virta häviää

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

virta häviää

Viesti Kirjoittaja rallireino »

Mikä on vialla kun CJ 750 on käynnissä niin akusta hiipuu virta pois eli mikä osa on rikki?Olen vaihtanut laturin hiilet ja virranjakajan kärjet ym :o
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Yleisin vika taitaa olla rootori. Voi olla säädinkin.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Toimiiko latausvalo ja sammuuko se kun annat kierroksia?
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja rallireino »

toimii eikä sammu kun antaa kierroksia
Makke78
300
300
Viestit: 331
Liittynyt: 14.12.2008 13:25
Paikkakunta: Suomen Kiikka

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja Makke78 »

rallireino kirjoitti:toimii eikä sammu kun antaa kierroksia
Laturi taikka säädin rikki. Onkos tää CJ varustettu elektronisella säätimellä?
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja rallireino »

se on vanha cj750 eli 1958 eli 6v akulla :)
Makke78
300
300
Viestit: 331
Liittynyt: 14.12.2008 13:25
Paikkakunta: Suomen Kiikka

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja Makke78 »

Joo, mutta jos se on näitten kiinan restoration pajojen tekosia, niin todennäkösesti sieltä löytyy jostain elektroninen säädinmurikka.
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja rallireino »

:angry-banghead:
Viimeksi muokannut rallireino, 27.05.2013 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja rallireino »

edellinen viesti väärä minkälainen osa se säädin on ja missä se sijaitsee?
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Kuva
Kuva
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja rallireino »

kiitos vastaneille :dance:
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Mihin karkaa virta? Polkumisesta polkien latausvalo syttyy ja himmenee? Oikosessa jostain laturin uumenista? Lataa kyllä hyvin jos sille päälle sattuu... Eli ei ainakaan nyt kun ei saa edes tulille:)
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Noniiin sinne jäi mopo työpaikan pihaan. Mihin lie hävinnyt miun ropellustopic "Pitäskö tehhä jottain?" vai näkyykö vain jäsenille?
Jokatapauksessa mopo tuntuu kovasti hylkivän juhannusajeluita koska viimevuonna samana päivänä olin samassa tilanteessa...

Täysanalyysi tapahtuneesta:

21.6.2012 - 15.6.2013,
Kaikki toimii, ei minkäänlaista ongelmaa

Sunnuntaina 16.6,
50km hurjastelua hiekkateillä ja asfaltilla, loppumatkasta huomaan satunnaista pätkimistä tasakaasulla ajellessa... ehkä noin 10sekunnin välein. Ensimmäinen hyytyminen tapahtuu kaupungilla risteykseen.
-Latauksen merkkivalo palaa hyvinhyvin himmeästi, ei lähde käyntiin joten soitan kaverin tuomaan työkaluja.
-Piuhojen tutkailua ja heiluttelua, ihmettelyä
-Merkkivalo alkaa palaa hieman kirkkaammin, mopo käyntiin jotenkuten ja romut kuuppaan, äkkiä kotia kohti...

Hyytyy taas 1km ennen kotipihaa, meno katkesi ns. lennosta
-Huomaan valon kirkastuvan ja himmenevän kun kammesta polkee
-Virranjakajan kuuppa auki ja siellä maapiuha(?) löysällä
-Kas kummaa, latauksen merkkivalo loistaa kirkkaana eikä himmene pyörittäessä-
-Mopo käyntiin laakista ja kotia...

20.6 Juhannusvalmistelut
-Mopo tallista, valo palaa kirkkaana...Ei lähtenyt ekalla eikä tokalla vaan viimosella, epänormaalia...
-Ajelen 1km töihin, putsailen yms. puuhastelua
-Takaisin pitäs lähtee, latauksen valo syttyilee ja sammuilee polkiessa. Ei lähe.
-Katson kiristän ja heiluttelen KAIKKI piuhat läpi, ei löytynyt syyllistä
-Valo palaa enää erittäin himmeästi eikä edes lupaa...
-Puran virranjakajan, laturin ja säätäjän(elektroninen, ei voi tehdä mitään)
-Ihmettelyä
-Takas nippuun, valo palaa kirkkaana
-Lähtee käyntiin heikosti
-Etsin yleismittarin ja totean että akusta katottuna lataa max 3.2V kovilla kierroksilla. Sähköistä mitään ymmärtämättömän epätoivoista mittailua. Ketuttaa.
-Lähdin kauppaan, ostin kaljaa, kävelin kotiin mököttämään

Kertokaa ny mikä siinä on... tai mitä mittaan ja mistä. Eniten hämmentää tuo lampun himmeneminen ja kirkastuminen. Viikko takaperin se laturi lykkäs vielä iloseen ~7V akulle... Parastahan on, että kun viime kesänä puljasin latauksen kanssa epätoivoisena niin yhtäkkiä se vaan rupes pelaamaan ja ei ole oireillut ennen tätä. Vika siis ei poistunut, se vaan meni huilimaan välillä :mrgreen:
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1382
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Ihanniinkuin tuossa siun kookoksen akussa ei olis sähköä, siitä huono käynnistyminen. Jonniinaikaa kun akku lepäilee niin sieltä löytyy senverta levännyttä sähköä jotta saa käyntiin. Latausvalon kirkastuminen / himmeneminen polkiessa johtunee kärkien avautumisesta / sulkeutumisesta , jolloin se viiminenkii vähä sähkö laskee jännitteensä kovin alas (ts. himmeä valo)
Jos akku on ladattu irtolaturilla täyteen ja valo on vielä himmee , niin sillon jossain on huono kosketus esim . akun piuhoissa ,pääkytkimessä yms. Valitettavan usein Koon virtalukko ei halua johtaa sähköä oikeesti läpi.
Jos on mekaaninen ns. kärkimallinen jännitesäädin , niin keväisin kannattaa tarkistaa kärkien kosketuspintojen kunto.
Tahi sitten laturissa on vikaa ankkurissa tai hiilissä...
Voipi olla myös jotain aivan muuta , vuan tiijä häntä....

