Rengaskaupoilla

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Periaatteessa tota pinna vetelyä poistettaessa pitäisi olla vanne kiinni rummmussa muuten venyy taas johonkin suuntaan kirittäessä.
Jos joku kokeilisi tota teräs pantaa sellaisessa navassa joka ABS;ää syksyyn mennessä ja rupeaisi pannalla katkomaan pinnoja tietäisi, että napa vanuu enemmänkin.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
juippi
600
600
Viestit: 631
Liittynyt: 26.06.2007 09:30
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja juippi »

Jostain kumman syystä olhaan huomattu tuolla pitkän rajan takana samoilureissuilla että neppareista katkee pinnoja,uraleista ei muistaakseni ollenkaan?Kai se piparinapa joustaa enemmän.Häätys pittää wossikan kans Aavasaksan ympäriajon rääppiäiset...niija Juippi kirjoitetaan pienellä juu-kirjaimella!
Pukkaa, pukkaa, kyllä se syttyy???
Avatar
kotamasa
800
800
Viestit: 874
Liittynyt: 05.03.2008 13:54
Paikkakunta: Sulkava

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kotamasa »

Jotain tämäntapasta oon ajatellu rummun suoristamiseksi...
konsti nro 1.jpg
konsti nro 1.jpg (130.2 KiB) Katsottu 9689 kertaa
Hiova kappale,joka on kii oikeanpuoleisessa penkissä,vois olla joko viilamainen tai hiomapaperilla päällystetty. Pyörä olis tukevammin,jos sais akselin oikealtakin puolelta kiinni.

Muuta ei nyt tullu mieleen vielä...
Fenno-uralium
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 371
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Tässä eräs jo aiemmin käsitelty vinkki:
"Jostakin ulkomaansaitilta luin vinkin, että voi liimata vesihiontapaperia vanhojen jarrukenkien päälle ja sitten ei muuta kun ajelemaan ja varovaisia jarrutuksia niin vaiva lähtee. En ole itse kokeillut temppua mutta vihje on vapaasti käytettävissä."

Toimisi varmaan tuossa viilapenkkivirityksessä hieman soveltaen
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Wecu kirjoitti:Tässä eräs jo aiemmin käsitelty vinkki:
"Jostakin ulkomaansaitilta luin vinkin, että voi liimata vesihiontapaperia vanhojen jarrukenkien päälle ja sitten ei muuta kun ajelemaan ja varovaisia jarrutuksia niin vaiva lähtee. En ole itse kokeillut temppua mutta vihje on vapaasti käytettävissä."

Toimisi varmaan tuossa viilapenkkivirityksessä hieman soveltaen

Pitää vaan katsoa, ettei kengät ole kulunut vinoon muuten tulee viisto rumpu.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Tahkon tai vastaavan napaan kiinni pyörimään, olisi tarpeeksi raskas penkki/pöytä niin ei keikkaisi.Hiomapuikko/porkkana johonkin sopivaan pyörittimeen esim. porakone joka tulisi ruuvipenkkiin kiinni kuvan tavalla.
Samalla laitteella saisi pyöreästä mutta viistosta rummusta suoran.

Sellaiseen ruuvipenkkiin kannattaa satsata missä on kahteen suuntaan siirto kammella. Sillä ja pylväs porakoneella saa jopa jotain pientä sorvailtuakin.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Nikuzai kirjoitti:Pitää vaan katsoa, ettei kengät ole kulunut vinoon muuten tulee viisto rumpu.
Jarrut tuppaa olemaan kapistuksia joita ihmetellään sitte ku ne ei toimi, noin yleensä.

Santapaperi kikka kuullostaa semmoselle mitä voisin itekki koittaa. Ei sen sorvata tarvi, kunhan vaan tasottus pikkase.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Toisaalta toi santapaperi homma vois toimia jos tekisi vaikka ruuvi vetimen vaijeriin jolla kiristää hieman kerrassaan. Jolloin vain "korkeat" kohdat hioutuisi, eikä koko rumpu kenkien seuratessa rummun pintoja.

