Rengaskaupoilla
Re: Rengaskaupoilla
Ei tuo kovin yleistä ole..itsellä ei noin ole käynyt kertaakaan, ja näillä on viimeisen reilun20 vuoden aikan ajettu reilusti yli 200 000 km..joku syy tuohon tietysti on..mutta tutkimatta vaikee sanoo.
Kiilassa on voimaa pirun paljon , kannattaa käyttää pientä vasaraa kun kiilaa naputtelee paikoilleen simmejä sovitellessa ja loppukasauksessa.
T.hh
T.hh
Minulla on kyllä aavistus... Halkihan tuo lienee mennyt jo aiemmin, eikä nyt viimeisen kiristämisen yhteydessä. Perään vaihdoin vuosi sitten uuden vetorattaan sekä laakerit ja tällöin tutkin rattaiden kuntoa. Kunnon valossa suurennuslasilla tarkastaen kiilapultin vieressä oli jo muutaman millin pitkä halkeaman alku. Mikä sen oli alulle saanut, en osaa sanoa? Olin jo hylkäämässä osat mutta varovasti vingulla halkeamaa hioessa huomasin ettei se ollutkaan kovin syvä, ihan pinnassa vain ja menosuunta taakseepäin kohti perää. Hion halkeaman pois ja siistin työstetyn kohdan ja näillä onkin nyt vuosi päästy. Ennen roikkarallia tuo oli vielä ehjä/kokonainen kun otin silloin perän pois koneremontin tieltä. Kiilapultinkin kiristin viimeksi tuolloin (seuraavaan sokan uraan), ja silloin tuntuma korjaantui vielä napakaksi. Olisi pitänyt jo näköjään tuolloin vuosi sitten vaihtaa mutta nuukuus, tyhmyys ja usko omaan tekemiseen olivat liian vahvat
Käyn parhaillaan kauppaa toisesta varaperästä, ja korjaillaan tämäkin sitten kuuluisasti joskus. Muistin ostaneeni rompetorilta käytetyt vararattaatkin, mutta eihän säkissä ollutkaan kuin isompi lautaspyörä sekä kasa nokka-akseleita
Käyn parhaillaan kauppaa toisesta varaperästä, ja korjaillaan tämäkin sitten kuuluisasti joskus. Muistin ostaneeni rompetorilta käytetyt vararattaatkin, mutta eihän säkissä ollutkaan kuin isompi lautaspyörä sekä kasa nokka-akseleita
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Kiilapultista pitää olla "löysät" pois..varsinainen kiristys ei ole olennaista. Eli itse olen laittanut tuohon M8/nylock mutterin ,,jota aina sillointällöin kevyellä sormiotteella kirin..se on helppoa kun ei käytä vanhan k:n tyylistä suojakuppia edessä(kuten Uralissa ei ole). samalla tunnustelee aina onko perän mutterit swingin kiinnitykseen kiinni. Tuota kiilapulttia ei siis tarvi kirii lujaa ,vaan löysät pois,silloin tuplakuulaa ei rasiteta liioilla välyksillä.
Kun on tapana ollu testailla kaikenlaista...niin pitihän se katkennut pinionikin hitsata...seivasin reilusti...MIGillä täyttelin...rälläkällä ja viilalla muotoilin boorit ja reiän....ja eiku testiin....sinnehän se jäi perään lopullisesti...poistin sen,kun kun olin ajanut lautasparin loppuun..
.
Eihän akseli ajaessa hajoa...vaan kyllä sen hajottaa sötöstelevä kaikkitietävä harrastaja...kuten siis minä..
.
Eihän akseli ajaessa hajoa...vaan kyllä sen hajottaa sötöstelevä kaikkitietävä harrastaja...kuten siis minä..
Alkaa tämä renkaanvaihto hieman laajentumaan, mutta kokeillaan nyt sitten vaikka karpin mallia ja katsotaan jääkö tästä jälkipolville kerrottavaa
Taidan jättää toistaiseksi suojakupin kartaanin päästä pois, niin näkee tuon kiilapultin tilanteen ja pystyy ihan käsin kokeilemaan milloin korjaus räjähtää käsiin... Tuntipalkoille tässä hommassa ei kyllä pääse, mutta onneksi harrastaminen on mukavaa.
Taidan jättää toistaiseksi suojakupin kartaanin päästä pois, niin näkee tuon kiilapultin tilanteen ja pystyy ihan käsin kokeilemaan milloin korjaus räjähtää käsiin... Tuntipalkoille tässä hommassa ei kyllä pääse, mutta onneksi harrastaminen on mukavaa.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
No niin taas alkaa renkaan keväinen kestotesti karkeella asfaltilla..viimeksi vaihdoin taakse 15.8.2025 Sinkon 5"-16 (270) mukava ja tukeva rengas kyllä..nyt saa nähdä kestääkö vielä juhannukseen kuten olis toivomus...tänään metsässä käppäilemässä ..mopolla tietysti matkat.