Perän rattaat/välitys
-
Iris Heart
- 100

Perän rattaat/välitys
Juuh elikkäs, osaisiko joku vähän valottaa nuista urren perän ratastuksista.
Netistä kun saa 8/37, 9/35 ja 10/35 ratastuksia.
Oletan että sama periaate kuin ketjuvetoisen pyörän ratastuksessa, pienempi luku viitateen kardaanilta tulevaan hammaspyörään ja isompi luku siihen itse rengasta pyörittävään rattaaseen?
Näin matkapyörää ajatellen muistaakseni noi milissiperät olivat tuota 9/35 ratastusta, eikös silloin tuo 10/35 olisi vielä hiukan parempi huimissa 80kmh vauhdeissa, mutta alavääntö hiukan kärsisi enemmän?
Ei tässä vaunua olla pyörään laittamassa niin ei niin kauheasti itseä se alaväännön puute haittaisi.
Netistä kun saa 8/37, 9/35 ja 10/35 ratastuksia.
Oletan että sama periaate kuin ketjuvetoisen pyörän ratastuksessa, pienempi luku viitateen kardaanilta tulevaan hammaspyörään ja isompi luku siihen itse rengasta pyörittävään rattaaseen?
Näin matkapyörää ajatellen muistaakseni noi milissiperät olivat tuota 9/35 ratastusta, eikös silloin tuo 10/35 olisi vielä hiukan parempi huimissa 80kmh vauhdeissa, mutta alavääntö hiukan kärsisi enemmän?
Ei tässä vaunua olla pyörään laittamassa niin ei niin kauheasti itseä se alaväännön puute haittaisi.
- Liitteet
-
- Screenshot_20260325_103806_Brave.jpg (250.96 KiB) Katsottu 1905 kertaa
Re: Perän rattaat/välitys
Tuossa ensihätään kun soffalla vauhdinhurmaa/surmaa suunittelet. tuosta puuttuu vielä perävälitys 10/36
-
Iris Heart
- 100

Ahaa, siis tämä 10/35 on se mafiaperä mistä olen kuullut, aina kuitenkin olettanut että poliisi/mafia on sama asia, myös peränä.MATTI kirjoitti: 25.03.2026 11:01 Tuossa ensihätään kun soffalla vauhdinhurmaa/surmaa suunittelet. tuosta puuttuu vielä perävälitys 10/36
Saisihan varmaan nuista rattaita sekoittamalla tehtyä jonkinlaisen paketin jos kaikki kolme sarjaa tilaisi, mutta RGllä tosiaan on vain nuo 3 hyllyssä mitkä kuvassa näkyy.
Enemmän se perän ratastus olisi ollut ettei konetta tulisi huudatettua kamalasti siellä neljän tonnin pinnassa, mutta eipä tuo näytä siellä vielä kaheksan kympin vauhdeissa olevan kyttäperällä, kiitän Mattia tästä informaatiosta, jatkan ajatusten hautomista kesää varten.
Tämä on puhtaasti oma kokemuksellinen mielipide. Jos 80 vauhtia vain ajellaan niin miliisiperä (9 rattaat) on aika passeli siihen. Kierrokset ei huuda, mutta ei myöskään lannista moottoria. Kiihtyvyyttä riittää vielä pitkälle. Joskus voi tulla sellainen ylämäki tai niin kova vastatuuli, että ei 10-rattaita soolopyörässäkään kaipaa. Voi olla että 100 nopeuksille alkaa tuo 9-perä olemaan jo liian tiheä. Riippuu tietysti siitä, että mitä ajatellaan on liian kovana kierroslukuna. Itse haluaisin kovasti ajatella, että minkä tahansa maamoottorin olisi kestettävä ainakin 4000rpm, kun se ei ole kummoinenkaan pyörimisvauhti. Mutta eipä näistä voi takuuta antaa.
Olen sellaisessa ymmärryksessä, että rattaita ei voi sekoitella eri välityspaketeista.
Olen sellaisessa ymmärryksessä, että rattaita ei voi sekoitella eri välityspaketeista.
