Männän suunnasta
- piippumies
- 500
- Viestit: 580
- Liittynyt: 22.08.2009 08:43
Re: Männän suunnasta
No nytte on väännetty kunnon kiertokangesta asiat kohdalleen
"Jo nyt on kumma??" Dnepr M-72 1958
Re: Männän suunnasta
K: Mikä se semmonen katiska oikein on?kaaleppi kirjoitti:Rautalangastako se pitää aina vääntää.
V: Pittääkö se sulle rautalangasta vääntää?
takinkääntäjä
Re: Männän suunnasta
Asia vaikeutuu huomattavasti kun kone on pöydällä. Mites sen saa selville kumpi on oikeisto ja kumpi vasemmisto. Keksippä srooppovi tähän ratkasu.sropov kirjoitti:Jos tuota Uskilan kuvvaa (siis Uskilan laittamaa kuvvaa..) kahtoo ja aattelee siihen malliin, että istuu ihte pyörän päällä ja siittä siikailee sylintereitä nii vois ottaa johtoajatukseksi neukkuvilosofian; vasemmisto ylös, oikeisto alas.
Jos ny mittään älysin.
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Mielenkiinnolla ootan minkälainen ilimaantuu rupia väänteleen.trn kirjoitti:K: Mikä se semmonen katiska oikein on?kaaleppi kirjoitti:Rautalangastako se pitää aina vääntää.
V: Pittääkö se sulle rautalangasta vääntää?
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Pittää laittaa runkoki siihen pöyvälle. Ja norsunkorva paikolleen. Ja mielellään vielä oikeen päin. Sitte kiivetä siihen istuun ja antaa asian ratketa aivan perstuntumalla.
Mistä minä tiijän ku en oo koosta vielä mäntiä pois ottanu. Kerran oon männänrenkaat vaihtanu ja sillonki oli männät paikollaan. Sylinterit kuitenki älysin ottaa irti ennen kysseistä operaatiota.
Vielä nuista termeistä; mulle joskus yrittivät selostaa tuota männän painepuolta ammattikoulusa. En muistaakseni sitä sillon saanu tarttuun päähäni, että kumpaako puolta se tarkottaa. Enkä oo varma siittä nykkään vaan siksi kait tuo rautalanka on justiinsa keksitty. Ja sitte taas jos ei oo jotaki koulusa oppinu, nii eikai sitä voi unohtaakkaan ts. luultavasti aivan positiivinen asia muistin kannalta?
Mullon tuota rautalankaa yllensä kyllä mukana ku itäpyöräilen. Betonirauvotukseen tarkotetut roikkuvat sivulaukun ulukopuolella ja sitte se kalavanoitu rulla on sielä laukun sisällä.
Mistä minä tiijän ku en oo koosta vielä mäntiä pois ottanu. Kerran oon männänrenkaat vaihtanu ja sillonki oli männät paikollaan. Sylinterit kuitenki älysin ottaa irti ennen kysseistä operaatiota.
Vielä nuista termeistä; mulle joskus yrittivät selostaa tuota männän painepuolta ammattikoulusa. En muistaakseni sitä sillon saanu tarttuun päähäni, että kumpaako puolta se tarkottaa. Enkä oo varma siittä nykkään vaan siksi kait tuo rautalanka on justiinsa keksitty. Ja sitte taas jos ei oo jotaki koulusa oppinu, nii eikai sitä voi unohtaakkaan ts. luultavasti aivan positiivinen asia muistin kannalta?
Mullon tuota rautalankaa yllensä kyllä mukana ku itäpyöräilen. Betonirauvotukseen tarkotetut roikkuvat sivulaukun ulukopuolella ja sitte se kalavanoitu rulla on sielä laukun sisällä.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Re: Männän suunnasta
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Männän suunnasta
Pyhäjoella sitten kalastellaankaaleppi kirjoitti: Mielenkiinnolla ootan minkälainen ilimaantuu rupia väänteleen.
takinkääntäjä
Re: Männän suunnasta
En tiijä saako kaloja mutta Kielosaaren viereisestä koskesta ainaki tammikuulla näin yhtenä iltana ku saukko nousi jään välämästä ylös ja söi nahkiaisen siinä sillan vieresä jokijäällä. Oli tojennäkösesti etikkanahkiainen ku kiilteli niin kovasti. Hiillosnahkiainen ku tahtoo mennä mattamustaksi.trn kirjoitti:Pyhäjoella sitten kalastellaankaaleppi kirjoitti: Mielenkiinnolla ootan minkälainen ilimaantuu rupia väänteleen.
Minä en syö nahkiaisia.
Jokkainen tuo katiskat mukanaan. Onget tehhään paikan päällä.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Re: Männän suunnasta
Juu,miun rautalankavyyhti oli pahasti sekaisin noiden mannäntappien sijainnista.Korjasin aikaisempaa lausuntoani :=)
Re: Männän suunnasta
Tämänkö me kaikki muistaisimme että saatamme tehdä tulkinta tai muistivirheitä. Myös myöntäisimme virheemme.karppi kirjoitti:...siis miun mielestä :=)
Tämä karpin miun mielestä on hyvä silloin jos itse on epävarma asian oikeellisuudesta.
