laturi
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
laturi
mikähän voisi olla vikana kun laturini vaan ei toimi. toimi jonkun aikaa pyörän oston jälkeen mutta sittemmin alkoi laturin valo palamaan??.
tilasin viron pojilta uuet hiilet ja asensin ne eilen mutta ei vaikutusta. yritin siitä hiilien vierestä katsoa miltä se pyörivä härdelli siel sisällä näyttää mut eipä se mitenkään erikoisen kuluneelta vaikuttanut?.
mitähän erilaisia vikoja kannattaisi testata? kuitenni luulis olevan sen verran yksinkertainen kapistus ettei kovin moni asia voi olla vikana.
pyörällä ei sis ole nyt oston jälkeen ajettu. eikö laturin pitäisi tyhjäkäynnillä paikallaan samallalailla toimia kuin ajossakin?
tilasin viron pojilta uuet hiilet ja asensin ne eilen mutta ei vaikutusta. yritin siitä hiilien vierestä katsoa miltä se pyörivä härdelli siel sisällä näyttää mut eipä se mitenkään erikoisen kuluneelta vaikuttanut?.
mitähän erilaisia vikoja kannattaisi testata? kuitenni luulis olevan sen verran yksinkertainen kapistus ettei kovin moni asia voi olla vikana.
pyörällä ei sis ole nyt oston jälkeen ajettu. eikö laturin pitäisi tyhjäkäynnillä paikallaan samallalailla toimia kuin ajossakin?
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
kokeilin ennen hiilien laittoa mittailla (en tiedä osaanko käyttää sitä mittaria oikein =) vähän sieltä sun täältä. ei noussut amppeerit akussa koneen käydessä. enkä saanut oikein minkäänlaisia lukemia itse laturista. en kylläkään ole varma mitaasinko oikein. ei siin kyl niin montaa vaihtoehtoa ole mitata et luulis jonkin menevän oikein
Jos kyseessä on 6V tasavirtalaturi niin se ei kyllä tyhjäkäynnillä pelitä. Voisi melkein sanoa kahden pyörän kokemuksella että jos laturin valo ei pala tyhjäkäynnillä niin latausrele on väärin säädetty.
Jos laturin valo ei sammu kun antaa kierroksia niin enempi veikkaisin lataussäädintä kuin laturia. Jos esim takavirtareleen kontaktit on hapettuneet niin valo palaa teki laturi mitä tahansa.
Vinkeissä on hyvät neuvot itse laturin testaukseen. Periaatteena on lätkäistä täysi magnetointijännite hetkeksi niin johan pitäisi jännitteen navoissa nousta jos laturi on kunnossa.
Siitä se mittailemalla selkiää.
Sno-Bro
Jos laturin valo ei sammu kun antaa kierroksia niin enempi veikkaisin lataussäädintä kuin laturia. Jos esim takavirtareleen kontaktit on hapettuneet niin valo palaa teki laturi mitä tahansa.
Vinkeissä on hyvät neuvot itse laturin testaukseen. Periaatteena on lätkäistä täysi magnetointijännite hetkeksi niin johan pitäisi jännitteen navoissa nousta jos laturi on kunnossa.
Siitä se mittailemalla selkiää.
Sno-Bro
K-750, MB-750, K-750M, K-175, K-125, K-1B
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Se lataussäädin on musta muovikuorinen kotelo, about nyrkin kokoinen satulan alla oikealla puolella pyörää. Siinä on kolme liitintä ja sisällä kaksi relettä. Toisessa on vain yksi kontaktipari, tämä on takavirtarele. Toisessa on vaihtokoskettimet ja se on latausrele.
Jos laturi on toiminut viimeisen muutaman vuoden sisällä niin ei siitä magnetointi ole hävinnyt mihinkään.
Sinullako ei siis tule laturin toiseen napaan kahta johtoa? Voipi olla että joku tee-se-itse mies on muutellut kytkennän niin että laturille tulee yksi johto mutta se toinen yhtyy jossain muualla.
