Tota noin nyt kun kiertokanget näkyvillä, niin samalla katsoo onko kampiakselissa väljää…
Juu ja kun on kannet käsissä, niin samalla tutkii millä voimalla venttiilit avautuvat…
Kiitos taas kerran !MATTI kirjoitti:Ei se normaalisti mitään vatkaa, syitä voi olla monia..kun siellä nyt tuollaiset sopimattomat kanttikkaalla profiililla olevat sokat on laitettu pyöreäprofiiliseen sokkauraan niin siinä ei ole ehtinyt kissaa sanoa kun tuo väljistyminen on alkanut tapahtua. Onko se tappi ollut koskaan siihen mäntään sopivalla toleranssilla..onko männässä hiushalkeamia tapinreijissä..onko tappi saanut voitelua yläsilmään (voitelureiät auki) ..tapin sovite yläsilmään sopimaton..männät oikeaan suuntaa asennettu..jne..vaihtoehtoja on paljon ja siitä nyt vaan tarkalla silmällä ja oikeilla toleransseilla eteen päin..minulta saat ainakin hankittua noita prikkoja ym. rompetta mitä nyt luulet tuossa tarvitsevasi, mutta tietysti voihan noita tilata jostain muualtakin..
Venttiilejä on saatavissa monenlaisia..venäjällä maksaa heikkolaatuinen alamittaisella varrella oleva mikälie venttiili 1 eur/kpl, ja alkuperäismallinen 4 eur/kpl. Jos venttiilien laadusta/valmistupaikasta on myyjällä tietoa niin alkuperäiset voi hankkia, mutta silloinkin on vielä mahdollisuus astua harhaan, koska myyjääkin "kusetetaan". Eli yritetään hankkia niin hyvät kun voi, pakoon austeniittinen magneettiin tarttumaton venttiili se on tarkein imu menee heikommallakin, mutta nykyisin on tarjolla alkuperäisen oloisia venttiilejä joiden venttiilin varsi on hiottu alamittaa, eli venttiilin varren halkaisijan mittaus jo selventää osaltaan onko kyseessä hylkyosa . Oikean venttiilin varren koko pitäisi olla 7.93..7.96 välillä, mutta hylkyventtiilit on 7. 82..pahimmillaan.Oula kirjoitti:Kiitos taas kerran !MATTI kirjoitti:Ei se normaalisti mitään vatkaa, syitä voi olla monia..kun siellä nyt tuollaiset sopimattomat kanttikkaalla profiililla olevat sokat on laitettu pyöreäprofiiliseen sokkauraan niin siinä ei ole ehtinyt kissaa sanoa kun tuo väljistyminen on alkanut tapahtua. Onko se tappi ollut koskaan siihen mäntään sopivalla toleranssilla..onko männässä hiushalkeamia tapinreijissä..onko tappi saanut voitelua yläsilmään (voitelureiät auki) ..tapin sovite yläsilmään sopimaton..männät oikeaan suuntaa asennettu..jne..vaihtoehtoja on paljon ja siitä nyt vaan tarkalla silmällä ja oikeilla toleransseilla eteen päin..minulta saat ainakin hankittua noita prikkoja ym. rompetta mitä nyt luulet tuossa tarvitsevasi, mutta tietysti voihan noita tilata jostain muualtakin..
Palaan heti asiaan kun männäntapit ovat mitattavissa .
Kannattaisiko tuohon nyt laittaa paremmat venttiilit kuin mitä ne orkkikset ovat ?
et muuten usko että tuohon suuntaan hunttailin mielessäni juurikin heti kun olin tuon asian kirjoittanut ja aloin sitä uuvelleen miettimään notta se mikään turhake kumminkaan oleMATTI kirjoitti:Se on tärkeä malja..se on huohottimen ohjaus kuppi. se pyörii nokkapyörässä olevan terästapin (siis ei minkään putkisokan ,oikesti) ohjaamana , niin että kun mukit sukeltaa samaan aikaan sisään kampikammioon niin tuo kuppi avaa kanavan ulos josta ylimääräinen paine pääsee , muuten on stefat ym. tiivisteet pullahtaneet ulos..samoin kun männät sinkoaa ulospäin niin samainen kuppi avaa kanavan josta korvausilma pääsee lohkoon. Tuo ajoitus on säädetty niin että lohkoon jää muistaakseni pienoinen paine...eli hyvin tärkeä komponentti jonka ohjaustappi lyödään siihen nokkapyörään ja lukitaan vielä hyvällä laakerilukitteella.
Kyllä olen yrittänyt saada selville juurikin laakerivälyksiä kun ei tiedä kuinka paljon tuolla alumiinipulverin tekomyllyllä on ajettu vain .hyvonenh kirjoitti:Nyttenkun on jakopääkin auki , niin samalla on hyvä heilutella kampiakselin päittäisvälykset ja öljypumpun kiinnitys.
Onko laturin ratas ja kiilaura kunnossa ja laturin akseli kulumaton ? Mitä minun eteen on sattunut löysiä laturinrattaita ,niin useimmassa on ollu vikaa myös laturin akselissa , elikkäs kulunut samalla pilalle sekin. Laturin rattaan sovituksessa lopullisesti paikoilleen olen nykyisin käyttänyt lukitetta sekä rattaan ja akselin välillä sekä mutterissa. Niin sitten vielä sokka paikoilleen.
t.hh

kyllä sellainen toho ja lämpöpuhallinkin minulla on mutta tämä tuntui minusta helpommaltaseparaattori kirjoitti:eiks tällaisia lämmityksiä varten ois kätevämpi (pysyis myös rauha talossa =) ostaa sellane kympin kaasutoho?..sille kun voi muutakin käyttöä löytyä
laitoin yyveetä sulle näistä tönäreistäMATTI kirjoitti:Wanhat tehomoottorit oli sillä 106mm sylinterillä ja siihen , kuten jo ketjussa aiemmin kirjoitin,kuuluu lyhyemmät työntötangot, pinnapultit ja joskus myös työntötankojen suojaputket. Mulla pitäis olla yksi sarja 257mm pitkiä työntötankoja...Olen lyhentänyt nuo sylinterit itselle 105.8 ..muille 106..107mm pitkiksi ja mahtuu ilman muutoksia mäntään..jos haluu säädellä puristuksia niin niputtaa vaan 0.5mm:n kuparitiivisteitä lisää jos vauhtia tuntuu olevan liiaksi..
Oula kirjoitti:Onkos tämän viestiketjun muokkaaminen mahdollista kun olen ryöstänyt tämän aiheen jo ensimmäiseltä
sivulta alkain kun pieni kaasarien säätö on muuttunut jonkin asteiseksi koneremontiksi.
Alkaa jo hävettämään jo nämä kyselyt
Voisiko tämän siirtää omiin tarinoihin kun siellä on Miun Nepukka pienessä alussa vai onko tarvetta .