Ajaessa kiristäisi jotta nylpyttää ja kun loppuisi hieman lisää tiukkaisi ja jatkaisi samaa kunnes nylppäys olisi poissa tai hyvin vähäinen.
Tai ei siihen ajaakkaan tarviisi tallissa perään kiinni ja keskituella vaihdepäälle ja polkimesta tasaisesti painamalla kunnes nylppäys loppuisi.

Joku innokas voisi irtosvingistä ja perästä tehdä rummun tasaimen :think:
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
esaammanpaa
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 17.06.2010 16:09

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja esaammanpaa »

Iltaa. Taitaa kyllä aika hitaasti syyä rumpua hiomapaperi jos on 1,5 mm pielessä niin kun koossani oli.Kaks rumpua oon sorvnnu jo ens viikolla loput.

Esa Ä
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uskila kirjoitti::D Terve

Tuon uudemman Uralin rekisteriotteessa on merkitty minkälaiset renkaat pitää olla, siinäkin tuo painoindeksi on 70 = 335 kg ja nopeusindeksi L = 120 km / h eli suuruusluokka noissa vanhemmissakin saisi olla tuota luokkaa vaikka sitä ei ole merkitty rekisteriotteeseen.

Kuva

Kannattaa varmaan takistaa kantavuus ja nopeusluokka.

Lainataampa vielä Pirellin sivuja Load & Speed Index

Katso tästä:
Ööh tuota 790kg on akselit yhteensä, mutta 610kg on suurin sallittu massa? Onko tuo 610kg varuilta Suomessa päätetty vai mistä se tulee? Sillä mietin ku 610kg / 3 = 203kg? Tällöin jo 53 (206kg) luokituksen rengas riittää? Mikähä tuo venäläinen perusrengas on?

:think: Pökkäskös pelkkää kyssää?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Se tulee samasta kuin joissain kuorma-autoissa on akselimassat korkeampia kuin kokonaismassa, kyseistä k-a;ta ei ole koskaan tyypitetty suomessa esim yli 16t. vaikka akselit kestää 18t. silloin tulee tuollainen hassu laskuyhtälö.

Suomessa suurin sallittu 2 akselisen k-a;n massa on 18t. ja sisukontion kokonaismassa vain 16t. siinä ainakin on akselien sallitut massat korkeampia kuin kokonaismassa.

Ja onhan siitä hyötyäkin laskeskelin, että pyörän oma massa olisi 267Kg jolloin kantavuus on 343kg niin raskaimman +130kg toverin voi ladata lullaan vaikka kantavuus istuimilla jaettaessa sitä ei sallisi.
Korjatkaa jos olen edes hieman väärässä
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
aki
500
500
Viestit: 529
Liittynyt: 30.05.2005 20:39
Paikkakunta: Janakkala

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja aki »

Hmmm, niin, eihän niitä akselimassoja sovi yhteen laskea.. niistä pitäs pystyä arvioimaan kuinka painon voi jakaa, tuskin näissä mutta kuarkeissa, pakuissa ja ynnämuissahan net joskus puntaroi ja jos lasti on hirmusesti vaikka takapainonen eli ylittää sen sallitun kyseisen akselimassan niin sanomista tulee, tarttee siirtää painopistettä tai kävellä kotio.. taitaa tässä olla toi takanakin paino tua 335kg että jos tulee mammakin kyytiin, sehän on suoraan takapyörän päällä kun taas ohjustajan paino jakaantuu myös etupyörälle, noinniinku karkeesti ajateltuna.. luulen ma.. :think:
->K750, MT10<-
Avatar
karppi
2000
2000
Viestit: 2027
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja karppi »

Nyt on vannoutuneen itärenkaan käyttäjän pakko tunnustaa eräs asia...niin vaikeaa kuin se onkin... :shifty:
On nimittäin aivan tolkuttoman kestävä tuo HEIDENAU 4.00-19 M/C K37 rengas.
Tällä kuvassa olevalla kumilla on ajettu nyt 9000 kilometriä,ja näyttäis siltä että kyllä sillä vielä joitakin tuhansia mennään...