Ota se kansi pois latausreleestä ja kone käyntiin. Kun lisäät kierroksia pitäisi toisen releistä vetää (takavirtarele) ja samalla latausvalon sammua. Kun kierroksia lisää vielä siitäkin niin jossain vaiheessa myös toinen rele vetää. Jos takavirtarele vetää mutta lamppu ei sammu ota hienoa hiekkapaperia ja sievästi hio kontaktit. Jos sekään ei auta niin jossain on kytkentävika. Jos rele ei vedä voit koittaa painaa sen käsin kiinni. Nyt lampun pitäisi sammua jos kytentä on oikein. Tässä tapausessa joko laturi ei lataa tai sähkö sieltä ei pääse releelle asti.
Jos takavirtarele ei vedä on vika joko kytkennöissä (esim irronnut liitin) tai laturissa.
Sno-Bro
Jos laturi on toiminut viimeisen muutaman vuoden sisällä niin ei siitä magnetointi ole hävinnyt mihinkään.
Sinullako ei siis tule laturin toiseen napaan kahta johtoa? Voipi olla että joku tee-se-itse mies on muutellut kytkennän niin että laturille tulee yksi johto mutta se toinen yhtyy jossain muualla.
Ota se kansi pois latausreleestä ja kone käyntiin. Kun lisäät kierroksia pitäisi toisen releistä vetää (takavirtarele) ja samalla latausvalon sammua. Kun kierroksia lisää vielä siitäkin niin jossain vaiheessa myös toinen rele vetää. Jos takavirtarele vetää mutta lamppu ei sammu ota hienoa hiekkapaperia ja sievästi hio kontaktit. Jos sekään ei auta niin jossain on kytkentävika. Jos rele ei vedä voit koittaa painaa sen käsin kiinni. Nyt lampun pitäisi sammua jos kytentä on oikein. Tässä tapausessa joko laturi ei lataa tai sähkö sieltä ei pääse releelle asti.
Jos takavirtarele ei vedä on vika joko kytkennöissä (esim irronnut liitin) tai laturissa.
Sno-Bro
K-750, MB-750, K-750M, K-175, K-125, K-1B
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
- Timpa
- 1500

- Viestit: 1663
- Liittynyt: 30.03.2006 11:25
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
- Viesti:
Näillä eväillä olen ite ihmetellyt tuota mysteeriä:
Takaa katsottaessa se paria-kolmea tupakkiaskia surempi musta loota oikealla, etupenkin alla, akun lähellä. Siinä lukee kohtuu isoilla jotain tyyliin PP 320.
Kansi kiinni kahdella ruuvilla. Koppa on bakeliittia, eli jätä se pajan suurin meisseli poikkeen. Kopan avaus riittää alkututkimuksiin, ellei myöhemmin selkene koko säätimen olevan rikki.
Pitäisi näkyä kahdet kärjet. Toisia kiinnipainaessa kuuluu laturista naksahdus. Tämä on virtarele. Toinen kärki ja sen jousikoukun/-voiman jäykyys määrittelee latausjännitteen. Tämä on säädinrele.
Käytä eristettyä meisseliä, ettei tule oikosta. Akku voi tulla silmille. Puu-/muovilasta, ym sähköäjohtamaton työkalu on kanssa oikein kiva.
Laita Y-mittari kiinni akun +- napaan ja paljaaseen kohtaan rungossa. Mittaalueeksi tasavirtavoltit. DC jotain, mielellään alle 20V, että riittää mittausalue. Huomioi akun voltit. Pitäisi olla täydellä akulla rapiat päälle 6V.
Mopo käyntiin.
Kahvasta käännetäessä pitäisi mittarin lukemat nousta. Jos ei, niin koeta painaa sillä eristetyllä meisselillä kärkiä kiinni. Mittarin pitäisi osoittaa jotain elämää. Ja latauksen ilmestymisen myötä kuulua laturista valitusta, kun latauspiiri tahtoo jarruttaa sitä.
