Matka katkes
Matka katkes
Dnperin matka päättyi. Kone ilmeisesti hajosi. Epäilin ensin vaihdelaatikkoa otin laatikon irti vaikutti että, sylissä toimi ihan hyvin. Moottoria yritin pyörittää vauhtipyörästä mutta ei liikahtanutkaan.Venttiili kopassa oli kyllä öljyä suunnilleen pari ruokalusikallista. Sitten poistin jakopään kopan siellä ei ollut öljyä tippaakaan. Siellä on se keskipako öljynruiskutin aivan kuiva. Mistä sinne tulee öljy?. Silloin kun kasasin konetta en laittanut mekaaniseen öljypumppuun siemen öljyjä. Voiko olla niin että tämä aiheutti moottorin jumiutumisen, ei saanut voiteluainetta. Minulla on moottorin lohkossa öljynpaine-mittari joka näytti nollaa ja punainen merkkivalo syttyi samaan aikaan. Kuului vain tussahdus siinä oltiin ei käy ei liiku.
Re: Matka katkes
Voipi olla että maslo on jäänyt putkeen...

..ei sinne siemenöljyä tarvi laittaa...ja kuinka sen sinne edes laittaisit... no siitä anturin reiästä ehkä... en vain koskaan ole kuullut että moinen tulisi tehdä...
Veikkaampa että konetta kasatessasi olet sekoittanut pytyt ja männät keskenään jolloin kone kun lämpes alkoi ahdistus...
Ne toleranssiluokat... Sylinteri ja mäntä muodostaa parin, jolloin jos ne sotkee keskenään voi huonolla tuurilla saada semmoisen kombinaation että välys on toisessa parissa liika tiukka ( krhöhm.... kokemusta on moisesta ).
Toivottavasti vika on tämä. Siellä jakopäässä ei sen kummemmin oljyä olekaan eikä kansissakaan kun tuo pari ruokalusikallista.
Öljynpainehan pumpulta menee keskipakosuodattimen läpi ainoastaan kiertokangen laakereille. Kaikki muuhan on roiske/huohotusvoideltua.
Yleensä moinen jumi aukeaa kun kone jäähtyy, mutta ei ehkei aina. Toivottavasti vika ei ole kummempi.
Veiviremontti on paljon ikävämpi kuin pyttyremontti...vaatii koko koneen purun, koneistusta yms..
Veikkaampa että konetta kasatessasi olet sekoittanut pytyt ja männät keskenään jolloin kone kun lämpes alkoi ahdistus...
Ne toleranssiluokat... Sylinteri ja mäntä muodostaa parin, jolloin jos ne sotkee keskenään voi huonolla tuurilla saada semmoisen kombinaation että välys on toisessa parissa liika tiukka ( krhöhm.... kokemusta on moisesta ).
Toivottavasti vika on tämä. Siellä jakopäässä ei sen kummemmin oljyä olekaan eikä kansissakaan kun tuo pari ruokalusikallista.
Öljynpainehan pumpulta menee keskipakosuodattimen läpi ainoastaan kiertokangen laakereille. Kaikki muuhan on roiske/huohotusvoideltua.
Yleensä moinen jumi aukeaa kun kone jäähtyy, mutta ei ehkei aina. Toivottavasti vika ei ole kummempi.
Veiviremontti on paljon ikävämpi kuin pyttyremontti...vaatii koko koneen purun, koneistusta yms..
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Oli sylintereineen päivineen Seinäjoella laakeroitavana. Kierokanki ja kampiakseli sekä sylinterit männät ja männän-renkaat.
maksoi vielä 490e loput kasasin itse. Asensin sitten mämmät paikoilleen joihin laitoin niissä olevat nuolimerkinnät pakopuolette eli meno suuntaan. En ole vielä purkanut loppuun joten en tiedä mitä komeessa on tapahtunut. Moottoria olen kyllä pyörittänyt mielestäni käynti oli hyvä. Käväisin sillä tuusulassa avoauto tapahtumassa. (oiken kuva juu tuupissa)Paluu matkalla se sitten pysähtyi.
maksoi vielä 490e loput kasasin itse. Asensin sitten mämmät paikoilleen joihin laitoin niissä olevat nuolimerkinnät pakopuolette eli meno suuntaan. En ole vielä purkanut loppuun joten en tiedä mitä komeessa on tapahtunut. Moottoria olen kyllä pyörittänyt mielestäni käynti oli hyvä. Käväisin sillä tuusulassa avoauto tapahtumassa. (oiken kuva juu tuupissa)Paluu matkalla se sitten pysähtyi.
Auton moottoriremontissa on tullut vastaan että öljypumppu ei ala pumppaamaan jos ei ole laitettu siemenöljyä. 
-
neppari 650
- 75

Ettei vaan olis öljypumpun paineventtiilin, vai mikä se nyt onkaan, kuula juminut auki, jollon painetta ei synny. On vaan sattunnu joskus omallekin kohdalle, tosin autossa.
Tänään sitten katsoin mistä pysähtyminen johtui. Kampiakseli ja kiertokanki ovat muuttuneet yhdeksi sinuvaunun puolelta. Vasen puoli on sekin tosi jäykkä. Onko mahdollista että ei ollut öljykiertoa lainkaan, vai liukulaaherin sovitus hionta olisi ollut liian tiukka. Männän renkaat ovat ehjät, mutta männissä on hankautuma jälkiä kun taas sylintereissä ei. 
Oliskohan mahollisesti jokin öljykanava ollut tukossa?
Ei ole päässyt liemi kunnolla kulkemaan joka paikkaan.
Ethän vaan tissien ehostamiseen tarkoitetulla materiaalilla ole konetta tiivistellyt. Liian runsaasti käytettynä se on aika hyvä öljynkierron rajoittaja.
Ei ole päässyt liemi kunnolla kulkemaan joka paikkaan.
Ethän vaan tissien ehostamiseen tarkoitetulla materiaalilla ole konetta tiivistellyt. Liian runsaasti käytettynä se on aika hyvä öljynkierron rajoittaja.
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Tuli jakopään koppaan laitettua sitä tissi ainetta. Onko mitään neuvoa millä putsaan kanavat, minulla ole edes paineilmaa jota voisi puhaltaa kanaviin. (Liukulaakerin pinnat ovat kuin raastin raudalla liipatut.) Kun nyt jouden uusimaan kyseisen laakerin. Millä mitoituksella hankin uudet.
Huomentamarha kirjoitti:Dnperin matka päättyi. Kone ilmeisesti hajosi.
Minulla on moottorin lohkossa öljynpaine-mittari joka näytti nollaa ja punainen merkkivalo syttyi samaan aikaan. Kuului vain tussahdus siinä oltiin ei käy ei liiku.
ihan vaan ajelit ja jatkoit matkaa vaikka öljynpaine merkkivalo paloi ja öljynpainemittari näytti nollaa?
no ei ihme jos matka katkes ja liukulaakerit on paskana, koska just ne laakerit saavat vain voitelun öljynpaineen avulla.
minun Dneprin öljynpainemittari

näyttää 20w50 öljyllä:
kylmä kone ajossa 4 ja tyhjäkäynnillä 3,5
tosi kuuma kone ajossa 3,5 ja tyhjäkäynnillä 2
tv AP