Taisi olla savolaisilla sellainen etuoikeus että niiden sanomiset on kuulijan vastuulla. Onkohan täällä roikkalaisissa savolaisia että tietäs olla varuillaan
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Niin muuten tosiaan savolaiset käsi ylös
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
onneks me HÄMÄLÄISET ollaan niin hitaita ja heikkouskoisia että joku kerkee korjaamaan jo toisen sanomiset ennenkuin menee perille
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
En oo savolainen vaikka asun Sulkavalla,joten puhukaa mun puolesta ihan vappaasti. Oulusta ollaan.kaaleppi kirjoitti: Onkohan täällä roikkalaisissa savolaisia että tietäs olla varuillaan
Kun ostin uraliin sellaset kahenkympin ukrainalaiset männät,en edes nähnyt mitään merkkejä niissä. Ne kai voi laittaa koneeseen miten päin vaan...
Fenno-uralium
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
juu..ne soppii sinne pyttyyn ihan yhtä huonosti kuinkapäin tahansa =)kotamasa kirjoitti:En oo savolainen vaikka asun Sulkavalla,joten puhukaa mun puolesta ihan vappaasti. Oulusta ollaan.kaaleppi kirjoitti: Onkohan täällä roikkalaisissa savolaisia että tietäs olla varuillaan
Kun ostin uraliin sellaset kahenkympin ukrainalaiset männät,en edes nähnyt mitään merkkejä niissä. Ne kai voi laittaa koneeseen miten päin vaan...
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin harvoin tapinreikä on sattunut keskilinjaan. Laita tappi mäntään paikalleen ja mittaa tönärillä tapin ja männänhelman etäisyys. Jos näyttää että laijassa on, niin laita koneeseen paikalleen rautalanka piirroksen mukaan.kotamasa kirjoitti:
Kun ostin uraliin sellaset kahenkympin ukrainalaiset männät,en edes nähnyt mitään merkkejä niissä. Ne kai voi laittaa koneeseen miten päin vaan...
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Terve
Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.
Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Männän suunnasta
Oolrait, ollaan männän suunnasta varmmaanki aika lähellä oikiaa ellei aivan justtiisa. Tievossa oo äkikseltä ainaki kolome koota jotka on kasattu nii jotta ainaki matsan männissä nuolet osottaa etteenpäin ja pensahanan puolimmaisen männän tappi oo keskitason yläpuolella ja vaununpuoli päinvastoin. 30 tuhatta oo ajettu yhellä näistä kolomesta ja 1 tuhatta kahella muulla, tällä sovituksella. Semmonenki tuli mielleen ku kuplavolokkarin pokseri moottorissa männän nuolet laitettaan vauhtipyörrään päin mutta neki osottaa silti kulukusuunnassa etteenpäin. Eipä silti täysin mahollista liennee sekin jotta tehttaan poika ois suunnitellu nuolet perruutus suunttaanki osottaan.
Re: Männän suunnasta
Uskila kirjoitti: Terve
Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.
Mutta eikö männät tuossa kuvassa ole juuri väärin päin? tuossahan kiertokanki on suorassa kampuran kanssa kun työtahti iskee, eikö se pitäisi olla niin päin että kampura on jo menossa kun isku tulee?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
- Taisto Naavaparta
- 300
- Viestit: 337
- Liittynyt: 04.12.2006 22:13
- Paikkakunta: Pyhäjoki
Re: Männän suunnasta
Pannee sytyn helevetisti myöhäsemmälle...niin kyllä se siittä.
Kyllä on raskasta olla komia.
Re: Männän suunnasta
Pitäskö se uskilan rakentaa rautalankakone joka on ykk:ssa.
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Haloo
Mitenkäs se 4 tahtimoottori käy?
Mitenkäs se 4 tahtimoottori käy?
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Männän suunnasta
Mutta eikö männät tuossa kuvassa ole juuri väärin päin? tuossahan kiertokanki on suorassa kampuran kanssa kun työtahti iskee, eikö se pitäisi olla niin päin että kampura on jo menossa kun isku tulee?[/quote]Nikuzai kirjoitti:Uskila kirjoitti: Terve
Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.
Tahallaan Nikuz yrittää vielä harata hanttiin. Jossois semmonen rautalankakuva että männät ois yläkuolossaan nii siitä valakennee jotta kanki onki hieman vinossa menosuunttaansa päin. Uskosin jotta siinäse itea ehkä onki ku iisnööri oo kehitelly moisen rakentteen.