Sitten se onkin ihmettelyä:
- Jos mittari osoittaa että latausjännite, eli voltit nousee, ne pitäis saada jäämään maksimissaan sinne 7,4V tienoille, 12V laitteessa noin 14V on hyvä. Säädetään säätimen jousikoukkua löysemmälle/kireämmälle, kunnes löytyy passeli volttimäärä. Ei siis siitä virtareleen kärjistä jota painaessa kuului laturista se naksahdus, vaan sitä toista, säädinrelettä.
- Jos ei mitään elämää, on joko laturi tai säädin pimeänä/johtovika. Naksahdus laturista säätimen kärkiä sulkiessa pitäisi kertoa asian olevan sähkönkulun olevan siltä osin kunnossa.
- Onko akku kunnossa? Ovat sen verran halpoa, että jos sitä epäilee, voi suorilta hommata uuden.
Jos lataa vain virtareleen ollessa suljettu, jos silloinkaan, on laturissa jotain hassusti.
Jos mitään ei tapahu mitenkään päin saattaa myös säädin olla sökö tai johdot huonosti paikoillaan/poikki/väärin.
Takaa katsottaessa se paria-kolmea tupakkiaskia surempi musta loota oikealla, etupenkin alla, akun lähellä. Siinä lukee kohtuu isoilla jotain tyyliin PP 320.
Kansi kiinni kahdella ruuvilla. Koppa on bakeliittia, eli jätä se pajan suurin meisseli poikkeen. Kopan avaus riittää alkututkimuksiin, ellei myöhemmin selkene koko säätimen olevan rikki.
Pitäisi näkyä kahdet kärjet. Toisia kiinnipainaessa kuuluu laturista naksahdus. Tämä on virtarele. Toinen kärki ja sen jousikoukun/-voiman jäykyys määrittelee latausjännitteen. Tämä on säädinrele.
Käytä eristettyä meisseliä, ettei tule oikosta. Akku voi tulla silmille. Puu-/muovilasta, ym sähköäjohtamaton työkalu on kanssa oikein kiva.
Laita Y-mittari kiinni akun +- napaan ja paljaaseen kohtaan rungossa. Mittaalueeksi tasavirtavoltit. DC jotain, mielellään alle 20V, että riittää mittausalue. Huomioi akun voltit. Pitäisi olla täydellä akulla rapiat päälle 6V.
Mopo käyntiin.
Kahvasta käännetäessä pitäisi mittarin lukemat nousta. Jos ei, niin koeta painaa sillä eristetyllä meisselillä kärkiä kiinni. Mittarin pitäisi osoittaa jotain elämää. Ja latauksen ilmestymisen myötä kuulua laturista valitusta, kun latauspiiri tahtoo jarruttaa sitä.
Sitten se onkin ihmettelyä:
- Jos mittari osoittaa että latausjännite, eli voltit nousee, ne pitäis saada jäämään maksimissaan sinne 7,4V tienoille, 12V laitteessa noin 14V on hyvä. Säädetään säätimen jousikoukkua löysemmälle/kireämmälle, kunnes löytyy passeli volttimäärä. Ei siis siitä virtareleen kärjistä jota painaessa kuului laturista se naksahdus, vaan sitä toista, säädinrelettä.
- Jos ei mitään elämää, on joko laturi tai säädin pimeänä/johtovika. Naksahdus laturista säätimen kärkiä sulkiessa pitäisi kertoa asian olevan sähkönkulun olevan siltä osin kunnossa.
- Onko akku kunnossa? Ovat sen verran halpoa, että jos sitä epäilee, voi suorilta hommata uuden.
Jos lataa vain virtareleen ollessa suljettu, jos silloinkaan, on laturissa jotain hassusti.
