Huuhteluöljyt
Huuhteluöljyt
Terve!
Minkälaisia kokemuksia ja mielipiteitä huuhteluöljystä? Tuntuu niin turhalta purkaa ehjää Uralin konetta, vain putsatakseen noita kampuran öljynkeräimiä. Koneella ajettu vasta n. 30 000 km.
Minkälaisia kokemuksia ja mielipiteitä huuhteluöljystä? Tuntuu niin turhalta purkaa ehjää Uralin konetta, vain putsatakseen noita kampuran öljynkeräimiä. Koneella ajettu vasta n. 30 000 km.
rampe - Raimo Rauvola
Re: Huuhteluöljyt
Käytä kone kuumaksi. Laske öljyt pois. Pistä naftaa sisään, ja käytä tyhjäkäynnillä semmoinen mahorkkatauollinen. Laske pois ja anna valua pitkään. Jos tulee tummaa niin hyvä, jollei niin joko jo valmiiksi puhdas, tai liian vähän aikaa. Laita sisään öljyt, ja anna käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoa, niin ehtii öljy mennä joka puolelle. Toimii ihan hyvin näissä perinnemoottoreissa.
Terve
Tuo on vähän sellainen kaksipiippuinen juttu.. Se mikä sinne linkolevyjen pohjalle on kertynyt on varsin napakkaa kittiä, mikä ei sieltä juurikaan minne lähde, kunnes se kittikerros kasvaa niin paksuksi että saavuttaa sen kiertokangen öljynsyöttö kanavan tason ja silloin öljy menee linkoamatta suoraan laakeriin. Tässä tapauksessa öljy saattaa saada mukaan myös tuota kittiä joka toimii hiomaaineena ja kuluma alkaa lisääntyä. Mutta jos sitä kittiä ei lähde millään liuottamaan niin ei se sieltä itsekseen kiertoon juurikaan lähde, ja kun kyseessä on öljynsuodattimellinen kone niin sen kertymä ei ole niin suuri kun suodattamattoman. Rampe on lisäksi ruokkinut konetta uusilla öljyillä ja vaihtanut suodatinta joten se kertymä voi olla vielä varsin pientä. Itse en lähtisi sitä kerrosta nyt millään häiritsemään ellei olisi jotain muuta syytä rempata/purkaa konetta. Olen todennäköisesti samaisella koneella ajellu pitempiäkin sessioita , ja kun kone on ollut pöydällä niin ei sitä kittiä ole koskaan ollut lähellekään syöttöaukon tasoa, mutta aina sitä sinne kertyy... Jos laakereille alkaa hiomaainetta tulla alkaa kiertokangen päittäisvälys hiljalleen kasvaa, ja sitten tehdään remppa, mutta ei se mielestäni tee niin riski tilannetta että kun jos nyt saisi sen koko jöötin jollaain liotuksella laakista liikkeelle...minun mielipide..
Tuo on vähän sellainen kaksipiippuinen juttu.. Se mikä sinne linkolevyjen pohjalle on kertynyt on varsin napakkaa kittiä, mikä ei sieltä juurikaan minne lähde, kunnes se kittikerros kasvaa niin paksuksi että saavuttaa sen kiertokangen öljynsyöttö kanavan tason ja silloin öljy menee linkoamatta suoraan laakeriin. Tässä tapauksessa öljy saattaa saada mukaan myös tuota kittiä joka toimii hiomaaineena ja kuluma alkaa lisääntyä. Mutta jos sitä kittiä ei lähde millään liuottamaan niin ei se sieltä itsekseen kiertoon juurikaan lähde, ja kun kyseessä on öljynsuodattimellinen kone niin sen kertymä ei ole niin suuri kun suodattamattoman. Rampe on lisäksi ruokkinut konetta uusilla öljyillä ja vaihtanut suodatinta joten se kertymä voi olla vielä varsin pientä. Itse en lähtisi sitä kerrosta nyt millään häiritsemään ellei olisi jotain muuta syytä rempata/purkaa konetta. Olen todennäköisesti samaisella koneella ajellu pitempiäkin sessioita , ja kun kone on ollut pöydällä niin ei sitä kittiä ole koskaan ollut lähellekään syöttöaukon tasoa, mutta aina sitä sinne kertyy... Jos laakereille alkaa hiomaainetta tulla alkaa kiertokangen päittäisvälys hiljalleen kasvaa, ja sitten tehdään remppa, mutta ei se mielestäni tee niin riski tilannetta että kun jos nyt saisi sen koko jöötin jollaain liotuksella laakista liikkeelle...minun mielipide..
