Kärjettömän ajoitumerkit

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Kun pyörijässä ja pohjassa on nollamerkit kohdakkain niin pitääkö vauhtipyörän merkki olla nollakohalla vai ennakkomerkin kohdalla? :roll:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Juutuuppelo viteo neuvoo noin. Katso tästä:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Niinpä ennakkomerkin kohdalla tietenkin pitää olla se vauhtipyörän merkki. :roll:
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Ihmetytti vaan se kun pohjalevyn joutuu kääntämään niin ettei voi säätää yhtään aikasemmalle. :roll:
Avatar
kotamasa
800
800
Viestit: 874
Liittynyt: 05.03.2008 13:54
Paikkakunta: Sulkava

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja kotamasa »

Eli siis elektroonisen sytkärin pyörijän merkki ja se nollamerkki vastakkain,kun vauhtipyörä on sytytysennakkokohdassa,joka on vähä alle parikyt millii (sen tarkistusaukon halkasijan verran) ennen yläkuolomerkkiä.
Fenno-uralium
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 923
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Ja riippuu tietenkin että mikä malli niistä elektronisista.
Mutta pätee tähän malliin.
Katso ohje http://hem.bredband.net/trevorou/Refere ... gn_bc3.pdf
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Tota noinnii , olipahan sytkä kärellä tahi käretön ,niin kipunan tarviais hypätä tulpassa ajokierroksilla n.40 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Otetaan tekniikkaa avuksi ja hankitaan ,lainataan ,ostetaan (tarpeettomat yliviivataan)stroboskooppilamppu jossa on ennakonsäätöasteikko , eli siis pyöritettävä nappula jossa on astetaulukko.
Etsitään vauhtipyörältä ja lohkosta yläkuolokohdan merkit ,tarvittaessa tehdään ne ite jos on hukassa.
Kytketään strobo , käynnistetään kone ,vilkutellaan kohti merkkejä,käännetään astenupikasta kunnes ne yläkuolokohdan merkit näkyy.
Luetaan montako astetta nupikassa on ja siinäpä on meillä ennakko niillä kierroksilla millä testi tehtiin.
Ittellä on urkin 650 koneessa tyhjäkäynnillä n. 6-8 astetta ,ajokierroksilla n. 40 astetta, isoilla kierroksilla,siis niin paljon kun paikallaan uskaltaa hetkellisesti runtua antaa nii mennee reiän reunaan se merkki eli oiskoha jossain 45 asteen huiteissa.
Näin siis miun mielestä , eipähän tarvii ellää epätietosuuessa oliko se merkki mikä vai ei,vai toisen koneen vauhtipyörä ,vai lohko ,vai häviskö reikä kun laitoin startin,tai jotain ihan muuta...

t.hh
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Tossahan ei ole mitää uutta. Helppo homma jos on käytössä strobo jossa on enakkosäätömahdollisus. Nyt on vaan niin että ei ole ko laitetta käytettävänä.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Itellä vauhtipyörässä oli kolme merkkiä , ja ku laitto keskimmäisen merkin kohille ja sit
kärjetön merkkiin nolla. Vasta sit lähti pelittään ,
tua juutuupin vireolla neuvotaan laittaan kolmas merkki vauhtipyörältä ja sit
kärjettömän merkki nollaan .
Jos laitoin niiku vireolla kehotetaan ni eipä pelittäny Ural.
ny toimii ja hyvin :clap:
(siis jos kattoin oikein )
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Jotenkin muistaisin että minullakin kävi samallatavalla että jouduin säätämään myöhäsemmälle silloin kun asensin nykyisen laitteen. Pitää huomenna kokeilla miten toimii. :)
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ignition Systems for Russian Motorcycles

Tuossa lisää ohjetta lataa >>> PDF:

