Jarrujen uusiminen
Re: Jarrujen uusiminen
..... ja jälleen tuo yksinokkaisen kilven nerokkuus, eli sen liukuva nokkapala keskittää kengät automatic.
Tuota sorvauskikkaa olen itsekin käyttänyt kun hihnat oli liika pulleat. Irtonavalla pääsee heti mitaamaan ettei ota liikaa, sillä sitten hihnojen "pyöreys" on väärä, eikä ota kuin keskeltä kiinni.
Ja rummun halkaisijahan on se "normi" 203 mm.... tuumista kehitelty mitta ( 8" = 203.2 mm ), elikkä jos sorvaa kengät "tasan" 200 mm mittaan, niin munilleen meni. Ottaa vaan keskeltä.
Yksinokkainen antaa tässäkin anteeksi, sillä kartioruuvista kireämmälle ja uudestaan sorviin. Kaksilevittäjällä paaaaljoooon vaikeampaa.
Tuota sorvauskikkaa olen itsekin käyttänyt kun hihnat oli liika pulleat. Irtonavalla pääsee heti mitaamaan ettei ota liikaa, sillä sitten hihnojen "pyöreys" on väärä, eikä ota kuin keskeltä kiinni.
Ja rummun halkaisijahan on se "normi" 203 mm.... tuumista kehitelty mitta ( 8" = 203.2 mm ), elikkä jos sorvaa kengät "tasan" 200 mm mittaan, niin munilleen meni. Ottaa vaan keskeltä.
Yksinokkainen antaa tässäkin anteeksi, sillä kartioruuvista kireämmälle ja uudestaan sorviin. Kaksilevittäjällä paaaaljoooon vaikeampaa.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
-
Konkistadori
- 400

Joo, erittäin vaikeaa tää jarrujen uusiminen.
Joka haluaa itse uusia hihnat, niin muistakaa käyttää saman mallisia kenkiä!! Itsellä loppu samanlaiset jarrukenkät, niin aattelin niitata eripari kenkään: tuloksena oli, että toinen kenkä piti sorvata niiteille asti...
Pittää uusia jarrut uudestaan... Noh paremmat niistä tuli ku ei mitään
pysähtyy se noin 60kmh:sta parissa kymmenessä metrissä...
Joka haluaa itse uusia hihnat, niin muistakaa käyttää saman mallisia kenkiä!! Itsellä loppu samanlaiset jarrukenkät, niin aattelin niitata eripari kenkään: tuloksena oli, että toinen kenkä piti sorvata niiteille asti...
Pittää uusia jarrut uudestaan... Noh paremmat niistä tuli ku ei mitään
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Millasia länsihihnoja olette käyttäneet jarruhommissa?
Pukkaa, pukkaa, kyllä se syttyy???
Moi!
Käsitin että sinulla on kaksi levittäjää jarrukilvessä.
Levittäjäthän on P-kirjaimen muotoisia, eli asentaessa suora/kaareva osa tulevat vastakkain, siis kaareva puoli P-kirjaimen kaarta vasten.
Jos sinulla on samat parit vastakkain, silloin ymmärrän sorvaus tuloksen ,jos suora osuus on kaaren päällä on se liian korkealla.
Saikohan tästä mitään tolkkua
t.IMZ-8
Käsitin että sinulla on kaksi levittäjää jarrukilvessä.
Levittäjäthän on P-kirjaimen muotoisia, eli asentaessa suora/kaareva osa tulevat vastakkain, siis kaareva puoli P-kirjaimen kaarta vasten.
Jos sinulla on samat parit vastakkain, silloin ymmärrän sorvaus tuloksen ,jos suora osuus on kaaren päällä on se liian korkealla.
Saikohan tästä mitään tolkkua
t.IMZ-8
-
Konkistadori
- 400

Joo, sillä tuplanokka kilvellä koitin. Takajarrut pelittää ihan kiitettävästi.
Mutta en huomannutkaan eroa niillä levittäjillä. Mulla on Dnepr tuplanokkakilpi, eli niissä on toisessa päässä se tatti ja toisessa päässä nokka, joka liikku, kun vaijeria vedetään. (Minusta kummatkin puolet oli samanlaisia nokissa(KMZ - 8.15306630))
http://www.armycycles.com/images/Catalog/24large.jpg
Mulla oli kolme jarrukenkää, jotka oli tuommoisille paksuille hihnoille + messinkiniiteille. Sitten mulla on jotain 4-5 jäljellä kenkiä, joissa on metalliniitit + ohuempaa hihnaa.
Kun huomiomatta tilannettani, menin niittaamaan eripari kenkiin hihnat, niin meni se pari pilalle.