Joo kyl se nii on,että ei siellä linkolevyillä kolmenkympin jälkeen suodattimellisessa koneessa juurikaan ole tavaraa...ei muuta ku jatka vaa rampe ajelemista ja tunnollista öljynvaihtoa...mut kyl mie aina sen verran kiinnostunu oon koneestani,että ihan vaan vaikka mielenkiinnosta avaisin kolmessakympissä myllyn...oha se ihan mukavaa puuhastelua näin synkeänä pimeenä aikana,ja samalla tulee laakeritkin vaihettua..sitä uralismia sekii on...
Nii ja en kyllä lähtis tuohon huuhtelutouhuun..samoin perusteluin ku Mattikii.
Nii ja en kyllä lähtis tuohon huuhtelutouhuun..samoin perusteluin ku Mattikii.
Ei sieltä klimppejä irtoa, jos niitä kökköjä liottelee ajoissa. Ennemmin se irtoamisen riski tulee siitä, että antaa kertyä 
En halua mitenkään pelotella, mutta kun tuolla tallissa on seiskapätkä levällään ja sen linkopelleistä löytyi tollaset kikaleet...

Ps ei ole tietoa mitenkä edelliset omistajat ovat vaihtaneet öljyä ja suodattimia
Ei tässä pelotella, moottori pöydälle ja taas ajaa 30000 km...
- Liitteet
-
- Kuva6.JPG (80.53 KiB) Katsottu 6325 kertaa
-
- Kuva5.JPG (16.35 KiB) Katsottu 6325 kertaa
-
- Kuva4.JPG (18.82 KiB) Katsottu 6325 kertaa
-
- Kuva2.JPG (16.2 KiB) Katsottu 6325 kertaa
-
- kuva1.JPG (23.32 KiB) Katsottu 6325 kertaa
Tästä kuvasta selviää miten tuon kiertokangen tapin voitelu hoituu...

Ps jos reiät tukkeutuu siltistä, niin loppuu voitelu ja käy kuten Anssin kuvissa
Kun kerta Rampe kysy mielipidettä , nii miun mielestä olis hyvä antaa linkopelteihin kertyneen painavan ,kenties metallisen jätteen antaa olla rauhassa urassaan , kunnes se sieltä mekaanisesti poistetaan. Jos tää moska liouttuu ja irtoaa kiertoon , niin sen tie on kulkea laakerin läpi. Väittäisin jottei laakerin elinikäennuste tästä ainakaan parane.
Mutta mikä on sitten hyvin huolletun , hyvillä öljyillä ajetun moottorin tarpeellinen puhdistusväli?
Useiden eri uralistien kanssa keskusteltuani olen henk.kohtaisesti päätynyt väliin 30 -35 000km.
Saman tyylisiä lukuja oli noilla venäjäläisillä mielessä , kuulemma tuppaa motti särkymään tossa neljänkympin kantturoilla.
Onhan siinä mukavaa tallinäpräilyä pimeisiin syysiltoihin , kun putsailee koneen , uusii laakereita , tarkastelee mäntiä , poistelee karstoja , läppäilee venttiilejä , yms pikkasta.
Ylenpalttista osien vaihtoa yhdellä kertaa tulee kuitenkin välttää , sekä varmistua vaihdettavien osien laadusta...( tämä lause kokemuksen syvällä rintaäänellä)
t.hh
Mutta mikä on sitten hyvin huolletun , hyvillä öljyillä ajetun moottorin tarpeellinen puhdistusväli?
Useiden eri uralistien kanssa keskusteltuani olen henk.kohtaisesti päätynyt väliin 30 -35 000km.
Saman tyylisiä lukuja oli noilla venäjäläisillä mielessä , kuulemma tuppaa motti särkymään tossa neljänkympin kantturoilla.
Onhan siinä mukavaa tallinäpräilyä pimeisiin syysiltoihin , kun putsailee koneen , uusii laakereita , tarkastelee mäntiä , poistelee karstoja , läppäilee venttiilejä , yms pikkasta.
Ylenpalttista osien vaihtoa yhdellä kertaa tulee kuitenkin välttää , sekä varmistua vaihdettavien osien laadusta...( tämä lause kokemuksen syvällä rintaäänellä)
t.hh
Terve!
