kuumenee

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

kuumenee

Viesti Kirjoittaja rallireino »

miksi toinen PYTTY käy kuumenpana kuin toinen puoli Pyörä CJ 750 Kone vuodelta 1958 :oops:
ToniTiikeri
25
25
Viestit: 30
Liittynyt: 04.01.2009 11:21

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja ToniTiikeri »

Yleensä liikaa kuumeneva pytty tarkoittais että käy laihalla.
Syitä mm:
Kaasuttimen säädöt, imuvuoto, venttiilien säädöt.
Mites tulppien värit?
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja rallireino »

vähän nokiset ei pahasti eli mikä on imuvuoto?
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Imukanavaan pääsee ilmaa muualta kuin kaasarin läpi...
Minulla oli tänään Uralissa imuvuoto, vasemman puolen kaasarin mutterit oli löystyneet ja heti huomasi ajossa.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
piippu
300
300
Viestit: 341
Liittynyt: 11.04.2009 02:35
Paikkakunta: Alahärmä

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja piippu »

rallireino kirjoitti:vähän nokiset ei pahasti eli mikä on imuvuoto?
Imuvuodon Timo999 tuossa kertoikin...eli kone imee liikaa ilmaa jostain ohi kaasuttimen, joka kuumentaa konetta huomattavasti ja jossainvaiheessa polttaa mäntään reijän.


Mutta hieman tarkemmin noihin tulppiin...nokiset voi olla, mutta minkä väriset oli tulpat elektrodin ympäriltä? Kahvin väri olisi suotavaa ja jos oikein mustaa, menee rikkaalla, ja taas jos oikein vaaleaa maitokahvia, tai jopa pelkkää maitoa alkaa näkymään, mennään laihalla seoksella...joka johtuu vaikka just imuvuodosta, tai kaasuttimien & sytytyksen vääristä säädöistä.

Tästä tulppien värimaailmaa-> http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html tai http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Tutki tekeekö molemmat puolet samaa työtä... eli ensin irroitat tulpan johdon tulpasta puolin ja toisin ja jos kummatkin sylinterit käy poksottaa tyhjäkäyntiä omillaan on se homma kunnossa, jos toisella käy, mutta toisella ei saa käymään vaikka kuinka seosta/tyhjäkäyntiä säätelisi on sen puolen venttiilit usein kantavia tai venttiilit vuotaa, voihan sen puolen kaasuttimen myös puhdistaa ,mutta valitettavasti jos tyhäkäynnillä ei tunne säätöjä eikä jaksa käydä ilman toista pyttyä...on usein venttiileissä vuotoa. Jos poksottaa molemmilla tyhjäkäyntiä on homma jo voiton puolella. Tutki aukeaako molemmat kaasuttimien luistit täsmälleen samaan aikaan ja että luistit myös liikkuu kahvasta takertelematta. Luistien aukeamista voi tutkia ihan silmämäärin , käyttämällä luistien alla jotain puikkoa(poranterää) josta näkee liikkeen, jne. kumminkin nuo täytyy liikkua aivan samaan aikaan. Jos kaasuvaijerit on voideltu ja kaasukahva herkässä kunnossa pitäisi kaasun kahvasta laskiessa kuulua kaasuttumista vain yksi ..kloks-ääni! mutta jos sieltä tarkasti kuultuna kuuluu kloks-kloks..on säätö pielessä , eli luistit laskee vaijerisäädöstä johtuen eri aikaan. tässä vaikka alkuun...
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Aikasemmin ollut keskustelua kun nokka on kulunut niin kärjellinen voi sytyttää eriaikaan kun nokka kuluu. 5 asteen heitto ei ole harvinaista ja aiheuttaa kuumenemista.
Mikzu80
10
10
Viestit: 18
Liittynyt: 06.09.2010 09:14

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja Mikzu80 »

