virta häviää
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
virta häviää
Mikä on vialla kun CJ 750 on käynnissä niin akusta hiipuu virta pois eli mikä osa on rikki?Olen vaihtanut laturin hiilet ja virranjakajan kärjet ym 
Re: virta häviää
Yleisin vika taitaa olla rootori. Voi olla säädinkin.
Re: virta häviää
Toimiiko latausvalo ja sammuuko se kun annat kierroksia?
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: virta häviää
toimii eikä sammu kun antaa kierroksia
Re: virta häviää
Laturi taikka säädin rikki. Onkos tää CJ varustettu elektronisella säätimellä?rallireino kirjoitti:toimii eikä sammu kun antaa kierroksia
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: virta häviää
se on vanha cj750 eli 1958 eli 6v akulla 
Re: virta häviää
Joo, mutta jos se on näitten kiinan restoration pajojen tekosia, niin todennäkösesti sieltä löytyy jostain elektroninen säädinmurikka.
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: virta häviää
edellinen viesti väärä minkälainen osa se säädin on ja missä se sijaitsee?
Re: virta häviää
Mihin karkaa virta? Polkumisesta polkien latausvalo syttyy ja himmenee? Oikosessa jostain laturin uumenista? Lataa kyllä hyvin jos sille päälle sattuu... Eli ei ainakaan nyt kun ei saa edes tulille:)
Re: virta häviää
Noniiin sinne jäi mopo työpaikan pihaan. Mihin lie hävinnyt miun ropellustopic "Pitäskö tehhä jottain?" vai näkyykö vain jäsenille?
Jokatapauksessa mopo tuntuu kovasti hylkivän juhannusajeluita koska viimevuonna samana päivänä olin samassa tilanteessa...
Täysanalyysi tapahtuneesta:
21.6.2012 - 15.6.2013,
Kaikki toimii, ei minkäänlaista ongelmaa
Sunnuntaina 16.6,
50km hurjastelua hiekkateillä ja asfaltilla, loppumatkasta huomaan satunnaista pätkimistä tasakaasulla ajellessa... ehkä noin 10sekunnin välein. Ensimmäinen hyytyminen tapahtuu kaupungilla risteykseen.
-Latauksen merkkivalo palaa hyvinhyvin himmeästi, ei lähde käyntiin joten soitan kaverin tuomaan työkaluja.
-Piuhojen tutkailua ja heiluttelua, ihmettelyä
-Merkkivalo alkaa palaa hieman kirkkaammin, mopo käyntiin jotenkuten ja romut kuuppaan, äkkiä kotia kohti...
Hyytyy taas 1km ennen kotipihaa, meno katkesi ns. lennosta
-Huomaan valon kirkastuvan ja himmenevän kun kammesta polkee
-Virranjakajan kuuppa auki ja siellä maapiuha(?) löysällä
-Kas kummaa, latauksen merkkivalo loistaa kirkkaana eikä himmene pyörittäessä-
-Mopo käyntiin laakista ja kotia...
20.6 Juhannusvalmistelut
-Mopo tallista, valo palaa kirkkaana...Ei lähtenyt ekalla eikä tokalla vaan viimosella, epänormaalia...
-Ajelen 1km töihin, putsailen yms. puuhastelua
-Takaisin pitäs lähtee, latauksen valo syttyilee ja sammuilee polkiessa. Ei lähe.
-Katson kiristän ja heiluttelen KAIKKI piuhat läpi, ei löytynyt syyllistä
-Valo palaa enää erittäin himmeästi eikä edes lupaa...
-Puran virranjakajan, laturin ja säätäjän(elektroninen, ei voi tehdä mitään)
-Ihmettelyä
-Takas nippuun, valo palaa kirkkaana
-Lähtee käyntiin heikosti
-Etsin yleismittarin ja totean että akusta katottuna lataa max 3.2V kovilla kierroksilla. Sähköistä mitään ymmärtämättömän epätoivoista mittailua. Ketuttaa.