Kiitokset asiallisista näkemyksistä. Ratkaisu tällä kertaa oli koneen avaus. On se tietenkin kiva nähdä miltä nuo Uralin sisäkalut näyttää. Tänään remppa alulle.
Kiitokset asiallisista näkemyksistä. Ratkaisu tällä kertaa oli koneen avaus. On se tietenkin kiva nähdä miltä nuo Uralin sisäkalut näyttää. Tänään remppa alulle.
rampe - Raimo Rauvola
No nythän on hyvä aika tuollainen katselmus tehdä. Kerro sitten mitä shittiä sieltä löytyi, niin saadaan perustietoo kuinka paljon sitä noilla kilometreillä suodatettuun koneeseen kertyy..
Terve!
Nyt olis tietoo öljylingoista. Yllätys.. yllätys. Lingon pohjalla ei mitään kertymää. Laitankohan vauhtipyörän takaisin konetta enempää purkamatta. Sylinterit, männät ja kannet purettu, jotta ne syynätään jos rempan tarvetta. Mitä opimme? Laatuöljyt ja suodattimen vaihto ajallaan.
Nyt olis tietoo öljylingoista. Yllätys.. yllätys. Lingon pohjalla ei mitään kertymää. Laitankohan vauhtipyörän takaisin konetta enempää purkamatta. Sylinterit, männät ja kannet purettu, jotta ne syynätään jos rempan tarvetta. Mitä opimme? Laatuöljyt ja suodattimen vaihto ajallaan.
rampe - Raimo Rauvola
Terve
Minä laittaisin kasaan ja keskittyisin tarkastamaan vaan mäntien/männänrenkaiden , venttilien ja kytkimen kunnon ja putsailee paikkoja ensi kesän retkiä varten. Hyvät öljyt ,sopivat vaihtovälit niin öljyille kun suotimelle niin säästää ylimääräisiltä rempoilta.
Minä laittaisin kasaan ja keskittyisin tarkastamaan vaan mäntien/männänrenkaiden , venttilien ja kytkimen kunnon ja putsailee paikkoja ensi kesän retkiä varten. Hyvät öljyt ,sopivat vaihtovälit niin öljyille kun suotimelle niin säästää ylimääräisiltä rempoilta.
No ainakin rauhoittaa mieltä, että tuo asia on kunnossa…
Tarkastaa ainakin kammen ettei ole välystä, mutta eihän tuosta ole enää pitkä matka täyspurkuun, niin vaihtaa samalla laakerit ja jos budjetissa on fyrkkaa, niin laittaa Herzogin rattaat jakopäähän.
Tuosta linkistä löytyy omat >>>> purkukuvat:
Tossa Rampen kuvassa kun näkyy tuo öljypumpun akseli , niin onko muut tavannu niitä vääntyneinä ?
Juuri yhden oikaisin ja sorvasin keskestä hoikemmaksi , kuten 750:n koneessa olen huomannu sen olevan.
(Karppi tosin sano ,ettei kaikissa ole hoikennettu) Tämä yksilö oli kuitenkin ottanut jo kiinni linkopeltiin ja tarvitsi toimenpiteitä.
t.hh
Juuri yhden oikaisin ja sorvasin keskestä hoikemmaksi , kuten 750:n koneessa olen huomannu sen olevan.
(Karppi tosin sano ,ettei kaikissa ole hoikennettu) Tämä yksilö oli kuitenkin ottanut jo kiinni linkopeltiin ja tarvitsi toimenpiteitä.
t.hh
Muistaakseni se taipuu siinä kun temmeltää sen kampiakselin etulaakerin kanssa ja työntää kampiakselia taakseppäin eikä muista että se öljypumpun käyttöakseli on paikoillaan. Jotenkin noin se minulla meni. Ihan tarkkaan en enää muista. 
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Seikapätkässä öljypumpun akseli on kevennetty keskeltä...

Luulisi kierrosherkkyyden paranevan huomattavasti moisen kevennyksen jälkeen...Uskila kirjoitti:Terve
Seikapätkässä öljypumpun akseli on kevennetty keskeltä...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
rampe kirjoitti:Terve!
Kuinkas etupään roiskelevy
ei sitten varmaan etupellissäkään.
Toivottavasti on puhtaana...
Ural M-61 , Ural M-63