missä kipinä

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

missä kipinä

Viesti Kirjoittaja rallireino »

mikäs mopoo vaivoo ku ei iske minkälaista kipinää tulpasta eli onko tietoa vaihtoehdoista? :o CJ750
autimies

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja autimies »

No, aloita nyt ensiksi virrasta ,onko akussa jännitettä?

Seuraavaksi tarkista tuleeko puolalle jännite.

Nämä pari perusjuttua , sen jälkeen voi lähteä paikallistamaan mahdollista vikakohtaa , joka voi olla puola,tulppa(t),kärjet,jne...

Vaikea on arvuutella, että missä vika on..? tulee vaan kysymyksiä ja hirveesti tuskaa tuottavaa tietoa , siis tämä vain siksi , että sanonta, tieto kasvattaa tuskaa ;-)
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja rallireino »

akussa virta ,puola uusi.tulpat uudet,tulpanjohdot uudet.lataussäädin uusi ym
autimies

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja autimies »

Vaikka ois uusia, niin yleismittari tai valokynä ja tarkistamaan , minne se hukkuu? Jossain on silloin oltava katkos , ja akku uusi ,onko se ollut latauksessa, siksi kirjoitin että virta , en tarkoita jännitettä,koska saattaa näyttää yleismittarilla varsin semmoisella elektronisella , että 12,?? ..

Voi näyttää hyvältä ilman kuormaa ,mutta laitteet haluu virtaa ( A ) , niin silloin akku kyykähtää... näin pojat puhu mulle tuolle aakkosbaarissa. ;-)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terps
Onko tuo CJ vielä kärkipeli?? Onkohan se joskus toiminut? Yht'äkkiäkö se lakkas toimimasta? Vai teitkö jotain "huoltoa" jonka jälkeen ei enää vörkkinyt?
Oliko tämä se mopo jonka lataus piiputtu aiemmin ja jätti matkalle..vai muistankohan väärin..
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3107
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Kärkien räpsymisen näkee kyllä jo pikkusenkin hämärämmässä, eli kansi auki + virta päälle + pyörittelyä. Jollei räpsy niin ei tule kärjille virtaskaa.
Jos räpsyy, niin irtotulppa kiinni tulpanjohtoon ja tulpanrunko maakontaktiin. Räpsyykö enää pyöritellessä? Jollei, niin puola on vahva epäilty.
Jos räpsyy, puuttuu seos tai puristukset tai kipinä on väärään aikaan.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Konkka?
Rust in piece
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Minkäs mallin CJ750 tämä on?

Ps konkkaa epäilisin
Liitteet
CJ motor type.jpg
CJ motor type.jpg (58.99 KiB) Katsottu 9952 kertaa
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja separaattori »

melkein aloittaisin sillä konkan tutkimisella..hommaat toisen ja avaat kopan jonka alla kärjet, ja kytket siihen "rinnan" toisen konkan.
Rust in piece
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde, mutta harvoin taitaa olla niin että konkka estäisi kärkien katkomasta virtaa..mutta jos konkka ei varaudu niin kärjet leiskuu ja kone ei ota tyhjäkäyntiä enempää runtua. Jos tuo on kärkikone niin epäilisin että on vaan kärjistä kärkiväli hävinnyt ja ei pätki virtaa....
Topiikin aloittaja/kysymyksen esittäjä on vaan hyvin vaitonainen avaamaan asiaa enempää, joten melkein kaikki on pelkkää hapuilua...
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja separaattori »

yksi uusi uralisti tässä nurkillaoli ostanut sivuvaunupyörän ja ajellu sillä jne..kunnes ei lähteny käymää (kipinä) hävis.
Menin paikalle ja tutkin akun, kärjet,jne..vaihdoin puolankineikä kitään. kokeilin sitte laittaa toisen konkan rinnalle kun sattui työkalupakissa olee, ni JOHAN POMPPAS!
Tähän asti minäkin luulin ettei se huono konkka kokonaan kipunointia estä, mutta ainakin tämä tapaus osoitti luuloni vääräksi.
Rust in piece
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

Hiukan sama homma oli minun harmaa-ferguson projektissa.Antoi kyllä irtotulpalla kokeillessa kevyen kipinän.Startatessa ei sitten edes luvannutkaan.Vanha kondensaattori pois ja uudempi konkka tilalle.Johan pamahti pensapetroolifergun kone tulille kertalaakista ja irtotulpalla kokeillessakin antoi kunnon kipinän.
Hattu päähän ja hyvästi !!
Avatar
ottomatti
400
400
Viestit: 433
Liittynyt: 06.12.2004 12:26
Paikkakunta: Nivala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja ottomatti »

MATTI kirjoitti:Terve
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde
Semmonen kokemus itellä tuosta konkan käytöksestä että taannoin eräällä reissulla Koo pyöräni alko nykimään yhen äkkiä, vauhti tippu parinkympin verran jolla menttin pari kilometriä ja sitte käynti loppu kokonaan. Hetkessä tojettiin että kipinä puuttuu ja syytä haettiin tuntitolokulla tienvarressa. Vihon viimen älyttiin vaihtaa konkka ja avot, kipinä taas tallessa.

Käsittääkseni konkat voi tuhhoutua ja varaston laatikossa kun ovat oottamassa käyttöön ottua.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja rallireino »

kiitos vastauksista.Se mopo on 1958 vuoden CJ ja oon koko kesän ajan uusinut sähköpuolta ku vittuilee,nii mäkin epäilen konkkaa ku puola on uusi jos ei konkka niin uusivirranjakaja tilalle
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Siis kuuden voltin lättäpää, missä kärjet ja jakaja sydeemi...