-Lähdin kauppaan, ostin kaljaa, kävelin kotiin mököttämään
Kertokaa ny mikä siinä on... tai mitä mittaan ja mistä. Eniten hämmentää tuo lampun himmeneminen ja kirkastuminen. Viikko takaperin se laturi lykkäs vielä iloseen ~7V akulle... Parastahan on, että kun viime kesänä puljasin latauksen kanssa epätoivoisena niin yhtäkkiä se vaan rupes pelaamaan ja ei ole oireillut ennen tätä. Vika siis ei poistunut, se vaan meni huilimaan välillä
Jokatapauksessa mopo tuntuu kovasti hylkivän juhannusajeluita koska viimevuonna samana päivänä olin samassa tilanteessa...
Täysanalyysi tapahtuneesta:
21.6.2012 - 15.6.2013,
Kaikki toimii, ei minkäänlaista ongelmaa
Sunnuntaina 16.6,
50km hurjastelua hiekkateillä ja asfaltilla, loppumatkasta huomaan satunnaista pätkimistä tasakaasulla ajellessa... ehkä noin 10sekunnin välein. Ensimmäinen hyytyminen tapahtuu kaupungilla risteykseen.
-Latauksen merkkivalo palaa hyvinhyvin himmeästi, ei lähde käyntiin joten soitan kaverin tuomaan työkaluja.
-Piuhojen tutkailua ja heiluttelua, ihmettelyä
-Merkkivalo alkaa palaa hieman kirkkaammin, mopo käyntiin jotenkuten ja romut kuuppaan, äkkiä kotia kohti...
Hyytyy taas 1km ennen kotipihaa, meno katkesi ns. lennosta
-Huomaan valon kirkastuvan ja himmenevän kun kammesta polkee
-Virranjakajan kuuppa auki ja siellä maapiuha(?) löysällä
-Kas kummaa, latauksen merkkivalo loistaa kirkkaana eikä himmene pyörittäessä-
-Mopo käyntiin laakista ja kotia...
20.6 Juhannusvalmistelut
-Mopo tallista, valo palaa kirkkaana...Ei lähtenyt ekalla eikä tokalla vaan viimosella, epänormaalia...
-Ajelen 1km töihin, putsailen yms. puuhastelua
-Takaisin pitäs lähtee, latauksen valo syttyilee ja sammuilee polkiessa. Ei lähe.
-Katson kiristän ja heiluttelen KAIKKI piuhat läpi, ei löytynyt syyllistä
-Valo palaa enää erittäin himmeästi eikä edes lupaa...
-Puran virranjakajan, laturin ja säätäjän(elektroninen, ei voi tehdä mitään)
-Ihmettelyä
-Takas nippuun, valo palaa kirkkaana
-Lähtee käyntiin heikosti
-Etsin yleismittarin ja totean että akusta katottuna lataa max 3.2V kovilla kierroksilla. Sähköistä mitään ymmärtämättömän epätoivoista mittailua. Ketuttaa.
-Lähdin kauppaan, ostin kaljaa, kävelin kotiin mököttämään
Kertokaa ny mikä siinä on... tai mitä mittaan ja mistä. Eniten hämmentää tuo lampun himmeneminen ja kirkastuminen. Viikko takaperin se laturi lykkäs vielä iloseen ~7V akulle... Parastahan on, että kun viime kesänä puljasin latauksen kanssa epätoivoisena niin yhtäkkiä se vaan rupes pelaamaan ja ei ole oireillut ennen tätä. Vika siis ei poistunut, se vaan meni huilimaan välillä
Re: virta häviää
Ihanniinkuin tuossa siun kookoksen akussa ei olis sähköä, siitä huono käynnistyminen. Jonniinaikaa kun akku lepäilee niin sieltä löytyy senverta levännyttä sähköä jotta saa käyntiin. Latausvalon kirkastuminen / himmeneminen polkiessa johtunee kärkien avautumisesta / sulkeutumisesta , jolloin se viiminenkii vähä sähkö laskee jännitteensä kovin alas (ts. himmeä valo)
Jos akku on ladattu irtolaturilla täyteen ja valo on vielä himmee , niin sillon jossain on huono kosketus esim . akun piuhoissa ,pääkytkimessä yms. Valitettavan usein Koon virtalukko ei halua johtaa sähköä oikeesti läpi.
Jos on mekaaninen ns. kärkimallinen jännitesäädin , niin keväisin kannattaa tarkistaa kärkien kosketuspintojen kunto.
Tahi sitten laturissa on vikaa ankkurissa tai hiilissä...