MATTI kirjoitti:Terve
Tutki tekeekö molemmat puolet samaa työtä... eli ensin irroitat tulpan johdon tulpasta puolin ja toisin ja jos kummatkin sylinterit käy poksottaa tyhjäkäyntiä omillaan on se homma kunnossa, jos toisella käy, mutta toisella ei saa käymään vaikka kuinka seosta/tyhjäkäyntiä säätelisi on sen puolen venttiilit usein kantavia tai venttiilit vuotaa, voihan sen puolen kaasuttimen myös puhdistaa ,mutta valitettavasti jos tyhäkäynnillä ei tunne säätöjä eikä jaksa käydä ilman toista pyttyä...on usein venttiileissä vuotoa. Jos poksottaa molemmilla tyhjäkäyntiä on homma jo voiton puolella. Tutki aukeaako molemmat kaasuttimien luistit täsmälleen samaan aikaan ja että luistit myös liikkuu kahvasta takertelematta. Luistien aukeamista voi tutkia ihan silmämäärin , käyttämällä luistien alla jotain puikkoa(poranterää) josta näkee liikkeen, jne. kumminkin nuo täytyy liikkua aivan samaan aikaan. Jos kaasuvaijerit on voideltu ja kaasukahva herkässä kunnossa pitäisi kaasun kahvasta laskiessa kuulua kaasuttumista vain yksi ..kloks-ääni! mutta jos sieltä tarkasti kuultuna kuuluu kloks-kloks..on säätö pielessä , eli luistit laskee vaijerisäädöstä johtuen eri aikaan. tässä vaikka alkuun...
Mulla vähän samaa haastetta.. kuumana käy.. venttiilit myös säädetty mutta siltikään en saa vehjettä pysymään käynnissä jos toisen puolen tulpanjohdon irrottaa, sama kummalta puolelta ottaa irti niin sammuu..?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Pari perusasiaa mitkä usein menee reisille...
-sytytysennakko, riippuu hieman koneesta ja sytytyslaitteen mallista, mutta kaikissa ykk on ehdoton raja jota myöhemmällä se ei saa olla, jos ennakkoa on hiukka enempi koneessa on voimaa käyda tyhjäkäyntiä ,mutta käynnistyvyys saattaa hiukan heikentyä. Ennakko pitää tarkistaa molemmilla pytyillä, ja jos mistälie syystä milloinkin ennakot vaihtelee pyttyjen kesken , niin säätää niin että molempiin jää vaikka 2---4* ennakkoa (sytkän mallista riippuen voi vaatia enemmänkin ) vähintään.
-Kaasuttimen perussäätö, yleisin syy mennä metsään on että kaasuttimen tyhjäkäyntipiiriä yritetään säätää liian korkeilla kierroksilla jolloin säädetään jotain tyhjäkäynnin ja siirtymävaiheen sekoitusta jossa ei voi onnistua! Kaasuttimet puhdistetaan ja polttoaineen pinnat säädetään ja tarkastetaan sulku(vaikka lääkeruiskulla painamalla nestettä neulaventtiiliin) niin että pinta on molemmissa oikea.
kaikki kanavat puhalletaan puhtaiksi ja suuttimien, suutinputkien ja rikastimien tiivis sulkeutuminen tarkastetaan. Neulat säädetään johonkin ohjearvoon tai aluksi keskivertoon (ei äärialueille). Luistit (tyhjäkäyntiruuvi) alkuarvoon vaikka 0.5--1.0mm auki pohja asennosta, siis luisti ei ruuvi!
Seos tai ilmaseos ruuvi 1.5 kierrosta auki pohjasta tai manuaalin mukaan. Kun kone saadaan käyntiin ja pienen lämmittelyn jälkeen aletaan säätelee voi tyhjäkäyntikierroksia joutua hieman laskemaan tai nostamaan , mutta jos kierroksia joutuu nostamaan kannattaa ensin yrittää löytää seosruuvista asentoa jossa kierrokset on mahdollisen korkeat ja jos kierrokset ei tunnu nousevan riittävästi voi tyhjäkäyntiruuvia hieman kiristää ja sen jäkeen taas seosruuvista haetaan kohta jossa kone käy voimakkaammin. Kun kone tuntuu käyvän suht hyvin irroitetaan kokeilumielessä tulpanjohtoja molemmin puolin, jos kone käy kummallakin puolella jotenkin poksuttaen ja pysyy käynnissä on tilanne jo hyvä, mutta jos kone käy toisella pytyllä hyvin ja toisella ei niinkään niin kokeillaan saada huonommin käyvä jäämään poksuttamaan sätämällä ensin hieman!vain hieman tyhjäkäyntiä suuremmaksi ja sitten seos ruuvilla taas se kohta jolla käynti on voimakkainta, ja taas tyhjäkäyntiruuvia pienemmälle...ja sitä rataa kunnes kone poksuttaa molemmilla sylintereillä suunilleen yhtälailla. Tyo yksipuolinen käynti on todella hidasta poksutusta eikä sitä säädetä normaalille tyhjäkäyntikierroksille. Kun molemmat tulpat on kytketty nätisti erillään poksuttavaan koneeseen nousee tyhjäkäynti kierrokset selvästi ja sitten vaan säädetään molemmista tyhjäkäyntiruuveista saman verta luistia alas jotta käynti on sopivan matala. JOS jompi kumpi puoli ei ala tuntea seosruuvia eikä jaksa käydä yksistään tyhjäkäyntiä on ikävän usein syynä ko. pytyssä venttiili vuoto. Joko väärät välykset tai vuotava venttiilin seeti/venttiili.
Kaikki muut kaasuttimen säädöt tehdään sitten kun perussäätö on kohdillaan, muuten homma on aivan turhaa...
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja rallireino »

kiitos vastanneille
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: kuumenee

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Olipas hyvää settiä seosruuvista. Se 1.5 kierrosta on ollu vakio jonka jälkeen olen ruuvin jättäny sikseen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin