-
MattiH
Penziinitankkia putsailin
Itellä oli kanssa kaikenlaista irtonaista maalisilppua ja ruostetta tankissa.
Putsaukseen käytin perinteistä hiekoitussepelikonstia, hyvin irtos lehut
puolentunnin heiluttelun jälkeen. Vähän tupaöljyä perään ja loput moskat tuli pois.
Tankki sisältä nyt tasaisen ruosteinen. Aikani tapeltuani
originaalipensahanan kanssa, totesin sen menevän tukkoon pienestäkin moskasta, jota tankkiin oli kuitenkin jäänyt.
Hana pois ja tilalle pallohana, jossa 8mm sisäreikä ja motonetistä
muovinen diesel putsari missä sisällä muovinen verkko.
Enää ei tuki ja pensansaantiongelmat sekä varatankki hävis, minkä takia
kerran jäin tien poskeen kun menovesi yllättäen lopahti, eikä ollut varakannua.
Putsaukseen käytin perinteistä hiekoitussepelikonstia, hyvin irtos lehut
puolentunnin heiluttelun jälkeen. Vähän tupaöljyä perään ja loput moskat tuli pois.
Tankki sisältä nyt tasaisen ruosteinen. Aikani tapeltuani
originaalipensahanan kanssa, totesin sen menevän tukkoon pienestäkin moskasta, jota tankkiin oli kuitenkin jäänyt.
Hana pois ja tilalle pallohana, jossa 8mm sisäreikä ja motonetistä
muovinen diesel putsari missä sisällä muovinen verkko.
Enää ei tuki ja pensansaantiongelmat sekä varatankki hävis, minkä takia
kerran jäin tien poskeen kun menovesi yllättäen lopahti, eikä ollut varakannua.
Nämä muoviset bensansuodattimet ovat aiheuttaneet sekä sivuunkirjoittaneelle että M-62:lle, kummallekin erikseen ja eri syksynä sen, että polttoaineen saanti on ehtynyt. Ilmeisesti vesi tms kosteus tai emulsio hyytyy niihin syksyn ensikylmillä.
Oletteko muuten aatelleet kuinka hullua se on laittaa bensiinin sekaan jäänestoa? Jos lämpötila on alle nollan, vesi on jäässä. Ei se mihinkään silloin kule, kunhan on siellä tankissa, eikö vain?
Oletteko muuten aatelleet kuinka hullua se on laittaa bensiinin sekaan jäänestoa? Jos lämpötila on alle nollan, vesi on jäässä. Ei se mihinkään silloin kule, kunhan on siellä tankissa, eikö vain?
-
velho-oikku
- 75

- Viestit: 87
- Liittynyt: 14.12.2005 19:39
Ja kun kerran mullon tulos vaan yks kaasarikin, niin ohan sellanen pallohana paree ku hyvä.. Meneekös siihen samalle jengalle joku hyllyhana, vai laitetaanko letkuliitos? Nekun ei taho määräänsä enempää pitää.. Eikä tuota tankkia viiti vaihtaa, ku se on kaksosanen hurlikan tankki.. maksaavat pirulaiset..
Jäänestosta, että ku se jäätyiski sinne tankkiin, nii eipä mittää.. mutta ku syyskelillä jääty kaiffarin autosta suodatin! ja meikä kartturina pienessä matkahönössä.. ilma oli lussalla, eikä millään meinannu uskoa, että jäässähän tuo filtteri on.. no siinä tuhraantu kallista riemuaikaa ylöjärven shellillä.. kits vain kaikille auttaneille viel kerran! päästiin pois..
Perillä sitten sytytti, että ajoviima+virtausnopeus+ vanha suodin+ tyhjä tankki lyötiin lähties täyteen ilman tenttua= hyvin nykii. Tuli siinä haettua jo tulpanjohtoja, yms.. Mutta oppipahan jotaki taas.
Jäänestosta, että ku se jäätyiski sinne tankkiin, nii eipä mittää.. mutta ku syyskelillä jääty kaiffarin autosta suodatin! ja meikä kartturina pienessä matkahönössä.. ilma oli lussalla, eikä millään meinannu uskoa, että jäässähän tuo filtteri on.. no siinä tuhraantu kallista riemuaikaa ylöjärven shellillä.. kits vain kaikille auttaneille viel kerran! päästiin pois..