Mutta en huomannutkaan eroa niillä levittäjillä. Mulla on Dnepr tuplanokkakilpi, eli niissä on toisessa päässä se tatti ja toisessa päässä nokka, joka liikku, kun vaijeria vedetään. (Minusta kummatkin puolet oli samanlaisia nokissa(KMZ - 8.15306630))
http://www.armycycles.com/images/Catalog/24large.jpg
Mulla oli kolme jarrukenkää, jotka oli tuommoisille paksuille hihnoille + messinkiniiteille. Sitten mulla on jotain 4-5 jäljellä kenkiä, joissa on metalliniitit + ohuempaa hihnaa.
Kun huomiomatta tilannettani, menin niittaamaan eripari kenkiin hihnat, niin meni se pari pilalle.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Mulla muistaakseni tuossa MT-11 Neprissä noi levittäjät eivät olleet aivan identtisiä molemmin puolin, jos sitä meinaat. Eli tällä tarkotan nyt sitä, että ei mun osalta ollut ainakaan ihan sama kumman puolen levittäjästä laittaa sitä kenkää vasten. En tiedä oliko tästä nyt edes kyse, mutta kunhan hämmentelen.Konkistadori kirjoitti: Minusta kummatkin puolet oli samanlaisia nokissa(KMZ - 8.15306630)
Toivottavasti kuva selventää...
- Liitteet
-
- Jarrunokka.jpg (13.15 KiB) Katsottu 7708 kertaa
Tääkää ei kuulu varsinaisesti jarrujen uusimiseen,mutta on huomion arvoinen asia.
Aina kun joudut irrottamaan kengät kilvestä(tai irtoaa pyörää poistettaessa),niin kengät on aina laitettava paikoilleen samoin päin...eli kannattaa jotenkin merkitä kengät siten,että osaat aina laittaa ne samoin päin paikoilleen,vaikka ne olisivat olleet irti pitemmän aikaa esim jonkin rempan takia.
Aina kun joudut irrottamaan kengät kilvestä(tai irtoaa pyörää poistettaessa),niin kengät on aina laitettava paikoilleen samoin päin...eli kannattaa jotenkin merkitä kengät siten,että osaat aina laittaa ne samoin päin paikoilleen,vaikka ne olisivat olleet irti pitemmän aikaa esim jonkin rempan takia.
....minoon laittannu levyjarrut etteen ja taakse ni ei tartte tapella......
No niin, nyt aletaan päästä aiheeseen. Niin kuin tämäkin jutustelu on osoittanut, ei rumpujarru vaan toimi. Nyt olis kiva tietää, mitä levyjarrujen asentaminen vaatii ja mistä saa osat. Hintakin olis hyvä tietää, ennen töihin ryhtymistä.
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Valmiita kauppaosia ei ole kuin nuo Uralin uudessa 2014 mallissa olevat levyjarrut joka kulmaan, mutta kun tulee seuraavaan Roikkaralliin, niin voi sieltä bongata tovereiden loistavia sydeemeitä ja käyttää ideoita omiin sovellutuksiin.
Katso tuosta uusi malli >>>>>> Ural 2014:

Ural-Zentrale myy tuommosta, ilmeisesti kitaiski tuotantoa:
http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... ystem.html
Eteen tai sivuvaunun pyörään.
http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... ystem.html
Eteen tai sivuvaunun pyörään.
Olen kyllä eri mieltä..se toimii kun legot on oikeassa järjestyksessä, sama tilanne levyjarrussa jos laikat on loppu/kierot, palat paskana ja puristin ei pelaa...pikkasen vaivaa ja huolellisuutta niin rumpujarrut pelaa tosi hyvin.hh10 kirjoitti:No niin, nyt aletaan päästä aiheeseen. Niin kuin tämäkin jutustelu on osoittanut, ei rumpujarru vaan toimi. Nyt olis kiva tietää, mitä levyjarrujen asentaminen vaatii ja mistä saa osat. Hintakin olis hyvä tietää, ennen töihin ryhtymistä.
Jos haluaa hyvää kitkamateriaalia niin vie rummun ja kenkäaihiot kitkaliimauksia tekevään pajaan jossa laitetaan hyvät kitkapinnat ja ajetaan kengät oikeaan säteeseen rumpuun nähden. Jos ei halua itse sorvata rumpua pyöreäksi, niin käyttää vanteen sellaisenaan sorvaamossa jossa on perinteisiä isoja sorveja jossa jarrurumpu sorvataan keskeiseksi.
