Eipä tuo tilanne sitten aivan toivottomalta näytä, raadilla on hyvät perustelut asiasta! Erikoisesti tuo kyseinen pakoventtiili on ainoana yli puolet väljempi mitä muut. Mutta testataan tuota 9.05 ensihätään.
Tilasin kesällä "viritysmielessä" vauhtiputkasta ilmajäähdytteisen "kubelwaagenin" imuventtiileitä. Koko kun sattui olemaan kivasti 40.0x9.0x137.2mm. Vaan harvinaiseksi ovat ostajat käyneet, niin saattaa olla etteivät enää ala neljän kappaleen takia linjastoa rakentamaan FRECCIA Imuventtiili 40.0x9.0x137.2mm, VAG
( Oikeasti kairasin kalvaustyökalulla venttiilinistukkaa liikaa niin että vakioventtiili ei enää pidä siinä. Tarvitaan leveämpi lautanen. Viritystä tuokin... )
Jostakin venäläisten juttupalstalta muistelen lukeneeni, että lättäpäässä 0.1mm olisi sopiva venttiilin varren ja ohjurin välys. Sen pystyisi kyllä laskemaan, että paljonko lautanen heiluu tuolla välyksellä, jos vaan tiedetään ohjurin kanavan pituus.
Tönärillä mitaten tämän kyseisen sylinterin imuventtiilin ohjurin pituus 85mm, pakoventtiilin ohjuri hitusen pidempi 90mm. Toisesta käsillä olevasta (hieman viilatun näköisestä) sylinteriparista mitat hitusen pienempiä, mutta ollaan 80-85mm välillä. Tuota suuruusluokkaa kuitenkin nuo lienevät hieman vuosikymmenestä riippuen...
Muissa venttiileissä heittokello näyttää noin 0,25-0,30mm lukemaa. Katsotaan mihinkä tuo pakoventtiilin tuplaten suurempi arvo tuosta asettuu uudella ylikoon venttiilillä. Nyt en enää tähän aikaan lampaiden lukumäärää kummempia laskutoimituksia saa suoritettua
Minun laskelmat näyttää siltä, että jos katsotaan tuolla 0.1mm ohjurin välyksellä ja 85mm ohjurin pituudella niin venttiilin varren päässä heittokello näyttäisi noin 0.14mm liikettä ja lautasen päässä noin 0.185mm liikettä. Venttiili on tässä laskelmassa asetettu ohjuriin siihen syvyyteen, että jousilukon kapenema alkaa siitä kohtaa mihin ohjuri päättyy.
Vastaavasti, jos tällä asetelmalla mitataan lautasen päästä 0.25mm heiluntaa, niin ohjurin välys on tällöin noin 0.13mm.
Jos taas tuo 0.25mm mitataan varren päästä, niin silloin ohjurin välys on noin 0.18mm.
Näyttäisi siltä, että lättäpään pitkä venttiilinohjuri vähentää tehokkaasti heilumista.. eli nämä tulokset eivät ole mitenkään verrattavissa Uralin lyhyisiin venttiilinohjureihin, missä heiluntaliikettä tulee enemmän, vaikka ohjurin välys ei olisikaan niin suuri.
Tässä ei ole huomioitu sitä, onko venttiilin ohjuri esim. pakokanavan päästä avarampi. Jos on, niin ohjurin vaikuttava pituus tällöin lyhenee.
Tämä on tietenkin simulointia, eli vastuuta oikeellisuudesta en voi ottaa... Mutta mielenkiintoista näitä on pohtia!
Onkos kellään muulla ollut onkelmia tankin korvausilman saannin kanssa?
Alkoi hiukan ihmetyttämään kun kesken ajon meni apukuskin puoleinen pytty pimeäksi, tien reunaan ja mopo sammuksiin. Tutkiskelin siinä hetken ja kokeilin käymään, hyvin kaikki pelaa noin kilometrin kunnes taas sama juttu.
Hetken räpeltämisen jälkeen totesin että tankin korkki auki ei mitään ongelmaa, heti kun piukalle laittaa niin loppuu bensa toiselta pytyltä.
Korkkina ihan semmoinen sasulta aikoinaan ostettu kromi korkki ja siinä alla samasta osoitteesta korkin tiiviste, korkkinen. Ostin silloin myös muovisen korkin ja kumisen tiivisteen, mutta niillä ei toiminut alkuunkaan, nykyisilläkin tosiaan korrki auki oltava että imee kunnolla ilmaa.
Jos ei muuten niin poraan ilmakolon tuohon kromiseen korkkiin ja se olis siinä.
Minulla ainakin tuo vanha muovikorkki hengittää hyvin. Niin hyvin että jos tankkaa liian täyteen ja lähtee ajamaan, bensiinin hölskyessä tankissa se löytää tiensä pihalle korkista. Ja valuu hitaasti pitkin tankin kylkeä. Kuminen tiiviste paikoillaan, korkissa on keskellä reikä mihin puhaltaessa ilma pihisee. En tiedä onko alkuperäinen vai jonkun myöhemmin tekemä muutos.
No sehän selittääkin, omassa korkissa ei ollut tuota ilmareikää, tai sitten ruostunut umpeen vuosien saatossa, samoten tuo niitattu pelti oli niin tiukassa ettei se ilma sieltä välistä kulkenut. Hiukan kun meisselillä raotti sitä niitattua pelliä ja 1.5mm poralla kairasi niin alkoi joksenkin ilma kulkemaan.
Tosiaan itsellä ottanut korvausilmaa tankin luukun saranan juuresta, tiesi myös kun alkoi tankki olla puolillaan sillä ei ollut enään säkit bensasta märillään. Vuoto kun paikattiin niin alkoikin ongelmat.