Kuva

Kun on tänäpäivänä tilanne se,että alkaa Venäläinen ja Saksalainen olla samoissa hinnoissa,niin lähdin tänä keväänä kokeilemaan tätä HEIDENAUta...enkä taida Venäläiseen palata...ainakaan takarenkaan osalta....Etupyöräksi on vielä muutama Uralshina 4.00-19...ja sivuvaunussa käytän kaikki vanhat roippeet.. :-P
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

Hyvä tietää ;-) .Talven aikana olisi tarkoitus uusia renkaat omaan konepyörään.
Hattu päähän ja hyvästi !!
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vain paras voi olla kyllin hyvää...

Kuva

Rengas Heidenau
Sisärengas bilikan rossisisäkumi
Vannenauha paras missä on huullos
Vanne Ural uusi (ei katkee pinnat)
Kunnon rengasraudat
Venttiilin sovitusaputyökalu bilikasta
Työkentelyalusta puhdas
Liukuvoide mäntysuopa (ei näy kuvassa)
Olut Olvi (ei maksettu mainos)

:shhh:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

Noilla osasilla tehtynä tulisi kyllä hyvä ja siisti rengaspaketti kerralla ;-)
Hattu päähän ja hyvästi !!
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Uskila kirjoitti::mrgreen:
Sisärengas bilikan rossisisäkumi
Vannenauha paras missä on huullos
Vanne Ural uusi (ei katkee pinnat)
Kunnon rengasraudat
Venttiilin sovitusaputyökalu bilikasta
Työkentelyalusta puhdas
Liukuvoide mäntysuopa (ei näy kuvassa)
Olut Olvi (ei maksettu mainos)
:shhh:
Lisää vielä listaan n. 200 grammaa tasapainoitus lyijyä (ei saanut sanoa lyijyä!)
siis raskasmetallia... ;-)
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Tasapainotuksesta tuli mieleen autopuoleen liittyen tosin.

Kaveri tasapainotti oman autonsa renkaat kääntämällä sen venttiilin reiän merkkitäplän kohdalleen ja nakkeli painon jämät pusikkoon, painot kun ei mahtuneet jarrusatulasta ohi pyörähtämään.

Joten miten jos tekisi jonkinlaisen punnitus laitteen millä etsisi vanteen ja renkaan vastaavat painot kohdilleen niin ei välttämättä tarviisi painottaa ollenkaan?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 866
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Tuntuu siltä, että alkuperaisten vanteiden tasapainotus on melko turhaa, sillä vanteiden hitsisaumatkin
heittää monissa, ainakin mulle sattuneissa vanteissa jo monta milliäkin. En ole vielä koskaan ajanut
sellaisen Urren, K:n, tai nepparin perässä, jossa EI takavanne vipatattaisi, vai liekö vipatus katsojan
silmissä.
Turhaa puuhaa tulee tehtyä jo muutoinkin, joten venäläisten renkaiden ja vanteiden tasapainoitus on
mielestäni tunnepuolen juttuja, eli voi tuntua tehtyä itselle hyvä työ.
Terveisin: Raikku
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tehny muutamia vanteita uusiksi vanhoista. Sivuheittoa on aina, just tossa saumassa useempi milli on vakio. Mutta tuntuu ettei se niin kauheesti ravista. Se kuhmu tai kuoppa (tasanen kohta) siinä sauman kohdalla on enemmän ongelma, kun kehä ei oo pyöreä. Sitä ei saa rihtausvaiheessa jaettua paljoa. Sivuheittoja saa "tasailtua" vaikka ne ei poistukaan.

