Etujarrun pitävyydestä, kokeilun arvoisia metkuja

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
Ykä
1000
1000

Etujarrun pitävyydestä, kokeilun arvoisia metkuja

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Etujarrun pitävyydestä

Monesti palstalla valitellaan että etujarru ei oikein pidä. Joko säädöt ei onnistu tai sitten jarru hankaa…
Itse törmäsin samaan ongelmaan tossa 5-6 vuotta sitten kun aloittelin Itäpyöräilyä. Jarru ei pitänyt ja rakentelin kaikenlaisia virityksiä rumpuun. Nestejarrua, kaksinokkaista kilpeä yms mutta en saanut pitämään kunnolla. Siiten tein lisää remonttia ja vaihtelin kenkiä erilaisia. Siinä samalla katkaisin etujarruvaijerinkin raivopäissäni.
Uutta itäosaa kun ei ollut niitä hain Storm Motorista vastaavan, muistaakseni Kawa 1300:n kytkinvaijerin.
Asentelin osat paikoilleen ja ….. mitä helvettiä….. jarru pelaa niin peijakkaasti. Asvaltilla rengas oikein vonkuu. Saa melkein lukkoon 60 km/h:n vauhdissa. Aattelin että olipa hyvät nämä uudet kengät.

No meni pari vuotta ja rakensin tuon ekan VW dneprin. Laittelin siihen originaalia etujarrua. Koeajo osoitti että ei se pirskatin etujarru ei pidä mitään, vaikka on ihan samanlaiset kengät kuin toisessakin pyörässä. Vaihdoin etupyöriäkin ristiin mutta sama ongelma. Ei jarruta kuin nimeksi. Silloin tuskaannuin ja rakensin sen levykeulan.

Tässä viime kesänä sitten aloin ihmettelemään uudestaan että miksi moinen. Kaikki osat on samoja ja vaihdettu vielä ristiinkin paitsi…….. JARRUVAIJERIA.

Siinäpä se. Orkkisvaijerit on liian lepurot, lähinnä se kuori joustaa, eikä jarrua saa koskaan pitämään kunnolla. Spiraali on tehty pyöreästä langasta joka joustaa elikkä kuori painuu kasaan eikä voimaa saa tarpeeksi painettua kenkiin ennen kuin kahva on jo pohjassa. Ja jos tiukkaa vaijeria tarpeeksi, jää jarru siten hankaamaan. ABS tämäkin…
Mutta se ison länsipyörän kytkinvaijeri vaijeri on hyvä, jossa vaijeri on paksua ja kuorispiraali on "neliö"langasta kierrettyä eikä pyöreästä, jolloin se ei painu kasaan.
Tämä oli se taika millä jarrusta tuli hyvä. Samalla muistui mieleeni kun hain vaijereita Moskovan kaupasta, myyjä ilmoitti että niitä hyviä ”Military” mallin vaijereita ei nyt ole saatavilla, vaan näitä siviilimalleja vaan. Siinä hän varmaan yritti viestittää että vaijereissa on eroja, ei pelkästään sisävaijerin kestävyydessä vaan ulkospiraalin laadussa. (Miltary mallin kuulemma erottaa siitä että siinä ei ole muovikuorta vaan vaijeri on paljaana ( niin kuin ruohonleikkurin kaasuvaijerissa ), en ole ikinä kuitenkaan moiseen törmännyt ).

Nyt en ole ihan varma muistanko oikein eli oliko se vaijeri 1300 kawan kytkinvaijeri vai jokin muu, mutta mallin kanssa kun menee, elikkä kunhan se on sinnepäin niin kyllä sen saa sopimaan. Muistaakseni jouduin vääntämään kilpeen uuden isomman jengan, koska kuoressa oleva säätö”pultti” oli isompi. Samalla vaijerin päässä olevaa nippeliä joutui viilaamaan jotta sen saa kilven reiästä sisään.

Toinen lisätyö minkä virittelin kaikkiin kahvoihin ( myös kytkimeen ) oli että vaijerin päätyporauksen ( siis se mihin kuori tökkää ) muutin siten että porasin sen läpi ja väänsin siihen M8 jengat säädettävää nippeliä varten ( huom nippeleitä on myös M7 tms jengalla, ettei tule vahinkoa ).
Tällä säädöllä on kiva, varsinkin kytkinvaijeria, säätää ”lennossa” kun kytkin kuumana turpoaa ja ei enää irroita ja valoissa vaihteet tökkii…… Suosittelen.

Jarruvaijerimuutosta kannattaa kokeilla. Ja olkaa sitten varovaisia. Varsinkin sateella voi yllättää.

Ykä
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

TÄYTYY HOITAA IHOHYGIENIAA ! ! !
Bullet
10
10

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Terve !
Olen huomannut noissa irtotavarana myytävissä vaijerinpäällisissä sen spiraalin olevan tukevampaa tekoa tai kierrokset paremmin kiinni toisissaan, kuin valmiissa vaijereissa. Poikkileikkauksen muotoa en ole pistänyt mieleen. Olen yleensä kaikki vaijerit tehnyt itse sekä siksi, että saisin joustamattomat vaijerinpäälliset, myös siksi, että pituus tulisi aina minulle sopivaksi. Itsetehty tulee myös halvemmaksi ja se on matkan päällä helpompi korjata katketessaan.
Olen huomannut, että vaijeri minulla katkeaa yleensä sen yläpään nippelin läheltä, joten olen ottanut tavaksi tehdä vaijerit hiukan tarvittavia pidemmiksi. Ja sitten kun se itse vaijeri katkeaa, olen vain nakertanut päällistä sopivasti lyhyemmäksi, tasoittanut vaijerin pään ja laittanut uudet nippelit. Yleensä olen käyttänyt ruuvikiinnitteisiä ja niitä kaksi peräkkäin antamaan enemmän kitkaa. Myös se vaijerinpäällisen tynnyrinmuotoinen päätyholkki on hyvä olla helposti irroitettava ja uudelleen laitettava, ei siis puristettu tiukkaan. Tuplanippeleiden sopiminen on tietenkin kiinni käytettävien kahvojen muodosta ja mallista.
Terv. Risto
PunaÄmmä