Sitten asettaa pyörän akselin johonkin puristimeen vanne siihen omilla hiluilla ja laakeilla ja sitten rumpuun sovitetaan jarrukilpi jossa kengät on kiinni. Siinä säädetään kenkien asetukset niin että molemmat kengät osallistuu jarrutukseen saman aikaisesti. Helpoin ja mielestäni tehokkain etujarru on esim. nepparin yksilevitteinen ulkosäätöinen jarrukilpi, joka on helppo säätää ja pirun tehokas. Kaksilevitteisessä pitää perussäätää kengät ominaan ja levittäjien keskenäinen asema niin että tehollinen levitys on saman aikainen. Pikkusen hommaa mutta kun sen kerran tekee, niin tulee hyvät jarrut ja kestää pitkääään...
Etujarrun säätäminen on näppärää kun laittaa jakkaralle wanhan sorvin pakan ja siihen vaikka takapyörän akseli nököttämään , siihen sitten etupyörä paikoilleen ja etujarrukilpi saa olla vaijereineen toiminnassa , tarvittaessa saa sopivaa väliholkkia käyttäen mutterilla kiristettyä kilven akseliin jolloin tilanne on totuuden mukainen. Etujarru vaijerina ei juurikaan kannata käyttää alkuperäistä joustavalla kuorella varustettua mallia, vaan vaikka isojen wanhempien japsipyörien kytkin vaijereita (kawa, suzuki..) joissa on topakat vaijerit ja kuoret sekä usein kuoressa vielä lisänä pikasäätö väliosa. Vaijereissa kannatta suosia ohutsyisiä vaijereita joissa paljon pienempiä lankoja kun paksusyisiä vaijereita, koska ohutsyiset vahvat vaijerit on kumminkin selkeästi kevyempiä käyttää kun paksulla lankanipulla tehdyt.
-
Konkistadori
- 400

Matti onpa mielenkiintoinen kommentti, että yksilevittäjä on tehokkaampi!!
Aikoinaan kun ostin tämän Dneprin niin minulle sanottiin, että kannattaa heti vaihtaa kaksinokkainen jarrukilpi. Piti kuulemma olla paljon parempi, kuin yhdellä levittäjällä.
hh10, itse en osaa vaan tehä näitä jarruhommia, kun on eka kerta
Toki voisihan levyjarrut olla parempia, mutta kuten Matti ja Karppi sanoo niin saa rumpujarruista hyvät. Itse vaan tyhmyyksissäni tein huonosti, josta nyt kukkaro kärsii 
Otuksen huomio on erikoinen, itse en ainakaan huomannut eroa, kun purin kilven. Pitääpä tarkistaa, onko minullakin näin. Ja kyllä tarkoitin sitä, että ne olisi ollut samanlaiset ja, että se levitysosa olisi ollut keskellä nokkaa, ei noin kuin sinun kuvassa.
PS. Rumpujarrut on minusta paljon hienommat kuin levyjarrut, ei näy niitä rumia levyjä tai puristimia
Aikoinaan kun ostin tämän Dneprin niin minulle sanottiin, että kannattaa heti vaihtaa kaksinokkainen jarrukilpi. Piti kuulemma olla paljon parempi, kuin yhdellä levittäjällä.
hh10, itse en osaa vaan tehä näitä jarruhommia, kun on eka kerta
Otuksen huomio on erikoinen, itse en ainakaan huomannut eroa, kun purin kilven. Pitääpä tarkistaa, onko minullakin näin. Ja kyllä tarkoitin sitä, että ne olisi ollut samanlaiset ja, että se levitysosa olisi ollut keskellä nokkaa, ei noin kuin sinun kuvassa.
PS. Rumpujarrut on minusta paljon hienommat kuin levyjarrut, ei näy niitä rumia levyjä tai puristimia
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Kiitos vanhoille viisaille, taidan sittenkin tyytyä noihin rumpuihin, jos vaikka se vaijerin vaihto auttaisi. Onhan se rumpujarru kauniimpi, ei siitä mihinkään pääse. Ja rahat säästyy 
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Terve!
Missä paska jos ei rattailla. Eli pitäähän minunkin hämmentää tätä jarrukeskustelua. Minulla tuttava joka toiminut puolustusvoimissa kuljetuspuolen esimiehenä. Venäjänvehkeiden jarruhommista kertoi että kyllä venäläisiin rumpujarruihin saa pitoa, mutta kun nuo nykynuoret mekaanikot eivät osaa säätää niitä.
Missä paska jos ei rattailla. Eli pitäähän minunkin hämmentää tätä jarrukeskustelua. Minulla tuttava joka toiminut puolustusvoimissa kuljetuspuolen esimiehenä. Venäjänvehkeiden jarruhommista kertoi että kyllä venäläisiin rumpujarruihin saa pitoa, mutta kun nuo nykynuoret mekaanikot eivät osaa säätää niitä.
rampe - Raimo Rauvola
Lisää lusikallisia soppaan...
