perästä öljyt (vaihteisto ja perä öljytilavuus)
-
sinkka
perästä öljyt (vaihteisto ja perä öljytilavuus)
k-750 perässä on pieni reikä suoraan alapuolella n.5mm.sieltä tiputti öljyä jonkin verran, vanne öljyinen 50km ajon jälkeen . Tukin reiän ja ölyntulo loppui mutta jarrut hukkui parissa päivässä.perän öljymäärä pitäisi olla oikea mittatikun ja ohjeidenkin mukaan.Mikä reiän tarkoitus? En ole varmistanut vielä meneekö sitä öljyä kengille.
tippareikä
Jos nyt oikein ymmärsin niin se reikä on tarkoituksella tehty jotta öljy/vesi pääsee pois jarrurummusta. ELikkä tekisin niin että avaisin reijä ja tarkistaisin perän tiivisteet öljy vuotaa varmaankin perästä jarrurumpuun.Tiiviste ei kovin kallis ole että kannattaa vaihtaa. :idea: 
No se reikä on avonaisena kaiken a ja o!!!
Kun vetopuolen iso stefa alkaa vuotaa sen alla on kerääjäkuppi, josta tuo reikä päästää ulosvuotaneen hukkaöljyn ulos, ikävä kyllä vanteelle, mutta eipähän ruostu.
Mutta kun se on tukossa, niin tulee ABSsät kun öljyt kiertää jarruissa!
Laitoin keväällä HUOLELLA uuden orkkisstefan 1200 paperilla hiottuun vetoakseliin vaseliinin kera. Pisaraakaan ei ole vuotanut!
Kun vetopuolen iso stefa alkaa vuotaa sen alla on kerääjäkuppi, josta tuo reikä päästää ulosvuotaneen hukkaöljyn ulos, ikävä kyllä vanteelle, mutta eipähän ruostu.
Mutta kun se on tukossa, niin tulee ABSsät kun öljyt kiertää jarruissa!
Laitoin keväällä HUOLELLA uuden orkkisstefan 1200 paperilla hiottuun vetoakseliin vaseliinin kera. Pisaraakaan ei ole vuotanut!
Perän vuotamisen yleisin syy on se, että perään on laitettu liikaa öljyä. Kannattaa noudattaa tarkasti huoltokirjan täyttömääriä.
Tietysti joskus myös kardaanin ja akselin stefat vuotavat. Akselin stefan jousta voi kiristää.
Kardaanin stefan kiristyskin joskus löystyy - huomaa vääräkätinen jenga!
Tietysti joskus myös kardaanin ja akselin stefat vuotavat. Akselin stefan jousta voi kiristää.
Kardaanin stefan kiristyskin joskus löystyy - huomaa vääräkätinen jenga!
MattiK
Meikäläisellä on vasta muutaman päivän ollut -68 koo 750 . Huoltokirjaa ei ole,eli en voi sieltä katsoa öljymääriä. Minkähän verran esim. perään kuuluu laittaa öljyä? Kone ja laatikko uralista (650) mikähän näissä mahtaa öljymäärä olla? Pitäis mahdollisimman pian saada huolto yms.tehtyä ja uudet renkaat alle niin pääsee tien päälle kokeileen......
-
Vieras
Peräöljyn määrä: 0,13L niinhän se ohjekirja sanoo.
Suurten toleranssien maassa asiaa on tuskin noin tarkaan mitattu (litran sadasosan tarkuudella).
Mulla on aina ollut "mittatikkuna" täyttöaukon kierteet. Eli öljyä niin paljon, että öljypinta on kierteiden alapinnan tasolla (olipa vaikeasti sanottu :( )
Suurten toleranssien maassa asiaa on tuskin noin tarkaan mitattu (litran sadasosan tarkuudella).
Mulla on aina ollut "mittatikkuna" täyttöaukon kierteet. Eli öljyä niin paljon, että öljypinta on kierteiden alapinnan tasolla (olipa vaikeasti sanottu :( )
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
perästä öljyt
Jos ei ole peräntäyttöropussa mittatikkua niin kun laittaa ölyä niinpaljon että ropun kierteiden ylätasosta mitaten öljypinta on 11,5cm alaspäin niin ei tule voideltua jarruhihnoja sillä ylimääräisellä öljyllä.