Perillä sitten sytytti, että ajoviima+virtausnopeus+ vanha suodin+ tyhjä tankki lyötiin lähties täyteen ilman tenttua= hyvin nykii. Tuli siinä haettua jo tulpanjohtoja, yms.. Mutta oppipahan jotaki taas.
Kannattaa olla varovainen. M-72
Minä tein sihdin vesihanan poresuuttimen verkosta tähän erikoisen pitävään hanamalliin.Sergei kirjoitti:Pitäis juottaa originaaliin bensahanaan sellainen sihtiverkkolieriö päälle, mutta mistäs sellaista messinkistä sihtiverkkoa saa? (Rautakaupoista ei)
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Oikein, jää ei kulkeudu eteenpäin. Karburaattorisprii, kuten svensson ainetta nimittää, oli ennemminkin estämään kaasuttimen jäätyminen kostealla nollakelillä kuten juuri nyt on usein ollut. Votka puolestaan estää kaasuttajan jäätymisen spriitä terveellisemminMT-11 kirjoitti:Oletteko muuten aatelleet kuinka hullua se on laittaa bensiinin sekaan jäänestoa? Jos lämpötila on alle nollan, vesi on jäässä. Ei se mihinkään silloin kule, kunhan on siellä tankissa, eikö vain?
Laitoin joku aika sitten tankkiin hiekoitussepeliä lapiollisen ja jotain pesunestettä sekä sopivasti vettä. Sitten tankki reiät tulpattuna kuormaliinoilla betonimyllyyn kiinni ja viritys pyörimään puoleksi päiväksi, lähti vanhat hilseilleet maalit ja aika hyvin ruosteetkin irti. Tyhjentäessä tankista tuli ruoste ja maalimoskan lisäksi ihmeellinen pesusienen tai vaahtomuovin oloinen pehmeä nyrkinkokoinen köntti, en käsitä mikä se oli mutta pääasia, että tääkin konsti on aika hyvä...
Jepulis, mulla oli silloin vähän niinkuin sama konsti, vain vähän 'pienemmässä mittakaavassa' :-D juu, ja mulla irtos kans sellanen pesu sieni sieltä pohjalta, tupakkia poltellessa siinä pähkäilin että mikäs hitto se... sellaiseen päädyin että onpi nuo tankit taidettu maalata sisäpuolelta sillä tavalla että luraus maalia(+vähän päälle), hieman hölskytelty ja laitettu roikkumaan täyttö aukosta, niin että se ylimääräinen maali+vähän päälle on valunu sinne pohjalle ja kuivunu löntiks, ja tietty vuosi satojen vaihtuessa muuttunu pesusieneks... että ei kun rautalankalla kartaaniin kiinni ja selkää pesemäänpropje kirjoitti:Laitoin joku aika sitten tankkiin hiekoitussepeliä lapiollisen ja jotain pesunestettä sekä sopivasti vettä. Sitten tankki reiät tulpattuna kuormaliinoilla betonimyllyyn kiinni ja viritys pyörimään puoleksi päiväksi, lähti vanhat hilseilleet maalit ja aika hyvin ruosteetkin irti. Tyhjentäessä tankista tuli ruoste ja maalimoskan lisäksi ihmeellinen pesusienen tai vaahtomuovin oloinen pehmeä nyrkinkokoinen köntti, en käsitä mikä se oli mutta pääasia, että tääkin konsti on aika hyvä...
->K750, MT10<-
Eipä löytynyt verkkoa, Kiinassa ja Intiassa kyllä olis metritavaraa konttikaupalla. Ei ollu sinnepäin halpalentoja, joten täytyi tyytyä käytettyyn, joka löytyi vanhasta IC:n hanasta. Ei tarvii enää ulkopuolisia jäätymiselle alttiita...
Kiitokset muuten kaikille taustatuesta, koneremontti on valmis, laatikkokin tuli uudistettua laakereiden ja tiivisteiden osalta. Tänään palkittiin polkaisu tutulla hörähdyksellä!
Pystymettän diagnoosiveikkauksessa oli siis yksi täysosuma... katkennut kampiakseli.
Kiitokset muuten kaikille taustatuesta, koneremontti on valmis, laatikkokin tuli uudistettua laakereiden ja tiivisteiden osalta. Tänään palkittiin polkaisu tutulla hörähdyksellä!
Pystymettän diagnoosiveikkauksessa oli siis yksi täysosuma... katkennut kampiakseli.