Tasapainotus on loppuhoito, mutta ei näillä priimaa tuu kumminkaan. Ajaa voi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Koskahan tälläset gummit ja vanteet saadaan näihi Ural / niepreihin
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

rengasvalmistajat repii ahterinsa jos tuo kennorengas pääsee kansanmarkkinoille :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja sropov »

kelju m63 kirjoitti::mrgreen: Moro .
Koskahan tälläset gummit ja vanteet saadaan näihi Ural / niepreihin
Jännät pinnat.

Tuo vannekehän muoto on aika tuttu kyllä ennestään.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Avatar
trauma
400
400
Viestit: 458
Liittynyt: 18.09.2004 16:20
Paikkakunta: Kortesjärvi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja trauma »

Kalashnikovinkestävät
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ei ole armeijallakaan käytössä tota kennorengasta.

Painaa enemmän kuin normaali, aivan kauheat ajo ominaisuudet epätasaisella, mutkissa kuulemma vanuu rungostaan kuin tyhjällä kumilla ajaisi.
Miinan kesto ei ole normaalia rengasta parempi, on vaan vaikeampi vaihtaa kentällä painonsa takia.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
wossikka
75
75
Viestit: 98
Liittynyt: 09.02.2005 13:48
Paikkakunta: Kemi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja wossikka »

Pikaliimallako net polliisit nyt joutuu pyssäyttään, eihän tuohon pysty ees piikkimatto :o
Tämänkö se teki? Ei koskaan aikasemmin ,ja taas ***kele.
Nepr 750 sv tuplaveto 0400692320
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

Nikuzai kirjoitti:Ei ole armeijallakaan käytössä tota kennorengasta.

Painaa enemmän kuin normaali, aivan kauheat ajo ominaisuudet epätasaisella, mutkissa kuulemma vanuu rungostaan kuin tyhjällä kumilla ajaisi.
Miinan kesto ei ole normaalia rengasta parempi, on vaan vaikeampi vaihtaa kentällä painonsa takia.
:mrgreen: Moro .
Onneks ei Suomen tieltä viä löydy miinoja .
Sit ku nopeudet Uralilla " kasvaa " käytetään tälläsiä renkaita . Jos vaikka takapyörän
vaihdot vähenis kulumisen takia , ku ei sisägumi riku . :lol:
Poliisit sit varmaan heittelee pyörän reikiin tankoja ku ei piikkimatot tehoo
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Oon kattonut kymmeniä videoita "tyhjistä" renkaista ja missään niistä mitä olen katsonut ei ole ajettu oikeasti lujaa.

Pitäisi löytää video mikä ei hehkuttaisi keksinnön suuruutta vaan kertoisi toden mukaisesti, millainen rengas oikeasti on.

Jos kyseinen rengas tyyppi olisi niin toimiva ja hieno niin miksei sitä ole markkinoilla jo? Samalla tavalla nuokin kuluu ainoa mikä on niin renkaan paikkoja tekevät firmat varmaan olisi näreissään ja nekin on suurimmaksi osaksi rengas tehtaiden omistuksessa kaiketi.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
aki
500
500
Viestit: 529
Liittynyt: 30.05.2005 20:39
Paikkakunta: Janakkala

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja aki »

Saattaa melkosesti kerätä kakkendaalia tuollaiset renkaat, siinä voi loskakelin jälkeen pakkasella lähtee tekarit suusta kun lähtee kylille posotteleen..
->K750, MT10<-
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Rengaskaupoilla

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

[quote="Nikuzai"]Oon katsonut ei ole ajettu oikeasti lujaa.

No sithän nää renkaat o ku luotu näihi vehkeisiin.
Koneet kestää rauhallista ajoo ja renkaat myös :lol:
Ural M-61 , Ural M-63
Vastaa Viestiin