Laatikkoon sensijaan voi laittaa kierteiden alapintaan asti.
Laatikkoon sensijaan voi laittaa kierteiden alapintaan asti.
TERVE
Tuosta peräöljyn määrästä.
Minulla urren perä ei kestä yli 115 ml (0.115) öljyntäyttömäärää, muutoin
tulee reisille ja jarruille ja joka He..tin paikkaan. Peräöljynä olen käyttänyt
perämoottorin (perä)öljyä tai muuta min. 85..90 sae oljyä.Koska öljyn
täyttömäärä on näinkin tarkka olen suorittanut täytön millilitra-asteikkoi-
sella ruiskulla . Kuumassa kesäajossa voisi olla poikaa käyttää huohotin
letkulla varustettua täyttötulppaa.
Tuosta peräöljyn määrästä.
Minulla urren perä ei kestä yli 115 ml (0.115) öljyntäyttömäärää, muutoin
tulee reisille ja jarruille ja joka He..tin paikkaan. Peräöljynä olen käyttänyt
perämoottorin (perä)öljyä tai muuta min. 85..90 sae oljyä.Koska öljyn
täyttömäärä on näinkin tarkka olen suorittanut täytön millilitra-asteikkoi-
sella ruiskulla . Kuumassa kesäajossa voisi olla poikaa käyttää huohotin
letkulla varustettua täyttötulppaa.
Määrä
Erilainen öljyn määrä verrattuna tilastolliseen mittaan johtuu yksinkertaisesti siitäkin, että vaihdettaessa kaikki vanha öljy ei tule pois. Jos perä on ollut purettuna, on tilanne tietenkin toinen.
Lisäksi tulee mukaan myös tuo lämpölaajeneminen.. Joten liika on aina liikaa.
Kerranmuinoin opetin huoltoaseman rasvarille - joka rasvasi silloisen vaimon siskon autosta aina kerran vuodessa jarrut. Ihan neljässä vuodessa oppi, ettei auton etunavan rasvakuppia tule täyttää täpötäydeksi; lämpölaajenemisen vuoksi jarrut tulivat aina rasvattua. Autossa kun oli napakupit ja rumpujarrut edessä. Kerran putsasin ne ja sen jälkeen rasvari putsasi ne aina rasvaamisensa jälkeen. Less is more.
Lisäksi tulee mukaan myös tuo lämpölaajeneminen.. Joten liika on aina liikaa.
Kerranmuinoin opetin huoltoaseman rasvarille - joka rasvasi silloisen vaimon siskon autosta aina kerran vuodessa jarrut. Ihan neljässä vuodessa oppi, ettei auton etunavan rasvakuppia tule täyttää täpötäydeksi; lämpölaajenemisen vuoksi jarrut tulivat aina rasvattua. Autossa kun oli napakupit ja rumpujarrut edessä. Kerran putsasin ne ja sen jälkeen rasvari putsasi ne aina rasvaamisensa jälkeen. Less is more.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Niinhän se vaan taitaa olla,että kantapään kautta oppii parhaiten....Tänään tulossa vähän karkeempaa pintaa vanteelle,niin että eiköhän jo viimeistään viikonloppuna kurvailla ekat lenkit tampereen talvessa...Lasse kirjoitti:Ei se rassaaminen koskaan ole turhaa. Muistaa paremmin seuraavalla kerralla. Minäkin muistan varmaan loppuikäni, että kaasarin luistin voi laittaa väärinpäin.
Dnepr OHV ohjekirjasta määrätAnonymous kirjoitti:perä 0.13L pakillinen ural 1.0L pakiton 0.8L moottori 2.3L
Tämmöset määrät oli kerrottu jossain ja eiköhän mittatikun merkeistä kannata tarkastaa .
Perään ei kannata ainakaan enempää laittaa.