Jos mitään ei tapahu mitenkään päin saattaa myös säädin olla sökö tai johdot huonosti paikoillaan/poikki/väärin.
kopase tosta: 0440928192
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
olisko 1/2 tuuman hylsysarjan jatkovarren toinenpää sopiva pultin kantaan toisessa päässä olevasta neliöstä voit vääntää vaikka jakarilla.taitaa olla M-72 pulttia jos ovat nelikantaisia.Älä kiristä liikaa sitten takaisin laittaessasi
--------------------------------------------------------------------------------
Tein kokeita kannen pulttien kestävyydestä siten että asensin vanhaan sylinteriin kannen ja 3 kpl venäläisiä pultteja ja 3kpl länsimaista 8.8 kauppalaadun pulttia ja kiristin kaikkia vuorotellen 5Nm lisäyksin ja venäläinen kesti 55 Nm ennenkuin rupesi venymään ja 65Nm kohdalla venymä oli melkein 360 astetta avainta kiertämällä ennen kuin avain naksahti mutta pullti ei latkennut vieläkään. Länsimainen 8.8 kesti 65 Nm mainiosti eikä merkittävää venymää ilmennyt. Tässä muutama yleismomentti M 10 ( 3.6 15.5 Nm) (5.6 21 Nm) (6.9 40 Nm) (8.8 40 Nm) (10.9 67 Nm) (12.9 81 Nm) Näiden kokeitteni perusteella epäilisin 30-40 Nm olisi ehkä hyvä momenntti mutta viisaammat sanokaa kantanne ja tiivisteen väliin alumiinitahnaa niin pitää hyvin.
--------------------------------------------------------------------------------
Tein kokeita kannen pulttien kestävyydestä siten että asensin vanhaan sylinteriin kannen ja 3 kpl venäläisiä pultteja ja 3kpl länsimaista 8.8 kauppalaadun pulttia ja kiristin kaikkia vuorotellen 5Nm lisäyksin ja venäläinen kesti 55 Nm ennenkuin rupesi venymään ja 65Nm kohdalla venymä oli melkein 360 astetta avainta kiertämällä ennen kuin avain naksahti mutta pullti ei latkennut vieläkään. Länsimainen 8.8 kesti 65 Nm mainiosti eikä merkittävää venymää ilmennyt. Tässä muutama yleismomentti M 10 ( 3.6 15.5 Nm) (5.6 21 Nm) (6.9 40 Nm) (8.8 40 Nm) (10.9 67 Nm) (12.9 81 Nm) Näiden kokeitteni perusteella epäilisin 30-40 Nm olisi ehkä hyvä momenntti mutta viisaammat sanokaa kantanne ja tiivisteen väliin alumiinitahnaa niin pitää hyvin.
K-750 M
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
mulla vaan momentit ranteessa =)
ei oo kaluja sellasiin momentteihin. ..mut täytyy pitää mielessä toi kiristyshommeli
kävin taas laittaa urren käymään ja oli joku neuvostoaikainen yleismittarikin mukana. tosin en ymmärtänyt siitä vehkeestä just mitään..eikä siit mitää tullu. otin sen säätimen kannen irti, laitoin käymään ja kaskummaa nyt latausvalo sammui tyhjäkäynnillä. mut kun laitoin kierroksia vehekeeseen ni valo syttyi taas? ..sit kaiken lisäks huomasin et iski kipinää jostain siit laturin päästä. oisko jollain kokemuksia??
ei oo kaluja sellasiin momentteihin. ..mut täytyy pitää mielessä toi kiristyshommeli
kävin taas laittaa urren käymään ja oli joku neuvostoaikainen yleismittarikin mukana. tosin en ymmärtänyt siitä vehkeestä just mitään..eikä siit mitää tullu. otin sen säätimen kannen irti, laitoin käymään ja kaskummaa nyt latausvalo sammui tyhjäkäynnillä. mut kun laitoin kierroksia vehekeeseen ni valo syttyi taas? ..sit kaiken lisäks huomasin et iski kipinää jostain siit laturin päästä. oisko jollain kokemuksia??