Voipi olla myös jotain aivan muuta , vuan tiijä häntä....
t.hh
Jos akku on ladattu irtolaturilla täyteen ja valo on vielä himmee , niin sillon jossain on huono kosketus esim . akun piuhoissa ,pääkytkimessä yms. Valitettavan usein Koon virtalukko ei halua johtaa sähköä oikeesti läpi.
Jos on mekaaninen ns. kärkimallinen jännitesäädin , niin keväisin kannattaa tarkistaa kärkien kosketuspintojen kunto.
Tahi sitten laturissa on vikaa ankkurissa tai hiilissä...
Voipi olla myös jotain aivan muuta , vuan tiijä häntä....
t.hh
Re: virta häviää
Jokseenkin uskomatonta, mutta olin tänään kookosen sijasta -09 hussella juhannusajelulla rautjärven pusikoissa rajan tuntumassa ja sinnehän sekin hyyty. Stopin jälkeen ei enää startannu, syy myöskin tuntematon, ei edes oireita. Onni näkyy olevan nyt myötä...
Eiköhän tuo nelipyöräkin pamaha kun kun katastus lähenee.
Re: virta häviää
Kerkesin tuossa nopeesti kokeilemaan virtalukon ohitusta... Käyntiin kyllä tärähti-> akusta 3,8V kierroksilla. Sammuksissa 6.15V.
Mites tuon laturin voisi mitata suoraan, kun se kumminkin käy? Eli mitä lukemia ja mistä..
Jännitteensäädin on elektroninen mötikkä ilman säätömahdollisuuksia. Akku Bilteman 14Ah, liian iso?
On niin orpo olo näitten sähköjen kanssa kun en mitään ymmärrä..
Mites tuon laturin voisi mitata suoraan, kun se kumminkin käy? Eli mitä lukemia ja mistä..
Jännitteensäädin on elektroninen mötikkä ilman säätömahdollisuuksia. Akku Bilteman 14Ah, liian iso?
On niin orpo olo näitten sähköjen kanssa kun en mitään ymmärrä..
Re: virta häviää
Akku ei ole iso, sama akku mullakin on.
Re: virta häviää
Otahan se laturin peräpanta pois ja kattele hiilien tienoon näkymiä . Siis näyttääkö siistille vai haiseeko pahalle , onko hiiliä jäljellä ,yms.
Voin tarvittaessa tulla jeesaamaan, t.hh
Voin tarvittaessa tulla jeesaamaan, t.hh
Re: virta häviää
Niinniin, tuli koolle ostettua uudet paremmat tilat niin ei hetkeen kerennyt asiaan perehtyä. Nyt koo kumminkin pelastettu työpaikalta uuteen majaansa..
Laturissahan se vika sitten piileksi taas, että kiitos vaan laturikauppiaalle ja hhyvöselle avuntarjoamisesta
Laturissahan se vika sitten piileksi taas, että kiitos vaan laturikauppiaalle ja hhyvöselle avuntarjoamisesta
Re: virta häviää
Älä laita sitä peräpantaa siihen kiinni! Laturi toimii paljon paremmin kun saa raitista ilmaa ja jäähtyy... 
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: virta häviää
Nyt se sitten tapahtui, torstaina joutui kookosen laittamaan ensimmäistä kertaa narun jatkoks kun matka katkes lamposaaren lossille.
Se pirun latausvalo tuntu elävän omaa elämäänsä, välillä sytty kun kammesta polki ja sitten sammui itsekseen vaikka mihinkään en koskenut. Akku tuntu olevan kutakuinki latingissa 6,2vee
Tänään purin kaikki valot ja töötit ja hilppeet irti häiritsemästä, kävin kaaaikki piuhat läpi... lopulta kaivoin tallin perukoilta vanhan väsyneen akun ja kas... pari vuotta levännyt akku näytti 5,6vee, valo paloi kirkkaana koko ajan ja kaiken lisäks lähti vielä käyntiin..
Eli oliko se biltemanian akku vaan lopettanut virran tarjoilut vai mitä ihmettä. Nyt miulla sit toivon mukaan kaksi toimivaa laturia.
Mutta mistäs tähän hätään raapasen uutukaisen 6vee akun, suosituksia? Joku muu kuin bilteman...