-
Iris Heart
- 100

Itsellä kokemus 100/120 vauhdista milissiperällä oli että kiertokanki solmuun ja mäntä sylinteristä läpi, sen jälkeen olen koittanut maltillisemmin ajella ja matkanopeus pysyy siinä max 80 tuntumassa.Justeeri kirjoitti: 25.03.2026 11:53 Tämä on puhtaasti oma kokemuksellinen mielipide. Jos 80 vauhtia vain ajellaan niin miliisiperä (9 rattaat) on aika passeli siihen. Kierrokset ei huuda, mutta ei myöskään lannista moottoria. Kiihtyvyyttä riittää vielä pitkälle. Joskus voi tulla sellainen ylämäki tai niin kova vastatuuli, että ei 10-rattaita soolopyörässäkään kaipaa. Voi olla että 100 nopeuksille alkaa tuo 9-perä olemaan jo liian tiheä. Riippuu tietysti siitä, että mitä ajatellaan on liian kovana kierroslukuna. Itse haluaisin kovasti ajatella, että minkä tahansa maamoottorin olisi kestettävä ainakin 4000rpm, kun se ei ole kummoinenkaan pyörimisvauhti. Mutta eipä näistä voi takuuta antaa.
Taitaa sittenkin tuo milissiperä olla ihan passeli näin matkaa ajatellen kun esim romaniassa alkaa ne karpaatit hiukan käymään jyrkiksi.
Miten sattuu koneistajlla ollu säädöt tehtäessä, niin rattaat on aina parit. Näitä ei kannata sekotella, vaikeuksia vaan edessä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Joo..ei perän välityksiä voi sekoittaa...vw mopossa soolona on käytetty tuota spectraakin ja suoraa nelosta..mutta vw vaunupyörissä olen käyttänyt miliisiperää ja laatikossa on 3 vaihteena vakio 4 vaihdevälitys ja 4 vaihteena suora (30% nopeuttava) välitys. Spectroja en ole koko harrastus aikana asentanut/nähnytkään, kun 2 kpl..yksi niistä on asennettu Mikan soolo vw mopossa.
Tämä on näitä klassisia Ural/Dnepr tarinoita. Kun tuota Jenkkien Ural foorumia lueskelee niin yleinen mielipide tuntuu olevan, että kyllä 5000-6000 voi huoletta nauvuttaa. Niillä on tietenkin uudemman sukupolven Uralit siellä, että voihan se hyvin ollakin. Minulla alkaa tässä omien kokemusteni perusteella muodostua sellainen kerettiläinen mielipide, että ne olisi kuitenkin nämä lättäpäät, mitkä parhaiten kestää kohtuullista kierrättämistä. Jää kokonaan pois venttiilikoneiston hajoamisten aiheuttamat täystuhot. Ongelmana tietenkin kovempi käyntilämpö ja heikompi öljypumppu. Tästä voi moni olla eri mieltä, totta kai. Ainakin he, jotka ovat mäntiä sulatelleet jne...Iris Heart kirjoitti: 25.03.2026 12:08Itsellä kokemus 100/120 vauhdista milissiperällä oli että kiertokanki solmuun ja mäntä sylinteristä läpi, sen jälkeen olen koittanut maltillisemmin ajella ja matkanopeus pysyy siinä max 80 tuntumassa.Justeeri kirjoitti: 25.03.2026 11:53 Tämä on puhtaasti oma kokemuksellinen mielipide. Jos 80 vauhtia vain ajellaan niin miliisiperä (9 rattaat) on aika passeli siihen. Kierrokset ei huuda, mutta ei myöskään lannista moottoria. Kiihtyvyyttä riittää vielä pitkälle. Joskus voi tulla sellainen ylämäki tai niin kova vastatuuli, että ei 10-rattaita soolopyörässäkään kaipaa. Voi olla että 100 nopeuksille alkaa tuo 9-perä olemaan jo liian tiheä. Riippuu tietysti siitä, että mitä ajatellaan on liian kovana kierroslukuna. Itse haluaisin kovasti ajatella, että minkä tahansa maamoottorin olisi kestettävä ainakin 4000rpm, kun se ei ole kummoinenkaan pyörimisvauhti. Mutta eipä näistä voi takuuta antaa.