- Timpa
- 1500

- Viestit: 1663
- Liittynyt: 30.03.2006 11:25
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
- Viesti:
piuhavikaa.. se kipunoiva on tod.näk. akulta tuleva. Rele vetää ja virran pitäisi kulkea, vaan kipunoitsee kulun sijaan. Iskee kipinätä, kun tykkää ottaa oikosta runkoon. Tai kipinöi, kun tärisee koneen mukana ja olisi muutenkin jännitteinen.
Nyt vaan se, jotta mihnä se pitää kytkeä. Viisaammat neuvokoot, mielellään kuvien kera.
Toi irtonainen säätimenkansi mysteeri on tainnut vaivata toisiakin?
Suosittelen koukkaamaan kaupasta sellaisen yksinkertaisen Y-mittarin, josta näkee paljonko hönkää on ja missä ja mitä.
Nyt vaan se, jotta mihnä se pitää kytkeä. Viisaammat neuvokoot, mielellään kuvien kera.
Toi irtonainen säätimenkansi mysteeri on tainnut vaivata toisiakin?
Suosittelen koukkaamaan kaupasta sellaisen yksinkertaisen Y-mittarin, josta näkee paljonko hönkää on ja missä ja mitä.
kopase tosta: 0440928192
Mikä olis diagnoosi seuraavaan? Koko ongelman alusta ei ole tietoa, koska kone paukahti muutenkin, mutta joka tapauksessa aiemmin tapahtunutta sähköpuolella:
Akku tuli kytkettyä väärinpäin, maajohto paloi katkaisijan molemmilta puolilta. Konerempan jälkeen käy ja kukkuu mutta ei lataa. Lataussäädin osoittautui elektroniseksi ja oletuksena kärvähtänyt ja on nyt uusittu. Latauksen merkkivalo ilmestyi säätimen uusimisen myötä kuvioihin, eli palaa nyt vaan ei sammu. kun antaa kieroksia latausvirta nousee (valopalaa/eipala-mittarilla) 12.5 voltin tasolle, mutta ei ylemmäs. Kun akulle syöttää akkulaturilla virtaa ja maadoituskatkaisin on "päällä" latauksen merkkivalo palaa ja sammuu hetken kuluttua ja syttyy uudelleen jos kääntää kahvassa olevan katkaisijan o-asentoon.
Akkulaturin ollessa kytkettynä kun mittaa jännitteen (tällä valovempeleellä) laturin navasta (jossa on kaksi piuhaa) niin näyttää täyttä lataustehoa, mutta kun kääntää taas kahvan o/¤-nappulan o-asentoon, putoaa lataus "normaaliin".
Eli: johdot näyttävät olevan kunnossa ja lataussäädin/rele vaikuttaa jotakin (eli toimii?). Onko laturi sökö vai onko kyse jostain "magnetoinnin katoamisesta" jota täälläkin on käsitelty. Ja mitä mä nytten teen?
Akku tuli kytkettyä väärinpäin, maajohto paloi katkaisijan molemmilta puolilta. Konerempan jälkeen käy ja kukkuu mutta ei lataa. Lataussäädin osoittautui elektroniseksi ja oletuksena kärvähtänyt ja on nyt uusittu. Latauksen merkkivalo ilmestyi säätimen uusimisen myötä kuvioihin, eli palaa nyt vaan ei sammu. kun antaa kieroksia latausvirta nousee (valopalaa/eipala-mittarilla) 12.5 voltin tasolle, mutta ei ylemmäs. Kun akulle syöttää akkulaturilla virtaa ja maadoituskatkaisin on "päällä" latauksen merkkivalo palaa ja sammuu hetken kuluttua ja syttyy uudelleen jos kääntää kahvassa olevan katkaisijan o-asentoon.
Akkulaturin ollessa kytkettynä kun mittaa jännitteen (tällä valovempeleellä) laturin navasta (jossa on kaksi piuhaa) niin näyttää täyttä lataustehoa, mutta kun kääntää taas kahvan o/¤-nappulan o-asentoon, putoaa lataus "normaaliin".