Se pirun latausvalo tuntu elävän omaa elämäänsä, välillä sytty kun kammesta polki ja sitten sammui itsekseen vaikka mihinkään en koskenut. Akku tuntu olevan kutakuinki latingissa 6,2vee
Tänään purin kaikki valot ja töötit ja hilppeet irti häiritsemästä, kävin kaaaikki piuhat läpi... lopulta kaivoin tallin perukoilta vanhan väsyneen akun ja kas... pari vuotta levännyt akku näytti 5,6vee, valo paloi kirkkaana koko ajan ja kaiken lisäks lähti vielä käyntiin..
Eli oliko se biltemanian akku vaan lopettanut virran tarjoilut vai mitä ihmettä. Nyt miulla sit toivon mukaan kaksi toimivaa laturia.
Mutta mistäs tähän hätään raapasen uutukaisen 6vee akun, suosituksia? Joku muu kuin bilteman...
Re: virta häviää
Kaskas... kevättä kohti samoin ongelmin.
Nyt oikeastaan vaihtamatta enään virranjakaja ja puola sähköpuolelta.
Voisiko puola kuumetessaan aiheuttaa ylläkuvatunlaisia oireita? Eli koneen ollessa lämmin, virta häviää. Sitten kun kammesta polkee niin latausvalo himmenee(käytännössä sammuu) ja kirkastuu. Joku oikonen siellä?
Säätelin siis kaasareita ja kone oli jo hyvinkin lämmin, kunnes kuoli virranpuutteeseen. Tuntipari jäähyttelyä ja taas ei mitään vikaa.
Nyt oikeastaan vaihtamatta enään virranjakaja ja puola sähköpuolelta.
Voisiko puola kuumetessaan aiheuttaa ylläkuvatunlaisia oireita? Eli koneen ollessa lämmin, virta häviää. Sitten kun kammesta polkee niin latausvalo himmenee(käytännössä sammuu) ja kirkastuu. Joku oikonen siellä?
Säätelin siis kaasareita ja kone oli jo hyvinkin lämmin, kunnes kuoli virranpuutteeseen. Tuntipari jäähyttelyä ja taas ei mitään vikaa.
Re: virta häviää
Kyllä sen latausvalon pitää vähän ailahdellakin polkiessa. Puola kun ottaa useamman ämpärillisen virtaa kärkien kiinni ollessa, ja jännite vähän laskee. Kärkien auetessa taas vähän kirkastuu.
Kokonaan valo ei kyllä sais sammua. Silloin on kyllä virta jostain syystä liian vähissä. Akku / huonoja liitoksia /virtalukon huonot kontaktit....
Kokonaan valo ei kyllä sais sammua. Silloin on kyllä virta jostain syystä liian vähissä. Akku / huonoja liitoksia /virtalukon huonot kontaktit....
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Re: virta häviää
Ons siulla volttimittaria ?
Jos laittais sen akunnapoihin kiinni ja kattelis jännitteen arvoa poleskellessa / tyhjäkäynnillä / kierroksilla niin vois saaha tarpeellista tietoa.'
Tuo tasavirtalaturihan ei tyhjäkäynnillä tyrkkää virtaa vielä kovin paljoa , hyvä että latausvalo sammuu. Tietty ampeerimittarikii näyttäis virran kulkusuuntaa...
t.hh
Jos laittais sen akunnapoihin kiinni ja kattelis jännitteen arvoa poleskellessa / tyhjäkäynnillä / kierroksilla niin vois saaha tarpeellista tietoa.'
Tuo tasavirtalaturihan ei tyhjäkäynnillä tyrkkää virtaa vielä kovin paljoa , hyvä että latausvalo sammuu. Tietty ampeerimittarikii näyttäis virran kulkusuuntaa...
t.hh
Re: virta häviää
Mystistä on, mutta tänään kerkesin ekalle vajaan tunnin ajelulle ja kaikki tuntus pelaavan. Akku latautuu, valot palaa ja kipunaa sinkoaa. Laakista käyntiin ja niinpäinpois.
Mitäänhän en siis ole tehnyt valohoidon lisäksi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitäänhän en siis ole tehnyt valohoidon lisäksi.
Sent from my iPhone using Tapatalk