Taitaa sittenkin tuo milissiperä olla ihan passeli näin matkaa ajatellen kun esim romaniassa alkaa ne karpaatit hiukan käymään jyrkiksi.
Jos nyt olisin pystymetästä pyörää tekemässä, laittaisin vakioperän ja nopeat 3- ja 4-vaihteet. Miliisiperä ja vakiolaatikko on mukava soolona maantiellä, mutta se nopeuttaa samalla pikkuvaihteetkin, mikä ei aina ole toivottavaa maastoajossa
Kuinkas muuten käy tällaisen moottorin tasapainotus? Auton kampiakseli/vauhtipyöräpaketteja olen 2 kpl tasapainotuttanut koneistamossa, mutta tässä on ne kiertokanget matkassa.
Minulla on K-pyörässä ollut aina miliisiperä ja sivuvaunu, joten en osaa sitä vakioperään edes verrata. Vaunun kanssa se hyytyy ylämäkeen, yksin ajaen ei liian pahasti mutta matkustajan tai kuorman kanssa ollaan jossain 70 kieppeillä nopeusmittarin kanssa oikein jyrkässä mäessä (gps-mittari). Kulkee kyllä "hetkellisesti" 95-100 vauhtia tasaisella kun on vauhtiin päästy. Jos ei ole vastatuulta
Aika huonoakin maastoa olen sillä hiljaa puksutellut menemään, enkä ole tiheämpää välitysta kaivannut ykkösvaihteelta tai perävälitykseltä. Toki sitä hiljaista vauhtia on pidettävä yllä sekä väylän oltava jollain tapaa kulkukelpoinen. Zyndappi on sitten erikseen sinne sotamaastoon alennusvaihteineen...
Lättäpäässä tosin on mielestäni sellainen huvittava tyhjäkäyntikierrosten vääntö, ettei se liikkeelle päästyään ihan hevillä sammu. Paikaltaan lähtien kyykähtää kyllä. Joten vertaus uraliin saattaa ontua tässä kohden.
Minulla oli sellainen käsitys että 650 Uralin kampiakseli oli se heikko lenkki näitä kierroksia ajatellen, Karppiko se oli johonkin kirjoittanut että jatkuva yli 3500rpm olisi myrkkyä? Murtuu kaiketi mokoma. Viisaammat jatkakoon...
Aika huonoakin maastoa olen sillä hiljaa puksutellut menemään, enkä ole tiheämpää välitysta kaivannut ykkösvaihteelta tai perävälitykseltä. Toki sitä hiljaista vauhtia on pidettävä yllä sekä väylän oltava jollain tapaa kulkukelpoinen. Zyndappi on sitten erikseen sinne sotamaastoon alennusvaihteineen...
Lättäpäässä tosin on mielestäni sellainen huvittava tyhjäkäyntikierrosten vääntö, ettei se liikkeelle päästyään ihan hevillä sammu. Paikaltaan lähtien kyykähtää kyllä. Joten vertaus uraliin saattaa ontua tässä kohden.
Minulla oli sellainen käsitys että 650 Uralin kampiakseli oli se heikko lenkki näitä kierroksia ajatellen, Karppiko se oli johonkin kirjoittanut että jatkuva yli 3500rpm olisi myrkkyä? Murtuu kaiketi mokoma. Viisaammat jatkakoon...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Nepparissa on tavan (autotyyliset) liukulaakeri kiertokanget. Kotioloissa voi kiertokanget painottaa ihan veitsenterällä olevan painopisteen kautta ,kunhan saa samalla kanget ensin saman painoisiksi, ja tasapainopisteen liki samaksi. Nepparin kampura on usein jo tehtaalla painotettu(näkyy massoissa olevista painotus porauksista) Nepparin akseleita on painotettu myös alan liikkeissä jälkikäteen. Kanget +männät saman painoisiksi,,hyvä kampura öljynpaine modauksin..tasapainoiset vauhtis +rautalevyt siinä on kiva setti ajella pidempäänkin eikä tassut /kädet tärise.JuhaK71 kirjoitti: 25.03.2026 17:05 Kuinkas muuten käy tällaisen moottorin tasapainotus? Auton kampiakseli/vauhtipyöräpaketteja olen 2 kpl tasapainotuttanut koneistamossa, mutta tässä on ne kiertokanget matkassa.