Eli: johdot näyttävät olevan kunnossa ja lataussäädin/rele vaikuttaa jotakin (eli toimii?). Onko laturi sökö vai onko kyse jostain "magnetoinnin katoamisesta" jota täälläkin on käsitelty. Ja mitä mä nytten teen?
Akunjohto irti.Mittari diodi asentoon.Mittaa mittarin plus-johdin laturin rungossa,miinus laturin plus-navassa (siitä menee johto akkuun).
Lukema pitää olla luokkaa 800-900 mv,toisinpäin ääretön.Jos näin tasasuuntausdiodit kunnossa.Sitten mittarin plus rungossa,miinus virtalukolta tulevan johtimen liitokseen,lukema taas 800-900 ja ääretön.(Oli kenttädiodit).Sitten hiilet voi mitata paikalla,päistä mitattaessa muutaman ohmin vastus (roottorikäämi).Akun napa kiinni,virta päälle tuleeko säätimen hiilelle menevään johtimeen 12v.
Nämä mittaukset voi tehdä laturin ollessa kiinni.
Ei selviä esim katkokset,kolmesta diodista kahdessa katkos on lukema silti sama.
Lukema pitää olla luokkaa 800-900 mv,toisinpäin ääretön.Jos näin tasasuuntausdiodit kunnossa.Sitten mittarin plus rungossa,miinus virtalukolta tulevan johtimen liitokseen,lukema taas 800-900 ja ääretön.(Oli kenttädiodit).Sitten hiilet voi mitata paikalla,päistä mitattaessa muutaman ohmin vastus (roottorikäämi).Akun napa kiinni,virta päälle tuleeko säätimen hiilelle menevään johtimeen 12v.
Nämä mittaukset voi tehdä laturin ollessa kiinni.
Ei selviä esim katkokset,kolmesta diodista kahdessa katkos on lukema silti sama.
No se sitten osoittautui ankkuriviaksi, eli hiilipinnoilta mitattuna "no connection".
Sen sijaan Tojotan laturista vika löytyi +puolen diodisillasta. (Tämä maininta siksi, että ainoa mahdollinen syy oli se, että heti kun ylpeänä Uralin omistajana liimasin auton persiiseen Imz-tarran niin se jätti tielle saman tien...) :-D
Päivää myöhemmin... Nyt lataa molemmat, urali ja tojota. Tuli Mikolta uus ankkuri ja vuorasin sen epoksilla ohjeiden mukaan... Olipa taas kerran alukuperäiseen eroa, tällä kertaa hammaspyörän mutterin kierre, uudessa oli 1,25 nousulla joten meni kruunumutterin teoks, kun ei ruuvikaupastakaa löytynyt... Mut hidastehan tuo vaan oli.
Jos vikaa oikeen hakemalla haetaan, niin uralissa palaa latauksen merkkivalo koko ajan, mutta sehän on vaan seksikästä kun on punainen "sisävalo".
Sen sijaan Tojotan laturista vika löytyi +puolen diodisillasta. (Tämä maininta siksi, että ainoa mahdollinen syy oli se, että heti kun ylpeänä Uralin omistajana liimasin auton persiiseen Imz-tarran niin se jätti tielle saman tien...) :-D
Päivää myöhemmin... Nyt lataa molemmat, urali ja tojota. Tuli Mikolta uus ankkuri ja vuorasin sen epoksilla ohjeiden mukaan... Olipa taas kerran alukuperäiseen eroa, tällä kertaa hammaspyörän mutterin kierre, uudessa oli 1,25 nousulla joten meni kruunumutterin teoks, kun ei ruuvikaupastakaa löytynyt... Mut hidastehan tuo vaan oli.
Jos vikaa oikeen hakemalla haetaan, niin uralissa palaa latauksen merkkivalo koko ajan, mutta sehän on vaan seksikästä kun on punainen "sisävalo".