Juu, uusi hyvä vaijeri ja kaksinokkainen on itsellä toiminut. Ja paremmin kuin yksinokkainen.
Ämmään pitää tehdä seuraavaksi kenkien pyöreytys, ja katsoa mitä tulee. Se jo siihen varattu kaksinokkainen kun on väärällä offsetilla
Juu, uusi hyvä vaijeri ja kaksinokkainen on itsellä toiminut. Ja paremmin kuin yksinokkainen.
Ämmään pitää tehdä seuraavaksi kenkien pyöreytys, ja katsoa mitä tulee. Se jo siihen varattu kaksinokkainen kun on väärällä offsetilla
-
Konkistadori
- 400

Rampe näinhän se menee, kun osaamattomana kiirehtii, niin ei mikään onnistu 
Luin Uskilan linkin ja aloin miettiä, että mulla voi olla/ varmaan onkin ongelmana myös vaijerin jämäkkyys. Minkälaisia vaijereita olette näihin laittaneet ja minkähintaisia ne on ollut?
Luin Uskilan linkin ja aloin miettiä, että mulla voi olla/ varmaan onkin ongelmana myös vaijerin jämäkkyys. Minkälaisia vaijereita olette näihin laittaneet ja minkähintaisia ne on ollut?
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Miul on tehty kolmen millin vaijerista etujarru...on kyllä jämäkkä puristaa...moposportista ostin vaijerin sekä kuoren...nipat hopeajuotoksella päihin...a'vot... 
Säätää kengät vararenkaan rummun mukaan...karppi kirjoitti:Tääkää ei kuulu varsinaisesti jarrujen uusimiseen,mutta on huomion arvoinen asia.
jatkan edelleen valitsemallani provokatoorisella linjalla keskustelun herättämiseksi...
perrään noon jätkät meinannu ajaa ku tuplalevyjarruilla pysähtyy vaikka on kärri perässä....
orkkiskeulan putken on terästä, niihin saapi heleposti hitsttua korvakkeet vaikka nelimäntäisille jarrusatuloille, osia löytyy Nettivaraosasta halvalla, joku 19" vanne tuplalevyillä, sovitus holkeilla keskelle ja laakerointi sopivaksi alkuperäiselle akselille... letkut ja kahva ja ilmaus...pikkasen askartelua mutta maksaa vaivan...
ja jarruja saa parantaa...
helpoin on kun vaihtaa eteen valamiin keulapaketin jostaki isommasta pärrästä...
aivan sama minkä tasoset jarrut jos käy postilaatikolla mutta jos ajelee paljon ja vallanki ulukomailla niin on syytä jarrujen toimia...
...jos jaksaa liinoja ja kenkiä rassata niin mikäs siinä....
perrään noon jätkät meinannu ajaa ku tuplalevyjarruilla pysähtyy vaikka on kärri perässä....
orkkiskeulan putken on terästä, niihin saapi heleposti hitsttua korvakkeet vaikka nelimäntäisille jarrusatuloille, osia löytyy Nettivaraosasta halvalla, joku 19" vanne tuplalevyillä, sovitus holkeilla keskelle ja laakerointi sopivaksi alkuperäiselle akselille... letkut ja kahva ja ilmaus...pikkasen askartelua mutta maksaa vaivan...
ja jarruja saa parantaa...
helpoin on kun vaihtaa eteen valamiin keulapaketin jostaki isommasta pärrästä...
aivan sama minkä tasoset jarrut jos käy postilaatikolla mutta jos ajelee paljon ja vallanki ulukomailla niin on syytä jarrujen toimia...
...jos jaksaa liinoja ja kenkiä rassata niin mikäs siinä....
Mulla on tollanen uusi orkkisvaijeri tuossa paikallaan ja vähän tuntuu siltä, että venyy vaan sitä enemmän mitä enemmän kahvasta vetää.karppi kirjoitti:Miul on tehty kolmen millin vaijerista etujarru...on kyllä jämäkkä puristaa...moposportista ostin vaijerin sekä kuoren...nipat hopeajuotoksella päihin...a'vot...
Orkkis vaijeri on hätäapu jos muuta ei ole. Oon laittanu kakstoimisen ja paksun vaijerin/kuoren joka pyörään. Silti säätöä ja viilausta tarvinnu aina. Saattaa olla että yx nokkane on hyvä kans vahvalla vaijerilla, kuten tällä on kokemusperäisesti kerrottu (omaa kokemusta vain köppäsellä vaijerilla).
Isoin ongelma on se kun voima menee vaijeriin eikä kenkään.
Isoin ongelma on se kun voima menee vaijeriin eikä kenkään.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.