Huom! uudemmissa tuo tarkistusaukko on koneen oikealla puolella.
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Huh huh,kuulostaapas tämäkin homma vaikealta..Mie kun paiskasin vuuuoosia sitten kärjettömän paikoilleen,niin miun säätötyökalut olivat nuo pään sivulla olevät höröt lärpäkkeet ja sit tuo olkapäästä lähtevä hoikahko kärpäslätkä...Nillä lärpäkkeillä kuuntelin ja kärpäslätkällä kääntelin kärjettömän oikeaan kohtaan..n.60 000 km sill on nyt ajettu,eikä oo paljon tarvinu virtapuolen koppaa aukoa...jokohan ois aika hommata roposkooppi??? :=)
Avatar
MT
400
400
Viestit: 478
Liittynyt: 28.01.2007 17:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja MT »

jokohan ois aika hommata roposkooppi???
Räpyttele silimiä sopivaan tahtiin ni sattusko?
Koitin tuota käretöntä vuan en saanu mieleiseks. Kohan kyllä löyti helepolla käydessä missä pyöri keposimmin ja nätisti mutta voima uupu. Liekkö ollu vika sitte ku oli tuo Rättärin puola, mee ja tiijä. Kärellisellä jakajamallilla mennään ja hyvin vörkii.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

MT kirjoitti:
jokohan ois aika hommata roposkooppi???
Meni aikoinaan usko stroboskooppin kun kokeiltiin korjaamolla kuutta eri stroboskooppia ja kaikilla sai eri arvot. :roll:
egon
25
25
Viestit: 30
Liittynyt: 09.04.2010 17:23
Paikkakunta: turku

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja egon »

no mutta kui kärjetömällä ei oo merkki pällä,miten sitten toimitaan?? ja vauhtipyörässä ei oikei näy merkkejä...
hyvonenh kirjoitti:Tota noinnii , olipahan sytkä kärellä tahi käretön ,niin kipunan tarviais hypätä tulpassa ajokierroksilla n.40 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Otetaan tekniikkaa avuksi ja hankitaan ,lainataan ,ostetaan (tarpeettomat yliviivataan)stroboskooppilamppu jossa on ennakonsäätöasteikko , eli siis pyöritettävä nappula jossa on astetaulukko.
Etsitään vauhtipyörältä ja lohkosta yläkuolokohdan merkit ,tarvittaessa tehdään ne ite jos on hukassa.
Kytketään strobo , käynnistetään kone ,vilkutellaan kohti merkkejä,käännetään astenupikasta kunnes ne yläkuolokohdan merkit näkyy.
Luetaan montako astetta nupikassa on ja siinäpä on meillä ennakko niillä kierroksilla millä testi tehtiin.
Ittellä on urkin 650 koneessa tyhjäkäynnillä n. 6-8 astetta ,ajokierroksilla n. 40 astetta, isoilla kierroksilla,siis niin paljon kun paikallaan uskaltaa hetkellisesti runtua antaa nii mennee reiän reunaan se merkki eli oiskoha jossain 45 asteen huiteissa.
Näin siis miun mielestä , eipähän tarvii ellää epätietosuuessa oliko se merkki mikä vai ei,vai toisen koneen vauhtipyörä ,vai lohko ,vai häviskö reikä kun laitoin startin,tai jotain ihan muuta...

t.hh
МИЛИЦИA
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Näpsäkkä asentaja voi vaikka meistää itse merkin jos se on jostainsyystä jäänyt tehtaalla merkitsemättä. :)
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3670
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Ripa kirjoitti:Näpsäkkä asentaja voi vaikka meistää itse merkin jos se on jostainsyystä jäänyt tehtaalla merkitsemättä. :)
Niinpä. Sivuvenaan porasin kytkinkoppaan ison reijän, mittasin kohdan ja plommasin merkin vauhtipyörään. Sitte viimeistelin sitikan puolalla systys systeemin ja tein sille kiinnikeet sen siihen reijän päälle. Sitte ku piti alkaa säätää ennakkoa niin puola oli siinä reijän päällä - voi ihme.
Yhtään ei taas tullu mietittyä mitä oli tekemässä. Nyt on kyllä merkki, mutta puola pitää irrottaa että merkkiä saa katottua reijästä :angry-cussingblack:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja karppi »

karppi kirjoitti:.n.60 000 km sill on nyt ajettu,eikä oo paljon tarvinu virtapuolen koppaa aukoa
Niinpä niin..Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin.niin tuo kehumani kärjetön sitten o
tti ja särkyi Pyhäjoella...Onneksi oli uusi kotelossa...tää on tätä :=)
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja karppi »

karppi kirjoitti:Huh huh,kuulostaapas tämäkin homma vaikealta..Mie kun paiskasin vuuuoosia sitten kärjettömän paikoilleen,niin miun säätötyökalut olivat nuo pään sivulla olevät höröt lärpäkkeet ja sit tuo olkapäästä lähtevä hoikahko kärpäslätkä...Nillä lärpäkkeillä kuuntelin ja kärpäslätkällä kääntelin kärjettömän oikeaan kohtaan..n.60 000 km sill on nyt ajettu,eikä oo paljon tarvinu virtapuolen koppaa aukoa...jokohan ois aika hommata roposkooppi??? :=)
No nyt on sit se roposkooppi hommattu..ja tänään on yritetty laittaa ajoituksia stropon kanssa kohdilleen...huonompaan suuntaan vain meni..,ei auta ...kyl se vaa täytyy säädellä seuraavatkin kymmenen vuotta korvakuulolla... :-P