t.hh
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Jokseenkin uskomatonta, mutta olin tänään kookosen sijasta -09 hussella juhannusajelulla rautjärven pusikoissa rajan tuntumassa ja sinnehän sekin hyyty. Stopin jälkeen ei enää startannu, syy myöskin tuntematon, ei edes oireita. Onni näkyy olevan nyt myötä... :) Eiköhän tuo nelipyöräkin pamaha kun kun katastus lähenee.
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Kerkesin tuossa nopeesti kokeilemaan virtalukon ohitusta... Käyntiin kyllä tärähti-> akusta 3,8V kierroksilla. Sammuksissa 6.15V.

Mites tuon laturin voisi mitata suoraan, kun se kumminkin käy? Eli mitä lukemia ja mistä..
Jännitteensäädin on elektroninen mötikkä ilman säätömahdollisuuksia. Akku Bilteman 14Ah, liian iso?

On niin orpo olo näitten sähköjen kanssa kun en mitään ymmärrä..
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3107
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Akku ei ole iso, sama akku mullakin on.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1382
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Otahan se laturin peräpanta pois ja kattele hiilien tienoon näkymiä . Siis näyttääkö siistille vai haiseeko pahalle , onko hiiliä jäljellä ,yms.
Voin tarvittaessa tulla jeesaamaan, t.hh
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Niinniin, tuli koolle ostettua uudet paremmat tilat niin ei hetkeen kerennyt asiaan perehtyä. Nyt koo kumminkin pelastettu työpaikalta uuteen majaansa..

Laturissahan se vika sitten piileksi taas, että kiitos vaan laturikauppiaalle ja hhyvöselle avuntarjoamisesta :)
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Älä laita sitä peräpantaa siihen kiinni! Laturi toimii paljon paremmin kun saa raitista ilmaa ja jäähtyy... ;-)
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Nyt se sitten tapahtui, torstaina joutui kookosen laittamaan ensimmäistä kertaa narun jatkoks kun matka katkes lamposaaren lossille.

Se pirun latausvalo tuntu elävän omaa elämäänsä, välillä sytty kun kammesta polki ja sitten sammui itsekseen vaikka mihinkään en koskenut. Akku tuntu olevan kutakuinki latingissa 6,2vee

Tänään purin kaikki valot ja töötit ja hilppeet irti häiritsemästä, kävin kaaaikki piuhat läpi... lopulta kaivoin tallin perukoilta vanhan väsyneen akun ja kas... pari vuotta levännyt akku näytti 5,6vee, valo paloi kirkkaana koko ajan ja kaiken lisäks lähti vielä käyntiin..

Eli oliko se biltemanian akku vaan lopettanut virran tarjoilut vai mitä ihmettä. Nyt miulla sit toivon mukaan kaksi toimivaa laturia.

Mutta mistäs tähän hätään raapasen uutukaisen 6vee akun, suosituksia? Joku muu kuin bilteman...
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Kaskas... kevättä kohti samoin ongelmin.

Nyt oikeastaan vaihtamatta enään virranjakaja ja puola sähköpuolelta.

Voisiko puola kuumetessaan aiheuttaa ylläkuvatunlaisia oireita? Eli koneen ollessa lämmin, virta häviää. Sitten kun kammesta polkee niin latausvalo himmenee(käytännössä sammuu) ja kirkastuu. Joku oikonen siellä?

Säätelin siis kaasareita ja kone oli jo hyvinkin lämmin, kunnes kuoli virranpuutteeseen. Tuntipari jäähyttelyä ja taas ei mitään vikaa.
Avatar
trauma
400
400
Viestit: 458
Liittynyt: 18.09.2004 16:20
Paikkakunta: Kortesjärvi

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja trauma »

Kyllä sen latausvalon pitää vähän ailahdellakin polkiessa. Puola kun ottaa useamman ämpärillisen virtaa kärkien kiinni ollessa, ja jännite vähän laskee. Kärkien auetessa taas vähän kirkastuu.
Kokonaan valo ei kyllä sais sammua. Silloin on kyllä virta jostain syystä liian vähissä. Akku / huonoja liitoksia /virtalukon huonot kontaktit....
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1382
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Ons siulla volttimittaria ?
Jos laittais sen akunnapoihin kiinni ja kattelis jännitteen arvoa poleskellessa / tyhjäkäynnillä / kierroksilla niin vois saaha tarpeellista tietoa.'
Tuo tasavirtalaturihan ei tyhjäkäynnillä tyrkkää virtaa vielä kovin paljoa , hyvä että latausvalo sammuu. Tietty ampeerimittarikii näyttäis virran kulkusuuntaa...

t.hh
tuplavee
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 29.05.2011 22:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virta häviää

Viesti Kirjoittaja tuplavee »

Mystistä on, mutta tänään kerkesin ekalle vajaan tunnin ajelulle ja kaikki tuntus pelaavan. Akku latautuu, valot palaa ja kipunaa sinkoaa. Laakista käyntiin ja niinpäinpois.

Mitäänhän en siis ole tehnyt valohoidon lisäksi.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin