Mopon Kuljetuskärri
Mopon Kuljetuskärri
Mulla on ollut vuosia(vuosikymmeniä) tuollainen kippaava Muulin jarruton Teli kärri..Faijavainaa aikanaan ,jatketulla aisalla , veti sillä jotain pikku veneitä..jäi seisomaan piiitkäksi aikaa(ei ollut kovin käytännöllinen). Kalle kerran vuosia sitten,laittoi siihen uuden vanerin, ja nyt poika korjas muuten ruostuneet paikat, ja mä modasin sitä sivuvaunumopon kuljetus kärriksi. Kipillä ja kauko-ohjattavalla vinssillä sillä saa yksinkin väsyneen vaunumopon tien(tai ojan) poskesta kyytiin. Tuo VWK on hieman leveämpi kun tavan vaunumopo, mutta just. mahtuu kyytiin. Etuosaan kun tulee vielä tarvikelaatikko akkuineen , niin aisapainoakin saa vähän enempi. Myös teliin kiinnitettävät matalat lokkarit vielä pitää askarrella ja muuta pikku osaa.Mutta kokeilin että yksin saa vaunumopon kivasti vedettyä kyytiin ja poiskin.
Re: Mopon Kuljetuskärri
Joo, sillon tais olla 2 kärryä mihin laitettiin pohja ja sähköt. Mistäs kaikkialta sulla on toi mopo kiinni, täytys omaan kärryyn laitella koukkuja lavaan samalla kun korjailen siihen kans vanerin.
No niin se tais olla..se toinen ,alumiinikärri (1 akselinen) on ollut enempi käytössä. Tuo telikärri oli aika paskamainen vedettävä,,kun se oli kevyellä kuormalla aika levoton ja äänekäs...nyt laitettiin iskarit teliin ja uusi tiukempi vetopää..niin tuli mukavammaksi vetää. Mulla tulee siihen kärrin etukehtoon "haarukka" paikka etupyörälle , joka estää sivuliikkkeen ja moposta ihan vaan kiinnitysliinat vedolla alas eteen ,,ja takana molempiin sivuihin ettei pääse siirtyy sivuttain. Ajattelin tehdä myös vaunun pyörälle pikasiirrettävän/lukittavan lavakiilan ,,ja sitten vaan liinavedot eteen /taakse. Nyt tuossa on takalaita käännettynä ajosilta ..ja takalaidan "tolpat" on pikakiinnitteisesti työnnettävissä runkoon ,,jolloin saadaan vedettyä mopo tasaselle lavetille..ja sitten tolpat ja takalaita lukitaan paikoilleen. Tuossa kauko-ohjain vinssissä on kai 15 m vaijeria ja voi matkustaa mopon kyydissä ja ohjailla siinä samassa lastin siirtymistä kärriin..sivistynyttä, ja pärjää wanha ukko itsekseen lastauksessa ,vaikka olis mopo ojassa tai allikossa.Kalle kirjoitti: 11.12.2025 20:11 Joo, sillon tais olla 2 kärryä mihin laitettiin pohja ja sähköt. Mistäs kaikkialta sulla on toi mopo kiinni, täytys omaan kärryyn laitella koukkuja lavaan samalla kun korjailen siihen kans vanerin.
Kuullostaa hyvältä, vaijeriakin sen verran että jos hakee jonkun projektin niin pääsee suorittamaan koeajon lastauksen yhteydessä.
Mulla on vastaava projekti ollut suunnitteilla jo pitkään. Löytyy pieni 70-luvun omavalmistekärry, just sivuvaunumopon levyinen.
Olisi tarkoitus laittaa ajosillat, vinssipukki ja mahdollisesti vielä pikakiinnitteiset venerullat.
Ei vaan ole tota tallissa makaavaa nepoparia ollut tarve kuskaille hetkeen mihinkään :D
Olisi tarkoitus laittaa ajosillat, vinssipukki ja mahdollisesti vielä pikakiinnitteiset venerullat.