Liian raskas eli harva perän välitys voi johtaa myös moottorin jatkuvaan ylirasitukseen , eli liian pieniin kierroksiin . Eli moottori ei pääse parhaimmalle vääntöalueelleen , kuski pitää kaasusinkkiä kokoajan vähän turhan tiukalla. Tämä puolestaan voi johtaa vääntövärähtelyihin jotka nopeuttavat kampiakselin ennenaikaista tuhoa...
T.hh
T.hh
Tuossa kun kattoo tuota välitys/nopeus taulukkoa...niin pääseeköhän vakio sivuvaunu mopolla edes sinne max. väännön kierroksille/ajonopeuksille tavan tehoilla ?? Vai pitäiskö tihentää välitystä... :lol:vai vetää kolmosella..hyvonenh kirjoitti: 26.03.2026 09:35 Liian raskas eli harva perän välitys voi johtaa myös moottorin jatkuvaan ylirasitukseen , eli liian pieniin kierroksiin . Eli moottori ei pääse parhaimmalle vääntöalueelleen , kuski pitää kaasusinkkiä kokoajan vähän turhan tiukalla. Tämä puolestaan voi johtaa vääntövärähtelyihin jotka nopeuttavat kampiakselin ennenaikaista tuhoa...
T.hh
Ilmanvastus tappaa nää sivuvaunulaitteet jos kovaa yritetään mennä . Silloin on aika turhaa yrittää välityksiä harventaa sitä varten että satasta vois matkanopeutena pitää. Tarkoitan siis vakiokoneilla varustattuja laitteita, ihan eri juttu jos kuutioita ja sitä myöten vääntöä löytyy.
Volkkarin koneella varustetussa laitteessa tarvii olla ihan eri välitykset kun urren omassa tekniikassa.
T.hh
Volkkarin koneella varustetussa laitteessa tarvii olla ihan eri välitykset kun urren omassa tekniikassa.
T.hh
Tuossa ketjussa on hyviä tehokäppyröitä, joskaan ei 650 uralista: viewtopic.php?t=14179
Vääntökäyrähän on ainakin noiden mukaan melkoisen tasainen, ei tarvitse edes parasta vääntöä yrittää soolopyörällä hakea? Tehon nousu kierrosten mukana on siinä ja siinä, että vaunupyörä on ilmanvastuksensa kanssa kovilla pitemmillä perävälityksillä.
Vääntökäyrähän on ainakin noiden mukaan melkoisen tasainen, ei tarvitse edes parasta vääntöä yrittää soolopyörällä hakea? Tehon nousu kierrosten mukana on siinä ja siinä, että vaunupyörä on ilmanvastuksensa kanssa kovilla pitemmillä perävälityksillä.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Normipäivä matkamotoristille joka on liikenteessä imz 750 ohv pärrällä...
Aamulla hypätään stogaan klo 9:00 ja lähdetään kohti uusia seikkailuja, pidetään moottorin kierrokset kokolailla 3750 --- 4000 1/min. ja ajonopeus on siinä 85 - 95 km/h klo 18:00 lopetellaan ajaminen ja päivän keskinopeus on noin 60 km/h, niin ollaan 540 kilometrin päässä aamun lähtöpaikasta. Tätä
toistetaan sitten kaksikymmentä kertaa, niin ollaan ajettu kymppitonnin reissu.
Ps näin se menee
Sen verran vielä, että valitulla tiellä ja reitillä on suuri vaikutus päivän lopputulokseen minne asti ehtooksi ehtii, pinemmillä teillä tulee taajamat vastaan ja niiden nopeusrajoitukset, lisäksi niillä teillä on kiertoliittymiä aika tiheesti, niin joutuu käyttämään vaihteita tiuhaan ja tekemään kiihdytyksiä ja hidastuksia. Maisemateillä päivän keskinopeus tippuu 40 --- 50 km/h, jolloin päivän saldo on noin 300 --- 450 km, joten elämä on täynnä valintoja mitä haluaa...