Moottori: 2,2 L
Vaihteisto: 1,5 L
Perä: 0,1 L
Etuhaarukka: 0,13 L
Iskari: 0,105 L
Muokkasin myös otsikkoa jotta haulla löytyisi, näitä kun moni kaipaa
Re: perästä öljyt
Pitääkö toi todella paikkansa, miks ihmeessä se proppu sitten on niin ylhäällä?Ripa kirjoitti:Jos ei ole peräntäyttöropussa mittatikkua niin kun laittaa ölyä niinpaljon että ropun kierteiden ylätasosta mitaten öljypinta on 11,5cm alaspäin niin ei tule voideltua jarruhihnoja sillä ylimääräisellä öljyllä.
Laatikkoon sensijaan voi laittaa kierteiden alapintaan asti.
Tiputteli vanteelle ja lisäsin kierteisiin asti (ei mittatikkua) ja nyt on lammikko alla... Tosin nyt on sitten peräkin irti tarkoituksena vaihtaa laakerit ja tiivisteet (kun kerran on irti)
Raati on kaiketi tullut siihen tulokseen, että olen sortunut länsimaiseen kerskakulutukseen öljyn kanssa. Tarttee nyt vaan katsoa että mistä lävestä ne ylimääräiset tuli pihalle. Jotenkin laiskottaa tuon aukomisen suhteen kun ei varsinaista vikaa tuntuisi olevan. Olis tietysti saanut laiskottaa jo ennen kuin murikan irroitin... :evil:
Yksi jippo vielä Dneprin loota+peräöljyistä: mittatikkua luetaan hieman poikkeavasti. Se näyttää oikein kun tikku on kierteen huulilla eikä pohjaan asti ruuvattuna!
Eli tarkastus sujuu näin:
-Irroita muovihattu (sateensuoja)
-Avaa mittatikkukorkki (19mm kamta)
-Pyyhi tikku kuivaksi
-Laita tikku takaisin KIERTÄMÄTTÄ sitä, vain kierteen alkuun saakka painaen
-Lue asteikolta (viivat on MIN ja MAX)
-Lisää tarvittaessa, ruuvaa tikku kiinni kohtuutiukkuuteen, ja muista laittaa muovihattu takaisin (hattuja saa ainakin Eikalta jos tarpeen)
Eli tarkastus sujuu näin:
-Irroita muovihattu (sateensuoja)
-Avaa mittatikkukorkki (19mm kamta)
-Pyyhi tikku kuivaksi
-Laita tikku takaisin KIERTÄMÄTTÄ sitä, vain kierteen alkuun saakka painaen
-Lue asteikolta (viivat on MIN ja MAX)
-Lisää tarvittaessa, ruuvaa tikku kiinni kohtuutiukkuuteen, ja muista laittaa muovihattu takaisin (hattuja saa ainakin Eikalta jos tarpeen)
Öljyä se nyt ainakin vaatii, mikä tuli todettua kun yhteys takapyörään katkesi (taas) kesken matkan. Pieni vetopyörä tuusan paskana ja laakerit samantien. Syy löytyi kun oli perä sylissä ja piti laskea öljyt, niin tyhjennysproppua ei löytynytkään... missä lie tien poskessa.
Tarkemmin mietittyä taisi viimeisillä kilometreillä perästä kuulua "vapaalla" ulinaa, joka kuitenkin loppui vedätettäessä.
Korjatessa korvasin boori-akselin alkuperäisen viistokuulalaakerin (kaksiosainen sisäkehä ja messinkinen kuulapidin) normaalilla 5304:lla, liekö tuolla merkitystä? Selvinnee tietysti ajan myötäkin.
Ps. Kiitokset Teiskolaiselle Patrol-kuskille kyydistä kotiovelle.
Ennen omaa stoppia ehdittiin auttaa liikkeelle sähkövikaiset IMZ ja HD. :D
Tarkemmin mietittyä taisi viimeisillä kilometreillä perästä kuulua "vapaalla" ulinaa, joka kuitenkin loppui vedätettäessä.
Korjatessa korvasin boori-akselin alkuperäisen viistokuulalaakerin (kaksiosainen sisäkehä ja messinkinen kuulapidin) normaalilla 5304:lla, liekö tuolla merkitystä? Selvinnee tietysti ajan myötäkin.
Ps. Kiitokset Teiskolaiselle Patrol-kuskille kyydistä kotiovelle.
Ennen omaa stoppia ehdittiin auttaa liikkeelle sähkövikaiset IMZ ja HD. :D