Viesti Kirjoittaja PunaÄmmä »

Juu, tutulta hommalta kuullostaa.
Laittelin viimekesänä eteen -70 lukusen suzukin eturummun, kun oli kahdella linkulla.
Ihmettelin ensalkuun huonoa jarrutehoa 8" kakslinkkusessa, kunnes huomasin vaihtaa vaijerin myös (siitä samasta suzukista)
Tuli sitten kaadettua mopo suraavana päivänä kun vanhasta muistista vetäisi jarrukahvasta oikein kunnolla...
no, sehän jäi vaan nätisti sylinterin varaan paikalleen jäpättämään... ei kun kytkin pohjaan ja pyörä pystyyn ja taas mennoksi..
timo999
1750
1750

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Rastui!

Selvisipä asia mitä olen jo vuosia epäillyt, mutten ole ääneen sanonut.
Urren vaijeri tosiaan "elää" kun jarrukahvaa puristaa, mutta kengät ei vaan kiristy.

Suhtaudun epäillen metri tavaran käyttöön, joten jos viitsit tsekata mikä se sopiva vaijeri oli (onhan se Kawasakikin toisaalta "itäpyörä").

Timo
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Ykä
1000
1000

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Ei se tsekkaamalla parane kun ei ole mistä tsekata. Mitens sen enää kattoo kun ei oo kuittia tallella....ja muisti ei parane pakottamalla... Mutta ideanahan on että julmettua vaijeria kun käyttää niin kyllä pelaa. Auton käsijarruvaijerit on halpoja ja julmettuja. Niistä jos löytyy sopiva niin ilmoittele.
Ykä
Uskila
4000
4000
Viesti:

Re: Etujarrun pitävyydestä, kokeilun arvoisia metkuja

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:D Terve

Uusi etujarruvaijeri.
Kuva

Hyvin jarruttaa meni iskarit pohjaan ja sylkäs öljyt pihalle :shock:
Kuva

:roll:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Ripa
2000
2000

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Mistä ostit paksumman vaijerin?
Uskila
4000
4000
Viesti:

Vaijeri oli ostettu tamikuussa Jyväskylän rompepäivillä Hollolan Eikalta, mutta se pyöri boksissa varavaijerina, kunnes viime viikolla sattui semmoinen tapaus että liikennevalot meni kesken matkan punaselle ja mää en saanut mopoa kunnolla pysähtymään tuli NS kylmä rinki persuuksiin ( onneks ei tapahtunut mitään ) päätin vaihtaa kunnon etujarruvaijerin, nythä tuo näkyy toimivan.

:wink:

Youtube >>>>> Video
Jaska
200
200

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Saksassa Ural-Zentrale ainakin myy paksumpaa, oliko 2,5 mm, etujarruvaijeria kahta eri pituutta, normaalia ja sopperipituutta siis. Yksi sellainen on kaverin pyörään hankittuna vaan ei oo vielä keretty asentamaan & kokeilemaan.
Uskila
4000
4000
Viesti:

Sovittaessa joutuu vähän käyttää viilaa että mahtuisi kiinnikkeisiin.

Youtube >>>>> Video
kotamasa
800
800

Viesti Kirjoittaja kotamasa »

Kyllä,Eino Laitisella on (tai ainaski oli) paksumpia etujarruvaijereita. Sisus oli myös paksumpaa tavaraa,joten jouduin viilaamaan millin ylä-ja alapidikkeiden rakoja isommiksi,että sain vaijerin muljahtamaan paikoilleen. Suosittelen!
Timpa
1500
1500
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

MItes, jos "lainaisi" vaijerikamppeet puutarhakoneiden puolelta?
Järeää näyttää ainakin jyrsimessä olevan vaijeri ja suojakuoret.

mulla on tuolla tallissa jotain stigan ison puutarhakoneen metrivaijeria joku 10m odottamassa asennusinspiraatiota rojektiin.
kopase tosta: 0440928192
Raikku
800
800

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Paksumpaa vaijeria etujarruun on saatavissa mm. Mopo-Sportista, sekä siihen tarvittavia
nippeleitä. Itse rakentelin 2,5 mm vaijerista etujarruvaijerin viime kesänä ja Laatokan kierroksella
tuli ainakin todistettua sen toimivuus, sillä jonossa ajaessa ennen Pietaria joutui tositoimiin.
Jarrutin senverran kovaa etusella, että keinuvipukeulan jarrujen vastinrauta repeytyi irti hitsauk-
sistaan ja repeytyi päätypuslat auki. Onnekksi Tormaksellakin oli tarvetta hitsarille, kun vaunun
lokari irtosi ja menimme Äyräpäässä kyläsepälle,joka rakenteli sorvaten ja hitsaten palikat kuntoon.
Ps. Paksumman vaijerin rakentaminen kannattaa, jos haluaa ratkaista jarruongelman edestä.
Terveisin: Raikku

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Vastaa Viestiin