Re: Männän suunnasta
No onneksi en ole kone remppaa tehnyt olisin meinaan juuri väärinpäin sen tehnyt
Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
Ei oo häppee olla noppee, eikä syntiä olla tyhymäNikuzai kirjoitti:No onneksi en ole kone remppaa tehnyt olisin meinaan juuri väärinpäin sen tehnyt
Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Kyllä tässä meni itelläkin tajutessa..ja sit vielä kun saapi monen näköisiä ohjeita. nyt on kuitenkin männät pytyssä ohjeiden mukaan (tai sit just päinvastoin) ja toivotaan että toimii. Todennäköisesti se ei se vika kuitenkaan ole jos ei toimi.
Katos nikuzai tota kuvaa ja mieti se niin että jos tossa nyt oikealla olevan männän tappi oliskin laskettu keskilinjan alapuolelle, pyrkis mäntä "kippaamaan" kiertokangen "vetäessä" sitä.
Lisätään nyt vielä: mun mielestä
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Ei ole kyse kippaamisesta vaan männän sivuliikkeen minimoinnista. Mäntä kippaa aina jonkinverran jos tappi ei ole keskellä.
Re: Männän suunnasta
Minulle ainakin opetettiin ammattikoulun autonasentajalinjalla samoin mitä "Nikuzai" tarkoitti eli männäntapin sijainti pitäisi olla juuri toisinpäin kuin kuvassaNikuzai kirjoitti:Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Hattu päähän ja hyvästi !!
Re: Männän suunnasta
uskilan piirrokset ovat oikein. miun mielestä
iigorilla on myös vähän ongelmia laittaaisko oikein vai väärinpäin
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &view=next
iigorilla on myös vähän ongelmia laittaaisko oikein vai väärinpäin
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &view=next
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Kuvat on ihan nättejä mutta ne ei todista mitään ennekuin on ajatuksella tutkittu asiaa.K-rotta kirjoitti:Minulle ainakin opetettiin ammattikoulun autonasentajalinjalla samoin mitä "Nikuzai" tarkoitti eli männäntapin sijainti pitäisi olla juuri toisinpäin kuin kuvassaNikuzai kirjoitti:Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Jospa asiaa lähestyis vaikka niin että mäntä pyrkii ylöspäin noustessa painumaan pyörimissuunnassa olevaan sylinterin senämään.
Jos siirretään männäntappia pyörinissuunnassa vastakkaiseen suuntaan niin saadaan aikaan suurempi voima männän sivuttais suunnassa.
Jos männäntappi on siirretty pyörimissuuntaan niin voima sivusuunnassa ei ole niin voimakas ja mäntä ei kolahda niin voimakkaasti vastakkaiseen seinämään.
Re: Männän suunnasta
Onkohan muistini kuitenkin tehnyt temppujaan .Saatanpa hyvinkin olla väärässä tässä "tappiasiassa"K-rotta kirjoitti: Minulle ainakin opetettiin ammattikoulun autonasentajalinjalla samoin mitä "Nikuzai" tarkoitti eli männäntapin sijainti pitäisi olla juuri toisinpäin kuin kuvassa
Hattu päähän ja hyvästi !!
Re: Männän suunnasta
Jos kuvan mukaan ajatellaan, niin silloinhan mäntää työnnetään keskeltä (työtahti ei vedä mäntää) jolloin kampiakselin vastavoima työntää takaisin.
Kun katsoo kuvaa ja muodostaa käsillä T-kirjaimen joka on kyljellään (sormenpäät toisen käden sormien ensimmäisiä nikamia vasten), kun T;n poikkiviivalla eli kämmenellä(mäntä) työntää sormia (kiertokanki) vasten niin voima tulee tasaisesti, mutta kun muodostaa L-kirjaimen jollainen sivussa olevalla tapilla varustettu mäntä on. Ja taas työnnetään, niin mitäs silloin tapahtuu? L;n poikkiviiva pyrkii kääntymään. Jos kampiakselin pyörimis-suunta on vielä männän off-setin vastainen, niin silloin kiertokanki työntää mäntää vielä off-setin puoleiselle sivullekkin.
Jos asetelma on taas (uskilan)kuvan vastainen niin silloin kiertokangen sivulle työntövoima on vähäisempi johtuen suoremmasta vaikutus kulmasta.
Kun katsoo kuvaa ja muodostaa käsillä T-kirjaimen joka on kyljellään (sormenpäät toisen käden sormien ensimmäisiä nikamia vasten), kun T;n poikkiviivalla eli kämmenellä(mäntä) työntää sormia (kiertokanki) vasten niin voima tulee tasaisesti, mutta kun muodostaa L-kirjaimen jollainen sivussa olevalla tapilla varustettu mäntä on. Ja taas työnnetään, niin mitäs silloin tapahtuu? L;n poikkiviiva pyrkii kääntymään. Jos kampiakselin pyörimis-suunta on vielä männän off-setin vastainen, niin silloin kiertokanki työntää mäntää vielä off-setin puoleiselle sivullekkin.
Jos asetelma on taas (uskilan)kuvan vastainen niin silloin kiertokangen sivulle työntövoima on vähäisempi johtuen suoremmasta vaikutus kulmasta.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.