Kuva

Ps hengetön peli ei vit*uile
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3107
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

ottomatti kirjoitti:
MATTI kirjoitti:Terve
Se konkka on ihan hyvä tutkimus kohde
Semmonen kokemus itellä tuosta konkan käytöksestä että taannoin eräällä reissulla Koo pyöräni alko nykimään yhen äkkiä, vauhti tippu parinkympin verran jolla menttin pari kilometriä ja sitte käynti loppu kokonaan. Hetkessä tojettiin että kipinä puuttuu ja syytä haettiin tuntitolokulla tienvarressa. Vihon viimen älyttiin vaihtaa konkka ja avot, kipinä taas tallessa.

Käsittääkseni konkat voi tuhhoutua ja varaston laatikossa kun ovat oottamassa käyttöön ottua.
Konkka kuivuu ajan kanssa, eli on siinä mielessä tuoretavaraa. Mutta yksilöitä nekin on, ja kestää kuitenkin yleensä vuosikymmeniä.
Konkka ei lopu yht'äkkiä, se vaan tuntuu siltä, kun melko huonokaan konkka ei vielä estä käyntiä totaalisesti.
Konkka on tavallaan kipinän voimistaja, joka tekee pienestä kipunan leimahduksesta ison salaman.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terps
On mullakin kerran konkasta johtuen kone hiljentynyt täysin...laitoin tallilla Uraliin yhden soman uuden konkan , jonka muistelin varaosana ostaneeni, ja asiaa enempää pohtimatta lähdin pikku ajelulle. Pääsin sellaiset 40..50 km kun veto alko hiipua ja lopuksi kynttilät sammu. Tutkin tilannetta ja kipinä oli hukassa ja kärjet palanut niin ettei katkontaa tapahtunut. Siinä avasin kärkivälin ja kokeilin mopoa käyntiin, ja lähtihän se, mutta ei nostanut/kestänyt kierroksien nostoa lainkaan. Silloin jokin avautui Matin mielessä ..hitto laitoin sen pojan pappikseen tilaamani uuden konkan tuohon urreen!!, no vaimo lähti mielellään tuomaan motoristi miehelleen toista konkkaa korpeen....
Muuten noita kondensaattorivikoja on tietysti ajan saatossa lukemattomia ollut, ja usein sen häiriön huomaa juuri siinä ettei kone kestä juurikaan tyhjäkäyntiä enempää kierroksia, ja jos kodensaattori toimii heikosti tai on väärän mallinen kärjet leiskuu itsensä piikkiin tai muuten palaa karrelle ja kipinä loppuu.
Joskus muinoihan sitä konkan kuntoa silmäiltiin siitä tulpan kipinän väristä..eli jos kipinä oli punertavan sävyinen eikä salaman sininen oli konkka heikko tai kystä.
Avatar
ottomatti
400
400
Viestit: 433
Liittynyt: 06.12.2004 12:26
Paikkakunta: Nivala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja ottomatti »

Honta mankin konkkia pari kpl ( 6 v )löyttyy multaki vaunun perukoilta. Meinasin jo ujella tuota konkan kunnon mittausmenetelmmää mutta asiaahan oli jo käsitelty aikasemmissa viestiketjuissa joten vastauksen sain sieltä.
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve




Ps ei muuta kuin testaamaan
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
ottomatti
400
400
Viestit: 433
Liittynyt: 06.12.2004 12:26
Paikkakunta: Nivala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja ottomatti »

Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve



Ps ei muuta kuin testaamaan
Hui, kuvat on kivoja mutta viteot vielä kivempia (ä).
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja rallireino »

hyvä testivideo thanx
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja rallireino »

oisko testi vaikka jollain pienemmällä vehkeellä jotain,olisi laatikossa pari ylimääräist mut en tiedä onko elos?
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Yleensä testi jää tekemättä kun ei ole tuollaista mittaria ja 500 voltin tasavirtalähdettä, niin ainoa vaihtoehto on kokeilla uusilla osilla...

Kuva

ja :pray:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Eiks sen konkan voi laittaa vaikka kokeen ajaks puolan toiseen nastaan kiinni?
Rust in piece
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8656
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Juu siihen mikä tulee katkojalta ja konkan vaippa maihin...

Kuva

Ps kuva on tuplapuola sydeemistä
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Eli selvennys..laitat konkan johdon puolaan, siihen napaan johon tulee johto kärjiltä.
jos ei konkan kuori ylety muuten runkoon niin käärit siihen johtoa ympärille ja laitat toisen pään runkoon.
Helppo testata näin
Rust in piece
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

separaattori kirjoitti:Eli selvennys..laitat konkan johdon puolaan, siihen napaan johon tulee johto kärjiltä.
jos ei konkan kuori ylety muuten runkoon niin käärit siihen johtoa ympärille ja laitat toisen pään runkoon.
Helppo testata näin
Kunhan se wanha konkka ei vaan satu olee oikosulussa....
rallireino
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 16.05.2012 11:22

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja rallireino »

pitää kokeilla niitä ylimääräisiä konkkia,nii muuten sopiiko puolax jokin muu merkki esim.kuplan tai muu automerkin jos 6v?
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 371
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Tollaisella Stormin puolalla olen ajellut kohta 5 vuotta.


http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... spuola-6v/
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: missä kipinä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Wecu kirjoitti:Tollaisella Stormin puolalla olen ajellut kohta 5 vuotta.


http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... spuola-6v/
Mulla pitäis olla varastossa kaksi tuollaista uutta puolaa...jos jollekin tulee tarvetta...
Vastaa Viestiin