Kuva
Avatar
Sepi
10
10
Viestit: 17
Liittynyt: 16.08.2010 16:24
Paikkakunta: Inksa

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Mulla samanlainen strobo :) säätelin ykk merkin kanssa niin että potikassa n. 8-9 astetta ennakkoa, mutta mites tuo kärettömän ennakko kierroksilla ja kuorma päällä? ton aivolaatikko ei varmaan osaa muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan, vai? dneprissä vaan alkaa jossain vaiheessa ajoa tuntumaan että yläkierroksilla on vähemmän puhtia kuin kylmällä koneella ja tuntuu kuin kipinä iskisi aivan liian aikaisin tai sitte liian myöhään, sellainen omituinen lyönti tuntuu aina syttyhetkellä?
Avatar
MopoMään
400
400
Viestit: 489
Liittynyt: 02.08.2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula
Viesti:

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja MopoMään »

Jotenkin tämä sytytys käsitellään vaikeimman kautta.
-Itse toimin seuraavasti.
1.Ensimmäinen sytytyskipinä lähtee yläkuolokohdalla ,eli mäntä lakipisteessä.
2.jos ennakkosäätö toimii... niin se huolehtii ennakosta, sen ennakon voi unohtaa.
näillä eväillä oon ajanut ja ajan nepruskaani edelleen retkivarustus päällä jopa toistasataa...
välillä sataa rankemminkin.
siis minulla on MT-9 Dnepr.
muissa on erijuttu kenties,en tunne systeemejä kuin van omani.
Strobolla voi katsella kuinka se ennakko toimii.
t mopomään :violin:
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Avatar
trauma
400
400
Viestit: 458
Liittynyt: 18.09.2004 16:20
Paikkakunta: Kortesjärvi

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja trauma »

Ei liity ajoitusmerkkeihin, mutta kun naapurin Uralin järjettömästä hävis kipinä, ja tietysti paikalliselta huoltamolta lähtiessä kun koko kylän parlamentti oli seuraamassa.
Toi palikan mulle tutkittavaksi. Löysin vian ja korjasinkin. En kyllä tiedä menikö ihan oikein mun särkyneen transistorin tyyppi oli KT8232. Kuukkelilla koitin atsiä dataa tuommoisesta mutta luovutin ja laitoin sinne BUW13B:n joka sattui laatikosta löytymään ja oli sopivan näköinen. Lisäksi laitoin C-E välille jonkinlaisen diodin.
Liikenteestä päätellen värkki on toiminut, mutta olisi mukava tietää minkä trankun tuohon oikeasti pitäis laittaa.

P.S.
Tänään alkoi pers'aukisten lehtoreitten työvuoden paras jakso...........
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Avatar
Dnepr
100
100
Viestit: 122
Liittynyt: 14.09.2004 08:58
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Dnepr »

Terve! Tein tässä taannoin myös samanlaisen korjauksen ( BC3 kärjetön ) ja laitoin Darlington BU 941P transistorin ja hyvin toimi.
Avatar
Oula
100
100
Viestit: 162
Liittynyt: 17.02.2013 21:00

Re: Kärjettömän ajoitumerkit

Viesti Kirjoittaja Oula »

syty.jpg
syty.jpg (409.92 KiB) Katsottu 8222 kertaa
tuo versio on pyörässä .
Ei ole kärjettömän pyörijässä sitä viivaa.
mistä löytyisi tarkka tieto millä paikalla sen viivan pitäisi olla.
Pyörä lähtee nyt vaivattomasti käyntiin sekä kylmänä ja lämpimänä.
Ajettaessa kun lisää kaasua kone empii pitkään mutta ajan kanssa kiihtyypi kyllä.
Seokset taitaa vielä olla pielessä mutta tarkastaisin ajoituksen ,onko kohdallaan .
Vastaa Viestiin