Ei vaan ole tota tallissa makaavaa nepoparia ollut tarve kuskaille hetkeen mihinkään :D
-=Dnepr K-650 '68=-
VW mopo on kok.leveydeltään n.1650 mm ja tuon mun pikkukärrin tasainen lavaleveys on 1400 ja pituus 2500 ,,siihen se mopo mahtuu hyvin kun ei ole laitoja ja lokasuojia pyörien päällä (ainakaan niin korkealla että ottaisi sylintereihin ym.) Eli mulla tuossa tulee matalat lokasuojat kiinni teliin tai pikakiinnitteisesti lavaan...katotaan nyt mihin päädytään. Nyt tuo saa toimia noin aluksi ,,,
Viimeksi muokannut MATTI, 13.12.2025 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuommosen sötöstelin...etupyörälle sopiva kolo tasapainon saavuttamiseksi.
Omavalmistekärry Saab 96 akselilla...ja varapyörällä...
Omavalmistekärry Saab 96 akselilla...ja varapyörällä...
- Liitteet
-
- Screenshot_20251213_105429_WhatsApp.jpg (306.86 KiB) Katsottu 5779 kertaa
Laidat ne vaikeudet tekee. Trukkilavojen päälle nostettun pärrän idea ei oikeen auennu mulle, enneku olin ite trukkillavoja alle tukkimassa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Juu...lankulla haetaan sopiva korkeus,jotta jalkatappi ja vaihepolin mahtuu kyytiin,(laidan päälle).
Nyt on mopokärrissä vinssin vaijeriohjain joka toimii oikeissa kippikulmissa ja kyytiin/alas vedoissa nätisti.. sidontatarvike , akku ,kaukosäädin ym. tarvikkeille vahva lukittava ja runkoon kiinnitetty (varkaudenestoa) tarvikelaatikko. Ja lopuksi mopon aseman ohjainkouru etupyörälle johon pitäis osua että mopo on oikeas kohdin kärriä. Pikakiinnitteisiin /tai kääntyviin lokasuojaan ja äärivaloihin paneudutaan taas kun on joutoaikaa...mutta nyt voisi lähtee jo vetelee mopo kärrissä piparirallii...
Jos kärry on sopivasti kapeahko, vaunun ratas voi olla lavan ulkopuolella.
Kärryssä on kippi ja lavalleveto sujuu hyvin ketjutaljalla yksin kin.
Tässä kuljetusasennossa ketjutalja on paikoillaan ja pitää timmisti pyörän paikallaan, keulalautaa vasten ja kärrynpyöränsuoja vänkää sitä taaksepäin.
Kärryssä on kippi ja lavalleveto sujuu hyvin ketjutaljalla yksin kin.
Tässä kuljetusasennossa ketjutalja on paikoillaan ja pitää timmisti pyörän paikallaan, keulalautaa vasten ja kärrynpyöränsuoja vänkää sitä taaksepäin.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Tais olla virallisesti niin ettei laidan yli sivusuunnissa sais olla kuormaa. Mutta ainaskii minun kärrissä vaunupyörän ohjaustangosta kahvan verran pyrkii pilkistämään vähän leviäksi. Eri asiahan on taas haittaako se ketään , ei minua ainaskaan... virkavalta ei vielä ole tullu näkemystään esittelemään.
Ajoluiskista sevverran ,että ne kannattaa kiinnittää kärriin , pohjavaneeriin olen reilut ruuvit kiertänyt niiden läpi lastauksen ajaksi.
T.hh
Ajoluiskista sevverran ,että ne kannattaa kiinnittää kärriin , pohjavaneeriin olen reilut ruuvit kiertänyt niiden läpi lastauksen ajaksi.
T.hh
Täällähän on rakennelmaa ja konstia jos jonkinlaista, tuo pyörän nostaminen ylemmäs lankkujen varaan täytyy ihan testata, tuota että sivarin pyörä menee yli laidan en vielä uskalla lähteä kokeilemaan
Taloudessa on yksi pieni höpökärry millä on käytännössä viety vain risuja, pohja ei mitään painavampaa edes kestäisi... Mutta jos ihan varmuuden vuoksi yrittäisi siitä väkästellä sopivaa kuljetuskalustoa. Ei tietenkään omia vehkeitä varten, mutta jos jollakulla muulla sattuu kulkine kyykähtämään tielle...
Taloudessa on yksi pieni höpökärry millä on käytännössä viety vain risuja, pohja ei mitään painavampaa edes kestäisi... Mutta jos ihan varmuuden vuoksi yrittäisi siitä väkästellä sopivaa kuljetuskalustoa. Ei tietenkään omia vehkeitä varten, mutta jos jollakulla muulla sattuu kulkine kyykähtämään tielle...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Hyvä periaate, KOO,lla ajamalla kotioKaljee kirjoitti: 14.12.2025 00:07 Täällähän on rakennelmaa ja konstia jos jonkinlaista, tuo pyörän nostaminen ylemmäs lankkujen varaan täytyy ihan testata, tuota että sivarin pyörä menee yli laidan en vielä uskalla lähteä kokeilemaan![]()
Kaljeellakin alkaa olla kohta varaosaa että mahdollistaa ajamalla kotia pitemmältäkin reissulta, esim.kampuran vaihtaa helposti pitemmällä reissull
Jos on kovin satunnaista pärrän siirtely, niin homman voi laittaa alihankintaan...
Ps ja aika usein saa maksumieheksi vakuutusyhtiön tai autoliiton, niin tai sitten ottaa pakun kympillä jos menee omasta pussista
No yllättävän pitkään pysy topiikki aiheessaan...vanhat jyyrät paistaa poppareita,ja vetää sujuvasti offtopiikkia..
Pojat...tää on MOPON KULJETUSKÄRRI...ei ajamalla kotiin...tai autoliitto auttaa...
Pojat...tää on MOPON KULJETUSKÄRRI...ei ajamalla kotiin...tai autoliitto auttaa...
Ei ku Kaljee ei tartte kärriä, Kaljee oli eksynyt väärään topikkiin. Pitää yrittää ohjata...säikyttelevät nuorta aloittelevaan itämaan harrastajaa, Kaljee joutaa konttaan kotona pyöränsä vieressä notkeilla polvillaan eli ennakoivat huollot tehdään ennen lähtöä ajallaan eikä tienpäällä ja varsinkin jos ollaan porukalla liikkeellä niin silloin pyörien oltava kunnossa.Kaljee taitaa ajella yksikseen, lullassa voi kyytiläinen olla.karppi kirjoitti: 14.12.2025 09:33 No yllättävän pitkään pysy topiikki aiheessaan...vanhat jyyrät paistaa poppareita,ja vetää sujuvasti offtopiikkia..
Pojat...tää on MOPON KULJETUSKÄRRI...ei ajamalla kotiin...tai autoliitto auttaa...![]()
Mitä autoliittoon tulee niin taitaa kuskata lähimatkoja sopimuksella
Tuplana meinas tulla
karppi kirjoitti: 14.12.2025 09:33 Pojat...tää on MOPON KULJETUSKÄRRI...ei ajamalla kotiin...tai autoliitto auttaa...![]()
Sorry nyt huomasin että olen jääävi puuttumaan peräkärrin vetoon henkilöauton perässä, kun mulla ei ole ollut koskaan koukkua perässä ja ei tule...
Tuo Harrin viittaus lakipykälään on aivan totta.hyvonenh kirjoitti: 13.12.2025 23:33 Tais olla virallisesti niin ettei laidan yli sivusuunnissa sais olla kuormaa. Mutta ainaskii minun kärrissä vaunupyörän ohjaustangosta kahvan verran pyrkii pilkistämään vähän leviäksi. Eri asiahan on taas haittaako se ketään , ei minua ainaskaan... virkavalta ei vielä ole tullu näkemystään esittelemään.
T.hh
Muutama siirto on tullu tehtyä, vaununpyörä, laidan ulkopuolella ja selityskin on ollu mietittynä, siltä varalta, että joutus virkavallalle selittelemään.
Selitys on : Poikkeuksellinen tilanne.
Ei oo onneksi vielä tarvinnu selitellä, mutta ehkä se on vielä eessäpäin.
Tuota, poikkeuksellinen tilanne, syytä tuli joskus yli 50 vuotta sitten käytettyä tilanteessa että henkilöauton kyytissä oli henkilöitä enemmän kuin rekisteriotteeseen oli merkitty, silloin se toimi, mutta aika lienee muuttunut, ehkä
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Tähän asti on pärjätty näin.
Kyyti sattui paikalle sattumalta alle minuutti kampiakselin katkeamisen jälkeen
Kyyti sattui paikalle sattumalta alle minuutti kampiakselin katkeamisen jälkeen
- Liitteet
-
- IMG_20220218_174440.jpg (96.79 KiB) Katsottu 5533 kertaa
-=Dnepr K-650 '68=-